Op 3 maart 2007 22:17:45 schreef Birt:
ik heb nog een FG die mijn opa ooit gebouwd heeft met een 2206 maar die werkt niet zoals het hoort. de sinus is verre van een sinus en heeft spikes. misschien heeft ie wel nooit goed gewerkt
De spikes krijg je als je volgens de datasheet werkt.
@Sine: Ik heb er zo'n busje opzitten en nooit gebruikt
, ik doe daar ook maar eens een BNC op. Maar... heb je dan geen probleem met open ingang?
Nooit problemen mee gehad, bnctjes zijn op zich al aardig afgeschermd natuurlijk.
Maar een swartzenegger op die poort is geen gek idee 
Op 3 maart 2007 22:28:33 schreef Rd12tf:
Doe je er toch een mooie bnc terminator op? (50 ohm dopje)
duh, natuurlijk... Ik ben nog niet wakker 
Jup, zoiets ja ..
Toen ik dat ding kreeg was zo ongeveer elke halfgeleider toast ( waarschijnlijk een held die 220 op de uitgang heeft gezet oid )
Toen heb ik hem meteen maar wat getweaked 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 3 maart 2007 16:50:54 schreef big bang:
Die heb ik in de tijd ook eens gekocht, voor een schappelijke 1200Bef (30 euro) in een elektronicawinkeltje waar ik goede klant was. Zakenrelaties
Gelukzak! 
Het was voor een Elektuurontwerp van een 40Mhz frequentiecounter. Je kon er ook nog een precaler bijbouwen om de max. frequentie op te voeren tot 1.25GHz dacht ik.
Inderdaad...
Ja, en verder de MAX038, wordt ook niet meer gemaakt. Dat vond ik nog eens een echte klasbak. Er is nooit een volwaardige vervanger voor in de plaats gekomen, of wel????
De MAX038 heb ik hier ook nog liggen.
Ik heb hiervoor een mooi bouwproject uit het Amerikaanse EPE magazine (in PDF bestand).
De frekwentie, golfvorm, bereik en gatetiming worden weergegeven op een LCD door een PIC16F877, de golfvormselectie en bereikomschakeling worden ook verzorgd door de PIC.
De printlayout en ASM/HEX voor de PIC zijn ook bij het artikel inbegrepen.
CD 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ja, die MAX038, heb er hier ook nog 2 exemplaren van liggen. Twee, want was ooit 1* besteld en per ongeluk 2* opgestuurd door Farnell! Weeral gelukzak!
Daar ga ik ook ooit nog wel eens iets mee fixen, zie ook thread http://www.circuitsonline.net/forum/view/45333
- - big bang - -
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 3 maart 2007 22:36:08 schreef Sine:
Die akelige zeners in dat ding heb ik overigens wel vervangen voor een paartje 8V 3-poters ...
Goed idee!
Weet je ongeveer de stroomopname op de +8V en -8V? (oftewel: kunnen een 78L08 en 79L08 voldoen?).
Mijn functiegenerator geeft na een paar jaar ongebruikt op zolder te hebben gelegen -1V op de -8V lijn.
Heb de 8V2 zener vervangen, krijg nu -6.2V, de generator werkt nog steeds niet correct.
Het sync-uitgangssignaal is correct, de sinusuitgang werkt gedeeltelijk (afhankelijk van de stand van de potmeters/omschakelaars), zaagtand is ook +/- sinus, blokgolf werkt niet.
Door de compacte opbouw tegen het frontpaneel is de print moeilijk bereikbaar voor metingen aan de componentenzijde.
'k Zal hem uiteindelijk toch helemaal moeten demonteren om het probleem te kunnen achterhalen...
CD 
Turbokeu
Golden Member
Sorry voor het schoppen...
@Sine: N.a.v. mijn vorige reply: Heb je een idee van de stroomopname op de +8V en -8V lijn?
Tank joe veerie meutsj!
CD 
benleentje
Golden Member
Heb naar aanleiding van dit artikel ook maar eens mijn rommelhok doorzocht. Want volgens mij had ik die print ook al eens eerder gezien. En jawel hoor laatste doos en helemaal onderin daar lag hij dan.
Heb ondertussen alle onderdelen gehaals en ga heb dit weekeinde er mee verder.
Maar nu komt het ff een leuk vraagje .
IK heb een trafotje met 2 keer 18V.
Maakt het uit hoe ik die 2 wikkelingen in serie met elkaar zet. Volgens mij maakt dat niks uit maar wil het graag even zeker weten.
benleentje
Golden Member
Okee dus gewoon even uit probereb.
Je krijgt dus op het einde van de serie schakeling of 0V of 36V te staan.
heb van de week ook wat onderdeeltjes gehaald voor de functiegenerator.ik zou nu alles moeten hebben om hem draaiend te krijgen behalve een kastje.
best grappig eigenlijk, de MAX038 is niet meer te krijgen en de XR2206 (die ouder is)is gewoon op vooraad.
tussen haakjes, is dat ding ook af te regelen zonder scoop ?
ik ben druk aan het zoeken maar het wil niet echt vlotten.
benleentje
Golden Member
In vond de kastje in de elektroshop erg duur waren allen zo boven de 25E. of ze waren te klein.
Heb het geluk dat ik op een plaatwerkerij werk dus kon daar zelf een kastje maken.
Moet nog 1 Potmeter hebben die 10K log, was even uitverkocht en die BNC chassis delen ook.
Kleine update :
Nog niet zo heel veel gedaan: paar transistors, paar condensators en wat koolweerstanden vervangen door metaalfilm (tip uit de beschrijving), gaatjes voor de stappenschakelaars opgeboord. 7815 en 7915 op de achterkant gesoldeerd.
Kastje ga ik binnenkort voor kijken, printje meenemen voor de afmetingen en dan iets passends zoeken.
Moet ik nog op afscherming letten of kan het gewoon kunstof met een aluminium frontje ?
Op 3 maart 2007 22:36:08 schreef Sine:
Die akelige zeners in dat ding heb ik overigens wel vervangen voor een paartje 8V 3-poters ...
heeft het zin om de zeners bij voorbaat te vervangen door 7808 en 7908 ?
zo ja, kan ik dan de 100 ma. versie nemen (78L08 en 79L08) of moet ik dan de gewone hebben.
Of het zin heeft ? geen idee.
Ik vond die zeners een vieze oplossing
En toen ik het ding kreeg was zo ongeveer elke halfgeleider er in overleden ( incluus de zeners )
en ik had bij de reparatie geen zeners van de goede spanning, maar wel een paartje 8V driepoters.
Op 29 mei 2007 00:27:39 schreef Sine:
Of het zin heeft ? geen idee.Ik vond die zeners een vieze oplossing
En toen ik het ding kreeg was zo ongeveer elke halfgeleider er in overleden ( incluus de zeners )
en ik had bij de reparatie geen zeners van de goede spanning, maar wel een paartje 8V driepoters.
De zeners leven hier na >15 jaar nog steeds 
Leeftijd was niet de oorzaak van het overlijden van dit ding.
als ik mag gokken heeft iemand ooit 230V op de ingang gezet 
De hele uitgangstrap was gefrituurd, en iedere halfgeleider was overleden.
Hmm, Merkwaardig, Ik heb net proefgedraaid en het lukt mij niet om er een sinus uit te krijgen. blokgolf en zaagtand is geen probleem, gaat allemaal volgens de afregel procedure maar als ik op sinus overschakel krijg ik een zaagtand en geen golfvorm.
volgens de procedure kun je met p4 en p7 de golfvorm afstellen, maar p4 heeft geen enkele invloed en p7 plet de toppen af, links om de positieve en rechtsom de negatieve maar een sinus, nee
morgen het artikel maar eens goed lezen en flink doormeten.
ik vraag me af wat ik fout gedaan kan hebben.
ik weet dat Henry S en Sine zo'n ding hebben dus ik hoop dat jullie reageren.