maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zie een logische poortschakeling waar deze onderdelen mogelijk voor een schakeldrempel zorgen. 2,1V stabistor klinkt plausibel.
BZX75C is hier ook besproken.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/65473
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zag ergens (kan het niet meer vinden...
) dat die triple-diode tegen Cross-Over DISTORtion zou zijn.
De hele (deel-)schakeling, uit Hardware design of a real-time musical system, Sergio Franco 1974:
Ik vind het een curieus stukje, daar rechtsonder. Na nog wat verder speuren lijkt een stabistor erg waarschijnlijk. Mogelijk dat codistor een merk-specifieke aanduiding was, al kan ik het (nog) niet vinden in de trademark- of patentregisters.
nonius
set SCE to AUX.
Die hele oude ontwerpen kunnen soms wel verwarrend zijn ja 
Zo kwam ik recent in het boek 'buizen televisie service' van Dirksen (uit 1964-1967) dit schema tegen met voor mij onbekende symbolen:
In eerste instantie dacht ik aan FET's (getekend als een soort buis), maar FET's waren in die tijd geen gemeengoed en de tekst sprak over basis en collector dus het moesten wel bipolaire transistors zijn. (en 'emissorvolger' zal wel gewoon 'emittervolger' betekenen.)
Erg ongewone tekenwijze die ik nog nooit eerder heb gezien, ook niet in oudere boeken.
Zelf ben ik van afstudeerjaar 1969 (HTS voor Elektronica Amsterdam) en herkende dat teken meteen als zijnde een PNP transistor. Las in die tijd de RB regelmatig, dus dat zou best wel kunnen kloppen.
RAAF12
Golden Member
In de Jeever bibliotheek is wel na te gaan gedurende welke periode RB dit symbool heeft gebruikt. De Elektuur (start 11-1964) en de voorloper Elektronika Wereld, Funkschau en de bekende UK maandbladen gebruikten in die tijd de gangbare transistor afbeelding. Bij mijn weten lag alleen de Muiderkring dwars, met hun eigen symbool.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ze zien er een beetje "buisachtig" uit, maar ik vind deze symbolen eigenlijk ruim zo duidelijk als de tegenwoordige norm.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tot je deze of vergelijkbare symbolen tegenkomt in een schema van beoblofsen. Hoewel, dan zijn de symbolen waarschijnlijk nog steeds het duidelijkst.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op zondag 26 april 2026 18:07:57 schreef revado:
Volgens mij is het Vishay, daar valt National Semi ook onder tegenwoordig.
National semiconductor niet, dat is naar Texas Instruments gegaan.
Wie kent deze brugcel? Het is een DIL4 ongeveer in het formaat van een 817 opto met de markering YB4 (ten miste dat denk ik, omdat ik op ebay andere YB4xx's tegen ben gekomen).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hier ook weer een rare. Het typenummer is van een Samsung Hall sensor, maar dit ding is dat duidelijk niet.
Ik denk dat Hall sensoren niet in metalen TO-18 huisjes kunnen zitten en bovendien is hij van TI.
Hij meet als PNP transistor met een hFE van ongeveer 100. Iemand enig idee waar het nummer SS1376 op slaat en/of waar ik meer gegevens kan vinden?
Ik heb er een zak vol van. Zal wel uit dezelfde restpartij komen waar Hajé electronics ze ook van heeft. Daar staat hij online als Hall sensor, maar ik denk dus dat zij er ook naast zitten.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als het 'doppie' niet van staal maar messing is kan het wel degelijk een Hall-sensor zijn...
Een magneetje brengt de uitslag.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb 20-25 jaar geleden wat hall sensoren gekocht bij Farnell. Daar zaten ss1xxx typenummers tussen. Dus ik kan me goed voorstellen dat er hall sensoren zijn die kwa ss1xxx typenummer clashen met 50+ jaar oude transistoren.
De ss1xxx hall sensoren zaten in TO92 of "verkleinde TO92" behuizing (het zal wel een officiele naam hebben die ik niet uit m'n hoofd ken).
(die 0 18 op de tweede regel... Ik denk dat ie uit 1970 of 1980 is, week 18. Ik zocht op typenummers van hall sensoren van voor 1980 en kwam een in 2008 opgericht zweeds-nederlands bedrijf tegen, wat samenwerkt met hoeben.)
@rob. Zou de 2N1376 niet in een TO5, 8mm diameter behuizing moeten zitten ipv in een TO18: 5mm diameter? Ik neem aan dat de TS (hier maarten) het verschil tussen 5- en 8mm makkelijk kan meten....
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
rob040
Golden Member
Op woensdag 6 mei 2026 11:53:03 schreef rew:
@rob. Zou de 2N1376 niet in een TO5, 8mm diameter behuizing moeten zitten ipv in een TO18: 5mm diameter? Ik neem aan dat de TS (hier maarten) het verschil tussen 5- en 8mm makkelijk kan meten....
Je hebt helemaal gelijk, totaal niet op gelet. 
Op woensdag 6 mei 2026 11:53:03 schreef rew:
De ss1xxx hall sensoren zaten in TO92 of "verkleinde TO92" behuizing (het zal wel een officiele naam hebben die ik niet uit m'n hoofd ken).
E-line, Allegro en Zetex (Diodes) gebruiken deze behuizing. Die datasheet lijkt ook veel op Allegro.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 6 mei 2026 09:53:12 schreef fatbeard:
Als het 'doppie' niet van staal maar messing is kan het wel degelijk een Hall-sensor zijn...
Een magneetje brengt de uitslag.
Prima tip. Hij blijft hangen aan een magneet, dus lijkt me dat het geen Hall-sensor kan zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kun je met een scoop meten of de 4 Mhz er is?
C4 lijkt aan de bovenkant niet goed gesoldeerd.
Of is dit gezicht bedrog.
, maar wil je eentje open vijlen?