Alle 'zwaardere' printers van Creality (Ender5, K serie) zijn XY, omdat het qua snelheid en mogelijkheden voordelen heeft.

Vooral bij grotere printobjecten moet bij een XZ printer steeds het bed heen en weer gezeuld worden.
(de massa van het object en het bed zelf veroorzaken daardoor meer resonanties en kans op loslaten van het object.)

Daarbij is auto adjust ook simpel bij XY: er hoeft niets afgesteld, de printer stelt de hoogte van het bed bij tijdens het printen.
(hij 'weet' wat de afwijking overal is en past dat gewoon aan)

Ik had eerst nog overwogen om een Bambu printer te kopen, maar de proprietary (op Marlin gebaseerde) firmware stond me tegen.

Kun je in OpenScad alle 'recente' items in het overzicht verwijderen?
Ik heb het nog niet kunnen ontdekken.

File -> Recent Files -> Clear Recent

Op maandag 20 april 2026 16:26:29 schreef Arco:
Vooral bij grotere printobjecten moet bij een XZ printer steeds het bed heen en weer gezeuld worden.

Je mag het van mij een "XZ printer" noemen, maar niet "CORE XZ".

Fijn dat je dat goed vindt... :+ (maar Core-XZ mag ook en is meer gebruikt)

Ik heb een proefje gedaan vanuit een library. Op thingiverse staan legio's voorbeelden.

En even een boutje M3 gemaakt.
Het is toch niet te geloven..

Hij staat wel even te stampen tijdens het renderen, maar dan heb je ook wat..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (19%)]

Zo zou ik dan ook misschien een boutje kunnen maken voor de Eufy-camera. Dat is zo'n rare M6-achtige draad.
(Engels?)

Ik heb 1 winkel in NL gevonden die de 6.35 mm boutjes verkoopt. Daar heb ik er toen een zwik gekocht. Ik kan hem echter even snel niet meer terugvinden.

Als je googled naar "site:.nl 1/4"-20 UNC" krijg je een pagina vol "kansrijke hits".

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Op maandag 20 april 2026 19:04:12 schreef Bavelt:
Zo zou ik dan ook misschien een boutje kunnen maken voor de Eufy-camera. Dat is zo'n rare M6-achtige draad.
(Engels?)

Tuurlijk kan dat, met deze library voor openscad kun je alle kanten op:

https://github.com/rcolyer/threads-scad/blob/master/README.md

Ps, tip als je dunne lagen print word ook je schroefdraad fijner en preciezer geprint. Dus mocht het niet lekker werken dan zou je daar de instellingen van aan kunnen passen

[Bericht gewijzigd door rudig76 op (20%)]

Redelijk ingewikkeld verhaal. Maar staat deze 1/4"-20 UNC daar wel bij? of moet je die zelf samenstellen?

Dat is zo'n rare M6-achtige draad.

Niks raars aan, da's gewoon een standaard genormeerde schroefdraad. Wat Rew al zegt, UNC (Unified Course thread) 1/4"-20 (TPI) (20 Threads per Inch), met een tophoek van 55 60 graden.

In elke kringloopwinkel (of Action) zijn goedkope statiefjes te vinden waar zo'n schroef (en vaak ook moer) op zit.

Dit is juist één van de dingen die ik *niet* zou printen maar van metaal zou willen hebben. Dus òf ergens een oud/goedkoop statiefje (misschien zelfs al een selfie-stick?) opduikelen, òf iets draaien op de draaibank. Of desnoods snijden op een blanco asje met een snijplaatje.

Ook grote kans dat ze deze boutjes bij een goede, industriële ijzerwarenzaak gewoon uit een laatje kunnen trekken. (in mijn regio bijv. Akkermans/Van der Peijl techniek; of Eriks.)

Ik heb het geprint, van een standaard .stl.
Maar idd, de bout liep er niet helemaal lekker in en brak af..
Gelukkig kreeg ik hem er nog uit.

Om me de juiste dingen aan te leren: Is het in OpenSCAD handig om steeds center=true te gebruiken?
Een cylinder bijvoorbeeld doet dat automatisch.

Op dinsdag 21 april 2026 17:07:13 schreef Bavelt:
Om me de juiste dingen aan te leren: Is het in OpenSCAD handig om steeds center=true te gebruiken?
Een cylinder bijvoorbeeld doet dat automatisch.

Ik gebruik het lang niet altijd omdat de "Center" ook van toepassing is op de Z-as wat ik niet altijd handig vind.

Het is wel handig, maar je moet dan translate wel op z/2 zetten om netjes op het bed te printen...

translate ([0.0.z/2]) cube ([20,20,z], center=true); 

Op maandag 20 april 2026 23:46:51 schreef Bavelt:
Redelijk ingewikkeld verhaal. Maar staat deze 1/4"-20 UNC daar wel bij? of moet je die zelf samenstellen?

Die lijkt in de library van gisteren inderdaad niet te zitten.
Maar in deze library wel:

https://github.com/adrianschlatter/threadlib

Library is wel al wat ouder, dus of deze nog werkt moet je zelf even testen

Op dinsdag 21 april 2026 18:16:22 schreef Arco:
Het is wel handig, maar je moet dan translate wel op z/2 zetten om netjes op het bed te printen...

Niet helemaal waar, eenmaal omgezet naar een .stl bestand, plaatst de slicer hem netjes op het bed.

Gebruik je 'center = true' dan moet je vaker rekening houden met negatieve waarden voor x, y en z.
Als je een exact symmetrisch model hebt is het handig, dan is vaak de x gelijk aan de -x.
Zelf gebruik ik 95% van de gevallen 'center = true' , het is ook wat je zelf hebt aangeleerd.

Maar idd, de bout liep er niet helemaal lekker in en brak af..

Bavelt, als het goed is komt er een UNC 1/4"-20 boutje je kant op via Revado. Was hier toch alleen maar een kwestie van de juiste lade uit het rek trekken. :)

Ik heb het gehoord, @Nonius.
Dank!
Het zal eerdaags wel deze kant op dwarrelen!

Voor bouten en dergelijke zaken kun je met koolstofvezel versterkt filament nemen...

Ik heb een klein huisje gemaakt en geprint. In eerste instantie stond hij 'rechtop', maar liet al snel los omdat de onderkant maar 5 mm is en de hoogte in werd geprint, daar was het niet tegen bestand.

Dus daarom met de slicer het ding gedraaid zodat hij op de platte kant ligt.
Die blijft dan wel liggen.
Maar ik heb nu het effect dat de onderkant mooi glad is, maar de voorkant iets lijkt te missen (een laag?): ruw afgewerkt en het raampje is ook niet netjes afgewerkt.

De achterkant...

De voorkant..
Wat gaat hier niet goed?

Daarvoor heb je in de Slicer software de optie 'Ironing' , deze kun je aanzetten.

Toepassingen voor Ironing
- Bij modellen met vlakke bovenkanten, zoals dozen, deksels of decoratieve platen.
- Prints waarbij de uitstraling van de bovenste laag belangrijker is dan de printsnelheid.

Wanneer je Ironing beter kunt overslaan
- Complexere modellen met weinig vlakke oppervlakken.
- Tijd kritische prints, omdat ironing de printduur verlengt.

Om de zoveel prints moet je het bed wel even reinigen met een doekje met zeepsopwater en/of IPA.
Anders wordt de bedhechting langzaamaan minder...

En bij hele kleine objecten een brim gebruiken)

Ik heb de 'ironing' aangevinkt. Die instelling kende ik niet, zat ook wat verstopt bij de 'advanced'.
Het helpt inderdaad wel iets. Maar mooi glad is het nog niet.
Terwijl de eerste laag (waar hij mee begint superglad is.
Het lijkt wel of hij nét een laagje mist om het af te maken.

Ik maak na vrijwel elke printbeurt het bed schoon met een doekje en 96% alcohol.
Je ziet dan geen afdruk meer van vorige prints.