Op maandag 1 december 2025 23:31:06 schreef maus0611:
Voor de waterkoker of koffiezetter gebruik ik een knijpcitroen. Minder agressief en ook minder vies mocht er een beetje in het voedsel komen. Scheutje citroen met een laagje water en de koker even aanzetten en warm laten staan.
Natuurazijn is niet zo agressief is maar ca. 4% (eetbaar) azijnzuur, huishoudazijn (schoonmaak azijn) daarentegen is veel agressiever met ca. 10% "kunstmatige fabrieks" (niet-eetbaar en mogelijk giftig) azijnzuur. Huishoudazijn gebruik ik nergens voor, ontkalken doe ik met goed verdunde natuurazijn.
De koffiezetter kan ik volgens de fabrikant beter niet ontkalken met citroenzuur dit zou volgens hun de smaak van de koffie blijvend negatief beinvloeden door de aantasting van het koperen verwarmingselement. Ik gebruik al jaren verdunde natuurazijn geen enkel probleem mee.
Op maandag 1 december 2025 23:54:53 schreef Bobosje:
[...]Natuurazijn is niet zo agressief is maar ca. 4% (eetbaar) azijnzuur, huishoudazijn (schoonmaak azijn) daarentegen is veel agressiever met ca. 10% "kunstmatige fabrieks" (niet-eetbaar en mogelijk giftig) azijnzuur. Huishoudazijn gebruik ik nergens voor, ontkalken doe ik met goed verdunde natuurazijn.
De koffiezetter kan ik volgens de fabrikant beter niet ontkalken met citroenzuur dit zou volgens hun de smaak van de koffie blijvend negatief beinvloeden door de aantasting van het koperen verwarmingselement. Ik gebruik al jaren verdunde natuurazijn geen enkel probleem mee.
Best apart want (ook) veel koffieapparaat fabrikanten (oa Philips/Senseo, en Jura) raden azijn af en adviseren ontkalken op basis van citroenzuur. Bij Action verkopen ze dat ook in kleine flesjes (Descaler).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]
Op dinsdag 2 december 2025 01:05:20 schreef bprosman:
Best apart want (ook) veel koffieapparaat fabrikanten (oa Philips/Senseo, en Jura) raden azijn af en adviseren ontkalken op basis van citroenzuur. Bij Action verkopen ze dat ook in kleine flesjes (Descaler).
Ligt aan het type koffiezetter of je er azijn in mag gebruiken, volg het advies van de fabrikant in deze.
Edit:
Bij de koffiezetter kreeg ik een Descaler erbij, nader onderzoek naar de ingredienten... zeer giftig.
Bij de fabrikant toen gevraagd of ik citroenzuur mocht gebruiken dat werd door hun afgeraden (waarom heb ik al aangegeven) beter gewoon verdund natuurazijn gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (25%)]
Op dinsdag 2 december 2025 01:30:09 schreef Bobosje:
[...]Ligt aan het type koffiezetter of je er azijn in mag gebruiken, volg het advies van de fabrikant in deze.
Edit:
Bij de koffiezetter kreeg ik een Descaler erbij, nader onderzoek naar de ingredienten... zeer giftig.
Bij de fabrikant toen gevraagd of ik citroenzuur mocht gebruiken dat werd door hun afgeraden (waarom heb ik al aangegeven) beter gewoon verdund natuurazijn gebruiken.
Welke fabrikant is dat ? Overigens is "Natuurproduct" geen kwalificatie goor goed/gezond natuurlijk.
De fabrikant van Mocca Master.
De e-mail wisseling hierover heb ik nog.
Met natuurazijn wilde ik alleen aangeven de eetbare azijn die je in de supermarkt kunt krijgen voor het bereiden van voedsel.
Natuurazijn wordt gemaakt uit alcohol, bacterien fermenteren de alcohol tot azijnzuur en daarmee is het een natuurlijk produkt en geen "fabrieks chemisch mengsel" zoals huishoudazijn (welke niet eetbaar is en mogelijk giftig). En ja, natuurazijn in grote hoeveelheden nuttigen is niet verstandig.
Ook in het geval van het ontkalken van de koffiezetter met verdund natuurazijn dien je de koffiezetter goed te reinigen met water en 2 keer volledig gevuld met water te laten naspoelen.
Op dinsdag 2 december 2025 10:45:40 schreef Bobosje:
De fabrikant van Mocca Master.
De e-mail wisseling hierover heb ik nog.Met natuurazijn wilde ik alleen aangeven de eetbare azijn die je in de supermarkt kunt krijgen voor het bereiden van voedsel.
Natuurazijn wordt gemaakt uit alcohol, bacterien fermenteren de alcohol tot azijnzuur en daarmee is het een natuurlijk produkt en geen "fabrieks chemisch mengsel" zoals huishoudazijn (welke niet eetbaar is en mogelijk giftig). En ja, natuurazijn in grote hoeveelheden nuttigen is niet verstandig.
Ook in het geval van het ontkalken van de koffiezetter met verdund natuurazijn dien je de koffiezetter goed te reinigen met water en 2 keer volledig gevuld met water te laten naspoelen.
Apart, maar goed, het blijven helpdesken. Ik bel de belastingtelefoon vaak meerdere keren , antwoorden zijn altijd verschillend op de zelfde vraag en dan kan ik refereren naar het antwoord wat me het beste uitkomt 
Op dinsdag 2 december 2025 11:34:16 schreef bprosman:
[...]
Apart, maar goed, het blijven helpdesken. Ik bel de belastingtelefoon vaak meerdere keren , antwoorden zijn altijd verschillend op de zelfde vraag en dan kan ik refereren naar het antwoord wat me het beste uitkomt
[bijlage]
Het was niet zomaar een "Helpdesk" antwoord, het antwoord kwam via de "Helpdesk" van de ontwikkelafdeling zelf af waar de vakmensen werken die jarenlange ervaring hebben met de Mocca Master en die verstand van zaken hebben. Dus nee, niet zomaar een eenvoudig antwoord van een "Helpdesk" medewerker.
Voor wat betreft die andere soorten Descalers... dat is gewoon pure marketing strategie om een duur produkt te kunnen verkopen wat je helemaal niet nodig hebt. Bij de Mocca Master werd een Descaler meegeleverd ter promotie van dat dure produkt (niet van Mocca Master zelf). De ingredienten van die Descaler bleken gifitg (en was ook geen citroenzuur) en dat weiger ik te gebruiken om de koffiezetter mee te ontkalken.
En zoals gezegd ik gebruik deze verdunde natuurazijn methode al vele jaren en dat gaat prima.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Melkzuur is erg vriendelijk voor metalen. Maar niet erg actief, het heeft opwarming nodig. Het houdt wel je apparatuur heel.
En daar ligt ook het probleem van die dure Descalers. Ze voegen additieven toe bij het gebruikte zuur om de metalen (verwarmingselement etc.) er "zo gezegd" mee te beschermen tegen corrosie of aantasting door het agressieve zuur. En dat maakt die dure Descalers nog giftiger dan alleen het gebruikte giftige zuur.
Op dinsdag 2 december 2025 13:40:16 schreef Bobosje:
En daar ligt ook het probleem van die dure Descalers. Ze voegen additieven toe bij het gebruikte zuur om de metalen (verwarmingselement etc.) er "zo gezegd" mee te beschermen tegen corrosie of aantasting door het agressieve zuur. En dat maakt die dure Descalers nog giftiger dan alleen het gebruikte giftige zuur.
Ik neem aan dat ze er geen additieven in doen voor de kat zn viool.
Nu is "Duur" natuurlijk een relatief begrip :
https://www.action.com/nl-nl/p/3202618/superfinn-ontkalker/
1.88 Euro voor een halve liter.
En inderdaad vergeleken met Azijn is t "duur".
Ingredienten :
https://asset.action.com/image/upload/v1741160962/Final/Documents/Qual…
Terugkomend op het originele topic, de keuze van een waterontharder in mijn geval is niet gevallen nav de claim dat ik er energie (stroom of gas) mee zou besparen maar puur voor "Schoonmaakgemak" in de rest van het huis. Hele huis zit er op inclusief wasmachine, boiler (110L) etc.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (15%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een goede waterontharder kan wel degelijk nut hebben. Maar die kost ook wel wat en verbruikt water, zout en elektriciteit bij het regenereren.
In bepaalde regio's is het kalkgehalte dermate hoog dat het storend wordt. Neem bijvoorbeeld Kampenhout. Daar heeft het water een hardheid van 30°F of 30 Franse graden of 30g kalk per 1000 liter water. Minstens alle 3 weken moest de koffiezet ontkalkt worden. Best 2 keer na elkaar zodat die goed proper was. Anders was je na 2 weken al weer bezig. Op een bepaald moment is de kalkafzetting dan zo erg dat het 15 tot 20 minuten gaat duren om een pot koffie te zetten. Uiteindelijk is die pot dan ook niet vol door de hoeveelheid stoom die wordt geproduceerd. Tijdens het ontkalken vielen er stukjes kalk in de pot.
Douchekoppen hielden het maximaal een half jaar vol. Dan hield je maximaal nog een paar straaltjes over. Op het warmwatercircuit zit een pomp zodat je geen 3 verdiepingen moet wachten op warm water. Ook die pomp was minstens jaarlijks aan vervanging toe. De douches werden wekelijks gekuist met ontkalker. De overdrukklep, op de warmwaterboiler, hield het ook nooit zeer lang uit. Hetzelfde voor de stortbak van de WC's. Die bleven meermaals lopen door kalkafzetting.
Uiteindelijk werd er een ontharder gezet op basis van osmose. De hardheid is nu serieus teruggebracht en dat weerspiegelt zich in minder ontkalken van de koffiezet. De pomp werd nadien niet meer vervangen en de douchekoppen blijven zo goed als nieuw. Het is alleszins een stuk aangenamer in gebruik. Maar die ontharder heeft ook het nodige onderhoud nodig. 2 keer per jaar wordt die gereinigd door de firma. Regelmatig moeten we zout toevoegen.
Als ontkalker kan je oxaalzuur gebruiken. Het wordt in vele ontkalkers gebruikt. Het komt op natuurlijke basis voor in rabarber. Daarom ook dat rabarber wordt afgeraden aan mensen met osteoporose en aanleg tot nierstenen. Bij sublimeren niet onschadelijk (maar dat doe je normaal niet bij ontkalken). Een FFP3 masker is dan zeker aan te raden.
Op dinsdag 2 december 2025 14:28:26 schreef bprosman:
[...]
Ik neem aan dat ze er geen additieven in doen voor de kat zn viool.Nu is "Duur" natuurlijk een relatief begrip :
https://www.action.com/nl-nl/p/3202618/superfinn-ontkalker/
1.88 Euro voor een halve liter.
En inderdaad vergeleken met Azijn is t "duur".Ingredienten :
https://asset.action.com/image/upload/v1741160962/Final/Documents/Qual…
Dat doen ze erin omdat het zuur in de Descaler zeer agressief / zeer reactief is en heel snel ontkalkt en dus ook heel snel de metalen delen opvreet.
Ze proberen een snelle Descaler te verkopen met evt. gevolgen voor de eigen gezondheid en voor de apparatuur.
Ahha, in dat Action middel zit dus ook giftige troep, ja ja louter citroenzuur? Nee dus!
Ik gebruik liever mijn methode ieder zijn ding.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op zondag 30 november 2025 11:45:11 schreef revado:
Er zijn heel veel meer fabrikanten die beweren dat je met hun product bespaart...
+1
Op zondag 30 november 2025 11:53:08 schreef Profane199:
Ja, mij lijkt dit ook pure marketing, maar misschien mis ik toch iets...?
Je mist blijkbaar het feit dat ze geld uit je willen kloppen...
Op zondag 30 november 2025 12:02:30 schreef Hoeben:
ALLE ontharders met magneten zijn gewoon puur oplichting. Kalk verdwijnt echt niet in het niks met een magneet. Dan zou je namelijk ergens een bakje moeten hebben waarin dat kalk verzameld wordt. En het wordt ook niet geïoniseerd, er gebeurt helemaal niets. Het enige doel is geld van jou te krijgen.En waarom ze deze troep kunnen blijven verkopen: je komt komt er toch nooit achter dat het niet gewerkt heeft.
En dan nog iets: als je waterkoker kalkafzetting heeft gaat hij NIET (beter: amper) meer verbruiken. Door de isolatie gaat het wel ietsje langer duren voordat je water warm is. Maar je blijft dezelfde hoeveelheid energie erin stoppen om die hoeveelheid water warm te maken. Wat er wel gebeurt is dat doordat het ietsje langer duurt om op te warmen, je apparaat (als het slecht geïsoleerd is) meer tijd heeft om warmte uit te stralen naar de omgeving. Maar: dat bespaar je alweer op de verwarming in de winter, alleen een verlies in de zomer (en dan nog weinig). Kalk is niet goed is voor je apparaat, slijtage aan je elementen door lokale hotspots.
+1
Op zondag 30 november 2025 17:13:54 schreef Hoeben:
Gewoon even dit lezen: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/wat-zijn-waterontharders-en-wat…
Nadat ik gelezen heb dat hij gekozen heeft voor een 2-harsen waterontkalker heb ik afgehaakt.
Dat is juist één van de ontkalkers die ik nooit zou aanbevelen.
Op zondag 30 november 2025 16:04:46 schreef benleentje:
[...]
Sommige beweren zelfs dat hun product werkt terwijl daar een hoop tussen zit wat niet werkt.
+1
Een goede waterontharder is niet goedkoop, dus als het alleen om wat extra elektrische verliezen gaat is het niet de moeite. Maar er zijn wel meer redenen voor een water ontharder
Als een 'echte' waterontharder geen 1000+ of enige 1000-en € kost is het al oplichting bij mij, er bestaan geen mirakels.
Ik heb ooit in mijn studententijd een maand als job gewerkt bij de meest bekende 2-harsen ontharder fabrikant en er zelfs een tijd ééntje bij mij gehad.
Snel doorverkocht wegens het grote zout-en waterverbruik wegens de periodieke spoelingen voor de periodieke regeneratie van de harsen.
MAAR, over het grootste nadeel wordt nooit gesproken... :
De Calciumionen in het leidingwater worden vervangen door Natriumionen. joepie, nagenoeg geen kalk meer in het water! (afhankelijk van de bypass afregeling)
Nadeel: Planten, vissen (ik had meerdere aquariums) houden (zacht gezegd) totaal niet van teveel Natrium in het water.
Nog niet gesproken van de overdadige schuimvorming bij het douchen/wassen, het lastige spoelen en het 'vettig aanvoelende' water.
Ik weet trouwens niet wat een teveel aan Natrium voor het menselijke lichaam (drinkwater) inhoudt maar een teveel is nooit goed.
Sinds een 5-tal jaar, na lange overweging, hebben we besloten voor een C02-waterontkalker.
Het principe is simpel en voor de hand liggend:
Injectie van (huishoudelijk, zoals voor tapbier) CO2-gas in het doorstromende water waarbij de aanwezige kalk omgevormd wordt tot Calciumbicarbonaat.
Calciumbicarbonaat wordt opgelost door water en kan zich dus niet meer hechten aan leidingen.
Het is daarbij nog smaakloos en gezond voor het lichaam, planten en vissen voelen er zich goed bij.
Investering is redelijk (zoals voor een goede harsontkalker): ca. 2500€ (afhankelijk van het model met/zonder LCD scherm, met/zonder internet connectie).
Verbruik: Met onze afregeling (pH 7.2, op basis van hardheid leidingwater tussen 40-45°TH (!), gemeten 42°).
Leidingdruk afgeregeld op 3.2 bar, CO2-druk op 4.2 bar.
Gemiddeld 10kg CO2/110m3 water (actueel 45€ voor een 10kg Westfalen vervangfles), we zijn bezig aan onze derde fles sinds 5 jaar.
Ca. één 25 micron filterpatroon/jaar (4.5€).
Elektriciteitsverbruik verwaarloosbaar (LCD stuurmodule, CO2-gasklep).
Sinds onze installatie hebben 2 collega's, mijn 2 zonen en een paar vrienden ook een CO2-ontharderinstallatie aangeschaft, tot volle tevredenheid.
Deze installaties komen allen van bij Ecobulles (een Franse firma) maar ondertussen zijn er ook een paar Belgische firma's die gelijkaardige installaties voorstellen (geen idee van de prijs, uitvoering of kwaliteit).
Onze uitvoering komt overeen met de 'Equilibre' versie.
Een overzichtfoto van onze CO2-installatie in de garage:
PS: Ik heb nog een 1.5 (2?) jaar 'oude koe' CO-topic open staan over waterontkalkers maar ik heb het hart niet om het te sluiten gezien het werk dat ik er toendertijd heb ingestoken in het schrijven...
Op maandag 1 december 2025 23:54:53 schreef Bobosje:
Natuurazijn is niet zo agressief is maar ca. 4% (eetbaar) azijnzuur, huishoudazijn (schoonmaak azijn) daarentegen is veel agressiever met ca. 10% "kunstmatige fabrieks" (niet-eetbaar en mogelijk giftig) azijnzuur.
Alle azijnzuur is gewoon CH3-COOH, oftwel ethaanzuur. Maakt geen zak uit of het door bacterien van ethanol gemaakt is of fabrieksmatig van mehanol en CO (koolstofmonoxide, niet Circuitsonline1)
Of het eetbaar of niet is is (mits natuurlijk voldoende verdund) alleen afhankelijk van wat er aan rest- of afvalproducten doorheen zit, en dat is bij industriele productie praktisch gezien nul.
Welke gevoel je erbij krijgt, tja, das een kwestie van smaak.
1Alhoewel er hier vast genoeg azijnpissers te vinden zijn.
Nu weet ik waarom schoonmaakazijn niet geschikt is voor consumptie. Er zitten resten methanol in. Hoeveel %? Geen idee, maar het is giftig, maar niet voor de verstokte methanoldrinkers.
Op dinsdag 2 december 2025 18:05:35 schreef blurp:
Of het eetbaar of niet is is (mits natuurlijk voldoende verdund) alleen afhankelijk van wat er aan rest- of afvalproducten doorheen zit, en dat is bij industriele productie praktisch gezien nul.
Huishoudazijn is niet geschikt voor consumptie dat staat duidelijk op de verpakking. De reden is zoals je zelf aangeeft, het industriele productie proces produceert geen consumptie geschikt azijnzuur omdat het proces restproducten bevat die mogelijk giftig zijn.
Op dinsdag 2 december 2025 19:07:43 schreef ohm pi:
Nu weet ik waarom schoonmaakazijn niet geschikt is voor consumptie. Er zitten resten methanol in. Hoeveel %? Geen idee, maar het is giftig, maar niet voor de verstokte methanoldrinkers.
En methanol vernielt ook rubberen afdichtingen.
benleentje
Golden Member
Natriumionen. joepie,
Als je van zeep houd wel.
Vraagje waar merk je nu precies aan dat je hard water hebt? Mijn wasmachine is al 35 jaar oud en nooit problemen mee gehad maar volgens Google lees ik dit.
Aan mijn waterkoker merk ik ook niet veel.
De waterhardheid in Schiedam is ongeveer
8,0 tot 8,5 dH, wat het water als hard beschouwt. Het precieze niveau kan variëren per postcode en kan schommelen, maar het is in het algemeen behoorlijk hard, wat kan leiden tot kalkaanslag in huishoudens.Hardheid: De waterhardheid wordt uitgedrukt in Duitse graden (°dH). Schiedam heeft een waterhardheid die rond de 8,0 en 8,5 dH ligt.
Oorzaak: Dit komt door een hoger gehalte aan kalk en magnesium in het water.
Gevolgen: Een hogere hardheid kan leiden tot kalkaanslag op apparaten en in leidingen.
Variaties: De exacte hardheid kan per buurt verschillen en zelfs veranderen
8 hard? 8 is relatief zacht
Hier hadden we 30 jaar 17ºdH als 'normaal'
En dat is zover ik weet niet eens heel extreem
Gelukkig is de watermaatschappij grote stappen aan het zetten
En dat merk je aan alles,
Kapotte apparatuur, douchekop verstopt, kranen die vast zitten, kalkstrepen in de wc, vaatwasser die nooit echt schoon wordt
Op dinsdag 2 december 2025 20:02:51 schreef benleentje:
[...]Als je van zeep houd wel.Vraagje waar merk je nu precies aan dat je hard water hebt? Mijn wasmachine is al 35 jaar oud en nooit problemen mee gehad maar volgens Google lees ik dit.
Aan mijn waterkoker merk ik ook niet veel.[...]
Als kleuter had ik een "lui oog" en op latere leeftijd daarvan uitzaaiingen.
Ik heb dus een hekel dat als ik gedouched heb om die douchecabine schoon gaan staan te boenen, wat "Hoeben" al zei (dacht ik) , kranen, douchekoppen blijven schoon, douchecabine blijft schoon. Printen kan ik onder de kraan afschrobben zonder dat er afdrukken van druppels achterblijven, kalkaanslag na het drogen in de vaatwasser (glazen), er zijn mensen die zeggen dat ze het voelen aan hun huid die hier gedouched hebben (die laat ik even voor hun rekening). Aanrecht/spoelbak/kranen/spiegels blijven schoon. Waterbakje van mn CPAP is kalkvrij. Kortweg, overal waar je kalkaanslag zag van waterdruppels zie je dat nu niet meer (zonnepanelen, ramen). Dus bij mij is het puur : "Minder schoonmaken". Mijn poetsmevrouw zegt ook minder schoonmaakmiddel nodig te hebben (schuimt harder).
Overigens zie je (ik) het verschil met "vroeger" op de bodem van de waterkoker wel degelijk.
Ik heb overigens deze (de kleine) staat op zolder, daar er in de meterkast geen ruimte is bij mij.
https://naroso.nl/lucy-waterontharder/
(Toen ik m de eerste keer zag staan bij de leverancier dacht ik dat het een of ander nieuw type chemisch toilet was
)
heb hier inmiddels al veel bullshit gelezen over ontharders dat ik me afvraag of posters hier überhaupt wel ervaring hebben met ontharders .
vettig water , schimmel in water gebruikende apparaten , calcium ionen en natrium ionen , slijm in het water , wasdrogers die niet functioneren , extreme kosten van een water ontharder ect.
gel ontharders vervangt calcium voor natrium en geen calcium ionen en natrium ionen . niks meer niks minder
geen vettig water , geen slijm in leiding , geen schimmel in koffie zetters , geen was drogers en was machines die problemen hebben . geen verhoogd ph waarde die leidingen aanvreet .
ik heb hier al 18 jaar een ontharder , wie het boven genoemde niet gelooft mag komen kijken en testen .
en met de kosten valt het ook wel mee , water ontharder voor gezin 7 personen compleet rond de 800 euro
de fles met gel korrels gaat ongeveer 10 jaar mee dus 80 euro per jaar en als je alleen de gel korrels vervangt in plaats van een nieuwe fles kopen ben je nog goedkoper uit , voor het spoelen gebruikt het systeem ongeveer 25 liter water na ongeveer 4000 liter die gebruikt is door het huishouden , dus 25 liter op de 4000 liter
3 25kg zakken ontharder zout ongeveer 50 euro , hier doe je bijna een jaar mee .
stroom verbruik is niets meer dan een adaptertje van een paar watt.
even rekenen 80 + 50 + zeg 10 voor stroom , 10 euro voor 5000 liter spoelen = 150 per jaar /12,5 per maand
daar staat tegen over minder zeep en was middel nodig , geen glans spoel middel nodig voor de vaatwasser , minder was verzachter nodig , geen azijn en andere middelen nodig om te ontkalken , langere levensduur van apparaten .
geen water ( kalk ) vlekken of sporen op sanitair na gebruik
en schoonmaken van ramen en spiegels gaat super gemakkelijk zonder strepen .
een niet geheel onbelangrijk bijkomstigheid voor mensen met huidaandoeningen zoals ik heb is het douchen en wassen een stuk prettiger met onthard water .
en zelfs energie besparing mogelijk en dat alles voor het enorme bedrag van 12.5 euro per maand .
en nee , ik verkoop geen of handel niet in ontharders .
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 2 december 2025 20:14:23 schreef DK:
8 hard? 8 is relatief zacht
8°dH is inderdaad zeer zacht, naar Belgische normen (1°dH= ca. 1.78°fH) dus 8°dH=ca. 14°fH.
Hier hadden we 30 jaar 17ºdH als 'normaal'
En dat is zover ik weet niet eens heel extreem
17ºdH (ca. 30°fH) is inderdaad al redelijk hard.
Toen ik nog rond het Brusselse woonde was de waterhardheid rond de 38°fH (ca. 23° dH).
Nu hier in Wallonië is het 40-45°fH (ca. 22-25°dH), dus zéér hard water.
En dat merk je aan alles,
Kapotte apparatuur, douchekop verstopt, kranen die vast zitten, kalkstrepen in de wc, vaatwasser die nooit echt schoon wordt
Inderdaad!
Voor de aanschaf van onze CO2-waterverzachter moesten we twee maal/week de koffiezet (Severin Caprice) ontkalken, je zag het waterniveau niet eens meer door het glas...
Nu nog eens in de 3-4 weken (en het is niet eens kalk maar opgedroogd Calciumbicarbonaat).
Een paar maand geleden was de WC-pot in de badkamer boven nagenoeg verstopt (was al min of meer zo bij de aankoop van het huis 5 jaar geleden.
Ontstoppingsproducten tot zelfs zoutzuur hielpen slechts een paar dagen.
Tijd voor de grote middelen, WC-pot gedemonteerd en met een zaklamp in de afvoerbuis geschenen: Op een gat van ca. 5cm doorsnede (buis is 120mm diameter) volledig dicht door kalk!
Dit impliceert een langdurig lek van het spoelmechanisme gedurende jaren waardoor de kalk zich ophoopte.
Met een stuk balk van 91x91mm heb ik toen de kalkophoping losgeklopt, gevolgd door een hogedrukbehandeling met een 15m lange pijpreinigingsset.
Op dinsdag 2 december 2025 20:36:13 schreef klaasy:
heb hier inmiddels al veel bullshit gelezen over ontharders dat ik me afvraag of posters hier überhaupt wel ervaring hebben met ontharders.
Over wie heb je het? 
gel ontharders vervangt calcium voor natrium en geen calcium ionen en natrium ionen . niks meer niks minder
geen vettig water , geen slijm in leiding , geen schimmel in koffie zetters , geen was drogers en was machines die problemen hebben . geen verhoogd ph waarde die leidingen aanvreet .
Gel waterontharders met zout bestaan niet naar mijn weten en mijn opzoekingen (zoutverbruik betekent IONENwisselaar), wèl IONENwisselaar waterontharders op basis van 2 harsen (bolletjes) die via IONENwisseling Calcium-en MagnesiumIONEN uit het water halen en vervangen door NatriumIONEN.
Deze NatriumIONEN komen uit de periodieke regeneratie (spoeling) van de harsen met pekelzout (NaCl).
Dus WIE weet niet waarover hij spreekt?
ik heb hier al 18 jaar een ontharder , wie het boven genoemde niet gelooft mag komen kijken en testen .
en met de kosten valt het ook wel mee , water ontharder voor gezin 7 personen compleet rond de 800 euro
de fles met gel korrels gaat ongeveer 10 jaar mee dus 80 euro per jaar en als je alleen de gel korrels vervangt in plaats van een nieuwe fles kopen ben je nog goedkoper uit , voor het spoelen gebruikt het systeem ongeveer 25 liter water na ongeveer 4000 liter die gebruikt is door het huishouden , dus 25 liter op de 4000 liter
3 25kg zakken ontharder zout ongeveer 50 euro , hier doe je bijna een jaar mee .
stroom verbruik is niets meer dan een adaptertje van een paar watt.
even rekenen 80 + 50 + zeg 10 voor stroom , 10 euro voor 5000 liter spoelen = 150 per jaar /12,5 per maand
daar staat tegen over minder zeep en was middel nodig , geen glans spoel middel nodig voor de vaatwasser , minder was verzachter nodig , geen azijn en andere middelen nodig om te ontkalken , langere levensduur van apparaten .
geen water ( kalk ) vlekken of sporen op sanitair na gebruik
en schoonmaken van ramen en spiegels gaat super gemakkelijk zonder strepen .
een niet geheel onbelangrijk bijkomstigheid voor mensen met huidaandoeningen zoals ik heb is het douchen en wassen een stuk prettiger met onthard water .
en zelfs energie besparing mogelijk en dat alles voor het enorme bedrag van 12.5 euro per maand .
Goed voor je...
Vermits je hier zo uitgebreid je rekening maakt zal ik de mijne ook maar eens maken...
In 5 jaar:
Waterverbruik: 242m3
CO2-verbruik (10kg/110m3): 22kg
1e CO2-vervangfles: 35€
2e CO2-vervangfles: 45€
Totale prijs actueel verbruikte CO2: 64€
1x 25 micron filterpatroon (heeft niks met de waterontharder te maken maar soit): 4.5€
Totale kost op 5 jaar: 64 + 4.5 + een beetje elektriciteit voor de netadapter van de stuureenheid = dikgeteld 75€
Ik per jaar: 75/5 = 15€
Jij per jaar: 12.5€/maand x12 maand = 150€
Jij op 18 jaar: 150€x18 = 2700€
Ik op 18 jaar (aan actuele prijs): 270€
Zelfs rekening houdend met inflatie/prijsverhogingen in de volgende 13 jaar, laat ons zeggen 700€.
DAT IS EEN PRIJSVERSCHIL VAN 2000€...
Op woensdag 3 december 2025 17:14:37 schreef mel:
Te zacht water schijnt niet goed voor de koperen leidingen te zijn, heb ik me eens laten vertellen.
Te zacht als in richting osmose water ja,
Dat is ook gewoon slecht voor je, als de leiding oplost, betekent het dus ook dat het de mineralen uit je lichaam trekt
Gelukkig komt dat soort water niet uit een ontharder