Hallo Saturnus,

Al geef je de voeding er bij ik zou het echt NIET durven!
WEL HEEL ERG AARDIG! _/-\o_
Omdat:
De omgeving waar ik zit, en ook omdat ik er niet goed genoeg mee ben! ( waarheid is hard! )
Laat ik mij beperken tot QQE03/12 en heb hier zo'n 100W bordje(alles) liggen maar... NEE!

VrGr Rob

+1. Heel verstandig. Dergelijke spanningen, stromen en RF-vermogens zijn weinig vergevingsgezind.

Ik ben blij dat ik mijn 3m 4cx250 buizen-amp destijds nooit af heb gekregen. Zo'n apparaat was vragen om ongelukken, in mijn geval. De 2C39, 4CX250 en QQE06-40 staan nu als decoratie op het dressoir in de woonkamer. (De 2C39 heb ik ooit wel een werkend 500MHz eindtrapje mee gemaakt voor m'n TV-zender op 520MHz)

Overigens, mijn broer had vroeger een hele grote zendbuis (uit een commerciële TV-zender eindtrap geloof ik), een Thomson TH347 als ik me goed herinner. Daar zat een handvat aan zodat je hem makkelijker kon dragen/optillen/transporteren. Vergeleken daarbij leek een 4CX250 wel een transistortje....

Hallo allemaal,

JAAaaa Tis erg mooi spul hoor dat wel maar…
.
Mensen zal ut nie geloowvu ik heb 1,25Watt gehad!!! :o ( Kzat rond de 108MHz )
Als ik zo min mogelijk capaciteit er op had kwam ik nu steeds aan de 5… 600mW –
ik dacht zet er eens een paar andere buisjes in nog 2 hadden het zelfde en toen deed ik er een Pope buis in en toen zag ik in ene over de 1 Watt???
.
Nu moet ut nie gekker worru he?!
.
nu weer met de spoel an ut klooien zit ik weer an de 6...700mW Ha Ha HAAaaaa LOL

VrGr Rob

Tekst komt nog! ben een beetje stuk van mijn werk.

buisje is binnen Revado! wat schreef jij nou? 100 Watt bij 300V? :+

VrGr Rob

Hallo allemaal,

ZODAN… Heej Revado?
Kijk nou uit wat ik zeg met mun 100Watt op 300Volt! :+ NEEJ Natuurlijk niet! ;)
MAAR sjeetjus wat een verschil zeg… 5 Watt! :o op 104MHz EN JAAHAAA op Dummy…
En ik maar denken, watt doe ik nou toch fout? Nouw gwoon niks fouwt!
De Pope deed MAX 1,25 (heb gloof ook 1,5 gezien?) Maar die E88CC er in en BOEMMMmm 5 W
.
WATT mij opviel:
inderdaad zet er geen condensatortjes op bij of wat dan ook de meter gaat glijk omlaag!
LET OP! Ook al trim ik dan de uitgang ( waar ik het dan wel weer een beetje mee kan terug halen )
MAAR GEEN 5 W meer maar iets van 3 W Modulatie Ctjes 2X 10pF Cer. 1KV in serie.
.
Watt een verschil zeg!had ik toch niet verwacht, ZO VEEL meer met een ander buisje.
Nogmaals dankjewel Revado! _/-\o_
.
En JAAaaa nu ga ik plaatjes draaien hoor! Dit isisisiss Radiooo ROB op 104MHz :+
.
Dacht moet voorzichtig zijn, bij/met die andere buisjes ook. Eerst even ingloeien…
EN en had ik ook nog, ik had op gegeven moment een buiscondensatortje over de spoel,
ik denk wat danst die meter nou? Zag ik vonkjes in dat Ctje??? kschrik me de pest! Snel uit!
Achter af denk das wel appart, over de spoel en dan toch…

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob
( echt wel zeer blij met dit resultaat trouwens! )

Op donderdag 14 november 2024 15:50:42 schreef rob007:
Hallo allemaal,

ZODAN… Heej Revado?
Kijk nou uit wat ik zeg met mun 100Watt op 300Volt! :+ NEEJ Natuurlijk niet! ;)
MAAR sjeetjus wat een verschil zeg… 5 Watt! :o op 104MHz EN JAAHAAA op Dummy…
En ik maar denken, watt doe ik nou toch fout? Nouw gwoon niks fouwt!
De Pope deed MAX 1,25 (heb gloof ook 1,5 gezien?) Maar die E88CC er in en BOEMMMmm 5 W
.
WATT mij opviel:
inderdaad zet er geen condensatortjes op bij of wat dan ook de meter gaat glijk omlaag!
LET OP! Ook al trim ik dan de uitgang ( waar ik het dan wel weer een beetje mee kan terug halen )
MAAR GEEN 5 W meer maar iets van 3 W Modulatie Ctjes 2X 10pF Cer. 1KV in serie.
.
Watt een verschil zeg!had ik toch niet verwacht, ZO VEEL meer met een ander buisje.
Nogmaals dankjewel Revado! _/-\o_
.
En JAAaaa nu ga ik plaatjes draaien hoor! Dit isisisiss Radiooo ROB op 104MHz :+
.
Dacht moet voorzichtig zijn, bij/met die andere buisjes ook. Eerst even ingloeien…
EN en had ik ook nog, ik had op gegeven moment een buiscondensatortje over de spoel,
ik denk wat danst die meter nou? Zag ik vonkjes in dat Ctje??? kschrik me de pest! Snel uit!
Achter af denk das wel appart, over de spoel en dan toch…

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob
( echt wel zeer blij met dit resultaat trouwens! )

:) :)
Gaaf dat het zoveel verschill maakt!

Mogelijk dat de andere buizen weinig emissie meer hadden?

En tsja, laten we wel wezen... veel buizen zijn bewaard gebleven terwijl ze eigenlijk weggegooid hadden moeten worden destijds. Bekend fenomeen: iemand verving een buis en stopte de oude, versleten buis terug in het doosje. En 50 jaar later krijg je dan het vriendelijke aanbod van een buurman die zegt dat hij bij een zolderopruiming nog een plastic tas vol met buizen tegenkwam, de meeste nog nieuw in de doos!.... ;)

Enfin, fijn dat het werkt. Je hebt ondertussen wel een goed resultaat verdiend, na zoveel uur experimenteren en trial-and-error.

Zag ik vonkjes in dat Ctje??? kschrik me de pest! Snel uit! Achter af denk das wel appart, over de spoel en dan toch…

En vonkjes over condensators, ook bij kleine vermogens, kan. Afhankelijk van de impedantie van het circuit kunnen er behoorlijk hoge spanningen ontstaan. 5W in een 50ohm last geeft P=U²/R 5=U²/50 --> U=16Vrms; niet veel dus.

Maar bij 1000 ohm kom je al aan 5=U²/1000 --> U=70Vrms

De uitgangstrafo in je circuit transformeert de impedantie van 50 ohm (1 winding) naar ???? ohm (6-7 windingen); even heel kort door de bocht/gesimplificeerd, 6:1 spanningstransformatie, dus 36:1 impedantietransformatie, dus 36 * 50 ohm = 1800 ohm in het anodecircuit.

5=U²/1800 --> U=95Vrms. En dat condensatortje moet dus *wel* de TOTALE spanning aankunnen: anodegelijkspanning + 1.41*Vrms van het RF....

Kijk bijv. naar een loop-antenne, waar er *hele* hoge spanningen over de afstemcondensator kunnen staan, omdat de impedantie in het deel van de antenne waar de condensator zit heel hoog is. Vandaar vaak het gebruik op de KG van vacuümafstemcondensatoren, die al gauw 15kV of meer aankunnen. En dat heb je ook nodig, al bij relatief kleine vermogens.

Dat toltrimmertje in de uitgang werkt prima in een 50ohm-circuit, maar de plaatafstand gaat ontoereikend zijn bij hogere impedanties i.c.m. relatief kleine RF-vermogens.

Al bij kleine vermogens (5-10W) begonnen destijds mijn folietrimmertjes te roken in m'n 3m transistorversterkertjes: daar lopen, vanwege de relatief lage impedanties, behoorlijk grote stromen doorheen. Maar bij buizen, met hun hoge impedanties wordt het probleem eerder veroorzaakt door de hoge spanningen.

Dus je begint nu toch al in een vermogensbereik te komen waar je niet zomaar het eerste het beste condensatortje uit de rommelbak kunt gebruiken :)

Eén groot geluk, buizen zijn redelijk robuust, ze geven wat minder snel de geest dan een transistor; daar kan het in een micro-seconde gedaan zijn zonder dat je wat merkt. Bij buizen merk je het vanzelf dat er iets niet goed is als de anodes kersenrood beginnen te gloeien.... :p

De E88CC trekt bij Va 200V en G1 = 0 V een stroom van 92 mA.
Dat is in de pieken, maar logisch meer power.. ;)
Bij de ECC85 is dat slechts 30 mA. Aardig verschil.
Dus die buis is verder wel o.k.

Hoi Rob

Leuk om te lezen dat eindelijk werkt :)

Dan kan het zijn dat de buis QQ 0312 die ik toen had ook geen goede buis meer
was nooit aan gedacht.

Is de oscillator wel stabiel dan ?

Hallo all,

Zal het niet geloven maar vond nu net nog 2 X de ECC85 EN 2 X ECC83
Maar weet nog niet of die 83 zomaar ongestraft verwisselt kan worden met 85?
( moet ik nog ff voor kijken ) ook nog wat andere buisjes gevonden.
Maar kreeg visite dus kon ff niets meer doen.
.
MAAR die E88CC is knal goed!
( meer trekken ja dat zal best als je van een paar honderd mW naar 5 Watt gaat.)
.
Vraag1 ja je ziet wat er nu bij mij zo ff gebeurd dus als die QQE03/12 niet goed was…
En Nonius schrijft het ook, en ja zo kan het wel gaan natuurlijk!
Je moet wat dat betreft ook maar weer net dom geluk hebben.
Alhoewel je ook misschien wel iets fout gedaan kunt hebben want als ik in de spiegel kijk…
Ik maak me daar af en toe domme fouten daar krijgt een paard de hik van!
Stabiel ondankst dat ik het erg lelijk en grof in elkaar bak mwa toch niet slecht,
het fietst wel WATT, maar vind het meevallen!? Dat warm worden daar kom je niet omheen.
Je moet hem lang op de gloei laten staan om… maar dan nog zal ie fietsen waarschijnlijk.
.
MAAR!
Ik ga dit printje nu niet slopen ( niet dat het veel speciaals is )
maar maak een ander printje en ga kijken of ik er ook een trapje mee kan maken.
( begin/probeer weer met een ECC85 om te beginnen ) zal er ook niet veel uit komen maar dat boeit niets.
Gwoon ff rommelen kijken of tie ontploft ja of nee…
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…

Kben moe, Robbie gaat naar bedje toe! ;)
XXX Rob :Z

De ECC 83 heeft een middentap voor de gloeidraden op pootje 9, tussen 4 en 5 is het 12,6 volt.
Om die op 6,3 te zetten 4+5 samen en pin 9.

De oscillator kan je nu ook gebruiken als buizen tester :)

Hallo allemaal,

Jaaa Revado moet ik even kijken
OF pootje 9 aan de min OF 4 en 5 aan de min OF alles aan de gloei zonder EEN(1) poot aan de min!
LOL ik heb een keuze stres!!!
.
Ja Vraag1 ik laat deze even heel maar tis gammel ik elkaar gepropt vind ik zelf ook.
Maar goed het gaf 5 Watt.
En ik maak nu gewoon een ander bordje met een ander voetje, das nu ut voordeel van een losse voeding misschien wel?
Kwil wel ff kijken om het mechanisch iets wat beter te knutselen ( die voeding dan! ) nou jaaaaaa
Voeding… afgevlakt rommeltje.
.
Watt ik mij nu af vraag? Die ECC85 bijna allemaal zijn dus versleten denk ik? Toch?
Gestel je gebruikt ze dan als LF versterkertje… OF voor zo’n ontvangertje,
zijn ze dan OOK ZO SLECHT??? of…
Ik durf daar zelf niet met zekerheid te zeggen, ik gok dat ze daar dan ook niet goed zijn???
.
ik vind hier nu steeds meer rommel voor buisjes ik heb gloof ik gezien EF183 en 184 en 80
dacht ook ECC40 tis allemaal oud dus zal en kan er niet TE VEEL van verwachten denk…

Heel ff weer tot zo ver!
VrGr Rob

kijk ff het plaatje? zou dit ook kunnen?
was een LF trapje stel een ECC85 zo als FM trap?
.
kmoet ff kijken om ALS dit een kans heeft? om het ergens mee te sturen!
wil ik ff kijken voor iets als een osc. met... 1 of 2 trapjes misschien 2N2219 een paar mW in die ECC ???
ik geef mijn denkertje maar een gooi!? :7 ( En ja, PP had ook gekund maar is denk toch watt moeilijk? )

120K is veeels te groot als kathode weerstand, zal wel iets van 1K2 moeten wezen.
Dan zullen ze goed als versterker trapjes kunnen werken, de eerste lijkt me wel voor audio en niet voor HF, maar dan mag die 10K anode weerstand wel iets groter.

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (12%)]

Hallo Richard,
Goedemorgen all!

jaaa klopt hoor!
Het schema van internet afgeplukt is inderdaad audio.
Ik heb dat schema gebruikt om er mijn idee mee te creëren (ik had ff een buisteken nodig)
Het is dus eigenlijk een princiepen schema en meer niet.
Als ik naar andere schema’s kijk zie ik wel 10K Anode maar dan bij 250V
En bij die oscillator die ik/wij gemaakt hebben is het zelfs grover:
https://www.nfor.nl/images/uploaded/202209051155046315e398c4e1c.jpg
.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/48216
.
praat/schrijf ik even over het rechter princiepen schema.
ik dacht ALS ik dit doe 150R aan de Kathode min, MISSCHIEN iets van 1nF er over.
( ALLES Experimenteel )
10K Anode nog ff wel aanhouden en Rooster… 270 lijkt me ook veel? ( ff afgekeken 47K? )

VrGr Rob

Rob ik weet wel een slechte buis geeft op audio minder hoge tonen
Dat is bij een hybride gitaarversterker zo daar raden ze aan
Na 2 jaar de buis vervangen
Dus zal het echt wel minder zijn als de buis niet meer zo goed is

Bij gitaarversterkers worden de buizen dan ook zeer zwaar, of zelfs overbelast. Dat is geen normale situatie. Dat doen ze om een bepaald vervormingskarakter te krijgen.

Buizen moeten lang meegaan. Ik heb zelf meer dan 10.000 uur, waarschijnlijk al 15.000 uur op een buizenradio (b7x14a) gezet die als PC speakerset dient. Gelijkrichter, voor en eindbuizen nog origineel, dus er stond sowieso al flink wat uur op de teller. ECC85 en afstemoog al lang versleten. De ECC85 staat in grammofoonstand lekker te bakken zonder anodespanning en dat is erg slecht. Een e88cc is daar overigens wél geschikt voor, die is ontworpen voor *computer*schakelingen waarbij de buis continu afgeknepen staat als er een digitale 0 in het geheugen staat. De datasheet vermeldt dat expliciet.

Met die radio heb ik overigens genoeg andere problemen gehad. Iedere 2 jaar staat ie zeker op de werkbank om een kraak/knisperprobleem op te zoeken. Zelfs de keramische condensatortjes gaan soms stuk. Er is nu waarschijnlijk weer wat aan de hand met de band/netschakelaar.

ECC85's in FM tunerblikjes worden ook tamelijk zwaar belast, het is na het afstemoog de eerste buis die versleten raakt. Het is de reden waarom ze moeilijker verkrijgbaar beginnen te worden. Wim Rotte heeft ze inmiddels niet meer, en dat zegt wat...

Op zaterdag 16 november 2024 08:34:52 schreef rob007:

Als ik naar andere schema’s kijk zie ik wel 10K Anode maar dan bij 250V
En bij die oscillator die ik/wij gemaakt hebben is het zelfs grover:

Je vergeet de anode spoel, deze heeft bij hoge frequenties ook een flinke impedantie, de weerstand zit daar als stroombegrenzing en doet voor de HF niets als het goed is.

Bij LF vormt deze weerstand wel een belasting voor de LF dus wil je deze wat hoger hebben maar ook niet te hoog, in rust, dus zonder signaal wil je de anode spanning dan ongeveer op de helft van je voeding hebben.

Hallo Vraag1 en LED,

Kijk das goeie INFO!
Ik dacht misschien als oscillatortje niet meer zo goed misschien voor LF of RX nog wel goed.
Laat ik eerlijk zijn zal eigenwijs nog wel wat proberen maar kan er dus op rekenen dat het niet meer een groot succes gaat worden.
Ik weet inderdaad ook totaal niet waar die buisjes vandaan komen en waar ze in gezetten hebben dus jah…
.
ik ga * OP MIJN MAKKIE * een ander stukje printplaat terorizeren en kijken of ik een trapje kan maken.
.
Kzat ook nog te denken om zo’n EF te proberen, hier ook als trap maar dan als ik het goed heb op 50MHz dacht ik?:
Mijn doel blijft 85MHz! Omdat je daar niet zo snel iemand pijn doet en komt mij goed uit!
.
( Wil ook nog een BUIS, FM RX maken op 85MHz staat op mijn verlang lijstje! )

V1 en LED Dankjewel voor schrijven!

Sorry Richard,

Het kwartje valt valt niet! ( licht aan mijn bekrompen kennis! ) meer Jip en Janneke’s alsjeblieft?

Ik zat ook te kijken naar de trap op/in deze link! :

VrGr Rob

ik zie trouwens van die buisjes op Amazon zoals: 6P1
https://www.amazon.nl/DollaTek-2Pcs-elektronische-buis-J-klasse/dp/B07…
.
https://www.google.com/search?sca_esv=c77c9fe7cb29d91e&rlz=1C1GCEA…
En: 5654W
https://www.amazon.nl/s?k=5654W&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%…
.
kan dat nog wat zijn voor 85MHz?
Die 6J1 uit dat versterkertje heb ik hier trouwens ook?
.
HEEL ff nog kort? hoe doe ik dat nu het beste met die ECC83?
Ik heb 6,3 Gloei een kant op pin 9 6,3 wissel op massa, en 4 en 5 de andere 6,3 wissel? ... Wat is slim?
.
En, zou een ECC40 ook nog geschikt zijn? ( zijn ouwetjes die 40s ) O nee, word niks zie ik nu!

Weer watt gevonden! Tis alleen veel met P zoals PCC en P . . .
MAAR wie ut kleine niet eert...
.
Zo en er zit een boel spul bij, echt ongelofelijk! kweet totaaaal niet watt het is!
kzal er un paar noemen: CV1758 - ECL508 - er staat alleen nog USA6005= EL90 lijkt - 6C4 - 12AT7=ECC81 - enz nog veel meer!!! _/-\o_

[Bericht gewijzigd door rob007 op (54%)]

Een PCC85 zal net zo goed werken als een ECC85. Je moet alleen de gloeispanning even controleren in de datasheet, die is meestal niet 6,3v maar wat anders.

Niet alle P-buizen zijn identiek aan de E-broertjes. De PL84 is bijvoorbeeld gelijk aan de EL86 en niet de EL84.

Zijn vaak dezelfde buizen met alleen een andere gloeispanning/stroom. De 'P' variant trekt 300mA (de feitelijke gloeispanning varieert per buistype). Even in een buizendataboek kijken op welke spanning de buis hoort te werken. Volgens mijn buizenboek is de PCC85 ook gelijk aan de UCC85 (afgezien van de gloeidraad). PCC85 heeft 9V bij 0.3 A nodig, dat mag ook geen enkel probleem zijn om te maken. UCC85 26V bij 0.1A; 24V zou ik prima mee kunnen leven....

Die P-buisjes zijn prima te gebruiken voor dergelijke experimenten, de gloeispanning is snel genoeg aangepast. Hier kun je flexibel zijn maar bij het herstellen van een buizenradio of tv moet men wat kritischer zijn en exact hetzelfde buistypenummer gebruiken (of het apparaat flink gaan moeten modificeren).

Enige nadeel is dat dergelijke 'P'-buizen er meestal heel wat branduurtjes op hadden zitten in een TV, voordat ze vervangen werden en iemand het oude buisje op de hoop 'oude slechte buizen, maar misschien ooit nog eens handig in geval van nood' gooide....

Ik kan mij voorstellen dit zijn geen 100% buizen, en er staat ook bij een boel hoeveel %.
ik heb toen destijds eens een partij gekocht 2e hands van iemand richtingBraband (oude man)
is al lang geleden!Heb er 2 bij zitten die vrij goed zijn! ( Tis Feest tralalaaa LOL )
.
ik heb een paar veschillende gloeispaningen voorbij zien gaan maar heb die niet 1 2 3 allemaal zomaar ff.
MAAR, nogmaals ben ZEER tevreden met buisjes en resultaat!
.
vervolg zou nu zijn kijken voor een trapje en watt datt ddoett!
MAAR ga nu uit eten met de koningin, ookwel de hoofd HEKS! ;)

VrGr Rob

ZOOWWwww dan, Weer terug was een flink duur etentje! :X 8)7 ;)

Ik zou er maar zuinig op zijn, Rob.

Hallo Brightnoise allemaal,

Zoowww nou heb dat blik een beetje uitgeplust maar er zit ook een boel rommel tussen hoor!
VEEL HEEL VEEL P buizen PL PC maar daar ga ik vrijwel niks mee doen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166800/10
MAAR dat brengt me wel op het volgende en dat is dat er ook verschrikkelijk veel EF80 buisjes in zaten.
DUS dacht ik om daar nu dan maar mee te beginnen, LET WEL zal de hele zender denk ik NIET BOUWEN!
Het trapje boeit mij het meest! Want dat gejank met 2N3866, 2N3553 en MRF237 die OF niet te krijgen meer zijn OF -
te duur zijn of WEET IK VEEL… ( en JA blijf rond 85MHz zitten! )
kzit niemand in de weg daar dus das un mooi plekje.
Kijken of een EF80 daar zou willen werken EN watt, doet ie daar?

VrGr Rob

Nog even terug,
ik denk dat ik de trap probeer te maken maar dan ff breed.
4P7 als ingang en dan de 8wdg als uitgang ik denk met een Ctje of 2wdg spoeltje?
Kweet ut ff nog niet, alhoewel met een koppelspoeltje misschien minder link?
( zit ook nog te wachten op buisvoetjes die onderweg zijn )