HarmP
Golden Member
Op zaterdag 18 april 2026 09:45:18 schreef Bavelt:
[...] Dit ontgaat me even (onervarenheid). Moet het ontwerp dan anders? Of in het sliceprogramma het ding draaien?
3D printen heeft moeite met ‘overhangs’, structuren die niet ondersteund worden. Dat kun je oplossen door support te gebruiken, maar als het voorwerp er geschikt voor is dan is ‘bodem onder’ printen vaak het makkelijkst/best.
In dit geval is de rug van het huisje op het printbed leggen de beste optie. Er zit ‘ergens’ in de slicer software een optie om dat te doen.
Het youtube kanaal van Slant3D geeft veel tips om ‘robuust’ te ontwerpen, hun doel is om designs te krijgen die in volume te printen zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je wilt kan ik die hier ook wel printen als vergelijk of het aan de printer(instellingen) ligt...
HarmP
Golden Member
Op zaterdag 18 april 2026 10:46:50 schreef Bavelt:
Ondertussen even een testkubusje gemaakt.
Supersimpel. Kubus, en een kleinere er in als gat.
En dan printen.
Maar waar komt dan dat naadje vandaan aan de zijkant?
[bijlage]Bovendien: de zijkanten zijn niet superglad. Als je met je nagel er over gaat voel je kleine ribbeltjes
[bijlage]
Zo te zien heb je deze wel met de bodem onder geprint, dat werkt een stuk beter.
Het naadje is de ‘seam’, dat is de plek waar de vorige/volgende laag overgaat. Als dat elke lasg het zelfde is dan krijg je een naad. Die kun je op een andere plek zetten (handmatig) of ‘verdeeld’ laten doen - dan krijg je geen duidelijke naad maar wel kleine oneffenheden per laag.
De ribbels zijn de lagen. Als je die minder wil dan kun je de laaghoogte kleiner kiezen.
Op zaterdag 18 april 2026 09:59:16 schreef Arco:
Ziet de 'preview' in de slicer er wel goed uit?Ik wil dat (kleine!
) huisje hier ook wel even uitprinten om te zien of het aan de tekening of iets anders ligt...
Er zijn proefprints om de belts te testen, bijv: https://www.printables.com/model/454811-corexy-belts-calibration-slat
Bij deze...
Op zaterdag 18 april 2026 10:50:29 schreef Arco:
Als je wilt kan ik die hier ook wel printen als vergelijk of het aan de printer(instellingen) ligt...
Wat als je de print draait, met de (dichte) achterkant van het huisje plat op het bed?
Ik weet niet wat de anderen hier denken maar als ik de lagen zo zie lijkt de temp me ook wel wat aan de lage kant.
Welke laagdikte gebruik je in je slicer?
Waar staat dat? Deze instellingen zijn er nu?
Edit: ik heb hem al gevonden. Staat op 0,2mm
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (28%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Printen gaat hier zoals ik verwacht, geen 'spinrag' (is wel een heel klein huisje...
)
De rillen zijn zormaal, dat is de laagdikte die je ziet (is normaal voor een FDM printer)
Je kunt het verfijnen door de laagdikte kleiner te maken en/of een kleinere nozzle te gebruiken.
Maar helemaal wegkrijgen kun je die rillen in vertikale vlakken niet: de printer heeft daar de 'tools' niet voor.
(hij kan wel horizontale vlakken egaliseren door er met de hete nozzle overheen te gaan ('ironing')
Ribbels zijn maar oppervlakkig: een schuurpapiertje erover en ze zijn weg.
Vaak worden objecten na het printen kort in een oplosmiddel gedompeld om glad te maken.
(Aceton, Limoneen, of MEK, afhankelijk van het materiaal)
HarmP
Golden Member
Even snel in de slicer gegooid (Bambu):
Directe import
knop 'lay on face' om te kiezen welk vlak onder moet zijn
Slicen met 0.12 mm settings (en: top ironing aan)
Er lijkt wat meer structuur in het testhuisje te zitten dan verwacht, de achterkant aan de binnenkant heeft een stapje?
EDIT: het dak is een klein beetje verschoven, daardoor is het achtervlak niet helemaal recht waardoor alles een beetje scheef wordt.
Staat nu te printen....
[Bericht gewijzigd door HarmP op (16%)]
Arco
Special Member
HarmP
Golden Member
Hmm.. ik heb in wit geprint, dat was niet zo'n goede keuze (moeilijk te fotograferen).
Het huisje is een beetje (te) klein als testprint. Ik heb wat artefacten van het 'net niet recht dak', en iets van de printer.
Omdat het uitstekende dak hier niet de bedoeling was zou ik zelf voor deze print zorgen dat de achterkant netjes vlak is.
En ondertussen ben ik wat verder gegaan met het huisje in OpenScad.
Het is me zowaar gelukt een gat in de achterwand te maken voor het kabeltje+plugje. Maar de schroefgaten om het ding op te hangen lukt me niet, ik heb er eentje gemaakt, maar krijg hem maar niet uit het midden.
b = 84;
h = 135;
d = 84;
w = 5;difference () {
difference () {translate ([0,0,h/2])
cube ([b,d,h], center = true);translate ([0,-d/2,h])
rotate ([30,0,0])
cube ([b+1,d,h/2], center = true);translate ([0,d/2,h])
rotate ([-30,0,0])
cube ([b+1,d,h/2], center = true);
}difference () {
translate ([-5,0,h/2])
cube ([b+2,d-w,h-w], center = true);translate ([0,-d/2,h-w/2])
rotate ([30,0,0])
cube ([b+1,d,h/2], center = true);translate ([0,d/2,h-w/2])
rotate ([-30,0,0])
cube ([b+1,d,h/2], center = true);
}
translate([b/2,0,15])
rotate([0,90,0])
cube([12, 30, 10], center=true);// schroefgat: 30 mm vanaf linkerwand --> werkt niet
translate([-b/2 + 20, 0, h/2 - 35])
rotate([0,90,0])
cylinder(h=b+50, d=4);}
Arco
Special Member
Je moet de y parameter bij translate dan aanpassen...
Is van de buitenkant van de wand; bij de binnenkant moet je ook w er nog aftrekken (b/2-30-w)
// schroefgat: 30 mm vanaf linkerwand --> werkt niet
translate([-b/2 + 20, b/2-30, h/2 - 35])
rotate([0,90,0])
cylinder(h=b+50, d=4);Nou , dit huisje begint er op te lijken. In ieder geval geen homp kaas met messteken meer.
Gemaakt in Open Scad en met Cura 'gesliced'. Temperatuur nozzle op 220 graden.
schoonheidsfoutje: wel nog een naadje aan de zijkant en het dak.
De achterkant:
Dan nu nog wat finetunen.
Qua maat : het kan iets kleiner (lager).
Ik kan het misschien wat speelser maken door het dak wat te laten doorlopen aan de zijkant (zonder dakgoot, alhoewel dat ook leuk zou zijn).
En een schroefgat van onderen om de camera vast te zetten.
Ook wellicht goed om het onderste deel van de camera af te dekken met een plaatje aan de voorkant.
En dan nét zo groot dat de camera er nog in en uit kan.
Dat wordt een uitdaging!
Arco
Special Member
De 'naad' heeft toch met de printer of slicer te maken; een kleinere versie van het huisje print hier naadloos...
Verschil is wel dat ik klipper gebruik; die heeft wat meer rekenkracht om de boel 'op te leuken'...
De 'golven' aan de rechterkant komen door het 'optrekken' en afremmen van de printkop.
(printer moet ook op een stabiele ondergrond staan, anders komt de hele boel in beweging)
Mijn k1max staat op een buro met zwaar metalen frame, en zelfs dat krijgt hij duidelijk zichtbaar in beweging.
(bij heel snelle herhalende bewegingen komt de boel in resonantie...)
Is bij klipper wel minder, omdat daarbij een xyz motion sensor gebruikt wordt.
De printer kan daarmee vaststellen hoe snel hij kan printen zonder dat er resonantieverschijnselen optreden.
Die test wordt bij het installeren gedaan en kijkt welke versnelling/snelheid welk effect heeft.
Ja, ik stond zelf ook te kijken of het allemaal wel goed ging. En of het huisje niet loskwam van de bouwplaat, want het gaat best tekeer, en al helemaal als het ding 15 cm hoogte in moet.
Maar het ging goed...
Arco
Special Member
Als je vrij snel print, zijn printers als de Ender 3v3 daar nogal gevoelig voor, omdat het een Core-XZ printer is.
(de Ender 5S en K1Max zijn Core-XY printers, daar beweegt het printbed nauwelijks)
Bij Core-XZ beweegt de printkop langs de X en Z-as, en het bed langs de Y-as.
Bij Core-XY beweegt de printkop langs de X en Y-as, en het bed langs de Z-as.
Tja, ik moet het maar doen met mijn instapmodel.
Ik vind het op zich al knap zo'n ding voor relatief weinig geld.
Boeiend om te zien hoe zo'n kop staat te printen. Het lijkt wel of daar een echt menselijk brein aan het werk is, zo van 'Hoe zal ik dat nou eens doen?'
Momenteel volg ik maar een cursusje Openscad om daar meer vaardigheden in te krijgen.
Tinkercad lijkt leuk maar het zwabbert bij mij steeds alle kanten op. En het gemis van een tussen-resultaat-opslag. Bij Openscad gaat dat makkelijk.
Bovendien ben ik ook niet zo'n cloud-fan. Volgens mij zijn je ontwerpen nog steeds niet te delen, anders dan iemand toegang te geven tot je account.
In Openscad kun je van een instructieregel een comment-regel maken door er twee // voor te zetten (of Ctrl_D). Maar hij sluit dan niet automatisch de bijbehorende bracket. Zou m.i. logischer zijn.
Of ik doe het niet goed.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je kan in openscad een "ding" tijdelijk uitzetten door er een * voor te zetten
* difference () {
cube (20,center=true);
cube (11);
}
@arco: Volgens mij is de "CORE" term niet van toepassing op de assen die bewegen. Een core XY machine die beweegt het hotend met twee stappenmotoren die geen van beide "alleen X" of "alleen Y" bewegen.
[Bericht gewijzigd door rew op (39%)]
Arco
Special Member
Bij core-xy beweegt de printkop alleen in het horizontale vlak, bij core-xz in het horizontale en verticale vlak.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een "bedslinger" en niet een "CORE XZ".
CORE XZ komt heel weinig voor. Essentieel aan "CORE - ab" is dat 1) beide motoren stil staan, en 2) via een tandriem-systeem de kop bewegen. en 3) De motoren sturen niet direct de assen aan (maar vaak een lineaire transoformatie, maar zojuist vond ik ook een opstelling waarbij eea niet lineair is!)
Bij een gewone "bedslinger" beweegt het bed over de Y as, de Y motor staat vast. D'r zijn 1 of 2 motoren die de Z-as bedienen. Ook die staan stil. Maar de hele X-as inclusief motor gaat op en neer.