Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 14 juni 2026 15:18:04 schreef Bavelt:
Toch lijkt het er wel aardig op.
Dan zou ik toch eens bij Hans Anders langsgaan... 
Je kunt het misschien nog *ietsje* beter krijgen door de 'retraction' wat straffer in te stellen.
[Bericht gewijzigd door Arco op (21%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vind die rechter toch heel aardig gelukt hoor. 
De "resolutie" van een 3D printer is "beperkt". Wat je nog kan proberen is om het te modelleren, te printen om te weten of het model een beetje klopt en het dan bij JLC3DP te laten drieD printen in nylon. Het enige is dat ze een "min thickness" hebben van iets van 0.8mm. Daar zou je best wel eens tegenaan kunnen lopen.
Dit onderdeeltje gaat je dan 3 euro kosten.
Op zondag 14 juni 2026 15:33:00 schreef Arco:
[...]
Dan zou ik toch eens bij Hans Anders langsgaan...
Je kunt het misschien nog *ietsje* beter krijgen door de 'retraction' wat straffer in te stellen.
Ik ben wat aan het worstelen met Creality Print om daar een eigen profiel te maken met de instellingen, maar dat vlot niet erg. Ik vind het iig niet intuïtief want alles wat ik wil staat op disabled.
Op zondag 14 juni 2026 15:36:22 schreef rew:
Ik vind die rechter toch heel aardig gelukt hoor.
Dat is dus de originele...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco
Special Member
Retraction is hoe ver en hoe snel de extruder het filament terugtrekt en weer laat zakken als de nozzle zich verplaatst tussen 2 printjobs.
Vooral als alles heel klein is en er veel 'hops' zijn, heeft de nozzle bij weinig retraction al gauw een 'snotneus'.
Het wordt dan een kliederboel. Ik heb de retract wel eens op 3mm moeten zetten voor een redelijk resultaat.
Bij retraction kun je ook de 'wipe' parameters nog instellen. (da's hoe en wanneer de nozzle zijn neus moet 'snuiten'...
)
Op zondag 14 juni 2026 21:44:14 schreef Bavelt:
Maar zodra ik een beetje ga buigen aan mijn PETG pinnetje, is het gebeurd ..
.[bijlage]
Probeer een wat strakker printbaar materiaal zoals ASA.
Ik heb zelfs al ontwerpen van een 'key-hinge' gezien, waarbij de onderdelen al in elkaar zitten.
Maar bij zulke kleine dingen smelt het al gauw in elkaar. Ander materiaal dan PLA en PETG heb ik niet, en ik denk ook dat mijn nozzle van 0,4mm te grof is.
Ik denk het beste is om een vervangende hinge te verkrijgen.
Maar dat valt niet mee, tot op heden heb ik geen winkel gevonden die hem kan leveren.
(Samsung Notebook 4 NP750XGK-KG1NL)
Arco
Special Member
Je kunt ook de oude voor 'spareparts' gebruiken en een nieuw keypad nemen...
https://nl.aliexpress.com/item/1005011898957016.html
Ik had hem gezien, € 38,79 voor een exemplaar met backlight (heb ik nu ook).
Maar ik ben wat huiverig voor de kwaliteit, mijn laptop is nog geen half jaar oud.
Zo inschattende is dit wel te regelen met garantie (Coolblue).
Maar ik vermoed dat ik het ding dan enkele weken kwijt ben. Ik denk niet dat ze er ter plaatse een nieuwe toets in zetten.
Arco
Special Member
Tja,
Ik zou gewoon voor garantie gaan, hele toetsenbord wordt dan hoogstwaarschijnlijk omgeruild...
Hopelijk is het geen 'broken by design' feature, want dan blijft het terugkomen.
Na mijn slechte ervaring met mijn Samsung koel/vries ben ik wat terughoudend betreffende Samsung spul.
(maar ja, niet alles is slecht; ze maken tenslotte ook containerschepen...
)
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Iemand hier op het forum kwam pas met deze website https://www.toetsenbordtoetsen.nl/
Is dat niet makkelijker en betrouwbaarder (qua werking van de toets) of heeft coolblue het reeds opgelost?
Op donderdag 18 juni 2026 14:23:35 schreef rudig76:
Iemand hier op het forum kwam pas met deze website https://www.toetsenbordtoetsen.nl/
Is dat niet makkelijker en betrouwbaarder (qua werking van de toets) of heeft coolblue het reeds opgelost?
Die site had ik gezien. En ze zelfs aangeschreven. Zij konden deze key niet leveren. De NP750 serie staat ook niet in hun assortiment. Na opsturen van een foto van de hinge konden ze zelfs geen exemplaar vonden dat daar op lijkt.
Zal wel een speciale uitvoering zíjn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 18 juni 2026 09:56:32 schreef Harm J Seef:
[...]Probeer een wat strakker printbaar materiaal zoals ASA.
ASA print "nogal heet": Boven de 250 graden.
Mijn creality kan maar tot 250 (officieel), en gaat kennelijk na een paar jaar stuk bij printen bij 245... Ik moet hem nog een keer repareren. (Ik denk: Het teflon buisje is "vergaan" en nu kleeft het gestolde plastic aan het buisje).
Mijn bouwplaat ziet er na al dat gehak en geschraap om het filament weer los te krijgen na het printen niet echt fraai meer uit.
Ik kan natuurlijk een nieuwe kopen a € 35,00.
Maar de achterzijde van deze plaat is puur aluminium zonder coating.
Nu vroeg ik me af: kan ik hier 'gewoon' ook een print op laten zetten?
rew
'T is staal. Het plakt op de magneet van het bed.
De coating is belangrijk. Ik denk niet dat het goed werkt.
Ik zou iets hoger gaan printen als je geweld moet gebruiken om het los te krijgen.
Op maandag 29 juni 2026 18:26:18 schreef Bavelt:
Mijn bouwplaat ziet er na al dat gehak en geschraap om het filament weer los te krijgen na het printen niet echt fraai meer uit.
[bijlage]
Ik weet niet op welk punt je de print er af haalt maar de bouwplaat af laten koelen tot kamertemp. dan laat de print vaak vanzelf al los.
Arco
Special Member
Idem hier...
Ik moet wachten tot het bed voldoende is afgekoeld, anders krijg ik het geprinte object maar heel moeilijk los.
(op kamertemperatuur laat het vanzelf los, komt door het krimpen van het object.)
Ja dat ging ook even goed. Maar ik denk dat het filament hier een rol in speelt. De zwarte die ik nu heb is van SUNLU, is glimmend (niet zo mooi vind ik) en heeft een beduidend hogere 'plakkracht'.
Ik heb uiteraard wat geëxperimenteerd met Z-offset van de Nozzle. maar die wordt al snel te hoog waardoor de print loslaat.
Qua print-temperatuur ben ik terug gegaan van 245 naar 235. Bed altijd op 70 graden.
Maar ook na afkoelen moet er een scherp mes (scalpel) aan te pas komen om iets tussen de print en het bed te hebben. dan wrikken en langzaam het ding laten loskomen. Maar er blijft veel achter zoals de Skirt en de teststrook. Dat is vaak toch wel hakwerk. En schrapen met het mes. Vandaar dat het midden van mijn plaat een behoorlijk ruw landschap is geworden. ik kan uiteraard de print ook elders op de plaat positioneren op plekken die nog redelijk vlak zijn.
Ik heb nog een nieuwe plaat liggen maar daar zat een scheidingspapier aan de achterkant, blijkbaar voor plak-constructies.
De originele had een aan 2 kanten printbaar oppervlak.
Het witte filament gedroeg zich anders (op dit moment gebruik eigenlijk alleen maar PETG).
Misschien een keer proberen om mat filament te kopen van een goede kwaliteit.
rew
Op dinsdag 30 juni 2026 12:43:01 schreef Bavelt:
Ik heb nog een nieuwe plaat liggen maar daar zat een scheidingspapier aan de achterkant, blijkbaar voor plak-constructies.
Je crealitly printer heeft een magnetisch vel ophet bed zitten zodat je de build plate kan loshalen. Bijvoorbeeld om hem een beetje te buigen, zodat je object losschiet.
Je nieuwe build plate is hier ook voor bedoeld, maar je hebt hem besteld MET het magnetische vel(*). Haal je nieuwe build plate van je meegeleverde magneet af en je kan hem zo gebruiken.
(*) Heb ik ook gedaan zodat ik ook een reserve 'magnetisch vel' heb.