beide resterende problemen zijn vrij lastig op te sporen zonder wat apparatuur.
voor de storingsonderdrukker zou je moeten weten of de kring wel op de juiste frequentie staat, 35,x Mhz.
Voor de beeldratel in het geluid moet je er eerst en vooral zeker van zijn dat je modulator correct werkt. Bij piekwit mag de modulatie van het RF niet hoger zijn dan 90%, je houdt dus nog 10% draaggolf over. Moduleert het zendertje meer dan dat, dan krijg je zeker ratel waarvan de oorzaak niet in de TV zit. Tevens moet de hoogste videofrequentie onder de 5MHz blijven. kortom, vaak wordt de ratel veroorzaakt door de modulator die buiten de norm zit en die oudjes kunnen daar minder goed mee om dan wat jongere tv's.
Ik kan dat goed vergelijken omdat ik een tweede exemplaar heb van de 17TX291A.
Mijn modulatortje doet het op het andere toestel goed. Is wel net een andere versie, model 05.
Ook op de 17TX210A doet hij het goed.
Maar misschien dat de versterking te hoog is in het HF circuit?
Want dat kan een relatie hebben met de niet-werkende storingsonderdrukking.
Maar het is wel lastig te zoeken, ja.
zonder RF generator of sweeper is het lastig om de kringen op hun gedrag te meten.
Betreffende het ratelen.. dat kan ook uit het audio MF komen. Omdat het FM signaal zo sterk in amplitude schommelt zitten er zowaar drie begrenzers in, dit om de ratel buiten te houden. Tevens wordt er gebruik gemaakt van een Foster-Seeley detector ipv van een ratiodetector, omdat die eerste wat beter omkan met amplitudeschommelingen. Je zou eerst even kunnen rondsnuffelen in de audio MF sectie of er niks afwijkt.
Van wat ik ooit begreep was er in de productielijn een deel waar met specifieke MF generators en bijbehorende SA op basis van een script de MF ingeregeld werd.
Daardoor kon dat door relatief laagopgeleiden worden gedaan. Spoeltje dit moest waarde dat op plekje zus worden gezet in het plaatje op het 'scoop' beeld.
Het wordt steeds beter.
Om te beginnen is die scheidingstrafo (open, zonder kast) behalve een bromtol ook een stoorzender. Dat dingt veroorzaakt ook een sterk magnetisch veld dat door sommige delen van de TV wordt opgevangen.
Verder weg zetten dus.
Omdat ik een vervangende kanalenkiezer heb gebruikt, zijn de spoeltjes in de kiezer nét ietsjes anders. Ik heb er nu twee keer kanaal 4 in gezet. Je kunt met de fijnafstemmingsknop het beeld goed regelen, maar bij eentje lukt dat nèt niet.
Er zijn wel trimmertjes op de kiezer maar ben ik wat angstig voor daar aan te draaien.
Wat in ieder geval goed hielp was die contactjes goed schoonmaken.
Uiteraard iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst!
Ik ben nu heel ver met de TV en heb het eigenlijk al wel voor elkaar.
Ik heb de diodes van de geluids-detector OA 81 vervangen en uit wat oude spullen er twee uitgehaald die het dichtst bij elkaar lagen v.w.b. de doorlaatspanning.
Ik heb hier veel nieuwe 1n60P liggen. Dat zijn ook germanium diodes met een lage doorlaat en
exact gelijke waarde. Even overwogen deze er in te zetten, maar de OA81 is daarentegen origineel en het werkt nu goed.
Mooi sneeuwvrij beeld, prima sync, goed geluid en totaal bromloos.
Over die detector: ik heb er wat over gelezen en begreep dat de Foster-Seeley juist gevoelig voor is voor storingen, en pas goed werkt als er voldoende 'limiters' in zitten. Dat is hier ook wel het geval.
De ratio-detector zou wat stabieler zijn zonder noodzaak van limiters, maar Philips heeft hier destijds niet voor gekozen.
Maar enfin, het werkt nu goed.
De kanalenkiezer zou nét wat beter kunnen worden afgeregeld, omdat er een goed beeld wordt verkregen met de fijnafstemming bijna tegen de aanslag, het liefste zou ik dat in het midden willen hebben om wat marge te krijgen.
Maar om aan de instel-spoeltjes te gaan draaien zonder meetapparatuur lijkt me wat gewaagd.
Goed, ik heb dus een prachtig toestel. 'Toinggg-geluiden' bij starten zijn er ook niet meer.
Omdat de binnenkant van de glasplaat wat vuil is (vroeger werd er in de huiskamer op los gerookt) kan ik overwegen de beeldbuis uit te bouwen om die glasplaat van binnen helemaal netjes te maken.
Elektronisch: het raadsel van de storingsonderdrukker is nog niet opgelost. Deze moet ik echt loskoppelen ,(C152) los anders is mijn sync weg.
Ik kan daar nog wel even mee aan de gang. maar nodig is het niet echt, omdat het goed werkt. Toch is dat een beetje mijn eer te na moet ik zeggen.
Op donderdag 1 januari 2026 17:46:27 schreef Bavelt:
Over die detector: ik heb er wat over gelezen en begreep dat de Foster-Seeley juist gevoelig voor is voor storingen, en pas goed werkt als er voldoende 'limiters' in zitten. Dat is hier ook wel het geval.
De ratio-detector zou wat stabieler zijn zonder noodzaak van limiters, maar Philips heeft hier destijds niet voor gekozen.[bijlage]
Je gaat in ieder boek vinden dat de ratiodetector zelflimiterend is en er daarom geen begrenzer nodig is, maar men vergeet vaak de randvoorwaarden te vermelden die nodig zijn opdat de ratiodetector naar tevrendheid werkt.
* de doorlaatcurve moet heel vlak zijn, das al lastig bij een TV, waar de audio als zijbandsignaal verwerkt wordt.
* de ratiodetector zijn limiterende eigenschappen komen voort uit de elco en parallelweerstand als belasting.Maar, daar hoort een tijdsconstante bij, vaak rond te 10 à 20HZ. das goed voor klassieke radio ontvangst, maar hier gaat het AM varieren véél sneller (lijnfrequentie) en werkt het storigingsondrukken van de ratiodetector gewoon niet.
Daarom is hier toch voor de foster seeley gekozen. ( de ratiodetector is goedkoper te implementeren, dus als het kon had Philips dat zeker gedaan
)
Dat zal idd vast een overweging zijn geweest..
Anyway, het werkt goed.
Nu nog dat lastige onwillige circuit rond B13t.
Ik heb voor C152 even een lagere waarde genomen (22nF) maar dat helpt niet. Het probleem zit dus niet in de tijdconstante.
Iets knijpt de syncscheider dicht terwijl hij dat niet moet doen.
dat kan lastig worden, want die fout kan mogelijks zijn oorzaak vinden in een verkeerd afgestelde beeld MF kring, een ontbrekende otnkoppeling, etc.. keuze genoeg, maar te weinig data..
maar wat wel te meten valt is de onderdukker zelf. B13(t) heeft de 10V op de kathode en C86 is ok?
Bij B13(p) meten alle spanning goed? (of toch ongeveer..)
Je kan ook eens een 4,7kOhm dempweerstandje over S33 plaatsen om te achterhalen hoe sterk het schijnbare stoorsignaal is.
Ik ben weer wat aan het meten gegaan.
Elco C86 heb ik preventief vervangen.
De spanning op de Kathode van B13t bedraagt 10,7 V en op de Anode 164 V. Dat is dus goed.
Als ik een digitale multimeter op het stuurrooster van B13t zet dan is de sync meteen goed. Die lichte belasting is dus voldoende. (ws om B13t te disabelen)
Dan even de suggestie om een weerstand van 4k7 over S33 te zetten: dat is niet genoeg, pas bij 1K komt de sync al aardig in de buurt, al blijft hij wel kritisch. De marge van de regel-knop is dan smal.
Het grappige is dat een draadje hangen aan S33 al voldoende is om de sync te krijgen, zij het met een aantal horizontale balken in het beeld.
Is hier nog chocola van te maken?
Aan de 'bovenkant' van S33, dus knooppunt S33/R76.
Het lijkt er dus een beetje op dat alles wat de werking van B13t verstoort, ten goede komt aan de sync.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (51%)]
Kan zijn dat het gewoon een stukje rimpel is van de +3 voeding. Gemeten met een 1:1 of 1:10 probe? In het ene geval is die rimpel dan 400mV in het andere 4V. Op de anode van B14 zou dan een zelfde soort rimpel moeten staan onder deze meetcondities. Het MF signaal wat er op gesuperponeerd zou (moeten) zitten ziet je scoop niet omdat daarvoor z'n bandbreedte te laag is. Anderzijds zou er gezien de enkelfasige gelijkrichting in de voeding eerder een 25Hz rimpel moeten staan, geen 100.
Deze 100Hz ten gevolge van 'het draadje' is waarschijnlijk wel wat je ziet als twee balken in je beeld. In dat geval is het een uit de omgeving opgepikt 100Hz signaal dat via R76 het amplitude gemoduleerde MF signaal op de anode van B14 wat extra (ongewenst) moduleert.
De 'trafo' S33 zou aan roosterkant i.i.g. geen rimpel van 100 hz moeten geven.
Volgens mij is het 50Hz (20 mS herhaling.)
Aan de stuurroosterkant va S33/S34 is de rimpel weg.
En ook nu weer: als ik daar de probe (1:1) aan hang, is de sync meteen goed. Blijkbaar is de capacitaire belasting van de probe al genoeg om dit te bereiken. Ik weet dan niet of de storingsonderdrukker wel werkt of dat hij dan is uitgeschakeld.
Hierbij nog een beeld van dat stuurrooster een piepklein signaal, waarbij je wel kunt zien (beetje vaag) dat er om de 64 uS een piefje is.
Maar nogmaals: met de probe er op, wil hij wel syncen.
Die schakeling is eigenlijk best supergevoelig. Toch zal er nog een foutje zitten. Ik heb nu al heel wat componenten, incl. S33/Ss34 vervangen.
ik zag op je eerdere foto tussen de bovenste en onderste top 1 vakje en je TB op 10 mS/cm. Voor mij is dat een periode van 10 mS dus 100 Hz. Met nog een 'pulsje' op de 'nul'.
Verder zal dat MF signaal veel groter zijn omdat je scoop maar tot 15MHz gaat. Dus dat signaal klopt wel ongeveer.
Schema is lastig te lezen omdat het zo onscherp is. Is het origineel ook zo onscherp?
Ik heb wel een pdf. is dat beter leesbaar?
Op zondag 4 januari 2026 13:14:27 schreef Bavelt:
Ik heb wel een pdf. is dat beter leesbaar?[bijlage]
Die is iets beter i.d.d. Ik heb net een PDF gevonden die nog net ff wat scherper is. 
Als ik een C-tje van 10Pf over S34 plaats, is de sync goed. (Is ongeveer gelijk aan de capaciteit van de Probe).
Maar dat is toch wel een beetje symptoombestrijding.
Want ja, werkt die storingsonderdrukker dan nog wel? En introduceer ik dan niet iets instabiels?
En dan maar beter die hele onderdrukker weglaten?
Maar als die schakeling zó gevoelig is, dan hadden daar toch meer problemen mee moeten zijn al die jaren lijkt me.
Ik weet het niet...
B13t levert 'een signaal' aan de stuurroosters van B11h en na wat 'filtering' aan die van B9p. B9p regelt de AVR/AGC aan MF en B9t aan de tuner, als ik het goed zie. Dat circuit rond B9 vind ik lastig te doorgronden maar ik zie er wel aardig wat weerstanden van de heel hoogohmige soort, die na enige jaren nog al eens de neiging hebben om aan de wandel te gaan met hun waardes.
Kan zijn, hoeft niet, dat een wel werkende B13t die de sync e.d. overhoop trekt een symptoom is van e.a. wat rond B9 niet goed werkt.
Bij B11h zou ik denken dat een beetje lekkende C152 ook al roet in het eten kan gooien.
Op zondag 4 januari 2026 13:58:20 schreef Bavelt:
Als ik een C-tje van 10Pf over S34 plaats, is de sync goed. (Is ongeveer gelijk aan de capaciteit van de Probe).Maar dat is toch wel een beetje symptoombestrijding.
Want ja, werkt die storingsonderdrukker dan nog wel? En introduceer ik dan niet iets instabiels?
En dan maar beter die hele onderdrukker weglaten?Maar als die schakeling zó gevoelig is, dan hadden daar toch meer problemen mee moeten zijn al die jaren lijkt me.
Ik weet het niet...
Kan zijn dat die zo gevoelig is. Hoewel het verstandig zou zijn om heel kritische circuits zoveel mogelijk te mijden in serieproducties omdat dan in dit geval de rooster capaciteit van B13t bepalend zou worden. En die is niet altijd hetzelfde in een hele serie van die buizen. Daarom wordt in versterkers terugkoppeling opgenomen zodat component afwijkingen minder kritisch worden.
Anderzijds verstemd die 10pF die roosterkring wel 'een beetje' lijkt mijn inschatting. Maar ik weet niet hoe HF-hoogohmig dat geval is.
Op zaterdag 3 januari 2026 22:30:15 schreef Bavelt:
En dit is het scopebeeld op S33. Het lijkt wel een soort 50 Hz brom.[bijlage]
Wat je daar meet is simpelweg de (voedings)rimpelspanning op de anode van B14, de laatste MF buis. het signaal van werkelijk belang, om en bij de 35MHz kan je scoop gewoon niet weergeven. uiteraard raakt die rimpel niet door het het 35MHz filter van S33, daarom meet je die ook niet meer op het stuurrooster van B13(t)
Je schreeft hierboven dat je nog 1N60 op voorraad hebt. hiermee kan je eventueel een RF detectieprobe maken, om zo de omhullende van het 35MHz signaal toonbaar te maken.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (15%)]
Hoe doe ik dat, zo'n detectieprobe?
Ik ben ook nog even naar B9 aan het kijken. De spanning op het schermrooster is keurig bijna 50V.
De anode zou 85V moeten zijn maar die is maar 51 V. Dus een voltje hoger dan schermrooster.
Het lastige is dat ik niet kan meten aan de componenten er omheen omdat die aan de achterkant van HSP kooi zijn gemonteerd en onbereikbaar als het apparaat aan is.
De hoogohmige weerstanden daar (tot 8M2!) had ik al wel vervangen topen het chassis gedemonteerd was.
Deze waarde lijkt me toch niet juist en kan dat wellicht invloed hebben op het sync-probleem?
Edit: B9 werkt overigens wel. Als ik voor de test tijden het spelen even de gloeispanning over B9 weg haal (kortsluit), dan gloeit hij dus niet meer en zie je het beeld wegzakken en totale warboel met de sync, ook een C-tje helpt dan niet meer. Hij doet dus wel 'wat'
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (19%)]