vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Draadloze en USB lader voor ANC oordoppen van Apple, het laatste model. Ik kan nergens vinden waar die 2 metalen(?) gaatjes voor dienen. Iemand?
edit: er schijnt een draagtouwtje in te kunnen. Ook weer opgelost 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]
Op maandag 22 juni 2026 12:48:10 schreef Bobosje:
Werd die OC71 (en andere types met dezelfde zwarte behuizing) niet lichtgevoelig als de zwarte lak werd beschadigd?
Bij latere glazen OC producties werd een witte pasta toegevoegd om lichtgevoeligheid te voorkomen.
Weet iemand van welk merk deze lamp is, en wanneer hij gemaakt is? De vorige eigenaar kan ik het niet meer vragen.
Gegevens van deze gloeilamp:
- weerstand tussen contacten: 800Ω
- diameter ballon: 52 mm
- totale hoogte: 97 mm
- diameter bajonetfitting: 22 mm; twee pennetjes van 3mm lang en 2,1 mm dik
Ik had de lamp neergezet op de voet. De gloeidraad leek onzichtbaar (schrik!) omdat hij snel en lang natrilde, een paar minuten.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dat is een kooldraad gloeilamp Dat trillen is ee eigenscahp daarvan. Zéér kwetsbaar. Het beste is ze op verlaagsde spanning te laten branden.
Anekdote:
Zo'n kooldraadlamp brandt al decennia aan een stuk in een brandweerkazerne in New York....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Even gegoocheld
Kreeg ik deze melding.
De iconische kooldraadlamp waar u aan denkt, bevindt zich niet in New York, maar in brandweerkazerne #6 in Livermore, Californië.
Deze 'Centennial Light' brandt al sinds 1901 bijna continu en heeft als 's werelds langst brandende gloeilamp een vermelding in het Guinness World Records-boek.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 18 juni 2026 20:30:18 schreef maartenbakker:
De buiscode bevestigt dat het om een 4662 gaat. Revisie 4. Productie Heerlen, februari 1959.
Hoe stuur je zoiets aan? De datasheet noemt een ontsteekspanning en een stroom, en een lagere stroom voor de hulpelectrode, dus ik denk 2 weerstandjes. Is 1 variërende spanning genoeg of is er daarnaast een vaste spanning nodig?
(Ik zag ‘m hier, dacht “oeh, mooi, vast nergens te vinden”. En kreeg er vervolgens een. Die wil ik natuurlijk aansturen. Hij past ook mooi in het neonixiedekatrontopic…)
Edit:
Idd, een vaste spanning nodig en een variabele. En 2 weerstandjes.
Op maandag 29 juni 2026 22:48:51 schreef Alex P:
Weet iemand van welk merk deze lamp is, en wanneer hij gemaakt is? De vorige eigenaar kan ik het niet meer vragen.
Gegevens van deze gloeilamp:
- weerstand tussen contacten: 800Ω
- diameter ballon: 52 mm
- totale hoogte: 97 mm
- diameter bajonetfitting: 22 mm; twee pennetjes van 3mm lang en 2,1 mm dik
Ik had de lamp neergezet op de voet. De gloeidraad leek onzichtbaar (schrik!) omdat hij snel en lang natrilde, een paar minuten.
[bijlage]
Ik had deze even gemist...
Wat een schatje is dat lampje!
Gelukkig nog heel.
Zeldzaam is ie zeker, Philips heeft iets dergelijks gemaakt rond 1892 maar Edison ook.
Zet hem ook even in "ons" lampendraadje.
Daar hoort die mooie lamp bij!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166309
Paul50
Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
Ik zoek informatie/ datasheet van dit SOT32 IC met 3 pootjes en opschrift A24C.
Dit maakt deel uit van een fietsaccu BMC balanceer circuit.
Waarschijnlijk iets van een low voltage detector.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is geen SOT32 maar een SOT23...
Er zijn er diverse die in aanmerking komen: https://smd.yooneed.one/code4132.html
[Bericht gewijzigd door Arco op (57%)]
Paul50
Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dit ding... Pakweg 45 mm lang en 15 mm diameter, met 4 draden, twee onder, twee boven.
Ik dacht eerst aan zo'n twee-traps netfilter (condensator parallel aan de draden, common-mode spoel en daarna weer een condensator parallel (is dat dan niet 3-traps eigenlijk? Nou ja, maakt het uit).
Maar er staat overduidelijk niets op dat op een spoel van het een of ander wijst. Ik heb sinds kort een LCR-meter die ook prima zeer lage weerstanden kan meten en ik meet net 60 milli-Ohm tussen de 1 bovenste en 1 onderste draad. Tussen twee onderste of twee bovenste draden meet ik 360 nF capaciteit. Ik ga er dus sowieso vanuit dat het ding gaar is.
Op basis van de opdruk zeg ik: X-klasse condensator van 0,2 uF met een maximale werkspanning van 250 Volt.
Maar die 4 Ampère kan ik niet verklaren. Als het is wat ik denk dat het is (gewoon een condensator met 4 draden om het inbouwen makkelijker te maken) kan ik me voorstellen dat er een grens aan de draaddikte gesteld wordt.
Het ding zit als ingangsfilter in een violet wand. (ik ben geen verzamelaar, maar de geïoniseerde gassen bochtjes zien maken in die elektrodes vind ik megacool)
Kan iemand me iets meer duidelijkheid verschaffen wat dit is (zodat ik een vervanger kan vinden?)
Arco
Special Member
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Maar als het enkel condensatoren zijn, waar slaat dan die "4A" op?
Zou het kunnen een compleet filter zijn, met X1 en X2 en L allemaal gezellig in een enkel doosje?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
@ Arco: kan, maar het ding heeft geen aansluiting voor aarde.
Ook verwacht ik dat het er op staat, zoals ik dat van dat soort filters inderdaad ken, net zoals wanneer er spoelen in zitten dat er dan vaak op staat als iets als 2x4700 pF + 2x100 uH (volledig uit de lucht gegrepen waardes, het gaat om het idee)
Waarom ik twijfel aan een spoel in dat ding is het feit dat de weerstand zo enorm laag is: nu is het netspanning > het gele ding > common mode spoel > X2 C.
Meet ik de DC-weerstand met de LCR meter van 1 wikkeling van die common mode spoel, dan is die iets van 16 keer zo hoog. Dat is voor mij, naast het ontbreken van een opdruk, reden om aan te nemen dat er géén spoel in dat gele ding zit.
Arco
Special Member
weardguy
nonius
set SCE to AUX.
[Paulinha_B] Maar als het enkel condensatoren zijn, waar slaat dan die "4A" op?
Condensators hebben ook een ripple-current rating. Misschien dat dat hier bedoeld wordt met die 4A?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik denk gewoon een doorvoer C. Even uitzoeken hoe het aangesloten is, dan weet je waarschijnlijk genoeg.
4A zou dan de rating kunnen zijn van de doorvoer draad.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (22%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik denk gewoon een doorvoer C.
Neem aan dat ontstoor-condensator bedoeld wordt?
Doorvoer-condensators zien er meestal anders uit 
weardguy
Hoe het aangesloten is heb ik al verteld geloof ik
, maar anders nog een keer ter duidelijkheid
:
Tussen A en B, A-D, C-D en B-C meet ik altijd 360 nF.
Maar meet ik A-C óf B-D, dan meet ik 60 milli-ohm (zeg maar gerust kortsluiting).
Een wikkeling van de common-mode spoel die ook in de violet wand zit, meet 16 keer zo hoog met 960 milli-Ohm. Daarom vermoed ik dat er in de mijne dus geen spoel zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat er niet op staat zit er meestal niet in. Ik denk dus dat het louter een X2 condensator is.
4A is de waarde waarboven de interne folieverbindingen smelten. Mogelijk ook bedoeld als een soort fail-safe mechanisme. Als de condensator doorslaat, stopt het apparaat.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]