HarmP
Golden Member
Ik wil een LCR meter aanschaffen voor hobby-gebruik en kom op de DER-DE5000 uit.
Is dit in 2024 nog steeds een goede keus?
Bekeken alternatieven:
- hantek 1833c, moet via Ali/Ebay
-uni-t 622a/c/e, de /e is flink duurder dan de DER.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die DE5000 was altijd een heel goede serieuze meter. Als hij nog steeds zo gebouwd is dan zou dat mijn eerste keuze zijn. Uni-T en Hantek vertrouw ik niet verder dan ik ze kan gooien.
Ik heb de IET DE5000 gehad en dat was een prima meter.
Ik heb de DE5000 onlangs aangeschaft voor hobbygebruik.
Voor grote elko's moet je hem eerst handmatig op 100Hz zetten anders krijg je geen meetwaarden. Ook weigert hij af en toe. Bij elko's meet hij gemiddeld zo'n 20% lagere capaciteit dan er op de elko vermeld staat.
Ik heb er dus wel spijt van dat ik voor deze gekozen heb.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan is hij dus idd veranderd of anders tov de IET versie die ik had (die was destijds +500 dollar en kwam vers gekalibreerd) Hij klopte tot op de digit. Ik weet het niet 100% zeker, hij is al een jaar of 5 kapot, maar ik dacht dat hij gewoon op de ingestelde frequentie bleef staan. Ik meet altijd op 100Hz. Ik gebruikte nooit auto.
Wat ik het meeste tegenkom bij reparatie idd dat veel elco's rond de 20% lager zitten. Nieuwe zo'n 10%. En ik weet zeker dat mijn LCR meters kloppen. Ik heb standaards en meer dan genoeg meters als vergelijk. Als je in de buurt zit mag je hem wel een keer vergelijken tegen mijn meter en wat standaards.
Op maandag 7 oktober 2024 19:32:25 schreef fred101:
Die DE5000 was altijd een heel goede serieuze meter. Als hij nog steeds zo gebouwd is dan zou dat mijn eerste keuze zijn. Uni-T en Hantek vertrouw ik niet verder dan ik ze kan gooien.Ik heb de IET DE5000 gehad en dat was een prima meter.
Ieder zijn mening, daar is niets mis mee, deze man heeft ws slechte ervaringen met deze merken.
Maar ik vind deze reactie nogal kort door de bocht.
Ikzelf heb een uni-t 612 lcr meter en we hebben deze met de DE5000 vergeleken. De uitkomst na diverse metingen was nagenoeg gelijk.
Toeval? Ik heb geen idee.
Maar voor mij het bewijs dat hij voldoet.
Ook dat eleshop hem verkoopt, geeft me vertrouwen. Deze firma verkoopt geen rommel.
fred101
Golden Member
Sorry, dat was mijn persoonlijke mening en ik ben het dus niet met jou eens. Uni-T en Hantek zijn Chinese B-merken. MAAR mijn menig is gebaseerd op de IET DE5000 en IET is een A-merk aan de bovenkant van de markt. Het is een doorstart van General Radio (GenRad)
Destijds, zo'n 10 jaar geleden, was volgens een aantal mensen op EEVblog forum, de IET gelijk aan de DER. De PCBs waren echter niet helemaal gelijk bestukt. Er zat een Cirrus chipset op beide en natuurlijk de kalibratie door IET. En dat laatste maakt een groot verschil in hoe precies hij meet. Maar het begint er op te lijken dat de DER DE5000 dus ondertussen veranderd is. (Ik dacht dat hij toen DER EE DE-5000 werd genoemd. in ieder geval iets met EE)
Edit: Het is nog steeds DER EE DE5000. Het bedrijf is Taiwanees
Wat zit er nu voor chipset op en waar wordt de meter nu gefabriceerd. Destijds was het Taiwan.
Nog een LCR meter optie : VOLTCRAFT LCR-400 LCR-meter Digitaal CAT I Weergave (counts): 20000
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb zelf ook een der de5000 en dat is een fijn metertje. toen mn voltcraft 4080 meter om zeep ging na 10+ jaar deze gekocht en nog geen spijt van gehad. draait nog op de eerste batterij, de conrad 4080 lcr meter was geregeld leeg, had er een echte aan/uit op gemaakt om dat te verminderen.
kan fred geen ongelijk geven, van uni-t ook al een stel meters onder handen gehad maar van binnen is het prullig spul, 1 ervan was de processor zelfs om zeep meteen na aanzetten.
fred101
Golden Member
https://www.eleshop.nl/gw-instek-lcr-1010.html GW-Instek maakt ook mooie apparatuur.
Meer meters: https://www.eleshop.nl/testen-meten/lcr-meters/alle-lcr-meters/filter/…
BK https://www.tme.eu/nl/details/bk878b/rlc-bruggen/b-k-precision/?brutto…
En nog meer: https://www.tme.eu/nl/katalog/rlc-bruggen_112653/
[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op maandag 7 oktober 2024 19:12:59 schreef HarmP:
Ik wil een LCR meter aanschaffen voor hobby-gebruik.
Ik heb in maart 2021 een ET4401 LCR-meter van EastTester gekocht en ik ben daar heel tevreden over. Kost momenteel ongeveer € 162,00 via AliExpress. Heeft heel veel mogelijkheden en meet in de automatisch modus erg snel.
Ik heb vandaag nog eens wat van mijn referentie-onderdelen gemeten en de meter is nog steeds vrij nauwkeurig. Gemeten werd in de auto-modus met 1 Veff en 1 kHz. Ik heb helaas geen nauwkeurige spoeltjes als referentie (weet iemand waar die te koop zijn?).
De handleiding staat in mijn map 'Chinese producten manuals' op archive.org:
https://archive.org/details/Chinese-producten-manuals/ET4401_LCR_Bridg…
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
wij hebben er een aantal van deze in dienst:
RS PRO LCR-1703 Handheld LCR Meter
https://benl.rs-online.com/web/p/lcr-meters/1233254?srsltid=AfmBOor8Go…
BK Precision 891 Bench LCR Meter
https://benl.rs-online.com/web/p/lcr-meters/1217581?srsltid=AfmBOorCvE…
miedema
Golden Member
De DER EE DE-5000 is nog steeds een prima LCR meter.
Wat hem bijzonder maakt is dat er een hele goede chipset gebruikt wordt, die ook de basis vormt voor veel duurdere LCR meters. Zijn meetresultaten komen dan ook overeen met veel duurdere LCR meters
Wat de prijs bepaalt bij LCR meters is de hoogste meetfrequentie. Met het stijgen van de hoogste meetfrequentie gaat de prijs ongeveer kwadratisch omhoog. Dat de DE-5000 100kHz biedt voor dit geld maakt hem bijzonder.
Vooral als je ook HF dingen doet is die 100kHz onmisbaar: een RF spoeltje of ferriet kun je domweg niet meten bij 1kHz. Sowieso, als je wilt weten wat een component doet bij een hoge frequentie, dan is het het beste om hem ook met een hoge frequentie te meten....
.
LCR meters zijn complexe apparaten. Ze meten dan ook complexe impedanties 
Het vereist dus ook wel wat kennis om het correcte meetresultaat te krijgen. En om het meetresultaat van de "Auto" instelling correct te interpreteren
.
Voor grote elko's moet je hem eerst handmatig op 100Hz zetten anders krijg je geen meetwaarden
Op de foto hieronder meet de DER EE in de "Auto" stand een (mooie Rubycon) 100uF/50V elco bij 100kHz. Zijn antwoord: het is een Ohmse impedantie, met een serieweerstand van 0,081Ω
Op het eerste gezicht lijkt dit een raar antwoord. Maar kijk als je de impedantiecurve van dezelfde elco meet:
De rode curve is de impedantie van onze Rubycon 100uF elco.
En zie: bij 100kHz loopt de curve horizontaal. De impedantie is dus Ohms, en de waarde is inderdaad rond de 0,08Ω
.
Daarom kun je een elco dus niet bij een te hoge frequentie meten, z'n impedantie is dan domweg niet capacitief meer....
Als de LCR meter bij 10MHz kon meten dan zou hij zeggen dat het een zelfinductie was!
Net zomin kun je een RF spoeltje bij 100Hz kunt meten, omdat z'n kern bij die frequentie nog hele andere eigenschappen heeft.....
De gele curve is hier niet relevant, maar wel interessant: hij laat zien wat er gebeurt als je een klein keramisch Ctje parallel aan de elco zet, "om het hoog beter te maken". Resultaat: een flinke resonantie, en rond 20MHz juist een verslechtering van de impedantie...
.
Bij elko's meet hij gemiddeld zo'n 20% lagere capaciteit dan er op de elko vermeld staat.
Klopt ook vaak. Tegenwoordig hebben elco fabrikanten hun proces goed in de vingers, en kunnen ze de capaciteit vrij goed uitmikken. Als de tolerantie dan +/-20% is, dan kunnen ze tegen die -20% aan gaan zitten. Zo zijn ze binnen specificatie, en hebben ze toch weer een paar centen bespaard.
.
Terug naar LCR meter keuze: als je goed en nauwkeurig LCR wilt meten, dan is de DER EE DE-5000 een prima keuze. Ook z'n accessoires zijn handig. Enig nadeel is dat hij niet beveiligd is tegen spanning op z'n meetklemmen. Uitkijken dus met opgeladen elco's!
Die beveiliging heeft overigens bijna geen enkele betere LCR meter, omdat beveiligen lastig te combineren is met nauwkeurig meten van complexe impedanties bij hoge frequenties.
Mijn oplossing: Ik gebruik de DER EE DE-5000 als ik nauwkeurig LCR wil meten. Maar voor reparaties en "even snel" gebruik in de Peak Atlas ESR70. Die meet snel (en redelijk nauwkeurig) capaciteit en ESR, en ontlaad een opgeladen elco automatisch, zonder gemor, en zonder defect te gaan 
groet, Gertjan.
De DER EE DE-5000 kan helemaal geen elco's van 100uF op een meetfrequentie van 100kHz correct meten omdat deze instelling buiten de spec van de meter valt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de DER EE DE-5000 kan iig hogere waarden meten als mn 4080 voltcraft metertje. daar hield het op met dacht ik 2000uf. meet net een gebruikte 4700uf elco, op de 100hz stand krijg je dan 4,3Mf in beeld. op de auto stand geen weerstand overigens, gewoon OL.
miedema
Golden Member
Ha Bobosje,
De DER EE DE-5000 kan de capaciteit van een 100uF elco niet bij 100kHz meten, omdat dat buiten de specs van de condensator valt
.
De impedantie (en het karakter: capacitief, resistief of inductief) die de DER EE DE-5000 meet bij 100kHz is correct, zie mijn post hierboven.
Ik denk dat DER EE die vakjes in de specs bij grote capaciteiten en hoge frequenties blanco gelaten hebben, omdat ze ook weten dat dergelijke grote capaciteiten bij die hoge frequenties geen capacitieve impedantie meer hebben
.
groet, Gertjan.
Mooie uitleg! Vooral leuk dat plaatje van het impedantieverloop.
Een keramiekje parallel is vaak toch wel een goed idee, maar het is mooi dat je zo kunt zien wat er gebeurt en vooral: wáár (frequentie).
Door deze thread heb ik nu ook maar zo'n 5000 besteld. Tot nu toe mat ik old skool (generator, scoop), prima maar omslachtig.
Op dinsdag 8 oktober 2024 17:30:37 schreef miedema:
Ha Bobosje,De DER EE DE-5000 kan de capaciteit van een 100uF elco niet bij 100kHz meten, omdat dat buiten de specs van de condensator valt
.
De impedantie (en het karakter: capacitief, resistief of inductief) die de DER EE DE-5000 meet bij 100kHz is correct, zie mijn post hierboven.
Ik denk dat DER EE die vakjes in de specs bij grote capaciteiten en hoge frequenties blanco gelaten hebben, omdat ze ook weten dat dergelijke grote capaciteiten bij die hoge frequenties geen capacitieve impedantie meer hebben
.
groet, Gertjan.
Punt is dat de meter buiten de spec onzinnige meetwaardes produceert die nergens mee correleren.
Waarom zou je een condensator van 100uF niet op 100kHz kunnen meten?
Verder ook belangrijk om grote capaciteiten als Cs te meten en kleine capaciteiten als Cp.
Zie: https://product.tdk.com/en/contact/faq/capacitors-0010.html
Ik heb zelf een DER-EE DE-5004 (zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1863434#1863434) en die gebruik ik voor alles en heb hier geen klagen over.
fred101
Golden Member
Ik ga in deze met Miedema mee. Dat is een mooi gedocumenteerd en volgens mij correct verhaal.
Dat geldt niet alleen voor elco's. Elke condensator heeft een SRF (self resonant frequency) op die frequentie is hij ohms, er onder capacitief, er boven inductief.
De ESR is ook niet constant en ook skin effect kan een rol spelen.
Correct L en C Meten is erg moeilijk. GR heeft daar veel over gepubliceerd. Ze hebben zelfs 2 tot 6 draad metingen beschreven. Er was bv een 2 draad thin wire methode, veel bruggen waren 3 draad, moderne meters zijn vaak 4 draad tot 6 draad (de DE5000 is met de juiste adapter (dat opklik doosje met de 2 korte draden een zes (eigenlijk 5+1) draad meting. 4 voor source en sense, 1 voor guard en een banaanbus voor aarde. Er zijn ook de nodige adapers geweest. De bnc doosjes met de vergulde klemstroken (gebruik ik bv bij mijn BK), je hebt 4 draad met klemmen. GR had als optie bv een Faraday cup.
Cs is gebaseerd op impedantie, Cp op admitantie.
Wanneer een willekeurige meter de nauwkeurigheid van bepaalde meetbereiken of instellingen niet specificeerd dan produceren deze meetbereiken / instellingen geen betrouwbare meetresultaten.
Op werk heb ik goede ervaringen met de instrumenten van Agilent. U1732 en -33 (met DC) Zowel stand-alone als aan LabVIEW voor langdurige metingen, en met gebruik van de guard over 20m lange coax.
Natuurlijk zijn ze duurder, maar het scheelt geen orde van grootte en of dat relevant is hangt maar net van de context af.
Voor meten aan HF componenten zou ik eerder naar een VNA gaan, op de frequentie waar het om gaat.
Ik kocht, ook voor werk bij Mouser enige moderne "duimwiel" decades van IET en was gezien de prijs wat teleurgesteld over de afwerking. Ze waren elektrisch in orde.
miedema
Golden Member
Op dinsdag 8 oktober 2024 17:47:44 schreef Bobosje:
[...]Punt is dat de meter buiten de spec onzinnige meetwaardes produceert die nergens mee correleren.
Waarom zou je een condensator van 100uF niet op 100kHz kunnen meten?
Je kunt een condensator van 100uF uitstekend op 100kHz meten. In mijn VNA meting hierboven heb ik dat zelfs tot 500MHz gedaan.
En dan zie je dus aan die impedantiecurve dat die elco boven zeg 60kHz niet capacitief meer is. Dus als je de capaciteit van die elco wilt meten zul je onder de 60kHz moeten meten. (Je moet op het deel van de curve zitten dat schuin omlaag loopt, dat is het capacitieve deel)
Maar die elco heeft natuurlijk wel een impedantie bij 100kHz. Alleen is die Ohms geworden, en wel 0,08Ω. En dat is ook precies wat de DE5000 ook aangeeft: Rs (= Ohmse serieweerstand) van 0,081Ω De DE5000 meting komt dus perfect overeen met de VNA meting 
Als je dezelfde elco bij 10MHz zou meten dan zegt de LCR meter "L = 16nH"
Daar is de elco inductief geworden, en 16nH is ongeveer de waarde die bij die schuine lijn omhoog hoort in de VNA meting.
Leuk he, die niet-ideale componenten
.
groet, Gertjan.
fred101
Golden Member
Waar het om gaat is dat de absolute impedantie van 0,08 Ohm niets zegt over de reactantie van 100uF die bij 100kHz maar slechts 0,016 Ohm is en dat kan de DER EE DE-5000 onmogelijk correct meten vandaar dat de meter in het 100uF / 100kHz niet gespecificeerd is en onzinnige meetresultaten levert.
Duurdere LCR meters zijn goed en wel in staat om betrouwbare meetresultaten te leveren bij 100uF / 100kHz, de DER EE DE-5000 absoluut niet.