Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juli 2006 19:30:24 schreef Turbokeu:
[...]
Heb je eindelijk je fout in mijn schakeling gevonden, of heb je een andere schakeling gebruikt?

had ik al gezegd :) :

Op 10 juli 2006 15:04:33 schreef Lucky luke:
ik denk dat ik binnenkort die nixieteller toch werkend heb (nixie van 0 tot 9 laten tellen, and again, and again, enz.)

niet dat ik die voeding werkend heb, maar:

op een zonnige juliedag vond ondergetekende een stoffig, klein, onschuldig uitziend trafotje, merk BAUER, behorende bij een flitsapparaat. zowel flitsapparaat als trafotje waren reeds jaren buiten dienst, zodoende wierp ondergetekende een blik op het typeplaatje om te zien of trafotje in kwestie nog bruikbaar was.
"hmmm primair 110-230v~ 40-60hz..."
"secundair 9V ~ 122V ~ 9VA"
wat word 122V ~ na gelijkrichting en afvlakking, dat was toch *1,4? (CMMIW)
170VDC. wat had die nixie ook alweer nodig? 170VDC...
toeval?

andere schakeling dus. trafotje waar 122V uit komt (126 gemeten) gelijkgericht en afgevlakt. trafotje is van oude flitser (losse flitser bij camera)

Op 10 juli 2006 23:51:42 schreef Henry S.:
[...]
Zo te zien aan het formaat van de 'knijpertjes' zijn het joekels :9~

ja daar keek ik ook al naar... jammer dat ze zo duur zijn... (ben jaloers...)
maar hoe groter hoe gemakkelijker het breekt >:)
dan zit ik wel goed met mijn B5750 buisje :)

en, nu zit ik weer te beginnen met mijn hersens weer op "werken met nixies" te zetten, en ik kijk in het bakje met "onderdelen nixieproject" en vind daar cbf420 en f421l torren (moet nog datasheet zoeken...) en ik snap wel waar ik die voor gekocht heb, maar er zitten ook wat weerstanden in waarvan ik niet zo gauw meer vat waarvoor ik die heb...

2k2 220k 47k 75k

anti ghosting spanningsdeler en reserveonderdelen nixievoeding en weerstand voor de dp denk ik. 'k zal dit topic nog ff doorlezen, dan post ik daarna wel wat wat is.
en schreeuw dan maar als ik weer een stomme fout maak...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 11 juli 2006 14:53:00

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

hmmm, nee, kan het niet vonden...

goed, wat ik nu ga doen (en CMIIW, ik heb liever dat het niet fout gaat)
1)a datasheet bf420 opzoeken
1)b datasheet f421 zoeken
2) bf420 met emmitor aan 0 hangen
3) bf420 met collector aan o van nixie hangen
4) herhalen stappen 2 en 3 voor andere cijfers tm 9
5) bf420's met basisen aan uitgangen 4017 hangen, 4017 krijgt klok van 555
6) f421 met basis aan 555 hangen, bf420 met basis aan (diezelfde) 555 hangen
7) bf621 gebruiken voor de ene dp, bf420 voor de andere.
f421 met collector aan 0 en emitor aan nixie, bf420 met collector aan nixie en emmitor aan 0

note, basisweerstand voor de torren 1k8
note, alle torren voor de cijfers hangen met hun emmitor via 10K aan de 0v
note alle torren voor de dp hangen met hun emmitor via ???? k aan de 0v. (was dat nou 120K?, of 220K?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

hoe bereken ik de weerstand bij de dp?

ik kan me herrineren dat mij dat al eerder is uitgelegd maar weet niet meer hoe en wat.

ik dacht dat turbokeu het me toen heeft uitgelegd (weet niet meer zeker)

was het nou: voedingsspanning-brandspanning_buisje=iets
iets/dpstroom=weerstand

maar wat is de brandspanning?

in die datasheet staan meerdere spanningen die ik als brandspanning zou kunnen uitleggen...

het gaat om een b-5750 nixie (burroughs)
edit:
goed. ik heb even terug lopen lezen in dit topic.

10K in de anode, dan kan ik alle cijfers aansturen (maar niet teglijk, maar dat doe ik ook niet.

als daarbij nog 120K bij de dp komt, kan ik alle cijfers en de dp aansturen, maar niet de dp gelijk met een cijfer...

gezien ik de dp wel gelijk met een cijfer wil aan hebben, denk ik aan het volgende:

code:




            via 10K naar 4017
              |
       ___   ---
 0v  -|___|.-v \- naar nixie
       10K |  via 10K naar 4017
           |  |
           | ---
           |-v \- naar nixie
           |  via 10K naar 4017
           |  |
           | ---
           |-v \- naar nixie
           |  via 10K naar 4017
           |  |
           | ---
            -v \- naar nixie
          en zo dus 10(alle cijfers)

       ___    ___
  0v -|___|--|___|. -   - naar linker dp (of andersom)
       10K   120K |  \ v
                  |  ---
                 .'   |
                 |via 10K naar 555
                 |
                 '---   - naar rechter dp(of andersom)
                     \ ^
                     ---
                      |
                  via 10K naar 555
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)

klopt dit?

en dit? de anti-ghosting (die ik nog even weg wil laten eigenlijk, voor het gemak. maar ik wil wel weten hoe dat te maken als ik het toch nodig mocht hebben)

code:


 

     170VDC

        |
       .-.
       | | 220K
       | |
       '-'
        |
        o-------------|<-------------- naar nixie
        |
       .-.
       | |
       | |220K
       '-'
        |           en dan met 12 diodes (1 per kathode)
                    op dezelfde spanningsdeler
      0VDC          of moet de diode andersom?
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)
(wat zeur je nou, AACircuit? IK heb dit getekend! ok, met AACircuit dan... maar toch...)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 12 juli 2006 15:09:41

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Turbokeu

Golden Member

Niet moeilijk, staat in de 5750 datasheet.
Gewoon 10K als anodeweerstand, en bijkomende 120K weerstand in de DP-aansluiting.
Zo kan je een digit tegelijk met de DP aansturen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik probeer nu ook mijn eigen nixie klok te maken en heb dit topic en verschillende schema's op het net doorgelezen. dit is wat ik tot zover heb:
http://img65.imageshack.us/img65/8820/nixie6ry.th.jpg
voor het gemak heb ik n2 - n6 en t11 tot t60 weggelaten. Gaat dit zo werken? Hoe bereken je de weerstanden die voor de buisjes moeten. Het zijn IN-8-2 datasheet(welke moet ik dan nemen 170 V of 100 V) Als step up converter wilde ik die van Turbokeu van pagina 16 nemen

Turbokeu

Golden Member

100V is de brandspanning, dus anodeweerstand = voedingspanning - brandspanning / 0.0025A kathodestroom.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit is wat ik nu heb:
http://img132.imageshack.us/img132/4980/nixie28ps.th.jpg
klopt dit zo een beetje en wat voor VA zou die trafo dan moeten zijn?

Lucky Luke

Golden Member

Op 12 juli 2006 16:16:13 schreef Turbokeu:
Niet moeilijk, staat in de 5750 datasheet.
Gewoon 10K als anodeweerstand, en bijkomende 120K weerstand in de DP-aansluiting.
Zo kan je een digit tegelijk met de DP aansturen.

CD :)

ik dacht eerder gelezen te hebben 10K in anode, en 120K in dp, dan kun je cijfers en dp aansturen, maar niet tegelijkertijd.

ik heb daaruit opgemaakt dat je bedoelde dat ik geen cijfers met een dp teglijk kon aansturen in die configuratie...
gezien deze post bedoelde je dat ik geen cijfers teglijk kon aansturen oid. dat ben ik ook niet van plan, dat ziet er niet uit (denk ik)

ok, 10K in anode, 120K in dp.
(fototjes komen asap :P)

vraag ik me nog af, is dat anti ghosting goed zoals ik het heb begrepen (zie mijn vorige post)?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Turbokeu

Golden Member

Op 13 juli 2006 13:37:42 schreef Lucky luke:
[...]
ik dacht eerder gelezen te hebben 10K in anode, en 120K in dp

Dat zei ik toch?

dan kun je cijfers en dp aansturen, maar niet tegelijkertijd.

Waarom niet?
Elk digit kan (apart) oplichten via de anodeweerstand, de DP via de 10K anodeweerstand + 120K DP-weerstand.

ik heb daaruit opgemaakt dat je bedoelde dat ik geen cijfers met een dp teglijk kon aansturen in die configuratie...
gezien deze post bedoelde je dat ik geen cijfers teglijk kon aansturen oid. dat ben ik ook niet van plan, dat ziet er niet uit (denk ik)

Hier volg ik je niet meer...

vraag ik me nog af, is dat anti ghosting goed zoals ik het heb begrepen (zie mijn vorige post)?

Twee weerstanden van 47K tot 100K in serie tussen +170VDC en massa, gemeenschappelijk punt via 10 diodes (of 11 indien je de DP ook gebruikt) in sperzin naar de kathodes, zoals op je tekening.
Let op dat dit enkel geldt voor gemultiplexte buizen (alle kathodes in parallel).
Indien je directe sturing toepast moet je 10 (of 11) diodes per buis gebruiken.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 13 juli 2006 10:37:16 schreef chimp:
wat voor VA zou die trafo dan moeten zijn?

Vermits de 78L05 maximum 100mA kan leveren: elke 9V trafo die minimum 100mA (dus minimum 0.9VA) kan leveren.

Indien je vanuit dezelfde trafo ook je +170VDC wil genereren: minimum 400-500mA (oftewel 4-5VA of liefst meer).

Let wel dat de stepup volgens mijn schema liefst minimum 11-12VDC aan zijn ingang ziet (met een 9VAC trafo zou dat geen probleem moeten zijn vermits die toch altijd wat meer spanning levert)

Ook zou ik de 78L05 vervangen door een gewone 7805.
De 78L05 wordt al heet als deze een paar 10-tallen mA moet leveren (en voor de prijs van een 7805 moet je het ook niet laten).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 12 juli 2006 22:29:48 schreef chimp:
Ik probeer nu ook mijn eigen nixie klok te maken en heb dit topic en verschillende schema's op het net doorgelezen. dit is wat ik tot zover heb:
[[url=http://img65.imageshack.us/img65/8820/nixie6ry.th.jpg]afbeelding][/URL]
voor het gemak heb ik n2 - n6 en t11 tot t60 weggelaten. Gaat dit zo werken? Hoe bereken je de weerstanden die voor de buisjes moeten. Het zijn IN-8-2 datasheet(welke moet ik dan nemen 170 V of 100 V) Als step up converter wilde ik die van Turbokeu van pagina 16 nemen

Het schema lijkt OK, de goede werking hangt enkel nog af van de firmware in de 16F84.
Ik zou eerder voor een goedkopere (en pin-compatibele) 16F628(A) gaan (wel niet vergeten poort A in de initialisatieroutine als digital I/O in te stellen).

Wat betreft de berekening van de waarde van de anodeweerstand:
Ra = (voedingspanning - brandspanning) / typical kathodestroom

De in de IN-8-2 datasheet aangegeven brandspanning (+100VDC) klopt niet.
Ik heb zelf een nixieklok met IN-8-2's, de gemeten brandspanning ligt rond de +140VDC.

Dus: Ra = (170V-140V) / 2.5mA = 12K

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 juli 2006 09:08:23 schreef Turbokeu:
[...]
Dat zei ik toch?
[...]
Waarom niet?
Elk digit kan (apart) oplichten via de anodeweerstand, de DP via de 10K anodeweerstand + 120K DP-weerstand.
[...]
Hier volg ik je niet meer...
[...]
Twee weerstanden van 47K tot 100K in serie tussen +170VDC en massa, gemeenschappelijk punt via 10 diodes (of 11 indien je de DP ook gebruikt) in sperzin naar de kathodes, zoals op je tekening.
Let op dat dit enkel geldt voor gemultiplexte buizen (alle kathodes in parallel).
Indien je directe sturing toepast moet je 10 (of 11) diodes per buis gebruiken.

CD :)

laat maar. ik heb het in ieder geval door nu :)

ik voed het geheel met 9VAC/122VAC 9VA bijden gelijkgericht. dan heb ik 12Vdc en 174Vdc

12V voor de 555 en 4017, 174V voor de b5750.

't is een beetje te warm weer om te solderen... maar heb wel al het een en ander af... ik kan mezelf wel voor me kop slaaan dat ik geen driverchips heb genomen...

ach. eerst dit maar eens opbouwen, dan zien of er anti-ghosting nodig is...

(heb genoeg dioden. 1n4007. lomp, maar werkzaam (was even duur als 1n4148, dus toen voor 4007 gekozen. 1n4148 zou ik ook eens wat van moeten inslaan, is toch handiger op breadbord :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Vraagje: Kan ik een nixie rechtstreeks op een printplaat solderen of heb ik daarvoor zo'n voetje nodig?

Super8 filmlab, Antwerpen: http://www.kpfilmlab.be
klein is fijn

Moderator

Dat verschilt een beetje per nixie. Sommigen hebben harde messing pootjes die prima in een voetje passen, ik heb ze hier liggen die hebben dunnen koperdraden en moeten direct op de print gesoldeerd worden.

Nixies die bedoeld zijn om in een voetje te plaatsen NOOIT solderen op een print. Er zit een oxide laagje op het pootje wat de nixie gas-dicht maakt. Door te solderen kan de nixie "lek" worden.
De nixies met de lange dunne aansluitdraden kunnen wel gesoldeerd worden.

Dat zal ik dan maar niet doen :), bedankt. Ik vroeg het mij gewoon af, want die voetjes zijn veel ellendiger om op een printplaat te krijgen, ik zal dan nog maar wat geduld moeten hebben zeker.

Super8 filmlab, Antwerpen: http://www.kpfilmlab.be
Turbokeu

Golden Member

De B5750 kan direct op de print gesoldeerd worden, maar je kan ook met 2.54mm female strips voor IC-pinnen in de juiste opstelling printsockets maken.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lucky Luke

Golden Member

phoei gelukkig, want ik heb de mijne direct gesoldeerd. die zat ook al direct gesoldeerd voor ik 'm desoldeerde.

goed, ik heb die nixiteller dus af... maar had alle torren eerst omgedraaid. uitgemeet en ze werkten nog, dus hergebruikt.

weet niet of ik ze nu wel goed heb. ja de basis in ieder geval wel. maar collector/emitor weet ik niet zeker, die kan ik nog steeds hebben omgedraait...

maar het probleem is dat alles, maar dan ook alles teglijk oplicht...

zijn die torren defect?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

maak de basis is los en kijk of ze nog branden. indien ja : kapot :-p.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 augustus 2006 17:27:47 schreef Stynus:
maak de basis is los en kijk of ze nog branden. indien ja : kapot :-p.

verdorie!
geen van die torren brand als ik de basis los maak
:P
maar de nixie wel, dus...
ik vrees dat ik een setje nieuwe torren nodig heb dan.
maar ik heb eigenlijk geen zin in al dat soldeerwerk...
heb nog wel ergens een of andere nixidriver maar daar zit gelijk iets van een decoder ingebakken dus dan moet ik die 4017 weer coden voorr dat kan.

heb ook nog wat andere IC's op het originele nixieprintje. misschien kan ik die hergebruiken. daar zat ook iets van een niet-gedecodeerde teller tussen en een of ander stukje digitale logica.

hmmm.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

heeft er iemand voor mij de datasheet van een 7441AN (of pin compitable vervanger)

ik heb deze chip nog liggen en wil deze nu gebruiken.
(het is namelijk een nixiedriver)

ik had namelijk toen ik de nixie kreeg waar het allemaal om draait deze gekregen terwijl íe op een rpintje zat met een teller, een ic met "latches" (wat zijn dat? flipflops?)
en een 7441 (om precies te zijn de ic's zijn 7475N en 7490A en 7441AN

ik denk nu maar deze originele componenten te hergebruiken. dan maar even printbanen volgen etc, dat lijkt me minder werk dan al die HV torren opnieuw kopen, desolderen en solderen.

goed. de vraag is dus: wie heeft deze datasheet. want op i-net kan ik de 7441AN niet vinden.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
KT88

Overleden

Op 4 augustus 2006 18:41:30 schreef Lucky luke:
goed. de vraag is dus: wie heeft deze datasheet. want op i-net kan ik de 7441AN niet vinden.

Ga je ook niet vinden, want het is de 74141 >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Lucky Luke

Golden Member

dat is een ander. altans dat las ik op tube tester.com. die hebben wel iets wat op een soort van datasheet lijkt maar dat zijn meer flarden er uit.

eigenlijk kom ik er ook al uit met een truth table en een pinout. maar het probleem was dat de 7441 en de 74141 een andere truth table hadden...

nouja
ik heb nu een datasheet dank zij django74.
hoe kom jij daar eigenlijk aan django? ik kon 'm echt nergens vinden...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

http://www.g3ynh.info/digrdout/74141.html

Note on the SN7441:
In equipment manufactured prior to about 1970, you may come across Nixie tubes driven by the 7441 IC. The 7441 is the original BCD to Decimal decoder / driver offered by TI. It differs from the 74141 in that the input signals are not fully decoded, ie., it will output nonsense (several cathodes on at once if I recall rightly) on reciept of Hex inputs A - F. This was found to be a pain when using digital counters in conjunction with valve oscillators (because BCD counters often contain invalid counts at switch-on and don't get corrected until the oscillator starts), and the device was quickly superceded by the 74141. The 7441 is pin compatible with the 74141 and can be replaced by it, provided that the original circuit designer hasn'd done something clever (ie., stupid) involving the invalid codes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten