Het Grote Ets-vragen Topic!

De gewraakte foto's van mijn kleine Etsbak
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20Etsbak2.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20Etsbak1.JPG

En de foto's van het zelf gebouwde verwarmingselement.
Een reageerbuisje met slaolie met daarin een verwarmingselement uit een soldeerbout. Wattage Vermogen (:-)) onbekend.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20verwarmingselement.JPG

@Mods
Hoe krijg ik die foto's kleiner op het forum??

Redelijk gelukt

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 5 november 2006 09:08:49 schreef Los kontakt:
[...]

check ff deze site, daar heb ik mn element vandaan
200watt kost 12,95 ofzo

maar kan ik met dit element de temperatuur ook regelen?

Of is het gewoon een element dat warm warmt totdat het gaan koken?

Dat is dus een probleem waar ik de hele tijd aan denk..

hoe lossen jullie dat op?

@Fantomaz: wat is het nut van dat reageerbuisje met slaolie?

Dwangneurose.
Iets zei me dat ik dat moest doen.

Een glazen reageerbuisje is hittebestendig. De olie geleidt warmte goed en mijn verwarmingselement (van een gesloopte soldeerbout) kan niet tegen etsmiddel, maar wel tegen slaolie. Een homemade etsmiddel verwarmingselement dus.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hey Fantomaz waar koop jij die reageer buizen?

Ik heb alle drogisterijen in de omgeving al afgebeld en die hebben het niet, kun jij mij uit de brand helpen

P.S. Juk slaolie wordt na een tijdje echt ranzig, ik heb een betere manier (denk ik) maar ik wil hem eerst testen, maar dan heb ik wel een reageer buis nodig, dus als je weet waar ik die kan krijgen dan zal ik mijn verwarmingselement maak perikelen wel in dit toppic schrijven :)

Volgens mij kan je die wel bestellen bij opitec.nl.
hier maar weet niet wat het min. bestel bedrag is, verz. kosten zij 5,50 volgens mij.
@fantomaz, wel goed idee, ik denk dat ik dat ook ga proberen!

[Bericht gewijzigd door niels v.v op maandag 6 november 2006 16:09:43

gewoon jatte bij de scheikundeles :D

Als Ik geluk hebt, Niels, heb jij het ook.

Ik heb aphotheken gevraagd, maar ze hadden ze zo niet liggen. Op een enkeling na. Die zou er een paar gratis voor me achter houden. Ik heb ze alleen nog nietop kunnen halen.
Daarnaast werk ik volgende week weer bij jou in de buurt (Storingsmonteur Essent Kabelcom gebied) en kan ik er wel 1 langsbrengen. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@ Fantomaz, ik heb zonet een emailtje gestuurd.

Op 6 november 2006 15:50:17 schreef surge_me:
P.S. Juk slaolie wordt na een tijdje echt ranzig, ik heb een betere manier (denk ik) maar ik wil hem eerst testen

Zelf dacht ik dat ook, ik dacht meer aan smeerolie voor een auto of fiets of snijolie voor metaal, maar dat is dus even testen.

Het bestaat nog maar te kort om enige ranzigheid te bespeuren.
Inderdaad is motorolie of naaimachine olie beter denk ik.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik ben mijn nieuwe werkplek aan het inrichten in mijn garage, daar zou ik ook mijn ijzerchloride en ontwikkelaar willen bewaren. Weet iemand of dit tegen de vorst kan? (mijn garage is voorlopig nog niet verwarmd.)

klein is fijn

Moderator

Bij beide heb je kans dat het gaat kristaliseren op de bodem als het koud wordt. Je kan het beter op kamertemperatuur bewaren.

Ik zou het al helemaal niet laten bevriezen, als water bevriest dan zet het uit. In een glazen pot altijd funest voor de pot, in een plastic vaak ook. De rommel begint echter pas als het gaan dooien.

bij mij ging de ijzerchloride(gebruikt) meteen vlokken toen het onder de 18C kwam en daarmee meteen onbruikbaar voor etsen vlokjes op print houden etsen tegen ofzo

het kan ook zijn geweest dat deze aanmaak al richting zijn einde was kwa opnamen van koper .
maar het was iig niet prettig meer werken

tevens schuren zijn slecht voor het bewaren van deze mddelen waneer ze nog niet zijn aangemaakt
de luchtvochtigheid en en dauwpunten veranderen teveel

mijn foto ontwikelaar toen weg kunnen gooien omdat het vochtopgenomen heeft ijzerchl. heeft hier ook last van
maar nog optijd een nieuwe aanmaak mee kunnen maken :)

advies voor deze middelen is wat klein is fijn zegt
met de toevoeging vooral droog

editje

High met Henk

Special Member

Ehhmmm wat doet iederene moeijlijk met temp elementjes: aquarium verwarmingen kosten bijna niets. Nieuw al niet. dus 2e hands....

Just my 2 cents...

Ik werk er op mijn werk ook mee voor kleine protootjes (ja ik mag in huis etsen)

Maar ja, als het aan mij ligt komt mijn kindje op mijn werk te staan

http://www.ural.nl/svenszooi/ets1.jpg

http://www.ural.nl/svenszooi/ets2.jpg

http://www.ural.nl/svenszooi/ets3.jpg

hoef ik alleen nog maar te bleichten en ontwikkelen: ff hierin frommelen en de rest gebeurt automatisch.... Super toch?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 22 december 2006 12:14:43 schreef High met Henk:
Ehhmmm wat doet iederene moeijlijk met temp elementjes: aquarium verwarmingen kosten bijna niets. Nieuw al niet. dus 2e hands....

Hoop fotos

Tsja als je zon etsbak hebt maakt een aquarium element niet uit maar als je een etsbakje van 20 bij 15 bij 10 hebt dan is een aquarium element al gauw te veel....

Anoniem

Op 22 december 2006 14:24:41 schreef surge_me:
[...]

Tsja als je zon etsbak hebt maakt een aquarium element niet uit maar als je een etsbakje van 20 bij 15 bij 10 hebt dan is een aquarium element al gauw te veel....

Er bestaan reeds aquariumelementen vanaf 50W, en zet je er een diode mee in serie, dan heb je er één van 25W.
Waarom altijd moeilijk doen, een aquariumelement is waterdicht, temperatuurbestendig en goedkoop.
Dat geknoei van Fantomaz met een soldeerboutelement in een buisje met olie kan me niet echt bekoren.
Weet je zeker Fantomaz, wat de herkomst van dat reageerbuisje is? In echte hittebestendige buisjes staat een stempel.Ik zeg dat omdat er ook een aantal namaakreageerbuisjes in omloop zijn uit gewoon glas. Ze zijn moeilijk van echt te onderscheiden. Die zijn gemaakt als minivaasje om in bloemstukken aparte bloemetjes te steken zoals roosjes, orchideeen.
Bovendien is olie als vulling een heel slecht idee. Als de termostaat het begeeft gaat de olie uitzetten en springt je buisje kapot. Al eens een spat kokende olie in je oog gehad?
En je etsmiddel kun je dan ook wel weggooien, en je bad zal moeten ontvet worden.
Het bewijs is dat geen enkel aquariumverwarmingselement olie bevat.

Maar ik heb ook goed nieuws: de Europese Comissie heeft op aandringen van de tandartsenvereniging beslist om vanaf volgend jaar speciaal voor de Nederlandse hobbyisten een geldstuk van een halve Eurocent in omloop te brengen:-)

High met Henk

Special Member

mijn etsbakje op mijn werk is 3 cm diep en 20 cm hoog en 30 cm breed. daar hangt die aquarium verwarming in.... Die kun je trouwens regelen.

mijn eigen beest heeft idd en beestachtige heater: daar moet ik 10 aquarium verwarmingkjes inhangen als ik die wil vervangen...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 22 december 2006 15:06:30

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Volgens mij heb ik met zo'n monster gewerkt...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 december 2006 12:14:43 schreef High met Henk:
Ehhmmm wat doet iederene moeijlijk met temp elementjes: aquarium verwarmingen kosten bijna niets. Nieuw al niet. dus 2e hands....

Just my 2 cents...

Ik werk er op mijn werk ook mee voor kleine protootjes (ja ik mag in huis etsen)

Maar ja, als het aan mij ligt komt mijn kindje op mijn werk te staan

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

hoef ik alleen nog maar te bleichten en ontwikkelen: ff hierin frommelen en de rest gebeurt automatisch.... Super toch?

Deze foto's heb ik al ergens eerder gezien, maar snap nog steeds niet waar de print er in moet en hoe het werkt, hoe werkt het?

Op 22 december 2006 15:04:08 schreef grotedikken:
[...]
Er bestaan reeds aquariumelementen vanaf 50W, en zet je er een diode mee in serie, dan heb je er één van 25W.
Waarom altijd moeilijk doen, een aquariumelement is waterdicht, temperatuurbestendig en goedkoop.

Ik bedoelde niet op het vermogen maar op de afmetingen. Die aquarium elementen zijn best groot (toch wel 15-20 cm hoog) en ze moeten helemaal onder water staan (iig tot net onder de boven rand) om niet droog te koken.

Wat ik heb gedaan is een halogeen lampje van 50 watt in zo'n buisje gepropt met wit fijzand en dicht gekit met silicone.

De buisjes zijn een 10 cm lang en passen daarmee net in mn ets bakje. Je voet ze met een 12 V computer voeding.

Het kost drie keer niks. Buisjes waren een dubbeltje en kit was ook zo iets (tenminste wat ik gebruikt heb dan) en lampje en aansluit draad was iets van 1.50 dus voor 1 euro 70 heb je een 50 watt verwarming. Zo'n aquarium verwarming is dan een stuk duurder :)

Werkt prima aleen niet naar kijken als het in bedrijf is, dat is een enorme bak licht, je kunt er gerust een boek bijlezen.

Ik heb me zelfs laten vertellen dat die lampjes daarvoor bedoelt waren :P

foto: (zand dient voor betere warmte geleiding en dat het lampje een beetje stevig in het buisje zit)

http://elektron.ewi.tudelft.nl/~keijse49/verw_elem.JPG

edit als je ze rechtopin je bakje zet krijg je door de breking van het water erg weinig licht naar boven toe, dus dan zie je nog wat je doet als je je printje in de etsbak hangt. Dit itt als je het op de bodem legt

Ik heb ook nog een bak staan van 6x30x50 ongeveer.
Of weet ik veel...
Daar past perfect een aquarium element in, maar ook een liter of 4, 5 aan etsmiddel.
Dat wordt me een dure grap! Zeker omdat mijn printjes niet zo groot zijn.

Mijn Accubak oplossing werkt goed.
Voor wat "mijn" verwarmingselement betreft het volgende:
Het daadwerkelijke element verhit de olie. Maar niet heel snel.
De olietemperatuur zal niet snel boven de 50 graden uitkomen om het simpele feit dat de olie zijn hitte via het glas afstaat aan een koele omgeving. Zijnde een kleine liter etsmiddel! :-)
Het duurt even voor deze de temperatuur van 50 graden volledig heeft overgenomen.
Dan nog is 50 graden peanuts voor een reageerbuisje.

Omdat het afgeven van warmte van vloeistof naar glas ook in de etsbak plaatsvindt, zal de etsvloeistof na deze 50 graden redelijk vasthouden. Ik gok dat de snelheid waarmee de temperatuur stijgt geleidelijk afneemt. De warmte zal ook via het glas afgegeven worden aan de omgeving. De werkplaats dus.
En het is geen verwarmingselement dat dat allemaal kan trekken. Dus schat ik dat de temperatuur rond de 50 graden blijft. Dat deed het tenminste met het water waarmee ik he eerst getest heb.

Ik vind het witzand een mooiere dan niet betere oplossing voor mijn olieverhaal.
Is dit een speciaal soort Silicium oid?
Het zit volgens mij ook in oude zekeringen. Maar niet in de hoeveelheid die ik nodig heb.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
klein is fijn

Moderator

Op 22 december 2006 23:17:01 schreef surge_me:
foto: (zand dient voor betere geleding en dat het lampje een beetje stevig in het buisje zit)

Zand? Dat isoleert prima hoor, amper geleiding.

Op 22 december 2006 23:45:45 schreef Fantomaz:

Ik vind het witzand een mooiere dan niet betere oplossing voor mijn olieverhaal.
Is dit een speciaal soort Silicium oid?
Het zit volgens mij ook in oude zekeringen. Maar niet in de hoeveelheid die ik nodig heb.

Eh gwoon vogeltjeszand :) een kilo kost een euro en je gebruikt iets van 30 gram ofzo per buisje (ligt een beetje aan de grote van je buisje)

Wel goed zeven want er zit anijs door en dat is prima voor je vogeltjes maar waarschijnlijk niet erg goed voor je verwarmingselement. Je schijnt ook nog ijzer krullen er bij te kunnen stoppen voor een beter warmte geleiding.

Als je de verwarmings elementen op de bodem legt scheelt dat weer ets vloeistof (als je een hoge bak hebt dan he..)