Op woensdag 7 januari 2026 08:54:45 schreef kris van damme:
je hebt , voor je het zaakje opnieuw uitbouwde niet de regelspanning gemeten? pin 2 van B16. als die minder of meer negatief wordt in functie van de sterkte vh antennesignaal werkt de AGC.Over het meten van de anodespanning op B9(p). Je gebruikt waarschijnlijk een DMM met autoranging? Zet die dan op manueel, en het grootste bereik. reden is de sterke AC pulsen. Als de autoranging in het kleinste bereik start kunnen de pulsen de crestfactor van je meter overstijgen, wat aanleiding geeft tot een totaal verkeerde meting.
Het is een apparaat met een eigen wil. Ieder morgen als ik het ding aanzet en ermee aan de gang ga is het weer anders...
Ik wilde de spanning meten op B16. Maar eerst moest B14 worden vervangen, die heeft het loodje gelegd met dat gegloei. Anders kwam er überhaput geen beeld.
Daarna op pen 2 van B16: -0,3V. Met of zonder antenne maakt niet uit.
Vervolgens wilde ik op de anode van B9p gaan meten, daar staat nu 0v...
Dus weer een nieuwe uitdaging..
Gelukkig heb ik dat gevonden!
Het bleek een heel gemeen sluitinkje te zijn rond de VDR R63, waardoor de anode van B9p aan de GND kwam te liggen. Een klein restant draadje van een vervangen weerstand zat er nog en raakte stiekem het chassis.
Goed, alles weer netjes aangesloten en gecontroleerd en gelukkig is mijn beeld weer terug. Mooi sterk.
Dus nu de spanningen gemeten: op de Anode van B9p meet ik nu -19,6V. Pak ik een MM en zet hem op het hoogste bereik dan geeft hij -20V aan. Dat is wat anders dan de +85V die er zou moeten staan. Op het schermrooster staat +42V (ipv 50V).
Wat zegt dit allemaal?
Als ik op het stuurrooster van B16 (pen2) wil meten, dan gaat bij aanraken met een meetpen het spul al aan de haal en blijft er geen beeld en geluid meer over (wel een wit scherm). Dat is supergevoelig daar.
Met of zonder antenne geeft hij ca -0,4V aan.
Dan heb ik nog wat ontdekt (misschien het ei van Columbus?)
Als ik alles rond het storingsonderdukkong-circuit B13t weer aansluit, is de sync weer weg.
Als ik echter in het schema kijk, zie ik een Condensator van 56 PF parallel over S33 staan, de ingang voor het circuit.
Die C85 zie ik nergens. Ik dacht misschien zit hij in het aluminium huisje van S33/S34, maar daar kan ik hem ook niet ontdekken.Het vreemde is dat ik hem in de componenten lay-out ook niet zie staan.
Volgens de documentatie zou hij in het aluminium huisje moeten zitten, maar ik zie hem daar niet.
Plaats ik deze C extern over S33, zoals in het schema staat, dan werkt de sync perfect!
Als het een fabrieksfoutje was zou hij het het altijd niet gedaan hebben wellicht.
Tenzij ze die krijg zonder die C konden afstemmen. ..
Ik heb een aantal - weliswaar andere - van die 'trafootjes' bekeken en in sommige zit een buiscondensatortje.
Het ding ontbreekt dus gewoon echt.
Voor nu denk ik dat dit voor dit probleem wel de oplossing was. En ondertussen het halve toestel vernieuwd..
Dan ga ik nu verder met het laatste eprobleem:
Een prachtig beeld, uitstekend geluid, maar als het ding 'goed warm' is zie je langzaam het beeld flets worden, er komt sneeuw in en je kijkt in 'de mist' . Daar is dus iets dat op de warmte reageert.
Zo zien we weer hoe ingenieus tv circuits van toen zijn... En dat de knappe koppen van toen nu misschien nog veel straffere elektronische circuits en toepassingen zouden realiseren.
Heel fijn om te ervaren hoe de knappe koppen van nu hun kennis delen over de vintage circuits! Hoedje af voor jullie kennis van deze buizencircuits. Ik dacht dat ik er veel vanaf weet (ik startte mijn praktijk bij de A12, K8,...) maar jullie spelen mij zo naar huis 
Philips was toen al erg goed in kleine wijzigingen aanbrengen. Kan zomaar zijn dat ze ergens halverwege besloten om geen C'tje meer aan te brengen in de spoelbehuizing maar om dat extern te doen.
Ik had ooit een nieuwe V2000 VCR die in een half productiejaar al 43 'kleine' wijzigingen verder was. Toen ik daar de servicedoc van wilde moest ik het serienr en locatie van productie opgeven, anders konden ze de 'juiste' servicedoc niet leveren.
Die VCR heb ik nog wel 'ergens' maar is op een 'komt nog wel een keer' plek belandt toen deze, bij voorkeur s'nachts, kuren begon te vertonen als lade open-dicht en tape heen en weer spoelen tot spontaan gaan opnemen weergeven e.d.
Daar is de Philips TD in Utrecht nog een tijdje zoet mee geweest maar die konden ook niet achterhalen wat er met dat geval mis was. Ik kon hem met (forse) bijbetaling 'inruilen' tegen een niet 'behekst' apparaat.
Heb ik dus niet gedaan wegens die bijbetaling voor een apparaat van net een jaar oud.
Op woensdag 7 januari 2026 18:41:07 schreef Tele@ReVision:
Zo zien we weer hoe ingenieus tv circuits van toen zijn... En dat de knappe koppen van toen nu misschien nog veel straffere elektronische circuits en toepassingen zouden realiseren.
Heel fijn om te ervaren hoe de knappe koppen van nu hun kennis delen over de vintage circuits! Hoedje af voor jullie kennis van deze buizencircuits. Ik dacht dat ik er veel vanaf weet (ik startte mijn praktijk bij de A12, K8,...) maar jullie spelen mij zo naar huis
Deze 'nerd' heeft vele K8 en K9 een tweede en derde leven gegeven. 
Op woensdag 7 januari 2026 18:20:22 schreef Bavelt:
Dan ga ik nu verder met het laatste eprobleem:
Een prachtig beeld, uitstekend geluid, maar als het ding 'goed warm' is zie je langzaam het beeld flets worden, er komt sneeuw in en je kijkt in 'de mist' . Daar is dus iets dat op de warmte reageert.
Foto van flets en mistig beeld.
Eerste gedachte PY88, PL36, Beeldbuis. En anders hoogohmige ellende rondom HS en BB circuits.
En hopelijk geen lijntrafo ellende. 
Op woensdag 7 januari 2026 18:58:45 schreef harry64:
[...]
En hopelijk geen lijntrafo ellende.
Nee, daar hebben we allebei ervaring mee... 
Ik heb HSP-kooi schoon gezogen en van vuil en stof ontdaan.
De buizen PL36, PY88 en DY87 vervangen door 'nieuwe' exemplaren.
D.w.z. weliswaar nieuw en nooit gebruikt, nog in de verpakking. Maar wel oud..
En daarna de kooi weer gauw dicht, ik wilde geen twijfel over het HSP gedeelte.
En als extra test in het geheel donker gekeken of er iets van vonkjes oversprongen. Alles zet er heel rustig uit.
Ik stuur hierbij twee fotootjes:
- Dit is na aanzetten:
.
.
.
- En dit is na ca 12 minuten. Naast dat het beeld flets wordt zit er ook sneeuw in (wellicht niet goed zichtbaar op de foto).
- En wat later:
Is op zich best wel lastig om deze fout er uit te halen. Want hoe pak ik dat aan?
Ik heb de buizen B14-B15-B16 vervangen net na het 'vervagen' maar die zijn de oorzaak niet.
Enig idee wat hier nu gebeurt?
Op woensdag 7 januari 2026 15:38:27 schreef Bavelt:
Dan heb ik nog wat ontdekt (misschien het ei van Columbus?)Als ik echter in het schema kijk, zie ik een Condensator van 56 PF parallel over S33 staan, de ingang voor het circuit.
[bijlage]Volgens de documentatie zou hij in het aluminium huisje moeten zitten, maar ik zie hem daar niet.
[bijlage]
Plaats ik deze C extern over S33, zoals in het schema staat, dan werkt de sync perfect!
Jaa, dan had je dus geen afgestemde kring op 35MHz, maar een koppeltrafo en dus heel logisch dat de sync constant onderdrukt werd. Dit was vanop afstand echt niet in te schatten (vooral niet omdat je het filter al had uitgewisseld), maar wel snel met een RF generator te achterhalen. Proficiat dat je dit hebt bovengehaald 
Voor de resterende fout, afnemend contrast. Het lijkt wel of je AGC nu helemaal lam ligt.
meet eens met de scoop de spanningen en pulsen links en rechts van de VDR in het AGC circuit. zet je scoop op 50V/div. (ik bedoel 5V/div + een probe 1:10)
Op woensdag 7 januari 2026 17:57:51 schreef harry64:
Zou dat ontbreken van C85 een fabrieksfoutje zijn geweest?Wel goed dat je het gevonden hebt.
dat kan bijna niet, want toestel zou dan nooit kunnen syncen. waarschijnlijk is Bavelt niet de eerste die aan dit toestel werkt
mocht het apparaat kunnen praten..
Op woensdag 7 januari 2026 15:05:27 schreef Bavelt:
Als ik op het stuurrooster van B16 (pen2) wil meten, dan gaat bij aanraken met een meetpen het spul al aan de haal en blijft er geen beeld en geluid meer over (wel een wit scherm). Dat is supergevoelig daar.
Met of zonder antenne geeft hij ca -0,4V aan.
Je kan ook over C64 meten, daar meet je ook de stuurroosterspanning, maar ontkoppeld van het RF dat op het stuurrooster staat.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (14%)]
Ja, het lastige is dus dat de spanningen rond R63 (de VDR) niet meetbaar zijn in bedrijf, omdat het achter de HSP kooi zit en daar kun je dus gewoon niet bij als het chassis in de kast zit.
Ik heb wel wat andere waarden:
De spanning over C72 = -0,35V, mét of zonder antennesignaal.
Over C73 = - 0,31 V.
Wanneer het beeld wegebt, veranderen deze waarden niet.
Spanning op de anode van B9p = -11,6V met signaal, - 0,25V zonder signaal.
(blijft raar die +85V in het schema).
Dan de spanning over C64, en dat is wel interessant: Bij starten (dus met goed beeld) is deze -2,6V. Wanneer het beeld weg is geëbd is deze veranderd naar -0,3V.
Dat zou erop duiden dat de eerste MF-trap (B16) wordt afgeknepen.
Klopt die redenatie wel? (Je zou toch verwachten dat hoe negatiever het stuurrooster wordt, hoe meer er wordt afgeknepen?)
Op donderdag 8 januari 2026 00:46:46 schreef Bavelt:
Dan de spanning over C64, en dat is wel interessant: Bij starten (dus met goed beeld) is deze -2,6V. Wanneer het beeld weg is geëbd is deze veranderd naar -0,3V.
Dat zou erop duiden dat de eerste MF-trap (B16) wordt afgeknepen.
Klopt die redenatie wel? (Je zou toch verwachten dat hoe negatiever het stuurrooster wordt, hoe meer er wordt afgeknepen?)
dat wijst erop dat er wat fout zit met de instelcontrole van het stuurrooster. Die spanning komt van het AGC circuit waar je net aan gewerkt hebt... zou er een lijn onderbroken zijn geraakt? btw, een meer negatief stuurrooster verminderd de versterking (zo zou het hier moeten werken), maar een te positief stuurrooster (wat hier het geval is) eveneens. (je hebt forward en reverse AGC, google daar eens op voor meer info )
Op donderdag 8 januari 2026 00:46:46 schreef Bavelt:
Spanning op de anode van B9p = -11,6V met signaal, - 0,25V zonder signaal.
(blijft raar die +85V in het schema).
de spanning wijzigt alvast met de signaalsterkte en dat is een teken dat het alvast min of meer ok is. (en mijn eerdere redenering niet krom
. Die 85 volt moet bijna fout zijn. zelfs met de VDR als diode (die ik eerst over het hoofd zag) moet de gemiddelde waarde negatief blijven..
waarschijnlijk was de AGC in orde, want we weten nu meer als enkele dagen geleden :1) dat het fout werken van de storingondrukker door een ontbrekende condensator werd veroorzaakt en 2)het blozen van B14 door een onderbroken spoel in de tuner.
twee fenomenen die hun oorzaak ook konden vinden in het falen van de AGC, maar nu zeker dat het niet zo was.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (11%)]
Tja, ik sluit niks meer uit sinds die geniepige sluiting die ik had.
Het moet wel iets zijn dat op warmte reageert. Het toestel speelt een aantal minuten heel goed met een sterk beeld.
De spanning op C64 blijft constant op ca -2,6V. Dan zie je hem ineens gestaag zakken.
Het beeld wordt dan steeds ietsjes minder, maar zodra hij de grens van -0,4 heeft bereikt is het eigenlijk wel over met het beeld. En blijft steken op -0,3V.
Zou ik daar met een externe voeding het kunnen simuleren door daar -2,6V aan te brengen? En dan zien of alles weer goed speelt?
Op donderdag 8 januari 2026 01:10:30 schreef Bavelt:
Zou ik daar met een externe voeding het kunnen simuleren door daar -2,6V aan te brengen? En dan zien of alles weer goed speelt?
Jazeker. vergeet niet dat er een tweede AGC-controlespanning is, richting tuner, via lijntje H. ook die kan je even met de multimeter volgen.
Ik heb beide lijntjes gecontroleerd.
Lijn H gaat naar de kanalenkiezer en C72.
Lijn G gaat van R52 naar C73.
Verbindingen zijn goed.
Ik heb lijn G doorgeknipt en daar een regelbare labvoeding aan gehangen.
En vervolgens een negatieve spanning aangebracht aan het nu losse eindje van R52.
Normaliter zou dat van het AGC circuit komen, nu dus van de voeding.
Het toestel reageert wel anders op de spanning dan die verkregen van het AGC circuit.
BIj koude start staat daar ca -3,5V op. Als ik dat met mijn voeding doe, knijpt hij het beeld meteen af (wit scherm, heel flets beeld).
BIj ca -2,25V wordt het beter. Maar nog niet optimaal, wat ruis in het beeld e minder contrast dan 'normaal'.
De H-lijn is het niet, die reageert niet goed op alles wat ik aanbreng als ik die lijn doorknip en de voeding rechtstreeks aan punt a van de tuner hang.
M.a.w het toestel vertoont 'afstootverschijnselen' met die 'vreemde' labvoeding.
Extra info: ook als ik de labvoeding op -2,25 V houd, ebt het beeld toch weg, naarmate het toestel warmer wordt.
Na ca een kwartier en het spul lekker op temperatuur, heb ik vrijwel niks meer over.
Dat zou er dan toch op duiden dat er iets anders mis is dan de AGC?
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (29%)]
De wehnelt zal altijd wel meeveranderen, omdat het scherm lichter wordt.
Dat gebeurt al gauw als het signaal zwakker wordt. (zie je bv ook als je met de fijnafstemming even naast het kanaal gaat zitten).
Als het beeld wegglijdt wordt de versterking minder, het signaal 'ergens' zwakt dermate af , dat er eerst een portie ruis/sneeuw in het beeld komt. Daarna komt de 'mist' fase waarbij het lijkt of je geen of een heel zwakke antenne hebt (dan wordt het beeld automatisch lichter.)
Na ongeveer een kwartier is de TV lekker warm en is er bijna geen beeld meer te zien.
Maar met een eigen ingebrachte AGC spanning stop ik dit proces dus niet.
Op donderdag 8 januari 2026 17:39:00 schreef Bavelt:
Ik heb beide lijntjes gecontroleerd.
Lijn H gaat naar de kanalenkiezer en C72.
Lijn G gaat van R52 naar C73.
Verbindingen zijn goed.Ik heb lijn G doorgeknipt en daar een regelbare labvoeding aan gehangen.
En vervolgens een negatieve spanning aangebracht aan het nu losse eindje van R52.
Normaliter zou dat van het AGC circuit komen, nu dus van de voeding.Het toestel reageert wel anders op de spanning dan die verkregen van het AGC circuit.
BIj koude start staat daar ca -3,5V op. Als ik dat met mijn voeding doe, knijpt hij het beeld meteen af (wit scherm, heel flets beeld).
BIj ca -2,25V wordt het beter. Maar nog niet optimaal, wat ruis in het beeld e minder contrast dan 'normaal'.De H-lijn is het niet, die reageert niet goed op alles wat ik aanbreng als ik die lijn doorknip en de voeding rechtstreeks aan punt a van de tuner hang.
M.a.w het toestel vertoont 'afstootverschijnselen' met die 'vreemde' labvoeding.
Het bewijst alvast dat de AGC wel nog werkt !. naarmate het toestel opwarmt en het contrast verminderd worden de AGC spanningen kleiner in een poging de contrastafname te compenseren, maar aangezien het probleem ergens anders zit kan die compensatie het niet oplossen, zelfs al wordt de spanning bijna 0V (=maximum gain van die MF trap). Dat heb je altijd met servoloops, je kan oorzaak en gevolg niet altijd uit elkaar houden omdat je met een rondgaande regellus zit. Nu heb je die loop opengebroken, en zo leren we wat bij.
Aangezien het tot enkele dagen geleden allemaal goed werkte moet er een ongelukje gebeurd zijn. Ik denk dat je oa de MF buizen hebt uitgewisseld, en aan de tuner geknutseld? Aangezien de sneeuw toeneemt moet het logischer wijze tuner of eerste MF trap probleem zijn. Het vreemde is dat het apparaat een tijdje moet spelen eer het fenomeen optreed. Je zou de truuk van buis per buis uit het MF een tijdje "koud" te houden kunnen toepassen (door de gloeidraad voor een paar minuten kort te sluiten) om op die manier te achterhalen welke trap raar gaat doen eens ie opgewarmd is. en dat ook voor de tuner. wie weet levert dat wat op.
Ik dacht ook al: misschien is die AGC spanningsdaling wel het gevolg van 'iets anders'; inderdaad oorzaak en gevolg.
Ik heb alle MF buizen(EF183 en 2x EF184) stuk voor stuk verwisseld ten tijde van het flets worden, die zijn het niet.
En eigenlijk bestond het probleem al wel langer, ook toen ik met die sync pulsen bezig was, had ik af ten toe een beeld vol sneeuw (zie posts).
Dat komt omdat ik bij het testen het toestel nooit lang liet aanstaan. Eenmaal de sync onder controle manifesteert het zich nu.
Het moet iets zijn dat reageert als het goed warm is.
Misschien moet ik beginnen met een videosignaal aan te bieden op de video-eindbuis PCL84 en eens kijken hoe zich dit houdt (m.a.w. kanalenkiezer en MF even passeren.) Maar dat is nog niet zo makkelijk.
Voortbordurend op deze case en analyserend:
Ik denk dat het zo zit: na enige tijd, als het spul warm is, wordt de versterking in een van de MF trappen minder. De AGC probeert dat te herstellen door de spanning op het stuurrooster van B16 en de kanalenkiezer.
Vandaar dat de spanning terugzakt van ca -3,5 V naar -0.3V. Dan kan hij het niet meer herstellen en houdt het op.
Toen heb ik een andere modulator gepakt, Eem M69, zo'n blauw kastje met regelbare output.
Daarbij treedt het omgekeerde op: in koude toestand geeft die een rommelig beeld, maar in warme toestand wordt dat heel goed. En blijft het ook goed.
En als ik dan die andere modulator weer even pak dan zie je het fletste beeld weer.
Reproduceerbaar.
Dat zou dan inhouden dat mijn eerste modulatortje een zwakker signaal geeft. Door de gedragsverandering als gevolg van de temperatuurstijging kan de AGC het niet meer herstellen, maar de nieuwe modulator (M69) geeft een veel sterker signaal en kan deze het wel opvangen.
Het beeld blijft dan stabiel, ook de spanning op het stuurrooster blijft op -3,5V.
In de praktijk zou je dus kunnen kiezen om deze M69 te gebruiken en het toestel eerst lekker goed warm te laten worden. En dan heb je een werkend geheel.
Maar dat is dus niet de bedoeling.
Dus lijkt me dat ik op zoek moet gaan welke MF trap op warmte reageert en waar dat door wordt veroorzaakt.
Buizen zijn al vervangen. Er moet dus iets zijn wat slecht tegen warmte kan.
MF Trafoootjes? Die lijken me niet warm te worden. Condensator die aan de haal gaat bij hogere temp?
Kom daar maar eens achter...
Houdt een buis vh het MF "koud" terwijl het chassis opwarmt. (door de buis koud te houden loopt er geen stroom en blijven ook de desbtreffende randonderdelen kouder). Laat die buis dan los na 12 minuten. om te zien of het die trap betreft.
Als het echt puur warmtegerelateerd zou zijn, dan..kan je ook met de haardroger aan de slag. Altijd leuk