een klok met leds

Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
free_electron

Silicon Member

das nu een van de coolste character lookup tabellen die ik ooit gezien heb. Das pas een rom. je kan die met het blote oog debuggen !

kennis van mij heeft zo een oude pingpong tafel ( zo een opklapbare ) uitgebouwd tot een simpele computer. gebaseerd op een 2650 van signetics. had die in jaren 70 gekocht in usa. zelf een rom gemaakt met paar duizend diodes. het ding kan mastermind spelen via een oude teletype op 75 baud in 5 bit baudot code. de uart wordt egenereerd in software.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

misschein nog een ideetje. een dag is 24 uur # 3600 seconden. = 86400 . als we nu ene domme teller maken die zover kan tellen ( met 17 bit kan het al) en we zetten daar een enorme lookup tabel met 1 uitgang per led.
dan kan de boel gemaakt worden met een 1 hz generator ( schmittrigger + capacitor , de tellers maken we met 17 flipflips elk gemaakt uit nand gates. de lookup tabellen ook.

De 7400 klok. ik heb zo eens een schatting gemaakt van het aantal ic's wat je nodig hebt ( dikke 4000 ). als elk van die 7400 ( we gebruiken de originele en geen low power ) 15 milliampere trekt zit je al boven de 60 ampere.

de 7400 klok. volledig combinatorisch ( op de base teller na ) al je nog enes datum erovenop wilt is het hek helemaal van de dam ... de vergelijkingen alleen al voor elke led zijn ongelofelijk

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

naja het gaat hier alleen over die andere klop dus alles is off topic ik hoop dat jullie een antwoord hebben op het eerder gepost schema anders ga ik maar opzoek naar een ander forum waar ik wel een beetje voor uit kom met me zielige projectje.

is niet nodig hoor :) je roept gewoon: Back ontopic please en ze reageren weer ontopic (altans dat zou zo moeten ;))

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Sine

Moderator

Op 20 juni 2005 23:55:46 schreef beginner1986:
naja het gaat hier alleen over die andere klop dus alles is off topic ik hoop dat jullie een antwoord hebben op het eerder gepost schema anders ga ik maar opzoek naar een ander forum waar ik wel een beetje voor uit kom met me zielige projectje.

Had je mijn post al gezien ?

dat moet te doen zijn.

De A van het bovenste ic aan de +5V hangen, op de cp ingang zet je je 1Hz puls en bij het overgaan van een minuut reset je het zaakje door |MR laag te maken.

pak maar eens twee van die 74164's en zet die eens op een stukje breadboard.

Dat is ongeveer het zelfde wat ik bij mijn klok gedaan heb.

kortom die schakeling hetzelfde laten maar dan de a op de 5v+ zetten en cp op een occilator van 1hz zetten.

Sine

Moderator

Jup en hem met de MR lijn resetten als ie vol is, dus alle mr's aan enkaar knopen en het ding laag maken bij 60 seconden.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 21 juni 2005 00:15:36

dus als die laatste Q3 hoog komt moet ik iets hebben dat de 5volt weg haalt van de schakeling

Sine

Moderator

Nee, je hoeft alleen maar de registers te resetten

MR is de reset lijn als je die aan massa legt staat alles weer op 0

en waar zou ik die het beste mee omlaag kunnen halen

Sine

Moderator

De zelfde puls waarmee je de seconden counter reset als hij 60 bereikt.

jah en dat wou ik dan met die laatste Q3 doen van die laatste ic maar dan een verbreekcontact dertussen een tor die van dicht naar open springt dan?
ik ben nu ff slapen dus ik reageer morgen pas weer naar de pww rond 12 uur dus. ga dan ff ictjes halen en ff wat proberen thuis. alvast bedank voor in hoeverre ik nou al kom.

Sine

Moderator

Dat kan wel, maar dan is het zaakje niet noodzakelijk gelijk met de seconde uitlezing.

Als je reset bij 60 ben je daar 100% zeker van

Oja, led 1 ( die bij 12 uur ) blijft altijd aan ... 0 en 60 is het zelfde namelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 21 juni 2005 00:40:37

hoe bedoel jij dan met resetten bij de 60??

na 60 seconden komt natuurlijk seconde 1 en niet seconde 61

duh :)

het zelfde voor de minuten: 60 minuten -> 1 minuut

24 uren --> 1 uur

let wel als je #seconde = 60 toon dan 0 ipv 60

ook hier het zelfde voor de minuten en uren

:):D

jah da snap ik dat 60 sec 1 minuut is. duhh...
maar ik bedoel ik wil die via die laatste Q3 resetten maar hoe doe ik dat het besten?? wel component

Sine

Moderator

gewoon aan de reset lijn knopen die naar je secounden counters gaat..

dus die ic's schakelen een - ipv + en moet ik gewoon draadje bij de led knopen?

[Bericht gewijzigd door draakskuh op dinsdag 21 juni 2005 14:04:13

en moet ik dan een 74hct164 N hebben of een 74 hct164 P

Op 21 juni 2005 13:56:20 schreef Sine:
gewoon aan de reset lijn knopen die naar je secounden counters gaat..

met en poorten de uitgangen die op het moment van resetten hoog zijn koppelen aan de reset...

probleem: elektronica boer bij ons heeft geen 1Hz occilator?? hoe kan ik dit nou oplossen?

Henry S.

Moderator

De onze ook niet ;)

Met een Velleman kitje K2656 (met een aanpassing), dit kitje haalt diverse freq. uit een x-tal.

In dit schema zit ook een 1Hz generator.
http://private.addcom.de/KeithWilson/Projects/caclo.htm

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

van het net?
gewoon delen door 100
eerst richt je de sinus gelijk en daarachter een shmitt trigger en daar achter gedeelt door 100

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op dinsdag 21 juni 2005 18:20:10

My Tube is bigger then yours

heeft iemand gewoon een simpel schema?