Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Turbokeu

Golden Member

Op 15 mei 2006 13:02:10 schreef Jan Bot:
[...]
Je stuurt ze dan zo aan lijkt mij:

je maakt een uitgang van de PIC hoog die naar de tor gaat dan maak je een soort doorgang naar de +. Om een nixie te laten branden dan moet je het hele circuit afmaken. Die 74141 maakt een uitgang laag die dan dus een cijfer van een nixie laat branden. dan doe je de transistor uit en zet je de PIC aan op het cijfer van de andere display. Dan laat je die weer branden, dus zet je de tor van het betreffende display aan. Dit doe je dan heel snel (hoger dan 100Hz ofzo (dat je het teminste niet ziet) en dan zie je dus 2 nixies goed branden. Je wisselt dus inprinciepe snel van nixie naar de andere nixie op een zodanig hoge frequentie dat ik dat niet kan waarnemen.

klopt mijn fantasie?

Inderdaad.

Maar met dat gescheiden voeding snap ik nog niet helemaal. Want als een uitgang van de 74141 hoog zou zijn staat er dus een volt of 3 op. Maar als je die bovenste tor zou openzetten dan zou 140V in aanraking komen met 5v. Als je een uitgang van de 74141 laag maakt is dat niet erg want alle GND's zitten toch aan elkaar.

Zie ik iets vreselijk over het hoofd?

Aanraking met 5V wààr?
De uitgangen van de 74141 zijn Open Collector, daar staat geen spanning op (behalve degene die je zelf op de collector zet).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

bedankt voor je post.

wat houdt dat ook al weer in open collector?

Mij lijkt, dat de uitgang OF hoog is OF laag. Op het moment dat de uitgang hoog is, dus 5 volt op de uitgang staat, dat als de transitor ook geleid, dat ze dan met elkaar in botsing komen.

Of is het zo dat de uitgang OF laag is OF hoogohmig. Dan kan het wel. Ik zie dat namelijk nergens staan.

Turbokeu

Golden Member

Op 15 mei 2006 13:22:41 schreef Jan Bot:
wat houdt dat ook al weer in open collector?

De collector is niet verbonden met een interne positieve spanning (moet dus extern gebeuren) en kan enkel naar massa schakelen.

Of is het zo dat de uitgang OF laag is OF hoogohmig.

Zo is het...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Heb m'n iv-18 klokje omgebouwd naar een klokje met IV22 buizen...

http://www.dtronics.net/assets/images/iv222klok.jpg

Nixie Fool !!!
Turbokeu

Golden Member

Mooi!

Doet er mij aan denken dat ik hier nog een stuk of 24 IV-11 VFD buizen liggen heb (en een 10-tal IV-1's voor de colons) om klokjes van te maken.
Om dan nog niet te spreken van de IV-22, IV-3, IV-6, IV-8, IV-17's en een aantal andere Russische 4/6-cijferige VFD's die ik in de loop van dit jaar aangekocht heb...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
fzwart

Golden Member

Ik heb een nixie-klok gebouwd (mijn 3e) zoals op http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Simple_DCF-Nixie-Clock/Sim…

Hij werkt prima maar alleen als de nul van de voedingsspanning aan aarde ligt. Als dat niet is dan synchroniseert de klok niet met het DCF signaal. Als DCF ontvanger heb ik het bekende printje van Conrad.
Blijkbaar pikt ie teveel storing op. Ik heb het geprobeerd met een meter coax, serieweerstand in de + spanning en een elco op de voeding. Uitschakelen van de HSP oscillator helpt niet, dus daar komt die storing denk ik niet vandaan.
Wat gebruiken jullie om de DCF ontvanger storings ongevoeliger te maken?

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Turbokeu

Golden Member

Ik heb dit DCF77-ontvangst probleem reeds meerdere malen aangekaart (o.a. in dit topic).
Er zit inderdaad niet veel anders op dan de massa van de voeding te aarden (ik heb gelukkig indertijd zéér goedkope geaarde 12VDC voedingsblokken bij Pollin in Duitsland gevonden), en de DCF77 module via een 3-aderig kabeltje op minstens 50cm van de klok te plaatsen.
Dit probleem doet zich voor zowel met mijn nixieklokken als met mijn DIY LEDklokken dus wordt het effectief niet veroorzaakt door de HSP maar door de microcontroller zelf.

Mijn vriend Richard had mijn 4.0" LEDklok met DCF77 ook nagebouwd maar hij kon bij hem thuis in de UK gewoon geen correct DCF frame ontvangen.
'Metingen' met een scannertje in de directe omgeving van de klok gaven sterke storingen onder de 1kHz aan.
Na mijn PIC-interrupt routines serieus onder handen te hebben genomen was het probleem véél minder en kon de klok eindelijk correcte DCF frames ontvangen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
fzwart

Golden Member

Hmm, ik was er al bang voor. Het multiplex signaal voor aansturing van de buizen zal ook wel geen goed doen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Kan ik ook mijn nixie's direct aansturen vanuit een PIC? Die kan namelijk ook laag of hoogohmig. Misschien dan wel een diode bij elke uitgang voor de beveiliging wil de uC toch hoog worden.

even de min en pluspunten op een rij:

minpunten:

- Deze manier van schakelen beperkt de levensduur van de nixie's.
- Je hebt een "grote" PIC nodig omdat je veel I/O poorten gebruikt.

pluspunten:

- Kleiner schema
- makkelijker qua software

Iemand nog suggesties over deze manier van schakelen? Hoelang gaan normaal gesproken nixies mee? met welke factor word de levensduur verkleind?

@turbokeu, ik kan geen DCF ontvangers meer vinden op ebay. Heb jij misschien nog eentje die je niet gebruikt en die je kan missen?:P

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op zaterdag 27 mei 2006 15:28:30

Turbokeu

Golden Member

Op 27 mei 2006 14:13:27 schreef Jan Bot:
Kan ik ook mijn nixie's direct aansturen vanuit een PIC? Die kan namelijk ook laag of hoogohmig. Misschien dan wel een diode bij elke uitgang voor de beveiliging wil de uC toch hoog worden.

Vergeet niet dat je 170-200VDC schakelt.
Geen enkele µC kan daar tegen (max +5VDC).
Gebruik dan MPSA42/MPSA92 transistoren om te schakelen.

even de min en pluspunten op een rij:
minpunten:
- Deze manier van schakelen beperkt de levensduur van de nixie's.

Bedoel je direct sturen?
Theoretisch wel (de nixies zijn continu aan).
In de praktijk zijn de meningen daarover nogal verdeeld.
De meeste nixieklokken draaien nog niet lang genoeg (< of = aan 10 jaar) om daar statistieken van te kunnen opstellen.

- Je hebt een "grote" PIC nodig omdat je veel I/O poorten gebruikt.

Geen probleem. Neem maar een 16F877, 18F452 of zoiets.

pluspunten:
- Kleiner schema

Integendeel, direct gestuurde schema's hebben meestal méér elektronica nodig (bvb. één BCD/decimaal decoder per buis)

- makkelijker qua software

Misschien wel. Maar eens je een goede werkende gemultiplexte displayroutine hebt moet je je daarover niets meer aantrekken, het MPX'en gebeurt tijdens de interrupt, je hoeft enkel de juiste waarden in de juiste variabelen te stoppen.

Iemand nog suggesties over deze manier van schakelen? Hoelang gaan normaal gesproken nixies mee? met welke factor word de levensduur verkleind?

Over de levensduur van nixiebuizen zijn ook geen echte meningsvolle cijfers te vinden.
Sommige fabrikanten geven een (minimale) levensduur in 1000-en uren maar deze is afhankelijk van vele externe invloeden (kathodestroom, duty cycle bij MPX, aanwezigheid van kwik in de buis) om deze zomaar te kunnen omzetten in 'zichtbare' levensduur.
Een goed (of juist een slecht) voorbeeld is de Russische IN-4 buis. Deze zeer goedkope buis bevat geen kwik waardoor de effectieve levensduur (een paar 1000 uur) zéér laag ligt t.o.v. buizen waar wèl kwik aan toegevoegd is.
Burroughs gaf voor sommige buizen een levensduur aan van 100.000uur.

@turbokeu, ik kan geen DCF ontvangers meer vinden op ebay. Heb jij misschien nog eentje die je niet gebruikt en die je kan missen?:P

Ik heb er indertijd twee gekocht van die vriendelijke dame op eBay (Cleokunst). Ik kon er toen 10 kopen, maar deze twee houd ik voor mezelf.
Ik heb nog een 10-12 Conrad DCF77-ontvangers liggen maar die kan je zelf ook bij Conrad bestellen. Ik bestel die in groter aantallen om de verzendkosten van Conrad te beperken (belangrijk als je ze voordelig wil voortverkopen met klok kits).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bedankt!

Ik bedoelde zegmaar I/O poort -> diode -> nixie -> Vdd

Helemaal geen transistoren dus. Maar je schakelt de nul. En dus geen vdd. Net zoals die multiplex chips dat doen. De uitgang kan je dan als 0 instellen. De uitgang ligt dan practisch aan de massa. Je kan daartussen dan die nixie schakelen. De diode zit er dus dat als de uitgang om een of andere reden 5V word, de twee voltages van elkaar weg te houden zodat er weinig of niets sneuvelt.

Zie ik iets verkeerd?

Turbokeu

Golden Member

Dat zal niet lukken!

Misschien dat op de naar 0V geschakelde uitgang van de PIC effectief maar een volt of iets zal staan (uitgangstransistor in saturatie), maar op niet geschakelde kathodes zal een spanning staan die ontstaat door elektronenmigratie binnenin de buis vanop de anode.
In theorie kan deze spanning oplopen tot de brandspanning van de buis, +/-140VDC, en deze is funest voor je µC-uitgang.
In de praktijk is de spanning op niet geschakelde kathodes meestal iets lager (60-70V en hoger) waardoor het gebruik van HS transistoren zoals de MPSAxx (Ucemax=300V) onontbeerlijk wordt.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

bedankt voor je antwoord turbokeu!

Even een vraag over die multiplex chips: Maakt het nog uit hoeveel nixie's je per multiplex chip gebruikt? Kan je alle 6 de nixie's met 1 multiplex chip doen?

Sine

Moderator

Dat kan wel, maar in de praktijk blijkt dat wat veel ...

Je krijgt problemen met ghosting en een sterk verminderde intensiteit als je 1x6 gaat muxen.

Persoonlijk zie ik het liefst direct gestuurde buisjes, supertex heeft daar hele mooie schuifregisters voor met een HV uitgang.

http://www.supertex.com/products/selector_guides/106/104

Maar zelfs de 40V van een ULN2003 is al genoeg spannings verschil om de ionisatie naar een andere electrode te laten springen ( stabiele hoogspanning is hierbij noodzakelijk )

Turbokeu

Golden Member

Op 27 mei 2006 20:12:00 schreef Jan Bot:
bedankt voor je antwoord turbokeu!

Even een vraag over die multiplex chips: Maakt het nog uit hoeveel nixie's je per multiplex chip gebruikt? Kan je alle 6 de nixie's met 1 multiplex chip doen?

You're welcome! ;)

In de praktijk ben ik nog geen schema's tegengekomen met minder (of meer?) dan 3x2 multiplexing (2 digits op 6 tegelijk aan).
Zoals Sine al zei vergroot het probleem van de ghosting en vermindert de helderheid anders te veel.
De ghosting kan meestal door interdigit blanking in software opgelost worden (korte uit-periode tussen elk digit), en in hardnekkige gevallen via diodes en een spanningsdeler om niet geschakelde kathodes op een potentiaal onder de ontsteekspanning te houden.

De MPX-frekwentie mag ook niet te hoog liggen omdat nixiebuizen een bepaalde tijd nodig hebben om te ontsteken en te doven, en toch hoog genoeg om een flikkervrij display te verzekeren.

De helderheid mag ook niet, zoals bij gemultiplexte LED displays, mateloos opgeschroefd worden door de kathodestroom te verhogen (minimum/typical/maximum kathodestroom wordt opgegeven door de fabrikant) op straffe van serieus verkorte levensduur.
Bij gemultiplexte 1x6 LED displays wordt regelmatig 2 tot 5 maal de nominale LEDstroom toegepast om toch voldoende helderheid te bekomen.
Bij nixies zou ik zeker niet hoger dan 2 maal de nominale kathodestroom gaan.

Bij al mijn nixieklokken (3x2 gemuxt) zijn de anodeweerstanden berekend voor de nominale kathodestroom bij directe sturing.
De uiteindelijke helderheid wanneer gemultiplext (+PWM-geregeld in 4 mogelijke niveaus) is meer dan voldoende, zelfs in volle zonlicht.

CD :)

@ Sine: Toffe chips! Gemakkelijk verkrijgbaar?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

bedankt voor jullie antwoorden. Wat is jullie MPX frequentie?

Ga je bij zo'n frequentie uit van hoeveel keer 1 nixie aan en uit is geweest in een seconden of ga je dan uit van hoe veel keer allebij de nixie's aan zijn geweest in een seconden?

Sine

Moderator

Op 28 mei 2006 11:34:30 schreef Turbokeu:
[...]

@ Sine: Toffe chips! Gemakkelijk verkrijgbaar?

Nee, helaas niet, hier http://www.nixieclock.co.uk/ heb ik zo ooit vandaan gehaald. en ze schijnen bij supertex te sampelen te zijn ...

Turbokeu

Golden Member

Ik dacht dat de MPX-frekwentie van mijn nixieklokken 800Hz was (zal ik even moeten checken).

Er zijn twee frekwenties bij multiplexing:
- De multiplexfrekwentie (tijd tussen 2 opeenvolgende oplichtende digits).
- De refresh rate of verversingsfrekwentie (tijd om het hele display te refreshen, zoals bij een CRT scherm).

Beiden zijn afhankelijk van elkaar:
Refresh rate= MPX frekwentie/aantal digits

Volgens mijn ervaringen is het best de refresh rate boven de 50Hz te houden (40+ Hz is hinderlijk knipperend), 50Hz houdt een flikkerrisico in met 50Hz lichtbronnen zoals TL-lampen (beat met 50Hz netfrekwentie).

Mijn 4.0" LEDklok heeft een multiplexfrekwentie van 500Hz (gedicteerd door de gekozen interruptfrekwentie in mijn code), en dus een refresh rate van 500/6=83.3Hz.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

wat ben je snel en met hele volledige antwoorden turbokeu! Dat waardeer ik zeer!

Iemand nog wat DCF77's bij conrad kopen? gratis verzendkosten he!!!

Sine

Moderator

Jup, maximaal een paar honderd hertz lijkt een mooie waarde.

Anders krijg je last van fluitende nixies en de kans dat je klok als stoorzender gaat werken, een blokgolf van een paar kHz op een paar honderd volt met flinke anodes om als antenne te werken genereert flink wat storing

( de claus ubach kitjes hebben last van beide euvels ... )

Turbokeu

Golden Member

Op 28 mei 2006 13:03:07 schreef Jan Bot:
wat ben je snel en met hele volledige antwoorden turbokeu! Dat waardeer ik zeer!

Is toch normaal als je het antwoord of de materie kent...

Iemand nog wat DCF77's bij conrad kopen? gratis verzendkosten he!!!

Sorry, heb even genoeg Conrad DCF77-ontvangertjes liggen...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 28 mei 2006 13:05:53 schreef Sine:
Jup, maximaal een paar honderd hertz lijkt een mooie waarde.

Anders krijg je last van fluitende nixies en de kans dat je klok als stoorzender gaat werken, een blokgolf van een paar kHz op een paar honderd volt met flinke anodes om als antenne te werken genereert flink wat storing

Mijn Claus Urbach IN-18 nixieklok heeft soms inderdaad enige last van 'zingende' of 'fluitende' kathodes, hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de grootte van de digits.
Met kleinere digits zoals mijn CD66, GR-116, IN8-2, IN-17, B4998 en JAN7977 nixiebuizen is daar niets van te merken.

( de claus ubach kitjes hebben last van beide euvels ... )

Voor de 'zingende' kathodes zie hierboven.

Wat betreft storingsgevoeligheid i.c.m. de Conrad DCF77-ontvanger, ik ondervind evenveel storing met de nixieklokken als met mijn LEDklokken.
De storing schijnt dus grotendeels door de microcontroller te worden veroorzaakt.

In beide gevallen op te lossen door de min van de voeding te aarden.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik zag op internet een geinig artikel met PCB-alyout en schema om van een nixie bargraph een soort vu-meter te maken, werkend op een ingangssignaal van 0 tot 5 V. Ook andere toepassingen worden genoemd.

link (hoop dat ik dit goed doe)

http://www.ledsales.com.au/pdf/in13_driver.pdf

Turbokeu

Golden Member

Ik heb hier ook een rits IN-9 en IN-13 nixie bargraph buisjes liggen, ik heb er alleen nog geen (voor mij) zinvolle toepassing voor gevonden.

Ik heb wel een toepassing gevonden voor mijn IVLM1-1/7 VFD buizen als dag-van-de-week-indicator (7 stippen, 1 stip/dag, maandag tot zondag).
http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/ivlm1.jpg
Nu alleen nadenken hoe deze praktisch te integreren in een VFD klok...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Mijn laatste aanwinst (en mijn eerste dekatronbuisje):

Een NOS Elesta EZ10B: 20 dots, 2x5 main-cathodes, 2x5 guide-cathodes.

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0042.jpg

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0043.jpg

Nu nog de onderdelen bij elkaar rapen om er een 230V 'spinner' (ronddraaiend looplichtje) van te maken.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit topic is gesloten