miedema
Golden Member
Ha tin.soldier,
Die Ctjes van Nonius lijken waarschijnlijk meer op wat er origineel in zat.
En dan nog makkelijk en snel op te pikken ook. Soms staan de sterren op een rijtje 
Fijn dat je zo je reparatie snel en netjes kunt afronden.
.
Op donderdag 5 juni 2025 17:24:23 schreef nonius:
Ben al lang blij dat de berg rommel die ik hier heb nog iemand kan helpen. Want 99.999% ervan ga ik zelf toch nooit gebruiken (maar ik bewaar het voor de 0.001% die ik *wel* gebruik.)
Dit zal voor velen van ons bekend voorkomen. Hier is de situatie ongeveer gelijk. 
Maar steeds meer, ook door het verdwijnen van winkels, beschouw ik die voorraad als een weldadige luxe.
Heerlijk als je voor een reparatie of eigen project gewoon een onderdeel uit je voorraad kunt halen, en meteen verder kunt.
Voor reparatie (oude meetapparatuur
) bewaar je natuurlijk hele andere onderdelen, dan je nodig hebt voor nieuwe projecten. Dus ja, dan wordt de voorraad breed...
Dat 99% ongebruikt blijft neem ik dan maar op de koop toe (kennelijk ben ik optimistischer als Nonius
). En als ik iemand met iets uit die 99% een plezier kan doen....
.
Zoals meestal was het maar een kleinigheidje, maar het probleem is om dat kleinigheidje te vinden
Een anekdote uit een oude Radio Bulletin die me altijd bij gebleven is:
Een service monteur repareerde een TV door er een klap op te geven. En rekende daar 25 gulden voor. Klant boos: "25 gulden voor een klap??", en vroeg een gespecificeerde rekening.
De servicemonteur schreef een factuur voor hem:
- Klap met hamer: f 0,25
- Om te weten waar: f 24,75
groet, Gertjan.
Hihi, heel herkenbaar dat verhaal en weet je toevallig in welke RB dat stond?
Mensen die langkwamen met een kaputte TV met daarbij de mededeling 'het zal wel een zekeringetje zijn wat kapot is' vond ik ook een fraaie. Je kan wel raden wat mijn antwoord was.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ha Gertjan,
Dat doet mij dan ook weer ergens aan denken.... Ik moest wel lachen om een filmpje waar een van de Chinese fabrikanten die we tegenwoordig importeren een monitor aan het troubleshooten is. Met een rubberen hamer er op rammen 
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ha, ik zie de condensator zitten! Na 40 jaar werkeloos in het rommelbakje liggen gaat hij zich op z'n ouwe dag dan uiteindelijk toch nog eens nuttig maken 
Dank voor de foto's. Blijft mooi spul van HP.
Vanwaar het piepschuim? Zit er een kristaloven in het apparaat? Of is het om te voorkomen dat je tijdens het werken per ongeluk spanningsdragende delen aanraakt?
-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]
Yep, zo te merken is de counter weer helemaal oké. Nadat ik vruchteloos 5 IC's had vervangen, was ik even vergeten te checken of de counter überhaupt nog werkte. Maar dat blijkt het geval.
Dat piepschuim is blijkbaar een wanhoopspoging (?) van een vorige eigenaar de standaard kristaloscillator minder te doen driften. Dit model heeft geen optie voor een kristaloven. Er is wel een externe referentie ingang, zoals Miedema hieronder opmerkt. De stukken zwarte tape had ik er zelf tegen aanraking even opgeplakt.
Ik denk dat die composiet weerstanden er (ook) in zitten omdat die begin jaren 70 nog gewoon gangbaar waren.
Dat IC blijkt een "Quad Line Receiver" te zijn. Net toevallig gevonden. Interessant document, gauw opslaan: https://xdevs.com/doc/HP_Agilent_Keysight/HP_SEMIS_4_1818_1826TYPES.PD…
En dan denk je klaar te zijn... Nee, die vermaledijde c11 (470nF) bij de 7413 was na doorsolderen helemaal gek geworden. De scanfrequentie (als het zo heet?) was nu maar liefst 30kHz geworden! En dan had ik nog wel netjes 100nF bijgesoldeerd.
Ik heb vervangen met een nieuwe 470nF en voilà, 8,8kHz (waar het 8 moest zijn). Ik dacht altijd dat dergelijke c's, mits ze er goed uitzien, bijna nooit defect konden zijn. Hieronder de uitgeknipte c11, om het model te tonen. Hij ziet er natuurlijk niet meer goed uit 
nonius
set SCE to AUX.
Dat piepschuim is blijkbaar een wanhoopspoging (?) van een vorige eigenaar de standaard kristaloscillator minder te doen driften.
Enfin, gelukkig heeft hij geen bus PUR-schuim leeggespoten in het apparaat....
miedema
Golden Member
Ha tin.soldier,
1,4Hz @ 10MHz te hoog is netjes voor een kale kristaloscillator. Afhankelijk van opwarmen van je counter en kamertemperatuur drift dat toch al gauw een paar Hertz...
Ik neem aan dat als je nauwkeurig wilt meten, je toch je GPSDO aan de externe referentie ingang hangt.
Die carbon composietweerstanden hebben weliswaar iets minder zelfinductie, maar ze driften in de tijd een stuk meer dan gewone weerstanden.
Ik repareerde een Krohn-Hite 5400B functie generator, die zat vol met die Allan & Bradley carbon composite weerstanden. Bijna allemaal bleken ze 10...20% omhoog gedrift.
groet, Gertjan
Ik repareerde een Krohn-Hite 5400B functie generator, die zat vol met die Allan & Bradley carbon composite weerstanden. Bijna allemaal bleken ze 10...20% omhoog gedrift.
Ik had al eens over dit verschijnsel gelezen toen ik eens [ https://www.eham.net/reviews/view-product/236?page=2&per-page=10 ] de eindtrap van een Kenwood TS-930 repareerde. Ik herinner me niet of ik het toen ook vaststelde, maar ik heb ze toen wel preventief allemaal vervangen. Bij de counter laat ik die weerstanden maar even zo..
miedema
Golden Member
Gelukkig is voor veel weerstanden de waarde niet zo kritisch.
In die Krohn-Hite functie generator zaten wel 100 van die Allan & Bradley's. Ik heb alleen de weerstanden vervangen die daadwerkelijk een probleem opleverden.
groet, Gertjan.
Op maandag 9 juni 2025 18:08:33 schreef tin.soldier:
Ik denk dat die composiet weerstanden er (ook) in zitten omdat die begin jaren 70 nog gewoon gangbaar waren.
Nou niet dat ik me kan herinneren in die tijd werden er volop koolfilmweerstanden verkocht. Die witte body types van Philips die ook in de EE dozen zaten. maar de Amerikanen liepen wat achter 
heet stoken is erg slecht, maar ze kunnen ook spontaan kapot gaan. Ik heb er ooit een film condensator kapot gehad in een IR receiver in een Philips KTV. Geen warmte, geen hoge verlieshoek gewoon kapot. Maar dat komt zelden voor. Denk dat je dan al gauw 150 TV's moest repareren om de volgende tegen te komen! Tenzij de filmcondensator zwaar belast wordt door dan sneuvelen ze sneller. Afbuigcircuits, schakelende voedingen ect. Mooi dat het tellertje weer werkt. Het blijft mooi spul en kost geen drol meer.