rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, Ik heb hier ook dingen liggen die "hoogstwaarschijnlijk" als "doet het niet, zoeken we nog een keer uit (of niet)" aan de kant zijn gezet bij een "echte" fabriek, waarna iemand ze heeft opgekocht en gerepareerd.
Jaren geleden heb ik, op een der laatste verkoopdagen in Deurne,een zogenaamd mobilofoonplarform gekocht.
Het is een TF2952 van Marconi - maar overduidelijk een bedenksel van ing Neuwirth- nl. de FUP1DZ.
Deze man koppelt fraaie ontwerpen aan een instrument waarin ( in mijn ogen) het hopelaas foutzoeken is.
Als het geheel goed werkt is dat ook niet nodig maar....maar dit apparaat ging het wel fout.
Eerst stopte de signaalgenerator ( 540 MHz) en enkele dagen later de rest.
Uitkasten is al een stevige klus zeker als je het ding in een meetwand hebt gebouwd.
De voeding bleek geen 20 volt meer te produceren. Glaszekering defect.
Vrij snel bleken twee spanningsregelaars 78m20 gesneuveld.
Ik heb werkelijk een flinke voorraad regelaars maar geen 78m20 wel 6,9,12,15,24 maar 20.
Okaphone geraadpleegd: ,,neen die zijn niet leverbaar wel type ,zusenzo, en die komen met 5 a 6 dagen,,.
Even snel geprobeerd met twee lm714,ingesteld op 20 volt maar eerst eens kijken waarom de beide slachtoffers zijn gevallen.
Voeding op de beide draden gezet en spanning vanaf 0 zachkens opdraaien.
Bij minder dan 1 volt loopt er al een stroom van 2,2 A.
De kast openen en de vrij slecht afgedrukte schema's erbij.
De 20 volt blijkt op meerdere plaatsen te worden omgezet in 15 volt.
Alleen waar?
Op het schema zie je het ding staan. Ah, mooi. Bij welke printplaat?
Nou bv 06ZL01 prachtig maar waar zit die print?
Om het verhaal iets in te korten....zeker de helft van de printen zit helemaal signaalveilig opgeborgen. En op twee plaatsen zit daar een volledig koperen bak omheen met 14 moeren.
Een paar foto's tonen enkele delen van het binnenwerk en ook ,denk ik,
de fout. Deze vond ik uiteindelijk door een klein miezerig grijs snoertje te volgen via meerdere compartimenten.
En jawel daar zag ik as en een verkoold dingetje.
Uit twee soldeeropeningen steken twee draadjes van 2,5 mm. Het schema zegt 018V06 C526 en geen componentenlijst.
Gezien het feit dat het een condensator is tussen de 20 volt en de massa kan het een tantaaltje geweest zijn ( daar zit het instrument helemaal vol mee.)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 27 november 2024 16:40:23 schreef pietplof:
Even snel geprobeerd met twee lm714,ingesteld op 20 volt maar eerst eens kijken waarom de beide slachtoffers zijn gevallen.
Voeding op de beide draden gezet en spanning vanaf 0 zachkens opdraaien.
Bij minder dan 1 volt loopt er al een stroom van 2,2 A.)
een 7815 met 7 dioden 1n4004 in serie met de min referentie poot werkt prima om een 7820 te verkrijgen.
Het plaatje met waarschuwing zag ik uiteraard en dat betekent voor mij dat er geen zaag, vijl en breekijzer toegepast zal/ mag worden.
Op de print is één uhf power transistor geplaatst en deze bevat beryllium. Zolang je het ding niet sloopt is er geen risico.
Inmiddels heb ik op deze print de sluiting verder opgesnort.
Er bleek nog een klein tantaaltje defect. Het ding 10uF 30 volt ,aan mijn rcl meter gehangen , gaf een waarde van 0,01 ohm.
Vervangen door een verse ( niet tantaal) van 22nF en de spanning van 20 volt aangelegd.
Het hele apparaat was tevreden met 245 mA en lijkt nue in orde.
Mogen proberen alle losse eindjes weer aan de goede contacten te solderen en al het plaatwerk wer aan te brengen.
Maar niet voordat alle werking is getest.
Op woensdag 27 november 2024 17:25:53 schreef testman:
[...]een 7815 met 7 dioden 1n4004 in serie met de min referentie poot werkt prima om een 7820 te verkrijgen.
Of een 5,1V zener.
Op woensdag 27 november 2024 19:06:13 schreef pietplof:
Er bleek nog een klein tantaaltje defect. Het ding 10uF 30 volt ,aan mijn rcl meter gehangen , gaf een waarde van 0,01 ohm.
Vervangen door een verse ( niet tantaal) van 22nF en de spanning van 20 volt aangelegd.
Het hele apparaat was tevreden met 245 mA en lijkt nue in orde.
Ik snap niet dat de fabrikant dat niet gedaan heeft. Een keramisch condensatortje van 22nF is een stuk goedkoper dan een tantaaltje van 10µF
nonius
set SCE to AUX.
Ik weet niet of het voor de toepassing van deze specifieke tantaalelco geldt, maar een voordeel van tantaalelco's is dat ze goed blijven ontkoppelen tot zéér hoge frequenties, tot in het GHz-gebied, meen ik me te herinneren. Dus dat kan voor een dergelijk RF-apparaat wel degelijk van belang zijn.
Iets wat met een enkel simpel keramisch condensatortje van 22nF zeker niet gaat lukken.
[EDIT: en ook niet met een standaard elco van 22uF. (Dank voor de correctie Revado)
Voor PietPlof, misschien toch interressant om het korte stukje in bijlage te lezen en te overwegen om toch een tantaalelco te plaatsen, afhankelijk van de functie/plaats in het apparaat.
(zie bijlage, uit Electron jan. 1978, p.13 (met dank aan Jeever/Jos Verstraten))]
Revado; neen, geen tikfoutje gewoon niet nagedacht.
Nonius; totaal niet gedacht aan de hoge frequenties .
Zeker in dit compartimentje waar uiteindelijk de versterker zijn plaats heeft gevonden wordt 540 MHz verwerkt.
Ergens heb ik een bakje met tataaltjes en daar maar twee stuks uitvissen die èn nog goed zijn èn tegen minstens 30 volt bestand zijn.
Dank voor deze opmerking 't scheelt t.z.t, weer heel veel priegelwerk
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als er 20V op staat is 30V ruimschoots te laag als werkspanning voor tantaaltjes. De hoogste standaardwaarde is 35V. Dat vind ik zelf ook te laag. Aan de andere kant hoeft het misschien geen tientallen jaren mee te gaan dus dan kan je geluk hebben.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 4 november 2024 19:42:17 schreef Henry S.:
Oftewel het standaard Chinese aftreksel.
Elektronisch wel, mechanisch zeker niet. Het ding zit erg stevig in elkaar en is goed te repareren.
Op maandag 4 november 2024 19:42:17 schreef Henry S.:
Nu je toch bezig bent kan je die gele Carli ook meteen vervangen.
Ik zag ze niet als opvallende kandidaat, maar inderdaad: capaciteit al ruim voorbij tolerantie afgenomen...
Toch is er ook wel goed nieuws: toen ze nagingen hoe lang ze 'm al hadden bleek 'ie het al een jaar of 12 uit te houden. Niet slecht voor namaak-diodes...
Ik kom dus nog een keer terug voor dit ding, want die condensatoren van het netfilter en de al eerder genoemde hoogspannings-condensator had ik niet liggen.
Om toch te testen of het licht het weer doet, werd de kap vast aangepast.
In de werkplaats-ter-plekke werden twee gaten in de kap geboord om twee paneelhouders voor 5x20 mm zekeringen te kunnen monteren.
Met wat fast-ons en draad uit een 'gesloopt' snoer werd de boel binnenin weer bedraad en jawel: er is weer licht!
En wat betreft die kachelthermostaten: het chipje is de UAA2016.
Wat betreft gaatjes in die dingen: aan de achterzijde zitten iets van 10 sleuven in de behuizing, maar ik zie dat ik niet 1 foto van de achterkant heb gemaakt (nou ja, zo interessant is die achterkant ook niet)
De 3 thermostaten die ze hier hadden zijn afgelopen weekend van de nieuwe elco's voorzien en worden door haar getest.
Laatst zijn er in een week tijd 2 ledspots in mijn badkamer kapot gegaan. Dit zijn massief aluminium spots met aparte drivers. Gekocht in 2011 voor €50,- p/s van Gamma merk.
Eéntje uit het plafond gehaald en nagekeken wat het kon zijn. De ledspot even getest op de labvoeding en bleek in orde.
De 1K weerstand na de 1A zekering bleek opengebarsten en als zekering te hebben gewerkt. De zekering zelf was nog goed. Ook tussen de elco en het switcher IC was het zwart. De elco nagemeten en bleek nog goed. Maar het IC is opengebarsten en heeft zijn magische rook laten ontsnappen.
Vervangende onderdelen besteld en erin gesoldeerd. En nu doet hij het weer.
De originele weerstand vond ik wel erg klein van formaat wanneer hier het volledige vermogen doorheen gaat aan de primaire kant. Ik heb deze vervangen door een 3W metaalfilmweerstand. Maar met mijn warmtebeeldcamera zie ik dat deze wel snel oploopt tot zo'n 110°C
Weet iemand misschien wat die oude weerstand was?
Edit: Ik zit er nu net aan te denken dat die weerstand waarschijnlijk een spoel is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het zal zo te zien wel een spoeltje zijn. 1k is ook niet echt een logische weerstandswaarde op die plaats.
Ja, klopt. Het is een spoel. Net even open gebroken. Ik verkijk me altijd met dit soort spoeltjes die op weerstanden lijken.
Dit is dus een spoel van 1mH. Alleen welk vermogen zou hier voor gebruikt moeten worden?
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens meerdere kleurcodetabellen waaronder deze zou het toch mH moeten zijn. Ik zie de kleuren bruin zwart rood zilver.
Een UHER 4200 portable tapedeck.
Er werd tegen mij gezegd:"doet het niet."
dus ik het schema bestuderen, waren er 3 axiale elco,s in sluiting.eentje van 2000 en 2 van 1000 µ.Een voedingslijn lag compleet aan ground,,
Naar aanleiding van eerdere ervaringen met dit type recorder, gewoon deze elco,s vervangen, en het werkte weer..Ik heb al in meerdere apparaten van dit type gehad dat er 1 of meerdere elco,s in sluiting lagen. De werkspanning die erop stond was 6 volt.. deze maar vervangen door exemplaren met en hogere werkspanning..
(schema uploaden ging niet, bestand te groot...)
Het is jammer dat er geen topic show je mafste of idiootste reparatie bestaat. 
Vandaag wilde ik lekker rommelen aan mijn workbench met een muziekje erbij.
Afijn koptelefoon (senheiser) kapot althans de linker speaker was naar de ratten.
Ik weet het ben niet helemaal normaal. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 22 december 2024 19:32:33 schreef daandc:
Het is jammer dat er geen topic show je mafste of idiootste reparatie bestaat.Vandaag wilde ik lekker rommelen aan mijn workbench met een muziekje erbij.
Afijn koptelefoon (senheiser) kapot althans de linker speaker was naar de ratten.
Vond het zonde van de rest want dat werkte gewoon goed dus maar gewoon een jack eraan gesoldeerd en losse earplugs erop aangesloten koptelefoon erover heen is de boel toch gesloten en klinkt helemaal niet slecht en zit ook niet vervelend.[afbeelding][/ur
[url=https://www.uploadarchief.net:443/files/download/senheiser%202.jpg][afbeelding]Ik weet het ben niet helemaal normaal.
bij de grote C hebben ze losse speakertjes voor koptelefoons. heb er eens een stel in mn oorkappen gebouwd, met hoog rendement anders hoor je nog niks 
Op zondag 22 december 2024 19:54:36 schreef testman:
[...]bij de grote C hebben ze losse speakertjes voor koptelefoons. heb er eens een stel in mn oorkappen gebouwd, met hoog rendement anders hoor je nog niks
zo was de audio-headset van mijn zoon kapot, de oorkappenbeugel gebroken. Alles overgezet naar een stel peltor-oorkappen. hij was helemaal blij.
Hieronder de voeding van een weegschaal bij een lokale traiteurzaak. Deze was dood en het was een spoedklusje omdat de winkel de dag er op al om 8 uur open ging. De buurman had dan tijdelijk een van mijn Mean Well LRS-150-24 voedingen in de plaats gezet, verbonden met draden met de weegschaal. Zo had ik tijd om rustig te kijken wat er fout was.
Zo goed als alle componenten aan de primaire kant waren in orde. Bij het uitsolderen en nameten van de mosfet bleek dat er geen geleiding meer was tussen drain en source bij het aanbieden van gatespanning. De mosfet had ook het UC3842 IC meegenomen. Beiden vervangen, en alles werkt weer.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Het is een reparatie en het is iets met draad 
EDIT: Het is de voering van mijn jas, die ik opnieuw heb vastgezet rond de mouw. Ik zat steeds tussen de voering en de jas in plaats van in de mouw.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (53%)]
[/ur