Ik zou natuurlijk een winding om de kern kunnen leggen en die op een andere DY87 aansluiten, eens kijken of die gaat branden.
Idee?
Op dinsdag 6 mei 2025 18:36:26 schreef harry64:
Klopt, zijn een soort klemcontactjes. Met dunne meetpennen kan je wel checken in de voet van de DY of de gloeidraadcontacten contact maken. Zo uit m'n hoofd dacht ik dat de DY op iets van 4 volt werkt. Dus als jij al onbelast met een aantal windingen om de kern maar 10 volt tt meet dan vermoed ik dat de vermogensoverdracht niet goed gaat omdat impedanties e.d. niet meer kloppen.
Nee, die DY is 1,4 volt!
Op een penlight zou hij moeten gloeien.
Op dinsdag 6 mei 2025 18:40:24 schreef revado:
[...]Nee, die DY is 1,4 volt!
Op een penlight zou hij moeten gloeien.
Oké, ik wist het niet zeker. 
Op dinsdag 6 mei 2025 18:48:48 schreef harry64:
[...]
Oké, ik wist het niet zeker.
Vandaar een uitroeptekentje, anders is het een flitsbuisje... 
Net even getest. DY87 in een buisvoetje, draadje 1 keer om de kern heen en het ding gloeit inderdaad...
In de socket meet ik tussen pen 4 en 5 niks. Lijkt er dus een beetje op dat die geen contact maken.
Op dinsdag 6 mei 2025 18:55:36 schreef Bavelt:
Net even getest. DY87 in een buisvoetje, draadje 1 keer om de kern heen en het ding gloeit inderdaad...In de socket meet ik tussen pen 4 en 5 niks. Lijkt er dus een beetje op dat die geen contact maken.
Dan lijkt je lijntrafo wel weer te werken, dat is goed nieuws.
Op Nfor.nl staat een verhaal dat de boel gesoldeerd zit/zat, staat iets verder ook hoe je de voet kan openen.
nonius
set SCE to AUX.
Weet verder niet hoe de mechanische details zijn van die gloeiwikkeling, maar in geval van nood moet het mogelijk zijn om een extra wikkeling te maken voor de DY87 (mogelijk met zelfs maar één enkele winding?) Dus de lijntrafo is wat mij betreft nog lang niet rijp voor de kliko.....
En vroeger deed men zo'n TV-tje ook niet weg omdat er bijv. gloeidraad/kathode-sluiting was in de beeldbuis. Gewoon een extra losse wikkeling om de lijntrafo leggen voor de gloeidraad van de kathodestraalbuis.
Is allemaal simpele techniek, is op te lappen tot het einde der tijden 
Op dinsdag 6 mei 2025 19:01:39 schreef harry64:
Er zijn meerdere pennen die gebruikt kunnen worden voor gloei en kathode+gloei.
Klopt. Meting toont aan dat ze pennen 2 en 9 hebben gebruikt. In het schema staat 4 en 5. Dat klopt dus niet.
Ik moet vanavond weg. Morgen maar eens opnieuw het spul vastzetten.
Maar dat die DY87 met een montagedraad aan het gloeien gaat (niet heel fel weliswaar) betekent toch dat er aardig wat wordt opgewekt door de trafo lijkt me.
Alles oogt ook rustig, geen gevonk o.i.d
vraag is of deze voet open kan, het lijkt er op dat die is ingegoten.
En een andere lossen buisvoet (voor even) is een NoGo?
nonius
set SCE to AUX.
Zou er dan wel HSP worden opgewekt maar de DY87 niet worden ontstoken?
Klein detail, op het risico van pedanterie beschuldigd te worden, maar electronenbuizen 'ontsteken' niet maar gloeien (en hopelijk dan nog alleen de gloeidraad/kathode, en niet de anode....) en geleiden dan.
Ontsteken en gloeien zijn twee verschillende zaken.
Alleen thyratrons, thyristors, triacs, diacs, etc. 'ontsteken'. Neon-lampjes ook. Gasgevulde buizen kunnen ontsteken.
Ik realiseer me trouwens nu pas dat de TV die altijd bij ons thuis op zolder heeft gestaan waarschijnlijk dit model TV was. Is een jaar of 15 geleden weggegooid door m'n ouders. Ongelooflijk jammer achteraf, ik zou nu eigenlijk best m'n tanden in die TV willen hebben zetten om hem weer aan de praat te krijgen.
Op dinsdag 6 mei 2025 21:04:40 schreef revado:
Ik heb deze beschikbaar eventueel via een kennis.
TS heb ik al een mail gestuurd.
Zou dit kunnen werken in plaats van de kapotte/ gerepareerde spoel?[bijlage]
Da's de HS spoel. Die was/is niet het probleem. 
De DY87 weer aangesloten zoals het zat. maar dan gloeit hij niet.
Blijkbaar is de serieweerstand in de gloeidraad te veel voor hem, m.a.w. te weinig power om hem te laten gloeien.
Daarnaast zie ik dat na een poosje de PL36 het erg warm krijgt en kleurt lichtelijk rood.
Dit gaat hem zo niet worden, helaas.
Op dinsdag 6 mei 2025 22:01:12 schreef harry64:
[...]
Da's de HS spoel. Die was/is niet het probleem.
Klopt
Op dinsdag 6 mei 2025 22:03:28 schreef Bavelt:
De DY87 weer aangesloten zoals het zat. maar dan gloeit hij niet.
Blijkbaar is de serieweerstand in de gloeidraad te veel voor hem, m.a.w. te weinig power om hem te laten gloeien.Daarnaast zie ik dat na een poosje de PL36 het erg warm krijgt en kleurt lichtelijk rood.
Dit gaat hem zo niet worden, helaas.
Die moet aardig persen nu. Is er ook warmte ontwikkeling in de herwikkelde spoelen van de trafo? (pas voelen als tv uitstaat of met warmtebeeld cam kijken)
Zo ja dan is er onderlinge windingsluiting.
Ik kan misschien een oude 21TX280A verkrijgen. Als ik naar dat schema kijk, lijkt hij er best wel veel op.
Sterker nog: hier zie ik die extra draad/plug die er bij mij in zit, maar niet in het schema stond.
(S68/S69, in de 17TX291A is dat S71 (dus zonder midden-aftakking).
De 17TX291A:
.
.
.
De 21TX280A:
Zou deze lijntrafo eventueel bruikbaar zijn?
Op dinsdag 6 mei 2025 22:21:59 schreef harry64:
[...]
Die moet aardig persen nu. Is er ook warmte ontwikkeling in de herwikkelde spoelen van de trafo? (pas voelen als tv uitstaat of met warmtebeeld cam kijken)Zo ja dan is er onderlinge windingsluiting.
Lauw, niet noemenswaardig warm.
Die is qua schema wel héél erg anders. Andere voltages ook.
Mag ik trouwens nog een poging wagen met de oude?
edit:
Dan kan het een impedantie aanpassings probleem zijn. Dat spul is afgestemd zoals een zender en z'n antenne.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (35%)]
Om de werking te controleren sluit een oscilloscoop aan op spoel 73, punt 5. Daar moet een puls met 200 V op staan.
Waarschijnlijk werkt het nu niet goed zodat de opgewekte spanningen te laag zijn. Daardoor is de anode spanning top vd PL 36 te laag en gaat het schermrooster te veel stroom trekken.
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 6 mei 2025 22:24:40 schreef Bavelt:
Zou deze lijntrafo eventueel bruikbaar zijn?
Gaat niet werken deze trafo zit in een multinorm toestel, voor NL,B en FR.
Zie 625 en 819 lijnen.
Lijntrafo's zijn gemaakt voor 1 bepaald toestel.