[Robotica] Show je robot!

free_electron

Silicon Member

Op 12 maart 2006 13:28:35 schreef GJ_:
Babybot
Gemaakt van miniatuurprintrelais en andere restjes

Coooooooooooooool !!!
deze krijgt van mij de prijs voor meest creatief misbruik van een relais !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

GJ, zit er ook nog een schakelschema bij dat kleine robotje?

GJ_

Moderator

HOOOOOOOO nou. Dat kleine robotje heb ik tussendoor een keer gemaakt voor de lol. het kost niks, kan niks, dient geen enkel doel en hangt hier al weer een jaar werkeloos tegen de muur.

Er zit dus geen enkele slimmigheid in, het is wat je ziet, niks meer. De aansturing zat extern, de voeding zat extern en het was dus zeker geen technisch hoogstandje.

Ik zie hier in dit topic waaaaaaaaanzinnige robots, zoals bijvoorbeeld dat wiebelding in de post na mijn kruipseltje en ben stomverbaast dat dat dingetje zo veel onverdiende aandacht krijgt. Pak een ruitjesblok, een soldeerbout of wat dan ook en ga fatsoenlijke robots bouwen.

Zorg dat jullie waardige nerds blijven!!!
...en stop met het vervuilen van Elmowww's foto topic..

NIEUWSLICHT

Ik zie net op Nederland 3 een programma (vanuit mijn ooghoeken op de TV die aanstaat om mijn mijn dagelijkse hoeveelheid prikkels te geven) een stukje over Robots

Of het alleen een voorstukje is of een standaard intro van dat programma weet ik niet.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@Calv: Kan je het schema posten?
Oh en met dat wiebelen: Misschien wat meer massa bovenin en de gyroscoop hoger plaatsen?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

@Calv, waar kan je die gyroscopen krijgen? en hoeveel kosten ze ongeveer?
Echt mooie robot!!

Hele gave robot.. 16 servo's erin waarvan meerdere omgebouwd.. Is wel heel gaaf..

Vette robot :D mooi gemaakt ook met die software.

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op dinsdag 18 april 2006 19:43:55

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
elmowww

Golden Member

Dit is niet helemaal de bedoeling van het topic! Mijn bedoeling was om gelul ergens ander te doen, en hier enkel je eigen robot te laten zien. Zodat we weten wie waarmee bezig is.

Danku

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Plexibot V

Functies:
- Objectontwijking
- Lichtzoeken
- Lijnvolgen
- Koplampen voor in het Donker
- Mini Wirless Color Cam

Eigenschappen:
- Besturing: PIC16F877A
- Programmeertaal: C+
- Voeding: 6x1.2V NiMH
- Sensoren: 2x Sonarsensoren, lichtsensoren, lijnvolgsensor
- Motoren: 2x Futaba S3003 Modded
- Verlichting: 4x 12000mcd witte leds aan de voorkant voor in het donker.
- Er komt een Wireless minicam om te kunnen zien wat de robot doet.

- Gewicht:Nog niet gewogen
- Afmetingen (LxBxH):16cm diameter, 10cm hoog
- Geschatte materiaalkosten: €150
- Geschatte ontwerptijd:40 uur
- Geschatte productietijd:1 Week
- Geschatte programmeertijd:20 uur

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op woensdag 1 augustus 2012 11:48:58 (13%)

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Dat ziet er leuk uit allemaal. Mag ik vragen waar jullie aluminium platen vandaan halen?

Inderdaad een mooi apparaat!
Vraag van mijn kant:
Wat is die rij met leds op dat IC?
Ik ken dat niet maar wil dat wel kennen!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Geen idee of een work-in-progress ook mag, maar toch maar ff posten...

Arachno 2
Zespotige robot met 3DOF

Functies:
- Eeeh.. wandelen :+
-
-
-

Eigenschappen:
- Besturing: 6 ADuC 814 en 1 ADuC832
- Programmeertaal: Allemaal in assembly, echter hoofdcontroller zou ik es moeten in C beginnen proggen..
- Voeding: momenteel labovoeding, heb NiMh cellen liggen maar nog geen laadcircuit gebouwd
- Sensoren:ATM geen, heb nog accellerometers en druksensoren liggen die erop moeten komen
- Actuatoren: 18 RC servo's, blijken nu niet krachtig genoeg te zijn, maar worden nog gehacked :)
- Gewicht: ehm no idea eigenljk... 2 kg?
- Afmetingen (LxBxH): alle poten toe: 30x30x16, poten open:59x59x15
- Geschatte materiaalkosten: € moeilijk te zeggen, grotendeels gekregen spullen
- Geschatte productietijd: heh..7 maand?and counting
- Geschatte programmeertijd: schat een 50-tal uur and counting

http://users.pandora.be/svendecock/robot/robcomplete.jpg

Nog een pose, voor de controllers ed erin zaten
filmpje van wat bewegingstesten, zonder snelheidsregeling
Dit is/was men eindwerk, en is dus zoals gezegd work in progress.. er moet nog veel aan gebeuren, jitterproblemen met snelheidssturing vd servo's wegwerken ed..maar goed..

erg mooi gemaakt deze. t'lijkt wel een spin op dat filmpje :P

Daar zou het ook moeten op lijken ja :+
Een gehandicapte weliswaar, maar bon :D

Inderdaad een erg mooie robot!

Ben maar pas met electronica begonnen, maar ik hoop echt dat ik in de toekomst ook ooit zoiets zal kunnen maken :D

Henry S.

Moderator

Op 30 mei 2006 17:02:29 schreef remy:
Dat ziet er leuk uit allemaal. Mag ik vragen waar jullie aluminium platen vandaan halen?

Gamma!

Op 31 mei 2006 06:38:15 schreef Fantomaz:
Inderdaad een mooi apparaat!
Vraag van mijn kant:
Wat is die rij met leds op dat IC?
Ik ken dat niet maar wil dat wel kennen!

IR-bron

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 juni 2006 16:12:51 schreef Henry S.:

IR-bron

kan je IR goed met zo'n ldr opvangen dan? ik dacht dat je daar een speciale ontvanger voor moest gebruiken.

edit: eerst lezen voor ik blaat: koplampen. bijverlichting voor cam? wat voor detectoren heb je er helemaal onderop gebouwd? ik wil erin bouwen dat hij niet van de tafel afdonderd maar dacht dat te doen met gewone IR en ontvanger
edit2: en ook zoeken voor het blaten: ncy70. alleen jammer dat hij zo dicht op oppervlak moet. max 5mm...

mijn PICbot licht nog op de tekentafel. de hooftprint met pic en voeding is al wel af. nog motorsturing(4draads stepper .. bi of uni vergeet ik altijd:P) en ik kan er ook wat van gaan maken.

Op 6 juni 2006 16:31:14 schreef shortcircuit:
dit zijn pas robots :-)
http://www.r2-d2.de/appearances/Bilderseiten/jedi2004.htm

ja als ik 5 ton op straat vind ga ik dat ook doen. maar voor de meesten van ons is zoiets nooit haalbaar!

nog een vraagje: wat gebruiken julie als neuswiel bij een 3wielige robot die met de achterwielen gestuurd en vooruit gereden word? moet klein en niet heel duur zijn. heb al even met me oude lego zitten spelen:P dus wieltje moet gewoon meedraaien.

[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 6 juni 2006 18:45:22

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

ja als ik 5 ton op straat vind ga ik dat ook doen. maar voor de meesten van ons is zoiets nooit haalbaar!

daarom bestaat die club.
is een kennis van mij die zich ermee bezig houdt.
en alles is zelf gemaakt van hout, alu, plastiek en natuurlijk de electronika ook.

Titel
Condor. Autonoom vliegend model vliegtuig. Nog in ontwikkel fase. Vliegtuig is aageschaft.

Functies:
- Na buiten bereik raken zender zelf terug vliegen.
- Vooraf uitgestippelde route met GPS vliegen.
- (later) Computer gestuurd landen zonder tussenkomst van mij.

Eigenschappen:
- Besturing: AVR of embedded processor
- Programmeertaal: Nog niet gekozen
- Voeding: Lipo cel 2 kleine zonnecellen in de vleugels
- Sensoren: wind, hoogte, druk, temperatuur, GPS
- Actuatoren: 10 cc motor + div servo's

- Gewicht: Nog niet bekend
- Afmetingen (LxBxH): Spanwijdte 2 meter lengte +- 1.80
- Geschatte materiaalkosten: € tot nu toe 95 euro
- Geschatte productietijd: Tot nu toe 20 uur
- Geschatte programmeertijd: Nog niet aan begonnen

Voor het geval er weer mensen gaan zeuren dat dit niet mag en dergelijke, daar zit ik niet op te wachten. Ik heb er geen kwade bedoelingen mee en het is de vraag of ik hem uberhaupt de lucht in krijg.

@ScuD; Prachtig staaltje handwerk ! Hulde ! Echt een mooie machine heb je daar :D

Op 6 juni 2006 16:49:34 schreef MAH:
[...]
kan je IR goed met zo'n ldr opvangen dan? ik dacht dat je daar een speciale ontvanger voor moest gebruiken.

edit: eerst lezen voor ik blaat: koplampen. bijverlichting voor cam? wat voor detectoren heb je er helemaal onderop gebouwd? ik wil erin bouwen dat hij niet van de tafel afdonderd maar dacht dat te doen met gewone IR en ontvanger
edit2: en ook zoeken voor het blaten: ncy70. alleen jammer dat hij zo dicht op oppervlak moet. max 5mm...

mijn PICbot licht nog op de tekentafel. de hooftprint met pic en voeding is al wel af. nog motorsturing(4draads stepper .. bi of uni vergeet ik altijd:P) en ik kan er ook wat van gaan maken.

[...]
ja als ik 5 ton op straat vind ga ik dat ook doen. maar voor de meesten van ons is zoiets nooit haalbaar!

Die vier ledsjes zijn witte 12000mcd leds gewoon voor als het donker is dat er licht is meer voor de show en de mini cam.

De LDR's is dus om te detecteren of het donker is, maar ook kan hij ligt opzoeken.

De CNY70 kun je gewoon gebruiken om een tafel rand te detecteren maar je kun het ook gewoon doen met een ledje en een LDR of Fototransistor.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

@Dominic: thx :D maar veel handwerk is het eigenlijk niet, alle stukken zijn CNC gefreesd (uiteraard op een zelfbouw cnc machine :P)

Kijk er naar uit om je vliegtuig te zien!
Wat bedoel je trouwens met "mag niet"? omwille van het feit dat ie zou int wilde weg rondvliegen enzo?
Kan je geen fail-save ding maken dat de motor uitvalt onder bepaalde hoogte zolang je niet via RC een soort van "all clear" signaal stuurt ofzo?