Op maandag 28 juli 2025 18:04:56 schreef Arco:
De i9 core ultra zie je met allerlei postfixes zoals -285 en -265 waar weinig informatie over te vinden is.

https://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-numbers.h…

Weet iemand welke maat zekering er in deze zekeringhouder hoort?

5x20 is te klein, die kreeg ik er alleen uit door het apparaat te demonteren en via de onderkant van de zekeringhouder door een gaatje met een stug stuk draad te duwen. Dat lijkt me niet wat de fabrikant voor ogen had, of het moest een sadist zijn.

Het leek in eerste instantie of er geen zekering in zat zelfs, vandaar het onderzoekje. Direct onder de draaidop zat een plaatje, dan een veertje, en dan weer een plaatje.

Dat plaatje bleek dus het 'dingetje' om de zekering te zijn, en dat zat vast, want in de zekeringhouder zit een randje en de 'vingers' van het dingetje zaten achter dat randje. Is dat nog te volgen? Het 'dingetje' is blauw omcirkeld, het plaatje groen, en het veertje rood.

Hoort dat veertje er wel in? Met een 6x32 mm zekering is er geen plek meer voor. Misschien is 6x32 weer te groot. Een 6x25mm (BS1362) zekering lijkt te passen, maar het veertje wordt dan eigenlijk heel erg geplet. Tenzij ik de deksel niet helemaal vastdraai, maar dan kun je de metalen schroefdraad aanraken, en die is verbonden met het zij-contact / daar staat netspanning op. (EDIT: Nog eens goed gekeken. Gaat eigenlijk wel. Veertje wordt behoorlijk ingedrukt maar niet permanent vervormd)

Hier nog een keer het 'dingetje': van opzij (met een 5x20 zekering) en van bovenaf. Van bovenaf lijkt het een plaatje dat dan de bodem van de zekeringhouder zou kunnen lijken. Misschien is ook het interne 'randje' van de zekeringhouder te zien.

(Oh, en sorry voor de vieze vloer. Die was schoon voordat ik de variac demonteerde. Nu zijn zowel vloer als variac schoon, dus het had wat bijvangst)

(Waarom is er niet gewoon een 'lijst van maten van glaszekeringen' wikipediapagina, zoals ze die wel voor batterijen en knoopcellen hebben?)

EDIT: Dank je arco. 6x32, niet 6x20.

Zal maatje groter zijn? (6.35 x 32mm)

Ik denk dat het spiraalveertje er niet in hoort. Is het contact onderin verend?

Wat is het fabrikaat van de variac? Indien Brits dan denk ik dat je met BS1362 (6,35 x 25,4 mm) wel eens goed zou kunnen zitten.

Er bestaan/stonden ook zekeringen van 5x25mm...

In geval van bijvoorbeeld een Philips zou ik dat waarschijnlijker vinden.

Dat "dingetje" hoort in de schroefdop en trekt de zekering eruit als je hem losdraait. Dat moet samen met de zekering strak in het dopje blijven zitten. Ik had laatst een zekering paneel op een zeilboot waar een aantal van die dingetjes waren verdwenen en de eigenaar merkte dat doordat de lampen die er mee gezekerd waren regelmatig knipperde.

Dat veertje weet ik niet. Er zijn zekeringhouders met verende "binnenkant" maar ik denk niet dat ik ooit een los veertje ben tegen gekomen.

Ik heb wat fototjes van het hele variacje gemaakt, en van het typeplaatje. Er staat geen merk (meer) op:

Op zaterdag 2 augustus 2025 22:41:07 schreef maartenbakker:
Is het contact onderin verend?

Nee, het contact onderin veert niet. Dus als er iets verends in moet, is het het veertje. Of "vastschroeven tot de zekering klemt", zonder vering. Maar dan heb ik een maat zekering nodig die ik niet heb.

Op zaterdag 2 augustus 2025 23:01:20 schreef fatbeard:
Er bestaan/stonden ook zekeringen van 5x25mm...

5 mm lijkt een wat te kleine diameter ook. 6 (6.35) past beter. Ik weet niet of er meer maten zijn.

Op zondag 3 augustus 2025 08:19:06 schreef fred101:
Dat "dingetje" hoort in de schroefdop en trekt de zekering eruit als je hem losdraait. Dat moet samen met de zekering strak in het dopje blijven zitten.

Ja, in een aantal andere zekeringhouders die ik ter vergelijking opendraaide zat dat zo, en zat er bovendien iets verends achter het "dingetje". Maar bij deze blijft het "dingetje" niet in de dop zitten. En niet omdat er iets afgebroken is, maar gewoon omdat er veel speelruimte is / het duidelijk niet zo hoort.

In de dop zit een plaatje met een deukje, dat deukje en dat veertje lijken precies zo te passen, en het deukje zit ook precies voor het gaatje in de dop zodat je dat als meetpunt kunt gebruiken om te kijken of de zekering nog heel is. De rand van dat plaatje valt ook precies over het schroefdraaddeel van de zekeringhouder.

Ik heb een schetsje gepoogd te maken. Niet op schaal en niet exact. Links met een 5x20. Het "randje" en het "dingetje" zijn te zien (in blauw). De klauwtjes van het dingetje blijven dan achter dat randje hangen en op die manier kan de zekering er dus niet meer uit zonder van onderaf te duwen.

Rechts met een 6xlanger. Dan blijven de klauwtjes van het "dingetje" boven het randje en kan de zekering er wel uit. (Daarvoor moet ik dan wel het variacje op zijn kop houden).

Bovenaan in het schetsje ook het 'plaatje' dat precies over de rand van het schroefdraaddeel valt. Dat hoort denk ik dus wel daar.

Met een 6x32 zekering steekt de zekering boven de rand van de zekeringhouder uit en zou ik 'm er zo uit kunnen pakken, maar dan past de dop er niet meer goed op.

Ik denk dat er dus een 6x25 british plug zekering in hoort, of misschien een daar sterk op lijkende zekering. Wat er nu in zit is 3A en waarschijnlijk 'snel', ik zal denk ik een trage zekering nodig hebben en gezien de 4A op het typeplaatje dan 4A, maar dat is weer geen standaard britse zekering.

Als het mijn variac was dan denk ik dat ik er gewoon een andere zekeringhouder in zou zetten. Eentje waar standaard glaszekeringen van 5x20mm in passen.

Dat heb ik overwogen, maar het is nogal een forse zekeringhouder (17.5 mm) :

En de zekeringhouders die ik heb liggen zijn 12 mm. Dan zou ik een verloopje moeten maken. Dat kan wel (lang leve de man die de reprap uitvond!) maar een doosje zekeringen in de juiste maat kopen leek simpeler.

Misschien moet ik het heroverwegen ;-)

Ik zou een ander plaatje maken, net zo simpel (en een stuk steviger).
Misschien is met een andere zekeringhouder dat verzetje erin dan niet eens meer nodig...

Ik herzie mijn vermoeden. Het veertje zou er dus wel in thuishoren, anders maakt het bovenste 'kapje' ook niet goed contact.

De variac ziet er een beetje Philipsachtig uit, maar ook weer niet helemaal. Kan ook wel een Britse Philips zijn of iets dergelijks.

Zoals ik het begrijp is 25mm dan eigenlijk te lang. Ik weet zeker dat er ook 6,35mm zekeringen bestaan in 16mm en 22mm. Ik heb ze niet in 4A traag, maar voor wat afbeeldingen zie https://www.elba-elektro.nl/onderdelen/zekeringen/speciaal.html

16mm zal in jouw geval wel niet, want dan zitten de kapjes dusdanig dicht op elkaar dat je denk ik geen 250V nominale spanning haalt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Heb hier een zekeringhouder waar een 20mm zekering in past.
Voor het gat moet echter 18mm zijn.
Het is wel een gebruikte zekeringhouder die ergens uit is gehaald.
Mocht Lucky Luke interesse hebben laat maar weten.

[Bericht gewijzigd door winands op (14%)]

Ik heb hier een starter voor een TL lamp met bovenaan een rode knop.
Enig idee wat de bedoeling van die knop is?

Was het mischien bedoeld om handmatig te starten?

Ik denk eerder aan een beveiliging om eindeloos herstarten te voorkomen in geval van een versleten buis.
Maar dat is ook maar een gokje. :-)

is iedereen aan t opruimen soms? heb die starters onlangs ook gevonden en grotendeels weggedaan. vraagt een week later iemand of ik er nog kan gebruiken, iets nieuwer model van deze de SiS10. die waren voor oa buiten in reclamebakken zodat bij een kapotte tlbuis deze niet blijft gloeien. ding is resettable. ben ze overigens nooit in t veld tegengekomen, mijne waren NOS.

Ik heb indertijd al mijn 'normale' starters vervangen door deze serie starters.
Naar mijn weten waren dit elektronische starters.
Waar een normale starter "pling, pling, PLING" deed bij het ontsteken van de TL deed deze na een pauze van een seconde of 1-3 (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) éénmaal PLING en de lamp was aan.
De knop sprong inderdaad uit om te vermijden dat een defecte lamp bleef gloeien/knipperen.
Na vervanging gewoon weer indrukken.

Starters die veel gebruikt werden in winkels (knipperend licht is hinderlijker dan 1 lamp uit). Ook gebruikt op moeilijk bereikbare plaatsen. Een lamp thuis kan meestal snel vervangen worden. Op hoogte moet er meestal toch wat geregeld worden.

De starter zit in een 18 Watt TL armatuur.
De defecte lamp knipperde inderdaad niet.
Uit nieuwsgierigheid een paar keer op de knop geduwd en dan de vraag hier gesteld.
Nieuwe lamp erin en terug ok.

Kent iemand volgend SMD chipje ( rood omcirkeld). Het zit in de geluidseindtrap van een Miele H7860BP oven. Je leest het goed: die oven heeft een volwaardige luidspreker.

Zo te zien nog stereo ook, of er staan er 2 in brug.

6 pennen, opschrift CA3H8

Misschien gaat het nodig zijn om even een schema op te tekenen. Als ze niet in brug staan, ligt het niet voor de hand dat dit ueberhaupt de eindtrapjes zijn... Hoewel dat kan natuurlijk ook de reden zijn dat ze stuk gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (58%)]

Even de iets meer uitgezoomde versie. Buitenste pinnen van onderste stekker zijn met de luidspreker verbonden.
Het is zeker geen stereo, beiden werken samen op een of andere manier. Maar zonder te weten hoe de aansluitingen intern zitten...

Op dinsdag 5 augustus 2025 17:52:14 schreef hobby luke:
De starter zit in een 18 Watt TL armatuur.
De defecte lamp knipperde inderdaad niet.
Uit nieuwsgierigheid een paar keer op de knop geduwd en dan de vraag hier gesteld.
Nieuwe lamp erin en terug ok.

Zit een bimetaaltje in, een soort clixon die je kan resetten met dat knopje.
Ben ze wel tegen gekomen in die armatuurtjes onder keukenkastjes.
In duitsland meer gebruikelijk dan hier en die keukendingen kwamen daar ook vaak vandaan.
Daar staat er ook "safety" op, apart, dezelfde starter maar een iets ander huisje

Op zaterdag 2 augustus 2025 22:11:30 schreef Lucky Luke:
Weet iemand welke maat zekering er in deze zekeringhouder hoort?
[bijlage]
5x20 is te klein, die kreeg ik er alleen uit door het apparaat te demonteren en via de onderkant van de zekeringhouder door een gaatje met een stug stuk draad te duwen. Dat lijkt me niet wat de fabrikant voor ogen had, of het moest een sadist zijn.

Het leek in eerste instantie of er geen zekering in zat zelfs, vandaar het onderzoekje. Direct onder de draaidop zat een plaatje, dan een veertje, en dan weer een plaatje.

Dat plaatje bleek dus het 'dingetje' om de zekering te zijn, en dat zat vast, want in de zekeringhouder zit een randje en de 'vingers' van het dingetje zaten achter dat randje. Is dat nog te volgen? Het 'dingetje' is blauw omcirkeld, het plaatje groen, en het veertje rood.

[bijlage]

Hoort dat veertje er wel in? Met een 6x32 mm zekering is er geen plek meer voor. Misschien is 6x32 weer te groot. Een 6x25mm (BS1362) zekering lijkt te passen, maar het veertje wordt dan eigenlijk heel erg geplet. Tenzij ik de deksel niet helemaal vastdraai, maar dan kun je de metalen schroefdraad aanraken, en die is verbonden met het zij-contact / daar staat netspanning op. (EDIT: Nog eens goed gekeken. Gaat eigenlijk wel. Veertje wordt behoorlijk ingedrukt maar niet permanent vervormd)

Hier nog een keer het 'dingetje': van opzij (met een 5x20 zekering) en van bovenaf. Van bovenaf lijkt het een plaatje dat dan de bodem van de zekeringhouder zou kunnen lijken. Misschien is ook het interne 'randje' van de zekeringhouder te zien.
[bijlage][bijlage]

(Oh, en sorry voor de vieze vloer. Die was schoon voordat ik de variac demonteerde. Nu zijn zowel vloer als variac schoon, dus het had wat bijvangst)

(Waarom is er niet gewoon een 'lijst van maten van glaszekeringen' wikipediapagina, zoals ze die wel voor batterijen en knoopcellen hebben?)

EDIT: Dank je arco. 6x32, niet 6x20.

Dat is vrijwel zeker Brits,heb hier nog een bakje met dat soort zekeringen.De kortste klap is gewoon de zekeringhouder vervangen door een metrisch EU type want anders moet je (ooit) stad en land afzoeken voor een passende zekering.