Op zaterdag 30 mei 2026 17:46:41 schreef bprosman:
[...]
Grappige manier van recyclen

Sommige ICs nog op de print zaten ook nog in IC voet. Nu zijn ze allemaal weer los. Het waren 40 stuks, allemaal digitaal behalve een Opamp en een DCDC converter.

IDM2901 3 Pulled
TBP28S42 3 Pulled
74LS74 3 Used
74LS251 1 Used
74LS138 1 Used
74LS367 2 Used
74LS390 1 New
74LS640 2 New
74HC115 1 New
74HCT195 1 Used
74HCT652 1 Used
4017 2 New
5404 1 New
MC3403L 1 Used
MC44603 1 Used
MC14555B 1 Used
TC5564A 1 New
41C464 4 New
44C256 1 New
27256A 1 Pulled
27C512 1 Pulled
27C4001 1 Pulled
SA100J 1 Pulled
IDT7204 S25TP 1 Pulled
TS68483A 1 Pulled
SAB80C537 1 Pulled
PMB2400TV 1 Pulled
D8742 1 Pulled

Van de 5 Brose paneel metertjes doet 1 het niet goed. De rest werkt !

De kristallen blijken ijkkristallen, het ref.no. 10X.. is tevens frequentie aanduiding. De een is 100kHz, de ander 1MHz. Ruim 80 jaar oud maar doen het nog prima.

In het 100kHz xtal zit een hele stoeptegel :+

Prachtig dat het nog gewoon werkt na 80 jaar.
Toen maakten ze nog kwaliteit!

Handgemaakt door lieftallige dameshandjes.... 'From Raw Crystal to Crystal Oscillator - Crystals go to War in 1943': https://www.youtube.com/watch?v=duZlWWwxIPQ&t=1897s

Een arbeidsintensief proces en d'r zal dan ook wel een behoorlijk prijskaartje aan gehangen hebben, vermoed ik zo.

Wij lieten vroeger regelmatig kristallen maken bij klove.
Maar daar zaten vast deze dames niet meer.

Op zondag 31 mei 2026 20:06:55 schreef nonius:... en d'r zal dan ook wel een behoorlijk prijskaartje aan gehangen hebben, vermoed ik zo.

nee hoor, 2 voor een euro :)

Op zondag 31 mei 2026 20:42:53 schreef revado:
Wij lieten vroeger regelmatig kristallen maken bij klove.
Maar daar zaten vast deze dames niet meer.

Of bij Rijff in de Appelstraat

Ja, inderdaar, dat is lang geleden, ook wel eens geweest.
Die zijn nog naar de Thomsonlaan verhuisd, maar dat bedrijf is ook niet meer zover ik weet.

Hagenezen, die ze niet bij Stabilix (Koningskade?) lieten maken….? :S

Rijff was veel goedkoper voor de zendamateur en ze hadden de specs van vrijwel alle amateursets beschikbaar. Je gaf gewoon de frequentie en de set waar het in moest door en je kreeg het juiste kristal.

Stabilix ken ik niet, en dat als hagenees...

Gerard Rijff, een van de oprichters van Hoftad radio ( destijds een van de bekende "piraten" zenders in het haagsche) was toch ook de eigenaar van de kristallen leverancier?

Op zaterdag 30 mei 2026 20:39:53 schreef fatbeard:
Prima chauffeurwerk van Schimanski: grootse service (daar kunnen sommige beroepschauffeurs nog een puntje aan zuigen).

Heerlijk in een Volvo :)

Op maandag 1 juni 2026 09:10:56 schreef Schimanski:
Rijff was veel goedkoper voor de zendamateur en ze hadden de specs van vrijwel alle amateursets beschikbaar. Je gaf gewoon de frequentie en de set waar het in moest door en je kreeg het juiste kristal.

Stabilix was dé kristallen slijper.
Voor zover ik weet één concurrent, ik dacht ergens in de omgeving van Hilversum(?). Beiden werkten voor de industrie, maar je kon iedere (on)mogelijke frekwentie bestellen. Ik betaalde, voorzover ik herinner, ƒ 15,- voor het mijne. Dat was in die tijd een gigantisch bedrag (2e helft jaren '60)

In de jaren 90 heb ik nog eens een 5-de overtone xtal speciaal moeten laten maken (iets van 100+ MHz) voor de zender van de lokale omroep. Wat toen 100+ gulden kwijt, ook toen best een fors bedrag.

In de jaren '50 bracht Stabilix kristallen uit Engelse dumpvoorraden onder eigen naam op de markt (Radio Holland deed dat ook met zend- ontvangapparatuur zoals BC348 / BC191)

Stabilix kristal

Op de onderzijde nog de aanduiding van het Air Ministry

In mijn tijd kon je daar al van die mini kristalletes kopen (sorry ik weet de benaming niet) Ikhad het voor ietsmet een Walky-talky project, wat ik bij het rotsklimmen wilde gebruiken. Zónder kon je elkaar af en toe niet verstaan. Dat werkte prima Wel illegaal, maar dat was toen gewoon met al die truckers met hun 'bakkie' >:)

't Was een van mijn weinige geslaagde hf wrochtsels. Ik vond ook dat gezeur van 'breakey-breakey' sowieso al irritant.
Haya de "trukker koningin".

Ook uit Beetsterzwaag: Tesla PR-35 radio voor covert operations. Hoofdgebruiker: MfS van de DDR, beter bekend als de Stasi.
Hoe ie in Friesland is gekomen gaan we nooit weten denk ik. In ieder geval gaat dit stukje historie in mijn vitrinekast met rariteiten.

https://cryptomuseum.com/covert/radio/tesla/pr35/index.htm

Wilko

Grappig ding zeg! Werkt hij ook nog, of is dat moeilijk te controleren ?

Of ie werkt moet ik eens proberen als ik weer in NL ben.

Het buitje van zaterdag: UF89, UY89 en UCH81 voor een B3X95U. Ik heb vermoedelijk alleen de UY89 nodig, maar je kunt ze niet laten liggen voor €1 p/s (NOS). Rolletje RG316 (de wat dikkere teflonkabel voor audio ;)), en een nostalgisch Muiderkring boekje. En ter vervanging van mijn oude testertje een nieuwe T7 componententester. 4k7 weerstanden van Vishay komen ook altijd van pas, zeker als ze €0,01 p/s kosten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Vandaag ben ik naar de hambeurs in Helchteren geweest.
De "buit":

• Rol SMD ESD protectie diodes
  • Rol SMD transistoren
  • Rol SMD Elco's
  • Oude pc in een 19" kast (voor de kast gekocht)

Net terug van de hambeurs in Houthalen-helchteren.
Had eigenlijk niets nodig maar het was niet zover en je komt er altijd veel bekenden tegen.
Zover ik weet geen CO leden.
Het enige wat er aan mijn vingers bleef plakken was een verzwakker van 6 DB.

Ik had graag naar Houthalen willen gaan.
Helaas was de vrouw ziek dus moest ik voor ziekenbroeder spelen.
Ik ga heel graag naar Belgische radio(markten) de sfeer is daar zoveel fijner als in Nederland.

Vandaag voor de 10e keer naar HAM Radio Friedrischshafen geweest.

Gezien mijn buit hieronder, was het niet voor niks geweest :) dus ik ga niet met lege handen naar huis:

• Racal Dana 4009 (dit hetzelfde als de Thurlby Thandar 1905)
  • Yokogawa 7552
  • HP 403B
  • HP 4262A
  • 2 panelen met 12 banaan bussen
  • 6 metalen DSUB connectoren
  • Hand condensatoren (MKT), Wima + ERO (de ROE gooide ze erbij en die gooi ik thuis in de prullenbak)
  • BNC splitter R.H. MINNS BALUNS Type YDF01A-59
  • Texscan 6dB BNC verzwakker
  • HP BNC verzwakker/load
  • PT100 calibrator Negele hsm-p zie: manual
  • Pamona meetsnoer 5343-C-60 (boven op de meters)

Dit was mijn grootste uitgaaf op één markt ever, maar ik vond het het waard.

Mooie aankopen.
Een goede reis naar huis.