Yep!
>Vooralsnog is het gebied tot 20 kHz boeiend genoeg voor mij....
Ook hier kan je prima éénkringers voor maken ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 12 april 2007 19:55:32
Dit topic is gesloten
Yep!
>Vooralsnog is het gebied tot 20 kHz boeiend genoeg voor mij....
Ook hier kan je prima éénkringers voor maken ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 12 april 2007 19:55:32
Yarr, Matey!
@Fzwart
Is je buisje wel goed?
Vaak is het maar een simpel foutje!
@(Z)weetvoetje
Welk schema gebruikte jij bij die 49MB?
http://media.putfile.com/49m
het piepen heb ik niet zo HEEL ERG!
(zelf heb ik wel een groot piepertje natuurlijk!):+
Ja, ik las iets van sexistisch!
@FS begon hoor!
Rob007.
Op 12 april 2007 19:26:25 schreef fred101:
Als ik dit allemaal lees dan begin ik me af te vragen waarom ik een buizengeval wil bouwen. Begon ik de boel net te snappen als er van die kleine driepotige dingen inzitten die gevuld zijn met rook (en waar soms de rook uit ontsnapt en ik ze dan moet vervangen)
Dat verklaart ook in meteen waarom buizen veel minder snel kapot gaan. In buizen zit vacuum, daar kan dus ook amper rook uit ontsnappen.
@rob: om af te stemmen zet ik m altijd op miniem oscilleren. Dan hoor je het tenminste meteen wanneerer een zender in de buurt zit, en op de zender synchronyseert het oscilleren meteen met de draaggolf, waardoor je het ook niet meer hoort.
Golden Member
Op 12 april 2007 19:39:56 schreef Frithjof Sterrenburg:
....ILLEGITIMI NON SUNT CARBORUNDUM!
Rd12tf helpt eventueel wel met de vertaling...
@frithjof en rd12tf: Jullie bedoelen dus eigenlijk "Canis Non Carborundum" (laat de hond je niet klein krijgen)
@fred101: Briljante uitleg, vooral die afzuigkap. LOL
Misschien doelt Frithjof daar op ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 13 april 2007 07:17:19
Honourable Member
Op 12 april 2007 18:25:30 schreef Rd12tf:
[...]Fet je bent een beste vent maar ik moet je nu toch tegenspreken. Ook bij 100k roosterlek en de kathode aan massa, zal je al een negatieve spanning op het rooster meten! Misschien niet veel, maar voldoende om in 'starved tubes' toepassingen als negatief te dienen!
//Edit, net gemeten in Tuppie, Rg=150k Ug=-0.6 V Ok, niet veel, maar zeker niet nul!
Da's inderdaad nog niet echt "negatieve roosterspanning", de contactpotentiaal alleen is dat al bijna - die is 0,5V voor een nikkel rooster en een oxydekathode.
Bij een normale anodespanning en een Rg van 100k is de roosterspanning normaal "nul" te noemen; een paar tienden tellen dan niet. Om een paar volt negatief te maken heb je een hogere Rg nodig. De microfooningangen waar ik op doelde hadden een Rg van 10M.
Òf een heel lage anodespanning inderdaad. Bij de "starved (uitgehongerde!) tube" is de Ra erg hoog, vandaar die lage Ua. Door die hoge Ra heb je wel veel versterking, maar de buis clipt heel snel. In FM ontvangers werd vaak een starved tube als erg goede limiter gebruikt.
Bij Tuppie is de Ua maar 12V, hè? Dat is ook tamelijk "starved"... vandaar misschien die extra 0,1V die je aantreft.. of hing de antenne er nog aan?
Nee, geen antenne en Ug2=0, het is voor mij een bekend verschijnsel, misschien dat contact potentiaal ook een rol speelt, en ja, Tuppie is natuurlijk starved ingesteld.
(Proud to be starved!)
@Rob007
Ik heb de ontvanger nou zover werkend dat ie een redelijk aantal stations op de mg ontvangt.
Buizen zijn Ecc85 als detector en AF versterker en de EL 84 als AF versterker. Ik wil er nog een een HF verdterker (EF89) voor bouwen, zoals ook in het schema staat van morningstar. terugkoppeling werkt ook wel fijn, alleen bij ontvangst van SSB stations in de 80m mrt band, luistert de afstemming wel heel nauw. Spoel in de detector heb ik gemaakt van een oude ferrietkern, gewikkelt met HF litze draad.
Helaas heb ik op het moment geen tijd om met de ontvanger door te gaan. Ben je ook van plan om dit te gaan bouwen, of was je bezig met een 0v1 ontvanger ?
Gr, Andre
Moderator
The Q saga continues...
Inductief gekoppelt met een tweede spinneweb op 10 cm afstand kom ik op een Q van 175
Mooie soundbites allemaal.
Op 12 april 2007 09:09:42 schreef Rd12tf:
Op mijn werk spelen die bestanden niet (Z)weetvoetje ... Vanavond, thuis, nog een keer proberen.Zoals beloofd, het schema van Tuppie:
Ahh een puppie.
@Frithjof: Wat heb ik de buren afgelopen kerst vervloekt... kerstverlichting op een dimmer, geen HF-pret meer in huize S. Dat was nog met een zolderantenne, hopelijk is het nu met de longwire minder een probleem... anders moet ik drastische maatregelen nemen
Ook beterschap van deze kant!
Op 12 april 2007 19:26:25 schreef fred101:
Als ik dit allemaal lees dan begin ik me af te vragen waarom ik een buizengeval wil bouwen. Begon ik de boel net te snappen als er van die kleine driepotige dingen inzitten die gevuld zijn met rook (en waar soms de rook uit ontsnapt en ik ze dan moet vervangen), maar nu het gaat over anodestromen, roosterspanningen en electronewolken (een wat minder compacte vorm van rook ) begin ik een angstig vermoeden te krijgen dat dit een hele klus gaat worden.
Die krengen zijn veel lastiger dan buisjes
Op 12 april 2007 21:12:53 schreef Frederick E. Terman:
[...]Da's inderdaad nog niet echt "negatieve roosterspanning", de contactpotentiaal alleen is dat al bijna - die is 0,5V voor een nikkel rooster en een oxydekathode.
klopt, je meet de eV.
@radiomann: Die spoel inhet eerste plaatje is niet echt MG...
Goed zal even verder prutsen, PCL86 op 90V, kan ik straks 'dopjesloos' luisteren.
Overleden
(Excuses voor cross-posting op 2 forumpjes)
@Allemaal: dank, dank voor de lieve wenschen! Er zijn toch nog goede dokters tegenwoordig, de eerste twee vragen die me gesteld werden waren:
1)heeft U foute vrienden? En
2)werkt U veel met harskernsoldeer?
Toen ik in FET zijn briefje (gelijkloopforum) las: "zie vanaf bladzijde 1002" zonk de moed me in de schoenen... Ik krabbel nu weer wat op ...
ALLEEN VOOR DIT FORUM:
O ja, en wat torren in electronica betreft: ik heb er eens een opengemaakt en er ZAT PLASTIC IN! Daarom werkt het natuurlijk nooit...
Nog twee opmerkingen erbij: ik zie een verdacht aantal Latinisten als ik me niet vergis. Toch allemaal niet goed opgepast en in de radio terechtgekomen dus.
En jullie maken je met een Jantje van Leiden van die terugkoppel potmeter af!
@Rd12tf: Dat idee van verschillende antennes lijkt mooi, maar IK WIL EXPERIMENTEEL BEWIJS ZIEN! En bovendien: je kreeg als jongen moeilijk toestemming voor één antenne in de tuin, laat staan voor meerdere! Nee, jongetje, zo makkelijk kom je niet van me af, ik heb in mijn rijke leven zelf teveel smoezen verzonnen!
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op vrijdag 13 april 2007 09:29:26
@Rd12tf: Dat idee van verschillende antennes lijkt mooi, maar IK WIL EXPERIMENTEEL BEWIJS ZIEN! En bovendien: je kreeg als jongen moeilijk toestemming voor één antenne in de tuin, laat staan voor meerdere! Nee, jongetje, zo makkelijk kom je niet van me af, ik heb in mijn rijke leven zelf teveel smoezen verzonnen!
Auw!! Mijn oor.
Wat dacht je van de A-loop versus de 'kort' draad antenne?
Overleden
@Rd12tf: om Roeland te parafraseren: Frithjof straft ook onmiddellijk. Ja, dat is wel heel extreem wat je voorstelt. Ik kan niks rommelen want werk met een ferrietstaafje.
Yarr, Matey!
@radioasm
De 0V1 heb ik hier een beetje losig op een planje gerommeld!
En die doet het niet eens slecht zo ik de geluidsfragmenten -
van de andere gehoord hebt.
Ik ben heel nieuwsgierig wat ie gaat doen met die EF89 er voor!
Maar het werkt tot zo ver dus wel, mooi zo!
@(Z)weetvoetje
Ik bedoelde het bouw schema? welke heb jij aangehouden?
Rob007.
ongeveer deze:
Maar dan met 2 extra trappen audioversterking (is nog steeds krapjes, maar het gaat)
@frithjof: je kan toch gewoon een draadje rond de ferrietantenne slaan?
Ik heb bij mn ouders een lange draad-antenne van 10m hangen. Als ik die kortsluit naar aarde, en me ontvanger alleen maar tegen het draad houdt, hoor ik al verschil. Met een hele winding heb ik eigenlijk al te veel signaal.
Op 13 april 2007 15:24:00 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Rd12tf: om Roeland te parafraseren: Frithjof straft ook onmiddellijk. Ja, dat is wel heel extreem wat je voorstelt. Ik kan niks rommelen want werk met een ferrietstaafje.
Lusje (2-5 windingen) om de ferrietstaaf, en deze belasten met R-L-C netwerkjes? Is dat wat?
Voor diegenen, die niet weten wat mijn A-loop is (Ook wel liefkozend: Staf van Azatoth) zie hier:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_0739.jpg
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 13 april 2007 18:07:07
Golden Member
Op 13 april 2007 17:52:38 schreef Rd12tf:
Voor diegenen, die niet weten wat mijn A-loop is (Ook wel liefkozend: Staf van Azatoth) zie hier:
Zolang je hem maar niet in brand zet en met een witte puntmuts op achter je set zit
Fred
Nou... Het echte ritueel is heel anders maar wel vergelijkbaar.
Edit:
Geheel per toeval, is dit de 666e post van dit topic.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 13 april 2007 19:00:34
Overleden
Op vrijdag 13/4 ook nog...........
Ik heb onze zwarte kat vandaag maar eens extra verwend, want hedenmorgen brandde een eindversterker in mijn auto uit......
De halfgeleider die de zekering beveiligt door als eerste door te slaan, jaja.
Bij Toth en bij Azazel, als ik bijgelovig was zou ik er waarachtig een voorteken in zien.
Tja KT, Freya is los met haar 13 heksen en zwarte katten, voor de een een feestdag, voor de ander kommer en kwel ...
De Staf maar op Tuppie aangesloten, de zenders rollen nu al binnen... Moet iets betekenen!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 13 april 2007 19:23:20
Overleden
Nou, nou, die moderators zitten maar dikke bonussen op te strijken maar laten intussen rustig een satanistische afsplitsing van de Enige Ware Verering van Cthulhu en consorten passeren...
@Rd12tf: nou je hebt het weer voor elkaar hoor, 666... Ja, zo'n lusje eromheen dat kan. Maar ten eerste hoef IK mijn opgaven aan jullie niet op te lossen (dat zou er nog maar bij moeten komen!) en ten tweede is wat ik bedoelde iets anders:
Kijk, als je nou zo'n Muiderking ontwerp als de UN-42 of zo neemt, dan was dat voor allerlei lieve lezertjes bedoeld, waar de een in Heemstede-Aerdenhout op het landgoed van zijn ouders 30 meter aan porseleinen eieren ophing, de ander een draad op zijn duivenplatje spande,en een derde op een tochtig zolderkamertje zat en zijn studentenwasje aan zijn binnenantenne ophing om te drogen. Allemaal zullen ze hebben gemerkt dat je maar een stukje van die terugkoppelingspot gebruikt en daarop lastig zit te pielen. Ik vind dat je dat als redacteur zou moeten uitleggen en zou moeten zeggen: "jongens meet dan wat er bij jullie echt gebruikt wordt van dat bereik en pas de schakeling zus en zo aan, dan werkt die piepknop veel soepeler."
Ik zat me als jochie van 6 al te ergeren aan dat gepriegel maar wist ik veel wat er binnenin gebeurde... De kast mocht niet open ook en erin gluren ging niet... Jeugdtrauma!
@radioasm: hé je bent lekker aan het vorderen! Doe je officieel mee, kom je dus naar de meeting met je HiFi doos?
Ik mis Sparkman al een tijdje, heel ongewoon die stilte van 'm. Heb hem een e-mail gestuurd maar geen antwoord. Zou ie in de bak zitten wegens lamleggen van het Echelon netwerk? Of is hij geveld door de ziekte van Ruhmkorff?
@Henry S.: ik wil wedden dat de Q steeds verder zal toenemen naarmate je de tweede spoel dichter naar Betelgeuze verplaatst. Wet van de escalerende Meeropbrengst...
@Roeland: wat staat daar voor een verdacht onbenoemd spoeltje rechts boven van je FETje? Een gyrator soms? Ik denk dat mijn volgende auto die je oppikt de Black Maria is!
Nee, da's geen gyropractor, da's gewoon een simpel HF smoorspoeltje. Smoorspoeltje was handiger, omdat het de kring niet dempt. Overigens zie ik dat op de versie die ik gebouwd heb er geen smoorspoeltje zit. (dat scheelt weer wat brom)
Ik heb 2 verschillende versies hiervan, en ik post altijd de verkeerd... Maar het verschil is niet groot...
We zijn een beetje als dat vreemde ventje uit Der Blechtrommel van Günther Grass ... Over V Effekt gesproken.
Ik zal morgen braaf gaan meten om die piep regelaar te beperken in haar bereik ...
Sparkman, heeft dat soms, maar hij komt wel weer uit de as al een Phoenix!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 13 april 2007 20:08:34
Overleden
@(Z)weetvoetje: het is toch altijd wat met jou, frauduleuze schema's, je had zo in de regering Bush kunnen zitten.
@Allemaal: hebben jullie wel eens naar die flutforumpjes gekeken die door de moderatoren op slot zijn gezet? Leuk! Die Heren LIJKEN wel aardig hier, maar moet je zien hoe heerlijk knorrig ze gedecideerd de beuk erin zetten. De woorden waarin dat gebeurt doen me aan m'n grootvader (die van de Eiffeltoren) denken. Als er een brief van hem kwam voelde mijn moeder eerst hoe dik die was, was ie echt dik dan was het ruzie en gooide ze hem weg...
@FET: die knul van de boekensite die je op het gelijkloopforum noemde komt regelrecht in het Paradijs! Keigaaf!
Overleden
Op 13 april 2007 19:43:14 schreef Frithjof Sterrenburg:
Nou, nou, die moderators zitten maar dikke bonussen op te strijken maar laten intussen rustig een satanistische afsplitsing van de Enige Ware Verering van Cthulhu en consorten passeren...!
Ik ben een echte Cathode Follower, en als zodanig zeer tolerant naar impedantie-misaanpassingen en anderssoortige religies!
Die bonus........hoe is dat naar buiten gekomen?
een tip, om de ontvangst met een ferrietstaaf te verbeteren, deze komt in de buurt
@frithjof: je kan toch gewoon een draadje rond de ferrietantenne slaan?
Ik heb bij mn ouders een lange draad-antenne van 10m hangen. Als ik die kortsluit naar aarde, en me ontvanger alleen maar tegen het draad houdt, hoor ik al verschil. Met een hele winding heb ik eigenlijk al te veel signaal.
Wat nog beter gaat, vroeger gebruikte ik een zelf gewikkelde spoel op een lege wc rol en dan in serie met de spoel een oude afstemcondensator (serieresonantie kring).
Een kant aan de antenne (de zinken dakgoot) en de andere kant aan de aarde (de koperen gasbuis van de kachel op mijn kamer).
De spoel dicht bij de ferrietantenne van de radio plaatsen en met de serie kondensator afstellen op maximale ontvangst, dat werkte uitstekend
Veel zenders die met alleen de ferrietantenne niet of zwak kon ontvangen kwamen toen veel sterker binnen.
Dit topic is gesloten