Misschien gaat de brug bij het bedienen van de "dalen"knop eerst iets om hoog om uit de ontgrendeling te komen? De draaqirichting van deze hydr. brug hoeft niet te veranderen om te dalen. Dat gaat door olie af te laten via een ventiel.
Misschien gaat de brug bij het bedienen van de "dalen"knop eerst iets om hoog om uit de ontgrendeling te komen? De draaqirichting van deze hydr. brug hoeft niet te veranderen om te dalen. Dat gaat door olie af te laten via een ventiel.
Op 2 juni 2023 09:52:05 schreef Jacques1956:
Misschien gaat de brug bij het bedienen van de "dalen"knop eerst iets om hoog om uit de ontgrendeling te komen? De draaqirichting van deze hydr. brug hoeft niet te veranderen om te dalen. Dat gaat door olie af te laten via een ventiel.
Klopt helemaal, probleem is dat hij ALTIJD de verkeerde kant opdraait
Dan moet je de draairichting van de motor veranderen door 2 fases om te wisselen.
Op 2 juni 2023 10:03:41 schreef Jacques1956:
Dan moet je de draairichting van de motor veranderen door 2 fases om te wisselen.
Ik waardeer je bijdrage, maar als je de post helemaal had gelezen had je kunnen lezen dat dat al gedaan is, en niets uithaalt...
Dubbelgeïsoleerd
Op 2 juni 2023 10:07:34 schreef erikvantrijp:
[...]Ik waardeer je bijdrage, maar als je de post helemaal had gelezen had je kunnen lezen dat dat al gedaan is, en niets uithaalt...
Wat doe je (of probeer je) om de draairichting om te keren?
Draden op de motor verwisselen, in de steker, of nog ergens anders?
Hoe constateer je dat de draairichting verkeerd is?
Ben inmiddels een stap verder.
Wat ik nu constateer:
Het heeft dus iets te maken met het daalventiel oid, wat te traag aangestuurd wordt? Als ik eerst de ventielen die hij bekrachtigd aanstuur, en dan de pomp, gaat het goed.
Zou het kunnen dat een 3000 toeren motor daar gevoeliger voor is , een lager startkoppel en zo verkeerd om starten t.o.v. een 1500 toeren motor die dubbel zoveel kortsluitwikkelingen op zijn anker heeft ?
Ik denk dat er ergens in de besturing een klein tijdrelais oid zit. Als ik de bediening indruk, en binnen een seconde al de motor aanstuur gaat het goed.
Via de besturing zelf worden de motor en (klep?) gelijktijdig aangestuurd, waardoor het fout gaat.
Moderator
Weet je wel zeker dat je geen fase mist of zo? Want jou verhaal kan onder normale omstandigheden niet kloppen.
Op 2 juni 2023 11:14:02 schreef Lead Acid:
Zou het kunnen dat een 3000 toeren motor daar gevoeliger voor is , een lager startkoppel en zo verkeerd om starten...
Absoluut niet. Dat zou eerder wijzen op een missende fase of een kapotte motor.
Als er een frequentieregelaar in de besturing zit (onwaarschijnlijk in dit geval) moet je de fase op de op de motorkabel wisselen. Als je de voeding wisselt maakt dat geen bal uit.
Dubbelgeïsoleerd
De motor wordt niet aangestuurd door elektra, de druk in de olie laat de motor via de pomp draaien.
Je mist denk ik een fase, kan ook komen door een slecht kontakt in de magneetschakelaar.
Op 2 juni 2023 12:36:59 schreef Toeternietoe:
De motor wordt niet aangestuurd door elektra, de druk in de olie laat de motor via de pomp draaien.Je mist denk ik een fase, kan ook komen door een slecht kontakt in de magneetschakelaar.
Verklaar je nader? Ik meet op de motor alle 3 de fases. Als ik de motor los aanstuur na de dalen knop werkt prima
Moderator
Op 2 juni 2023 12:38:47 schreef erikvantrijp:
Verklaar je nader? Ik meet op de motor alle 3 de fases.
Weet je wel zeker dat je goed meet?
De omschrijving van de fout doet echt heel erg denken aan een missende fase. Daar heb ik je al op gewezen en nu Toeternietoe ook al. Da's niet voor niets, wij hebben al vaker met dit bijltje gekapt. Ik heb al een keer de halve wereld rond gevlogen omdat de TD niet goed gemeten had. Duizenden euro's aan tickets, reis en verblijfkosten voor één zekering. Ik denk dat je verkeerd meet.
Neem een meter met een LoZ functie en meet tussen fase en aarde. Tussen de motorfases meten is onbetrouwbaar.
Golden Member
Ik zit iedere keer weer naar het plaatje van 1 juni 23:41 te kijken, en me af te vragen hoe TS heeft vastgesteld of aangenomen dat de spoelen zo staan als in de afbeelding...
Ja, en dit heb ik gelezen:
(met plaatje over z,x,y vast)
[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 2 juni 2023 12:46:49 (18%)
Moderator
Op 2 juni 2023 12:44:51 schreef mvdk:
Ik zit iedere keer weer naar het plaatje van 1 juni 23:41 te kijken, en me af te vragen hoe TS heeft vastgesteld of aangenomen dat de spoelen zo staan als in de afbeelding...
Dat plaatje klopt wel denk ik. Maar ook die meting twijfel ik aan de juistheid, hoewel in dit verband niet echt belangrijk. Motorwikkelingen meet ik bij voorkeur op de motor zelf met 200mA of zo. Dus ook niet met een multimeter.
Als ik de magneetschakelaar heb met de ingaande en uitgaande kant... Ik meet aan de uitgaande kant de 3 fases ten opzichte van elkaar.
1-2 = 380
2-3 = 380
1-3 = 380
Dan mis ik toch geen fase? Op de motor meet ik hetzelfde.
Als ik de motor met een losse magneetschakelaar aanstuur (via de draden die ik van de bestaande magneetschakelaar heb losgehaald) krijg ik het werkend.
Probleem is volgens mij dat als ik de knop stijgen indruk er 2 dingen gebeuren. Er gaat een ventiel oid om, en de magneetschakelaar wordt aangestuurd. Op dat moment gaat het fout / draait de motor de verkeerde kant op.
Doe ik echter de stijgen knop indrukken, en dan 0.5 seconden de magneetschakelaar activeren, werkt alles prima. Dan zit er toch geen fase oid verkeerd? Dan betekend het volgens mij dat er ergens in de besturing een kleine vertraging ingebouwd zit, die niet meer werkt....
Moderator
Meet t.o.v. aarde of zo, bij voorkeur met LoZ functie.
Dat je 3x 380V meet is al onwaarschijnlijk natuurlijk. De waardes in je lijstje zijn niet je meetwaardes maar een natte vinger. Die motor kan niet vol vermogen de verkeerde kant op draaien als er geen fases gewisseld zitten, ook niet met een stukke timer of zo.
Je zoekt op de verkeerde plek, en je meet verkeerd.
Moderator
Op 2 juni 2023 13:19:39 schreef erikvantrijp:...maar vermoed dat dit wel eens de oorzaak kan zijn...
Niet van de verkeerde kant opdraaien. Als jouw motor drie fasen krijgt draait ie altijd dezelfde kant op, daar kan dat printje niks aan veranderen. Als hij tegen de gewenste draairichting in geduwd zou worden door de pomp i.c.m. de druk in de vloeistof zou de motor toch echt moeten uitvallen.
Ik heb tientallen van dat soort liftjes in onderhoud en nooit meegemaakt dat de pomp verkeerd draait.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 2 juni 2023 13:36:10 (29%)
misschien kan je hier wat mee: https://www.autec.nl/sites/default/files/content/attachments/2020-05/I…
[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op vrijdag 2 juni 2023 13:42:01 (97%)
Golden Member
Als je eens in je profiel zet waar je zit, dan kunnen CO'rs in de buurt misschien eens een kijkje nemen?
Ik bedoel, ik zit kop NH, niet te beroerd om eens een blik te werpen.
Goed idee, profiel aangevuld. Ik zit in Oudenbosch.. Voor NH beetje ver helaas
Golden Member
Ah, ja beetje ver, hoewel ik soms in Standaardbuiten kom.
En dan ligt het schip in Oudenbosch.
Maar dat is op z'n vroegst ergens augustus, -als- we die kant al opgaan.
Dubbelgeïsoleerd
Onwaarschijnlijk dat je 3x 380 Volt meet.
Wij hebben hier al een jaar of 25 ruim 3x 400 Volt.
En dan zijn de fasen zelden op de volt gelijk.
Meet ook eens met een ohmmeter de spoelen van de motor door.
Meten aan de uitgaande of afgaande kant van de magneetschakelaar.
Meten met UITGgeschakelde voeding.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 2 juni 2023 14:50:09 (39%)
Golden Member
Op 2 juni 2023 14:44:05 schreef Toeternietoe:
Onwaarschijnlijk dat je 3x 380 Volt meet.
(...)
Kan gewoon zo zijn hoor..
(...)
Meet ook eens met een ohmmeter de spoelen van de motor door.
(...)
Heeft ie al gedaan.
Op 1 juni 2023 23:41:52 schreef erikvantrijp:
[bijlage]Als ik meet op z-u x-v y-w (met plaatje over z,x,y vast) meet ik op elke aansluiting 1.5 Ohm. Daarbij draden naar relais losgenomen
Dubbelgeïsoleerd
Ik ken deze werking van je heftafel niet. Vandaar mijn late reactie.
Dus bij dalen van de tafel gaat de tafel even omhoog om de blokkering op te heffen.
Nooit gezien dus.
Ik vermoed dat het printje is om en (korte) vertraging te realiseren.
Dan denk ik dat het printje er voor zorgt dat bij DALEN de motor even (1 seconde?.) aangestuurt word door dit printje.
Het printje heeft sowieso niets met de draairichting te maken.
Ik weet alleen nog niet waarvoor die 2 afzonderlijke draden in het motoraansluitkastje voor zijn.
In 1e instantie denk ik aan een remmagneet, naar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk bij deze pompmotor. Thermische beveiliging, Klixon of thermo-element?