Het Grote Ets-vragen Topic!

diep, diep in de gewelven onder huize Fantomaz, staat een etsbakje te borrelen. (pal naast me)
En het ziet er al een stuk beter uit.
(al was het alleen maar omdat ik nu ook een punt heb waar ik zometeen de voedingsspanning aan kan sluiten. ;-))
slechts op 1 punt weer de eilanden die elkaar raken.

later meer...
Server hier met slecht toetsenbord :-(
Beterschap henry, by the way ;-)

(ook :r?)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 27 december 2006 23:04:27 schreef free_electron:
[...]
ZUIVER silicium is gene stroomgeleider.

Zand is NIET zuiver silicium en geleidt wel degelijk stroom !
vooral als je het nog niet gewassen hebt en er nog zout tussen aanwezig is ook ...

ik kan je teleurstellen ik heb de ohm meter in de bak met zand gestoken en ( nou wil dat ook weer niet alles zeggen, maar toch) de weerstand is hoger dan een 20Meg ohm

Maar inderdaad, zoals ik al eerder heb gezegd, zand is silicium oxide (GEEN ZUIVER silicium inderdaad) en dat is een heel goede isolator (mits er geen zeewater op zit, uiteraard).

OK even een update en een frustratiemoment.

Ergens gaat het fout.
Mijn eerste print had nogal wat eilanden die elkaar raakten.
Mijn tweede print, die ik 1 minuut (5 min totaal) langer belichtte, zag er een stuk beter uit.
Inmiddels mijn derde print geëtst na een belichting van ook weer 5 minuten, zie ik tijdens het ontwikkelen al dat het fout zal gaan.
De eilanden raken elkaar al op dit moment en ik verwacht niet dat het tijdens het etsen beter wordt.

Ik heb voor nood met een mesje de raakvlakken "doorkrast" in de hoop dat het etsmiddel hier doorgeen gaat vreten.

Alleen vraag ik mij af waar het nu fout gaat.
Dezelfde ontwikkelaar
Dezelfde belichtingstijd
(nagenoeg) dezelfde Layout.

Het enig wat ik me nu nog voor kan stellen is dat de layout net niet genoeg vlak tegen de print ligt, zodat er "schaduwranden" rondom de daadwerkelijke sporen komen.
Ik denk dit omdat de randen van de eerste en de derde print ook niet zo scherp zijn als de tweede.

Iemand nog meer suggesties?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Ook een update, ik kan je files niet lezen. (Eagle 4.16r1 Light)

Het lijkt er idd op dat je ruimte tussen sheet en print varieert. Glasplaatje gebruikt?

En leg de bedrukte kant tegen de print aan, dat scheelt ook een stuk schaduweffect.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 december 2006 23:34:17

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 december 2006 23:32:52 schreef Henry S.:
Glasplaatje gebruikt?

En leg de bedrukte kant tegen de print aan, dat scheelt ook een stuk schaduweffect.

Ik heb al de bedrukte kant tegen de print.
Maar ik realiseerde me net dat ik een taperand rond de (melk-)glasplaat heb gelegd, die mogelijk een verdikking geeft waardoor er geen "full contact" is.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Dat is je misser, je sheet gaat golven... vermoed ik.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 29 december 2006 00:16:49

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Vraagje:
Als ik ets komen er soms alemaal "spikkels" puntjes op mijn printplaat,
dit gaat er haast ook niet af aleen na een uur etsen.. soms heb ik dit..

(foto kom later)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dan heb je je Print te kort belicht. Er zijn dan (vette?) plekjes op je Layout die het UV licht tegenhouden. Dus geen volledige belichting.
Je zult dit al zien tijdens het ontwikkelen. Als je dan ook al deze plekjes ziet, weet je dat je lang moet etsen om dat te verwijderen.
Wat je dan namelijk doet is onderetsen (ik meende dat het zo genoemd werd) Dan vreet het etsmiddel vanaf de zijkant je vlekjes (maar ook je sporen) weg.

Check je layout, je print en je belichtings apparatuur op vuil.
En overweeg daarnaast wat langer te belichten.

Ik heb een berg gehad aal de "cursus" van Frits op www.picbasic.nl. En dan niet de PICbasiccursus, maar de 150 foto's bevattende cursus printplaat maken.
Daar heb ik veel aan gehad. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 30 december 2006 00:46:37 schreef Fantomaz:
Dan heb je je Print te kort belicht. Er zijn dan (vette?) plekjes op je Layout die het UV licht tegenhouden. Dus geen volledige belichting.
Je zult dit al zien tijdens het ontwikkelen. Als je dan ook al deze plekjes ziet, weet je dat je lang moet etsen om dat te verwijderen.
Wat je dan namelijk doet is onderetsen (ik meende dat het zo genoemd werd) Dan vreet het etsmiddel vanaf de zijkant je vlekjes (maar ook je sporen) weg.

Check je layout, je print en je belichtings apparatuur op vuil.
En overweeg daarnaast wat langer te belichten.

Ik heb een berg gehad aal de "cursus" van Frits op www.picbasic.nl. En dan niet de PICbasiccursus, maar de 150 foto's bevattende cursus printplaat maken.
Daar heb ik veel aan gehad. ;-)

Nee deze komen er puur op met het ''etsen'' want als ik ontwikkel komen deze er niet op!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Hmmm...
JE ziet tijdens het Ontwikkelen wat er allemaal achter gaat blijven, dus je probleem is een raadsel voor me.
Misschien mindere kwaliteit printplaten?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Fantomaz: een tijdje terug had je een post over oostindische inkt icm met je Brother printer. Zoals ik toen al zei heb ik nagenoeg dezelfde printer (HL-2040). Vandaag heb ik er eindelijk eens een printje mee gemaakt.

Als materiaal heb ik Bungard print gebruikt (1mm dik trouwens maar dat maakt verder niets uit). Ik heb het zonder oostindische inkt geprobeerd, gewoon direct uit de printer. Film is een laser-transparant van 3M. Als het uit de printer komt ziet het er weinig dekkend uit, de printjes die uit m'n inktjet kwamen waren veel dichter. Toch gewoon gebruikt, sheet op het printje en tussen 2 glasplaten van A4 formaat gezet. Aan de 4 randen met een plakbandje stevig de platen tegen elkaar drukken. Dan op ongeveer 10cm afstand met een oude gezichtsbruiner belichten voor 2 minuten. 1 minuut was niet genoeg om uberhaupt ook maar iets weg te etsen, de hele fotolaag bleef dan zitten.

Bij het ontwikkelen zie je een beetje de verschillende dichtheden van de film terugkomen, maar dit wordt al minder als je het printje daarna even afspoelt. Daarna etsen, alles wat belicht is geweest wordt al snel mooi roze en de baantjes en vlakken zijn niet aangetast. Er zaten niet bijzonder grote vlakken in maar toch wel wat. In ieder geval werkte het prima zo, en de baantjes zijn veel strakker dan met inktjet. Daar heb je vaak dat de randen kartelig worden vanwege de lage resolutie.

http://img446.imageshack.us/img446/8057/pcblaseriu4.jpg
De chip is een FT232R, 0,65mm pitch dus valt nog mee maar de clearance is minder dan 8 mil (0.2mm, 7.8mil). Bij inktjet prints heb ik met die clearance nogal wat aan elkaar geplakte pootjes gehad.

Dat ziet er behoorlijk strak uit. Het feit dat je de onderzijde blijkbaar afgekauwd hebt, laten we maar even buiten beschouwing... :-)
Alleen, die supergrote boorgaten ter rechterzijde, wat mag daar de bedoeling van zijn? Ik gebruik steevast boorgaten van 20mil, ongeacht de komponent die daar later een plaatsje moet vinden. Uitboren met een gepast boortje is toch maar een kleintje?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 december 2006 20:14:34 schreef pros:
Dat ziet er behoorlijk strak uit. Het feit dat je de onderzijde blijkbaar afgekauwd hebt, laten we maar even buiten beschouwing... :-)

Haha ja ik heb alleen wat ijzerzaagjes en doe het zagen eerder snel dan netjes :), en het is een snel testprintje. Maar goed daar heb je schuurpapier voor he.

Alleen, die supergrote boorgaten ter rechterzijde, wat mag daar de bedoeling van zijn? Ik gebruik steevast boorgaten van 20mil, ongeacht de komponent die daar later een plaatsje moet vinden. Uitboren met een gepast boortje is toch maar een kleintje?

Helemaal waar maar zo zat het component (2x5 header) toevallig in de library. Wat dan wel weer handig is als je print ergens laat maken :) Gewoon iets netter boren dus deze keer.

Ik schrok ook even van die gaten, maar herkende er inderdaad een PINheader in.
Dat ziet er strak uit MADwizard!
Pas de foto anders eens aan met een muntstuk of een lucifer ernaast, voor de beeldvorming :-)

Ik heb overigens ook met mijn Brother geprint op transparant papier (en dit de eerste keer willen bewerken met OI inkt |:-( :-p)
De tweede keer (zonder de OI actie) was het wel goed.
Ik belicht met een lichtbak met een melkwitte glasplaat voor het diffuus effect. Zo wordt mijn UV licht goed verstrooit.
Ik moet daarintegen wel ca 5 minuten belichten.

http://www.picbasic.nl/images/etsen_foto_fantomaz2.jpg
http://www.picbasic.nl/images/etsen_foto_fantomaz3.jpg

Editje
Ik gebruik overigens OOK Bungard Prints

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zaterdag 30 december 2006 22:23:30

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 30 december 2006 20:26:51 schreef madwizard:
Haha ja ik heb alleen wat ijzerzaagjes en doe het zagen eerder snel dan netjes :), en het is een snel testprintje. Maar goed daar heb je schuurpapier voor he.

Ik heb daar het volgende voor verzonnen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/AardappelSnijder.jpg
Een Dremeltje met een diamantschijf, wat overschotjes van houtwerk, een draadstang, een motortje, een wisselschakelaar (up/down) en een drukknop. En het werkt nog ook! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mooi apparaat pros :)

Het printje is inmiddels een beetje bij geschuurd, en voor de verhouding dan nog:
http://img116.imageshack.us/img116/7773/pcbeuroxr7.jpg

Jemig, wat maken ze die munten groot tegenwoordig!! >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Teeering, zet de volgende keer lijntjes op je print als je zaagt :+

Enne, montagegaten vergeten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 30 december 2006 22:42:19

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Henry, die discussie liep al volgens mij...

On topic:
Heeft iemand ervaring met het strijken van (papieren) layouts?
De mijne heeft wat waterspetters op zijn dak gekregen en is nu wat gekreukeld. :-)

Omdat een kreukelige layout ook al eerder niet vlak tegen de print lag bij mij overwoog ik standaard de layouts te strijken.
Ook omdat ze nooit kreukvrij uit de laserprinter komen...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 30 december 2006 22:41:43 schreef Henry S.:
Teeering, zet de volgende keer lijntjes op je print als je zaagt :+

:D ja ik weet het, dat helpt trouwens weinig als je niet recht zaagt :)

Enne, montagegaten vergeten?

Neh, montage is nergens voor nodig. Het is een snel testprintje voor een experimentele JTAG interface, het hoeft alleen te werken (hopelijk :)), verder niet mooi te zijn. Dat komt later wel.

Turbokeu

Golden Member

Op 29 december 2006 21:27:06 schreef Technojunk:
Vraagje:
Als ik ets komen er soms alemaal "spikkels" puntjes op mijn printplaat,
dit gaat er haast ook niet af aleen na een uur etsen.. soms heb ik dit..

Heb ik ook met die f*****g Velleman PCB troep (met de witte beschermfolie):

http://www.turbokeu.com/myprojects/uv-box/pict0028.jpg

Met de Velleman PCB blijven die spikkels bij mij zelfs nog na 240 seconden belichting.
Met de Bungard PCB is alles perfect tusen 180 en 240 seconden, géén spikkeltjes.

Oplossing: gebruik Bungard PCB sheet!

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Turbokeu

Golden Member

Ik ben Belg, ik weet waar ik Bungard in het Brusselse kan vinden.

Conrad misschien?

Ik weet zeker dat de Nederlandse mede-CO'ers hier je zullen kunnen informeren.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek