Als je een trimmer in serie met de koppelspoel gebruikt, dan heb je toch geen vaste capaciteit meer nodig tussen de kern van de coaxkabel en de koppelspoel.
De juiste capaciteit stel je in met de trimmer, dus ik weet niet wat je gedaan hebt.

Hallo Martin,

Kom net uit hokje!
jaaa en toch... op de een of andere manier... Natuurlijk heb ik zonder dat Ctje gedaan,
dus toltrimmer en spoel met 1, 2 en 3 windingen.
zonder, met, ik heb echt van alles geprobeerd!
.
https://youtu.be/HGA_Pp4gyD8
.
Die 10pF zijn Cer. en zijn 500V ( staat er op! )
ik heb/had over de spoel 10pF gehad en 8P2 en alle twee saampjes om het steeds in de buurt van 85MHz te houden.
.
strakjes komt er nog een buisje van Revado nog eens ff kijken en dan is het klaar,
dan stop ik er mee want het komt me mijn neus uit en geef me gewonnen. ;)
( probeer ik nog kort het trapje, en als dat ook te veel geklooi word sloop ik het. 8)7 )

VrGr Rob

Video staat niet openbaar.
De buis neemt wel zijn stroom op dus waarschijnlijk ga je mis bij de uitkoppeling

Op dinsdag 12 november 2024 17:07:49 schreef rob007:
Hallo Martin,

Kom net uit hokje!
jaaa en toch... op de een of andere manier... Natuurlijk heb ik zonder dat Ctje gedaan,
dus toltrimmer en spoel met 1, 2 en 3 windingen.
zonder, met, ik heb echt van alles geprobeerd!
.
https://youtu.be/HGA_Pp4gyD8
.
Die 10pF zijn Cer. en zijn 500V ( staat er op! )
ik heb/had over de spoel 10pF gehad en 8P2 en alle twee saampjes om het steeds in de buurt van 85MHz te houden.
.
strakjes komt er nog een buisje van Revado nog eens ff kijken en dan is het klaar,
dan stop ik er mee want het komt me mijn neus uit en geef me gewonnen. ;)
( probeer ik nog kort het trapje, en als dat ook te veel geklooi word sloop ik het. 8)7 )
VrGr Rob

revado

Als het goed is heb je hem morgen Rob :)

Saturnus nu wel goed? ( sorry hoor, ouwe L . L he! ) :+

Revado ik slaap onder de brievenbus momenteel! :+

XXX Rob ;)

Draadjes van de diverse componenten zijn wel behoorlijk lang zo te zien op de video. Op VHF en hoger beter om die zo kort mogelijk te houden.

En anders even aan de spectrum analyzer hangen (met geschikte verzwakkers!) en kijken hoe het spectrum eruitziet. Mogelijk staat er iets op een harmonische afgeregeld? Of staat er iets te oscilleren ergens anders in de VHF of UHF band? (tsja, met zulke lange aansluitdraden is het toch een beetje vragen daarom).

Zelf zou ik een paar smoorspoeltjes in de gloeidraad-aansluitingen geplaatst hebben, en een condensatortje (47pF of 100pF) over de gloeidraad.

De smoorspoel die je gebruikt in de anodeleiding... ik vraag me af of die nog wel goed smoort op de VHF... lijkt me dat die wel heel erg veel capaciteit heeft en een lage resonantiefrequentie (en boven z'n resonantiefrequentie werkt het niet meer als spoel). Ik zou daar toch eens wat mee experimenteren.

Persoonlijk vind ik 400mW RF vermogen ook niet te versmaden hoor, ik zie het in elk geval niet als een mislukt project. Het rendement is niet hoog (0.4W / 5W = 0.08, dus 8%), maar dat is bij deze lage vermogens nog niet zo heel erg. Bij een 100W eindversterker zou ik me drukker maken om het rendement....

Bijna een halve watt aan RF uit zo'n buisje met zo'n simpele schakeling. Als ik vroeger, in m'n piratenjaren, had geweten dat deze buisjes dat konden, had ik destijds zeker ook zoiets gebouwd. Sterker nog, je hebt me geïnspireerd: ik heb alvast een keramische buisvoet en enkele dubbeltriodes (ECC81/82/83/88) opgesnord op zolder, zie foto.... je hebt een slechte invloed op mij! :p

M'n plan is om een klein RF modulatortje te maken voor een mp3-speler, om oude buizenradio's van signaal te voorzien in de FM-band. Dus één mW is al ruim voldoende in mijn geval. Benieuwd of dat met 12 of 24V anodespanning gaat lukken. En anders is een hoogspanningsvoedinkje ook zo gebouwd.

[Edit: zie ik het goed in de video, zit de dummyload aangesloten op de 8p2 ker. condensator via die rode krokodillenklem en een flink stuk losse draad? In dat geval staat er een flinke spoel in serie met de uitgang, dat kan nooit goed zijn. Als ik me goed herinner geeft een stukje draad van 10cm ongeveer 100nH inductie (lang geleden, mogelijk vergis ik me in de waarde), en op 100MHz geeft 100nH al een inductieve reactantie van Xl=2piFL= 6.28*100*10^6*100*10^-9 = 63 ohm. Da's wel veel.

Ik zou proberen een stukje coax (RG58 of wat RG174) aan de 8p2 condensator en massa te solderen. Ik verwacht dat dat het gemeten uitgangsvermogen wel wat gaat opkrikken....]

Op maandag 11 november 2024 16:51:58 schreef saturnus:
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…

Bouw gewoon dit ding [...]

Hé, een schema met daarin ook de lengte van de spoelen. Meestal is de lengte geheim. :)
En die meetwaarden lijken ook wel alsof iemand ze werkelijk heeft gemeten, in plaats van verzonnen of overgeschreven.

Maar kijk eens naar het rendement. Over de kathodeweerstand van 120 Ω in de eindtrap valt 11,6 V, er loopt dus 96,7 mA. Bij 247 V is dat een input naar de eindtrap van 23,9 W.
Toch komt er maar 6,3 W uit; een rendement van 26 %.
En de buis dissipeert dus bijna 18 W, wat aan de hoge kant is voor een 14 W buis.
Beide getallen kunnen beter; ook hier is iets mis gegaan.

Hallo,
okee dus dat schema klopt ook niet!
En nu? :?

VrGr Rob

HOOWWwww en zomaar een vraagje?
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
Klopt het dat je aan twee kanten van de spoel 2 X hetzelfde maakt bij de ingangs spoel van de QQ?
2 X 10K 2 X 1K en 2 X 3N3 ?

[Bericht gewijzigd door rob007 op (17%)]

Zie dat de uitgang spoel nu anders zit zoals ik het ook zou doen maar ook dat werkt niet beter vind vreemd ben wel nieuwsgierig of gaat lukken Rob

@ Rob, nee dat is eigenlijk overbodig, en één zo'n drietal zou genoeg zijn om de spanning te meten. Ook staat er daar slechts - 6,6 volt op de roosters. Te weinig, in de datasheet wordt -21,5 v genoemd.

Dankjewel Bert Jan! _/-\o_
LOL Modus aan graag!!!???
(Kga nu ff naast mijn schoenen lopen! :+ )

En Huuu Vraag1 ?
Zou je het erg vinden als ik niet snap waar jij het nu over hebt? LOL
( al dat gepruts is al ene mislukking bij mij en als ik jou ook al niet meer ga begrijpen ??? ) ;)
.
En nog 1 Een voordeel wel HE Vraag1 – Bij ons lukt ut dus niet zoow goed, toch?
Het voordeel van ons nadeel is dat zij zich erg goed voelen nu!!!
( Hebben WIJ, TOCH maar weer GOED gedaan!!! :+ )

VrGr Rob

Deze is ook wel leuk weet niet precies hoeveel eruit hoort te komen.

@Rob , dat schema rammelt hier en daar. QQE Buis staat zowat in klasse A ;)
Minder harmonischen, dat wel..Datasheet zegt zelfs -40 v op G1's

6360.pdf

Rob, de uitgang is niet correct, zoals ik eerder al zei. Ik zou de 8p2 condensator weghalen en een stukje coax rechtstreeks aansluiten op de oranje koppelspoel, en de mantel van de coax zo kort mogelijk aan het massavlak van de print solderen solderen. (nog mooier en praktischer zou een BNC-chassisdeel zijn). Kijk even naar de foto van Cupido om te zien hoe het hoort.

Dergelijke lange draden (zwarte massadraad en rode krokodilklem+draad met het RF-signaal) zijn volstrekt onacceptabel op deze frequenties. Een simpel stukje draad van 10cm geeft al 60 ohm 'weerstand' (reactantie). Op de foto zie ik volgens mij al *minstens* 20 cm zitten.

Op die manier hou je geen signaal over.... je hebt een smoorspoel in je RF-uitgang zitten!

Zal ik de volgende soldeer doorgang ff doen Nonius!
De coax ff direct er an.

Ik kga nu onder het gemalen water!(douchen) ;)

VrGr Rob

Op dinsdag 12 november 2024 19:02:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Hé, een schema met daarin ook de lengte van de spoelen. Meestal is de lengte geheim. :)
En die meetwaarden lijken ook wel alsof iemand ze werkelijk heeft gemeten, in plaats van verzonnen of overgeschreven.

Maar kijk eens naar het rendement. Over de kathodeweerstand van 120 Ω in de eindtrap valt 11,6 V, er loopt dus 96,7 mA. Bij 247 V is dat een input naar de eindtrap van 23,9 W.
Toch komt er maar 6,3 W uit; een rendement van 26 %.
En de buis dissipeert dus bijna 18 W, wat aan de hoge kant is voor een 14 W buis.
Beide getallen kunnen beter; ook hier is iets mis gegaan.

Die 6,3 watt klopt niks van,er komt veel meer uit,ik dacht 12-15 watt uit mn hoofd
Er zijn ongetwijfeld betere schemas maar dit gaat erg goed.

Hallo allemaal,

Nou gedaan wat jij zij @Nonius met 50R direct maar dat maakt niet veel verschil.
Wat wel veel verschil maakte is dat verhaal over L of C wat jij schreef!

Mogelijk ten overvloede, maar je weet toch dat om een zo hoog mogelijk rendement te halen er zo weinig mogelijk capaciteit C moet worden gebruikt in de LC-kringen, en zo veel mogelijk inductie (L)?

DUS ik had nu Ctjes weggehaald en had nu 600mW!!!
( zet het ff in de krant ja!!! :+ )

VrGr Rob

Trouwens, Watt @Saturnus schrijft komt mij ook bekend voor,
LET OP! Van horen zeggen, dat dat schema wel werkte!
Moet trouwens ook eerlijk schrijven ik snapte FET zijn schrijven totaaaal niet dus jah... :+

De post is weer eens heel druk, dus nog een nachtje onder de brievenbus slapen Rob ...

Hallo Revado,

hier nog niks, maar nogmaals niks moet dus…

Groetjes daar!

Op woensdag 13 november 2024 16:40:28 schreef rob007:
Hallo Revado,

hier nog niks, maar nogmaals niks moet dus…

Groetjes daar!

Heb je de track en trace gestuurd per mail net, denk dat het er morgen is.

Nou gedaan wat jij zij @Nonius met 50R direct maar dat maakt niet veel verschil.

Ok, ik had eigenlijk wel een effect hiervan verwacht. Op deze frequenties heeft een simpel stukje draad al een flinke 'weerstand', dus is het zaak dergelijke onnodige inducties te vermijden. Ook goed voor de stabiliteit van het geheel (parasitaire oscillaties).

DUS ik had nu Ctjes weggehaald en had nu 600mW!!!

C's weggehaald EN inductie toegevoegd, neem ik aan? Want anders verandert de resonantiefrequentie van de kringen.

Hoe dan ook, ik blijf me afvragen of het gemeten vermogen op de vermogensmeter wel echt op de gewenste uitgangsfrequentie zit.... De SA kan uitsluitsel geven.

De post is weer eens heel druk, dus nog een nachtje onder de brievenbus slapen Rob ...

Als Rob heel braaf is geweest dit jaar dan misschien zijn schoentje eens proberen te zetten en om een leuke 4CX250/QQE06-40/QQE03-12 vragen? Of zou de Goedheiligman weten en begrijpen wat Rob allemaal stiekem uitvogelt met electronica?.... Yo ho ho and a bottle of rum..... Pieces of Eight!

Op woensdag 13 november 2024 16:48:54 schreef nonius:
[...]

Als Rob heel braaf is geweest dit jaar dan misschien zijn schoentje eens proberen te zetten en om een leuke 4CX250/QQE06-40/QQE03-12 vragen? Of zou de Goedheiligman weten en begrijpen wat Rob allemaal stiekem uitvogelt met electronica?.... Yo ho ho and a bottle of rum..... Pieces of Eight!

Hahaha.
Ik zal eens zoeken, misschien...

Toch aardig he Nonius! Een 4CX250 met voeding en al!!!
Schat van een vent die Revado echt!
Heb de code ingevuld en Post NL schrijft uw 4CX met voedings trafo is onderweg! :+
NOU??? ;)

ik heb trouwens ALLEEN, Ctjes weg gehaald Nonius!
en dat kwam ook eigenlijk door jou schrijven in kombinatie met wat een vriend destijds mij vertelde over buiscondensatortjes daar had hij een verhaal over...

VrGr Rob

Nog te vertellen dat ik nog dat trapje wil proberen, al komt er maar 2 Watt uit ben ik al blij!
.
EN, dan wil ik nog watt proberen en dat is weer HEEL watt anders! een buis FM RX.
ik heb een YouTube video gezien en dat vond ik erg interessant, afijn kijken jullie ook maar ff:
https://www.youtube.com/watch?v=oJzA40-luss&t=225s
.
https://www.cool386.com/6BL8_srrx/6BL8_srrx.html
( Kijk bij de video ff naar de koments? ;) laat ik toevalig een PCF80 hebben! )

Ik zou wel eens graag willen weten welke van deze ontwerpen nou een nette grondfrequentie met minst (geen) harmonische output heeft.
Maar misschien is dat hier niet relevant ;).

4cx250 ligt hier nog wel voor je Rob.
of een mooie qb....