je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Ik heb nog een hele dikke tetrode en een rontgenbuis hier liggen, zal tzt even plaatjes schieten.
Rob.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 3 maart 2007 00:21:26 schreef Sparks:
Is goed Dennis ik mail je binnekort wel even dan moet je maar aangeven waar het heen moet etc.

Niet om ongeduldig te lijken, maar had je al gemaild? Nog niks in mijn inbox verschenen, vandaar.

Thx alvast...

JOEF GOT MEEL..

sorry was me ontschoten maar het komt goed

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 12 maart 2007 18:42:57 schreef Sparks:
JOEF GOT MEEL..

sorry was me ontschoten maar het komt goed

Denk dat die meel een ferme omweg aan het maken is ofwel in een zwart gat is terechtgekomen. Ik wacht nog wat af ;)

Op 5 maart 2007 00:15:58 schreef grotedikken:
....
Een weetje: de eerste letter slaat op het soort voeding van de gloeidraad.
Een E betekent voeding met 6,3 V wisselspanning.

Klopt. Eerste letter staat voor de gloeidraad voeding.
Tweede en eventueel derde letter geeft aan wat voor buis het is.

Eerste letter:
E = 6,3V
P = 300mA
U = (ben ik even kwijt)

Tweede en derde letter:
C = triode
CC = dubbel triode (ofwel 2 trioden in een buis)
F = (ben ik ook even kwijt)
L = penthode
CL = triode en penthode in een buis
M = indicator buis
MM = twee indicators in een buis
Z = gelijkricht buis

Zijn er volgens mij nog meer.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Sine

Moderator

EABC80 :)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 12 maart 2007 22:51:43

Op 12 maart 2007 22:48:07 schreef chipje:
...
Zijn er volgens mij nog meer.

Linkje gevonden :)

/edit
Linkje geeft alle letters voor buizen volgens europees systeem na 1934

[Bericht gewijzigd door chipje op dinsdag 13 maart 2007 22:06:17

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 12 maart 2007 20:09:31 schreef Dennis:
[...]

Denk dat die meel een ferme omweg aan het maken is ofwel in een zwart gat is terechtgekomen. Ik wacht nog wat af ;)

jup ik zie in mijn meelbox dat ie weer retour is gekomen....

nog eens proberen met .be in plaats van .nl

:P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 12 maart 2007 22:48:07 schreef chipje:
[...]
U = (ben ik even kwijt)

U buizen hangen direct aan het net zonder trafo.

Schimanski

Golden Member

Op 13 maart 2007 21:21:06 schreef Dominic:
[...]

U buizen hangen direct aan het net zonder trafo.

Dan brand zo'n buis dus maar heel even, heel erg fel ;)
Een U buis is gemaakt voor 100 mA gloeistroom. De spanningsval over de gloeidraad zal dus per buis verschillen. Meestal zie je een aantal buizen in serie staan (eventueel nog met een extra weerstand) zodat de totale spanningsval over de hele keten 220V bedraagt.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Op 12 maart 2007 22:48:07 schreef chipje:
[...]
F = (ben ik ook even kwijt)

Kleine pentode, bekende is EF95, en ieder die een buizen tv gesloopt heeft kent de PCF80.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wow! Naast de functie van zo'n buis vind ik sommige exemplaren echt iets om als 'kunst' neer te zetten.

Ik heb werkelijk nog nooit iets met buizen gemaakt, zag wel laatst een IA met trixies. Toch jammer dat ik ze niet besteld heb.

Ga toch een keer een paar (5) van die trixies bestellen, uC'tje, klokkie... behuizing (zwart hoogglans, schuren met waterproof)

Nog CO'ers niet te ingewikkelde (eerder kostbare) suggesties...

Henry S.

Moderator

Trixies zijn vrouwlijke nixies? ;)

Voor de goede orde: Er is een speciaal buispraattopic, laten we dit topic voor de speciaaltjes houden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 maart 2007 00:10:41

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

als je dan toch een 'buizenvariant' van een 'proppellerklok' wilt maken : steek er meteen een slagwerk bij. telkens op het uur mept een hamertje op een buis. als het glas dan kapotspringt schuift een simpel mechaniekje dan de volgende buis onder het hamertje....

ik kan al bijna niet wachten tot het 12 uur is

pek- pits - poef - paf -plink - kling - klang - kletter plonk - tching - poof - pif

klink als muziek in de oren

>:)

TIS OM TE LACHEN HE ! ( straks flamen ze mij hier weer )

der zit wel mooi spul tussen al die fotots. vooral die buizen met langse alle kanten poten die naar buiten komen.

hoe soldeer je dat op een print ( 3 dimensionale printen ? 0 en als je zoe ene ding moet vervangen... miljaaaar. )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Nee, nie flamen... :) :) hij's leuk (de grap) hahaha :D

Okay trixies... hahahaha OOOPS!!! dixies ;)

Vind die vrouwelijke leuker inderdaad...

Henry S.

Moderator

Nee, ook geen plastic Dixies!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Buizen saoldeer je meestal niet, je stopt ze meestal in een voet. In het geval van 3-dimensionale buizen stop je de zijwaarste poten in een voet en plug je draden op de 2 andere uiteinden.
http://www.oneillselectronicmuseum.com/largephotos/tubes/yel/yel69.jpg
Dat worst gedaan om onnodige capaciteiten tussen- en impedanties van poten te verminderen.

[Bericht gewijzigd door Zom-B op woensdag 14 maart 2007 01:07:18

Buizen horen NIET op een print....!!!

Transistors are Cool Tubes are Hot
free_electron

Silicon Member

Op 14 maart 2007 01:06:48 schreef Richard2000:
Buizen horen NIET op een print....!!!

ik heb nochthans heeeeeel veel tv 's gezien vroeger met buizen in die op een print stonden ...

en de beelbuis zelf is ook in ene print geprikt ( ook vandaag nog )

dus ... verklaar u nader !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik weet niet wat voor TV's jij hebt, maar bij mijn TV's zit de beeldbuis op een voet, en de voet op een print.

Buizen horen gewoon op een hardstalen chassis, en waarom?
Omdat het gewoon mooi is, op een print kan wel, als je maar koelgaten maakt en rekening houd met dikke printsporen voor de gloei, maar ik vind het maar niks...:)

Transistors are Cool Tubes are Hot

Zoals belooft heb ik mijn lineare indicators gevonden.

EM84
eentje heeft al ingebrand fosfor en de andere heeft een onderbroken gloeidraad dus er is geen mogelijkheid om die op te warmen :'(

http://www.digigen.nl/~zombie/files/EM84_small.jpg
Vergroot

En een animatie waar ik de gridspanning varieer va +6V naar -20V. De sprong die je ziet is precies op 0V als ik de gridspannig op de achtergrond ompool.
http://www.digigen.nl/~zombie/files/EM84anim.gif

Anoniem

Op 14 maart 2007 01:05:10 schreef Zom-B:
Buizen saoldeer je meestal niet, je stopt ze meestal in een voet. In het geval van 3-dimensionale buizen stop je de zijwaarste poten in een voet en plug je draden op de 2 andere uiteinden.
[afbeelding]
Dat worst gedaan om onnodige capaciteiten tussen- en impedanties van poten te verminderen.

Men zegt dat mensen vaak de hobby hebben die best bij hen past.
Daarom verzamel ik grote dikke buizen en jij eikel-triodes :-)

Anoniem

Op 14 maart 2007 15:09:23 schreef Richard2000:
Buizen horen gewoon op een hardstalen chassis, en waarom?
Omdat het gewoon mooi is, op een print kan wel, als je maar koelgaten maakt en rekening houd met dikke printsporen voor de gloei, maar ik vind het maar niks...:)

KAN wel?, in de jaren 50-60 werden de meeste buisschakelingen op printen gezet.
Printen zijn uitgedacht voor buizen en niet voor transistoren.

Tot de buizen door de snobs werden her-ontdekt en eigenschappen toegeschreven die ze nooit gehad hebben. Sindsdien moesten ze vooral in het zicht staan: "kijk eens ik ben bijzonder want ik heb een buizenbak"

Om je buizen PCtje te herbergen heb je een héle grote schuur nodig. En hij zou nooit werken, omdat er bij 8 miljoen buizen altijd wel een stel defect zouden zijn.

Waarom ik dan buizen bijhoud? Ach, de evolutie fascineert me net zoals de dinosaurussen, maar ik ben opgelucht dat ze beiden niet meer echt leven.

Sine

Moderator

De gemiddelde magnetron denkt daar anders over ;)