het is zeker mogelijk een H-trafo te herwikkelen (heb het zelf al enige keren gedaan), maar moet je goed noteren bij het afwikklelen waar en hoe de aansluitingen zaten, en de wikkelrichting ...

Ook de hoogspanningswikkeling? Want dat lijkt me toch een uitdaging die ik zelf eigenlijk heel erg graag uit de weg ga. Da's zulke dunne draad, die is bijna niet eens te zien. Een keertje niesen tijdens het wikkelen en hij breekt.

Maar wat OP heeft afgewikkeld lijkt me wel goed te herwikkelen inderdaad, zo rond de 0.3 mm? Uiteraard wel nieuwe draad nemen (zou eigenlijk vanzelf moeten spreken) waarvan de isolatie nog nieuw en onbeschadigd is. Want het afwikkelen zal de oude isolatielak ook niet echt goed gedaan hebben. En dat de windingen niet netjes strak tegen elkaar liggen lijkt me ook niet echt een probleem (mits binnen redelijke grenzen.... enige netheid is wel nodig), het betekent alleen dat de spoel wat groter wordt, maar zolang er voldoende wikkelruimte is (zoals hier) geen enkele probleem, verwacht ik.

Tsja, en *plakband* als isolatie.... misschien als je op een onbewoond eilandje in de Stille Zuidzee zit en je niets anders hebt. Maar de isolatietechniek heeft niet stilgestaan sinds de jaren '50, dus ik zou gewoon een moderne goede isolatie nemen (dat Kapton niet geschikt zou zijn was trouwens nieuw voor me. Om welke reden precies?) Als u toch enkele uren gaat spenderen aan het herwikkelen van de trafo, waarom dan niet eerst gelijk voor het goede materiaal gezorgd? Of men moet zin hebben op een later tijdstip opnieuw de trafo te moeten herwikkelen.....

Na elke laag zou ik ook een klein beetje (motor-)vernis aanbrengen, als extra fixatie. Of na het wikkelen de spoel goed drogen, (idealiter vacuüm trekken) en impregneren met vernis of epoxy, voor extra stabiliteit en isolatie.

Ik vraag me ook af waarom Kapton ongeschikt zou zijn. Het wordt onder andere in flexprint gebruikt en geeft weinig tot geen klachten. Zowel de temperatuurbestendigheid als de isolatiesterkte lijken me goed genoeg. Onder invloed van vocht zou het hard kunnen worden maar in de praktijk nooit gezien en op een ander forum 1 niet-geverifieerd verslag waar het misschien wel of niet de oorzaak van een storing was (helaas had een lompe forumdeelnemer de melder, die zelf ook een beetje te stellig uit de hoek kwam, al met een hooivork weggejaagd voordat het duidelijk was).

Ik zou het zelf wel alleen in folievorm gebruiken, niet als draadisolatie en zeker niet in vliegtuigen.

De eerste pogingen voor herwikkelen waren niet succesvol.
:'(
Het begint er al mee dat de ondergrond waar de eerste laag op moet heel ruw is door al het afgebrokkelde en deels verbrande spul.
Ik heb dat geprobeerd te 'egaliseren' met Teflon tape, maar mooi kreeg ik het niet. Het zouden uiteindelijk ook veel lagen (ca 10) moeten worden, het is een WC-rol vol met dat dunne draad.
Ik vrees dat een monnik hier ook voor had bedankt..

Dan nog even gekeken naar de oude lijntrafo uit een 17TX180U, die ik hier had liggen. Maar het schema wijkt teveel af zo te zien (los nog van de andere afbuighoek van deze beeldbuis).

Het wachten is toch op een donor-trafo..

Op maandag 5 mei 2025 20:53:53 schreef Bavelt:
De eerste pogingen voor herwikkelen waren niet succesvol.
:'(
Het begint er al mee dat de ondergrond waar de eerste laag op moet heel ruw is door al het afgebrokkelde en deels verbrande spul.
Ik heb dat geprobeerd te 'egaliseren' met Teflon tape, maar mooi kreeg ik het niet. Het zouden uiteindelijk ook veel lagen (ca 10) moeten worden, het is een WC-rol vol met dat dunne draad.
Ik vrees dat een monnik hier ook voor had bedankt..

Dan nog even gekeken naar de oude lijntrafo uit een 17TX180U, die ik hier had liggen. Maar het schema wijkt teveel af zo te zien (los nog van de andere afbuighoek van deze beeldbuis).

Het wachten is toch op een donor-trafo..

Als je het spul opstuurt wil deze 'monnik' anders nog wel een poging wagen.

You can't make chicken soup out of chicken shit'....

Tsja, het begint met het zorgen voor een goede basis: een glad en vlak spoellichaam. Als u het oude wilt hergebruiken, dan eerst zoveel mogelijk glad schuren, plamuren en weer schuren, tot het mooi rond en vlak/glad is. (een draaibank zou makkelijker en sneller zijn, maar ook zonder gaat het.)

Of in dit geval, de scheuren opvullen met wat (verdikte) epoxy, en daar een laagje kunststof (bijv. cellofaan) omheen wikkelen (als mal) zodat de epoxy mooi glad en egaal uithardt. Daarna kunststoflaagje verwijderen en oneffenheden lichtjes vlak schuren.

En daarna wikkelen met nieuwe draad. De draad is niet dun dus dat lijkt me op zich goed te doen te zijn. Laagje wikkelen, beetje vernis erover, laten drogen, laagje isolatietape, nieuwe laag windingen, etc.

Het zouden uiteindelijk ook veel lagen (ca 10) moeten worden,

10 lagen is niet veel - dat is *niets*!

Snap het niet goed. Volgens mij kost het meer tijd/werk/energie om een nieuwe (goede) lijntrafo te vinden, dan om zelf te herwikkelen. Zolang het tenminste niet het dunne apenhaar van een paar micron van de hoogspanningswikkeling is, want dan haak ook ik af.....

Het wachten is toch op een donor-trafo.

U geeft wel heel makkelijk op vind ik, zonder eigenlijk een echte serieuze poging gedaan te hebben. Ik zal niet zeggen dat het een makkie is, maar met de juiste voorbereiding en materialen is het nou ook weer geen heksentoer.... ik heb voor hetere vuren gestaan wat dat betreft.

Enfin, het genereuze aanbod van Harry64 geeft aan dat hij er ook nog wel een gat in ziet....

Ik zou i.d.d. eerst het verkoolde spul weghalen en zorgen voor een mooi 'glad' oppervlak. Dan print ik een spoellichaam op maat dat mooi 'strak' past. Op dat spoellichaam komen dan de nieuwe wikkelingen.

Moet ik wel de wikkelrichting en aantal windingen weten. :P

Nou, het is natuurlijk een geweldig en sympathiek aanbod. :) :)

Ik heb vanavond - het was mijn eer toch een beetje te na - maar eens een
aantal uren de draad opgepakt (letterlijk!)

En heb de spoel gewikkeld. Omdat de windingen niet netjes naast elkaar zijn, heb ik meer lagen gekregen en is hij dus dikker geworden. Hij kan wel om de kern (die overigens gebroken is maar de breuken passen precies. En omdat ze met lange boutjes aan elkaar komen te zitten zal dat vermoedelijk geen probleem geven.
Daarbij komt dat de lijmverbinding nog in tact was.
Ik heb alle draad weer hergebruikt, heb nl geen wikkeldraad. Maar wel dezelfde hoeveelheid als er af kwam.

En nu maar eens kijken of het spul het doet.
Ik moet die trafo dan wel weer helemaal in elkaar zetten.

Doet hij het niet, dan kom ik bij je terug @Harry!

Nou, het is natuurlijk een geweldig en sympathiek aanbod. :) :)

Ik heb vanavond - het was mijn eer toch een beetje te na - maar eens een
aantal uren de draad opgepakt (letterlijk!)

En heb de spoel gewikkeld. Omdat de windingen niet netjes naast elkaar zijn, heb ik meer lagen gekregen en is hij dus dikker geworden. Hij kan wel om de kern (die overigens gebroken is maar de breuken passen precies, linksboven).
En omdat ze met lange boutjes aan elkaar komen te zitten zal dat vermoedelijk geen probleem geven.
Daarbij komt dat de lijmverbinding nog in tact was, dat was anders ook een verbinding die opnieuw zou moeten worden gelijmd.
Ik heb alle draad weer hergebruikt, heb nl geen wikkeldraad. Maar wel dezelfde hoeveelheid als er af kwam.

En nu maar eens kijken of het spul het doet...
Ik moet die trafo dan wel weer helemaal in elkaar zetten.

Doet hij het niet, dan kom ik bij je terug @Harry!

[attachment=0]

Mmmm... Gebroken kern is wel een dingetje met lijntrafo's aka flyback's. Dit omdat de kern een afgestemd onderdeel is o.a. qua luchtspleet e.d. Daarvoor zitten er vaak ook spacers tussen de twee kernhelften. Maar goed, ik ben benieuwd of het gaat werken en zo ja hoelang. :P

Ohw enne wat bij deze trafo en je schema ook afwijkt is - van de HS spoel. In jouw schema gaat die naar de boosterdiode en op je trafo gewoon naar massa.

Op maandag 5 mei 2025 20:05:20 schreef maartenbakker:
Ik vraag me ook af waarom Kapton ongeschikt zou zijn. Het wordt onder andere in flexprint gebruikt en geeft weinig tot geen klachten.

ongeschikt is niet de juiste benadering, laat me dat veranderen in niet het meest gunstige materiaal voor die toepassing .

Op maandag 5 mei 2025 20:05:20 schreef maartenbakker:

niet als draadisolatie en zeker niet in vliegtuigen.

daarvoor werd het in de beginjaren net gebruikt : isolatie van draad in vliegtuigen.. pas later kwam men er achter dat dit supermateriaal toch ernstige problemen gaf in die toepassing.

Op dinsdag 6 mei 2025 01:55:43 schreef harry64:
Mmmm... Gebroken kern is wel een dingetje met lijntrafo's aka flyback's. Dit omdat de kern een afgestemd onderdeel is o.a. qua luchtspleet e.d. Daarvoor zitten er vaak ook spacers tussen de twee kernhelften. Maar goed, ik ben benieuwd of het gaat werken en zo ja hoelang. :P

Ik zou het al heel wat vinden als dit nog aan de praat komt. Een structurele oplossing kan het niet zijn, daarvoor is de boel toch teveel beschadigd.
Maar als vingeroefening en speurtocht naar de fout is het wel leuk.
We gaan het zien, eerst de draadjes maar weer eens solderen en het spul in elkaar flansen. :D

Op dinsdag 6 mei 2025 08:01:17 schreef kris van damme:
[...]

ongeschikt is niet de juiste benadering, laat me dat veranderen in niet het meest gunstige materiaal voor die toepassing .

[...]

daarvoor werd het in de beginjaren net gebruikt : isolatie van draad in vliegtuigen.. pas later kwam men er achter dat dit supermateriaal toch ernstige problemen gaf in die toepassing.

Wat ik tot nu toe kon vinden daarover is een probleem met overslag/doorslag omdat o.a. koolstof een van de ingrediënten van Kapton is.

Soms kom je wel eens onverwacht gedrag tegen van materialen in HS gebeuren. Toen ik een nieuw huisje had geprint voor de tripler in de PM3264, kwam ik er achter dat je dan geen afgesloten luchtkamers in het 'massieve' deel moet hebben maar 100% vulling. Het bleek dat na enige tijd werken de HS de lucht in de kamertjes een voor een ioniseerde zodat het na een uurtje of wat alsnog ging sproeien.

Op dinsdag 6 mei 2025 10:43:13 schreef Bavelt:
[...]
Ik zou het al heel wat vinden als dit nog aan de praat komt. Een structurele oplossing kan het niet zijn, daarvoor is de boel toch teveel beschadigd.
Maar als vingeroefening en speurtocht naar de fout is het wel leuk.
We gaan het zien, eerst de draadjes maar weer eens solderen en het spul in elkaar flansen. :D

Aan de foto te zien verwacht ik van niet of i.i.g. niet voor lang. :P

Mooi om te zien dat u het nog niet opgegeven hebt :)

Overigens, die gebroken kern is nog wel te lijmen met wat secondelijm (cyano-acrylaatlijm) of epoxy. In mijn ervaring passen de brokstukken vaak héél netjes in elkaar.

V.w.b. de kritisch-heid van de kern in afgestemde systemen, ik verwacht dat als het correct gelijmd is dat dan de geïntroduceerde extra spleet minimaal is - micrometers? En vooral bij deze oude buizen-TV's denk ik dat het allemaal niet zo heel erg kritisch is.

Enfin, ik wou eigenlijk schrijven, 'hopelijk komt er straks witte rook uit de schoorsteen TV', maar da's bij nader inzien toch niet de gelukwens zoals ik hem bedoelde. Maar zwarte rook is sowieso foute boel.... :)

Onder inspiratie van jullie, @Nonius en @Harry, ik heb het ding in elkaar gekregen.
Ben nu bevorderd tot oppermonnik... vermoed ik.
Wát een werk.

Hij zit in elkaar, de Ohmse waarden kloppen, m.a.w. de sluiting is er uit en de vebindingen zijn er.

Maar straks het ding aansluiten...

Dat zal misschien wel een 'feest' worden. We hebben hier al eerder een vuurwerkramp gehad in de regio, hopelijk geen tweede keer. :>

De kern is wel nog wat meer afgebrokkeld door al dat gesleutel, stukjes laten gewoon los. Ik heb ze voor zover mogelijk weer verzameld en vastgemaakt.

Wordt vervolgd...

Edit: O en harry, de HSP zit niet met een kant aan de massa. Dat lijkt zo. De HSP spoel kan om de kern 'rammelen', dat hebben ze gefixeerd met een paar stukjes bakeliet, Daartussen zit een ijzerdraadje die naar de aarde gaat.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (16%)]

Nou, geen vuurwerk--of blozende buizen.
Dat was al heel wat.

Maar geen HSP, de TV gaat niet akkoord met de omgebouwde trafo. ;(
De DY87 gloeit ook niet.

Dus nu toch maar wachten op een lijntrafo...

Als u tijdelijk een losse wikkeling van ca. 5-10 windingen om de ferrietkern legt en met de oscilloscoop kijkt, wordt er dan wel 'iets' opgewekt? Mogelijk een klein laagspanningsgloeilampje aansluiten op een zelfde tijdelijke wikkeling?

Ik ga ervan uit dat u wel heeft doorgemeten dat de nieuwe spoel goed doormeet op continuïteit?

Hoeveel stroom loopt er in de anodelijn van B18 (PL36)? Meet spoel S20 verder goed door? Als u op de (losse) lijntrafo een kleine wisselspanning zet van 15kHz met de signaalgenerator, komt er dan wel netjes een hogere spanning uit S65/S66 (en evt. ook de andere spoelen)?

(In bijlage het volledige schema van de TV, ter gemak van de anderen).

Ik heb er wel wat aan lopen meten.
De spoelen maken qua ohmse waarden goed en er zit geen sluiting tussen de spoelen.

De PY88 doet het wel. Op de anode van de PL36 komen keurig pulsen.

De DY87 gloeit echter niet.

De stroom zou ik nog kunnen meten. De andere roosters niet, omdat die aan de achterkant van de kooi zitten. En ik kan het ding niet testen als het chassis uit de kast is vanwege de plug van de afbuigspoelen en de beeldbuis.

Als ik met een gewoon montagedraad 5 windingen losjes om de kern leg, komen er idd pulsen uit met 15 Khz, 10Vtt

Is de draad van de gloeispanning niet afgebroken? (die houdt niet erg van veel bewegen...)
Piept de lijntrafo wel?

Als ik met een gewoon montagedraad 5 windingen losjes om de kern leg, komen er idd pulsen uit met 15 Khz, 10Vtt

Dan lijkt me dat het herwikkelen toch gelukt is, toch in elk geval van S65....

Denk inderdaad dat er nog een ander probleem is inderdaad, of wat Arco zegt, dat door het uitgebreid 'bepotelen' van de lijntrafo er mogelijk iets anders beschadigd is.

Komt er hoogspanning uit S69? (Liefst meten met een hoogspanningsprobe - ik heb vroeger ook boogontladingen getrokken met een schroevendraaier, maar da's eigenlijk meer mishandeling dan testen/meten....)

Piept de lijntrafo wel?

Of 'tie nu wel of niet piept, die frequenties hoor ik al héél lang niet meer.... da's voor mij nu allemaal ultrasoon geluid :)

Bewegen?
Wat heet...

Tja, ik heb beide toevoerdraden uit de socket van de DY87 moeten trekken om de lijntrafo te demonteren. (1 winding om de kern met dik draad_

En ze er later weer in geschoven, in de hoop dat ze dan weer contact maken. Je kunt dat niet zien, de draden schuiven er ca 1,5 cm in.
Hetzelfde geldt voor de HSP lijn, die kun je er ook uittrekken.

Zou er dan wel HSP worden opgewekt maar de DY87 niet worden ontstoken?

(piepen hoor ik niet meer, ik hoor de vaatwasser niet eens meer als die klaar is en volgens mijn vrouw 'piept'...)

Klopt, zijn een soort klemcontactjes. Met dunne meetpennen kan je wel checken in de voet van de DY of de gloeidraadcontacten contact maken. Zo uit m'n hoofd dacht ik dat de DY op iets van 4 volt werkt. Dus als jij al onbelast met een aantal windingen om de kern maar 10 volt tt meet dan vermoed ik dat de vermogensoverdracht niet goed gaat omdat impedanties e.d. niet meer kloppen.

Het 'veiligst' om te meten of er genoeg 'input' is is door op pen 5 van de stekker te meten met een 1:100 probe die hoge spanningen verdraagt. Die heb ik ooit eens apart moeten aanschaffen toen ik het CRT circuit van m'n Dynatek 4040 moest meten.

Hoewel die 200V puls ook met een 1:10 probe nog net zou moeten kunnen. 5V/div wordt dan 50V/div en zou dus 4 Div's moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (33%)]