Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

@jan w: ja, dat gaat prima en er is nog een variant op mogelijk:
neem een flinke kartonnen (of houten) doos, wikkel daar een lekkere spoel op (is maar een paar windingen) met een varco om af te stemmen en zet het radio'tje erin. Een soort booster!
Maar ik ben gewoon "dwars", het ging me om dat volgens mij veel te grote regelbereik dat verkleind kan worden, en wil graag weten hoe groot dat bij iedereen nou eigenlijk is.
@KT88: wat een heerlijke Urban Legend.
@Rd12tf: o ja, had ik nog vergeten, je noemde voor mijn keel onmiddellijk Superol. Ik denk daar ook altijd meteen aan en het blijkt nog te bestaan. Tegenwoordig weet je dat nooit, het kan wel niet milieuneutraal zijn... Je wist zeker, gezien de smaak, dat dat helpen moest... ;-(

Nog even een voor-alarmmelding:
we hebben nog 3 weken tot de meeting! Flip, ben je er al uit??
En voor de Heren (het zit me toch verdomd dwars dat we geen meiden op het forum hebben!) denk in vredesnaam de week daarna aan die Moederdag anders kan je het schudden.

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op zaterdag 14 april 2007 09:37:50

De Grote Hellehond Zelve.

Net een meting gedaan om de drempel van genereren te bepalen bij verschillende "belastingen" van de antenne ingang.

Vier weerstandjes van resp. 470, 39, 15 en 3,9 ohm aan de antenne klemmen gehangen en vervolgens de detector op het randje van genereren gezet. Vervolgens de standen van de pot. meter genoteerd.

Wat blijkt? Er is ongeveer, in totaal, 40o verdraaiing van de pot. meter nodig, varieer ik ook nog de frequentie dan komt daar nog ongeveer 10o bij.

Opmerkelijk is, dat de Ug2 lager mag worden, als de belasting hoger wordt (dus lagere ohmse waarde!).

@Rd12tf: als ik het goed zie, zou dus bij het doorlopen van het bereik doch op dezelfde "antenne" maar circa 10 graden van de pot gebruikt worden? Van het effect van die belasting snap ik niks...

KT88

Overleden

We hebben het hier over middengolf, toch?
Een antenne fraai in resonantie brengen, zodat ze vrijwel ohms is, zal een vrij grote achtertuin vergen vrees ik.

Het reactieve karakter van een antenne vergelijken met gewone weerstanden lijkt me te kort door de bocht.........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

@Frithjof,
Ja, met de kortdraad van 10m is maar 10o variatie nodig!
@KT88,
Het gaat hier zuiver om de beïnvloeding op de stand van de potentiometer t.b.v. de versterking van de detector (in mijn geval).

Met de A-loop wordt het in ieder geval heel anders, zeker als ik aan de antenne trimmer ga draaien ...

Een echte meting had ik dan ook moeten doen met R-L-C dekade bankjes.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 14 april 2007 16:33:51

Op 13 april 2007 20:06:29 schreef Frithjof Sterrenburg:
@(Z)weetvoetje: het is toch altijd wat met jou, frauduleuze schema's, je had zo in de regering Bush kunnen zitten.

En daar dan een bommetje planten. Jammer genoeg heb ik het geld niet om een ticket te kopen, en Osama wil een ongelovige als ik niet sponseren :(.

@KT88: dan neem je een magnetic loop antenne. Dat is niet klein, maar het gaat...

@RD12TF: bij mij is het verschil groter. Zeker op het kortegolfbereik. Als ik m op kortegolf zet, dan heeft de middengolf geen afstemcondensator meer. De MG spoel resoneert dan ergens rond de 80m band, en vreet al het vermogen op. Daardoor heb ik ongeveer de hele pot wel nodig. Op middengolf heb ik idd een wat kleiner stuk nodig, maar ik hoef niet heel precies te mieren ofzo.

@Frithjof: ik geloof dat we op het complete forum zelfs nog maar een 2 of 3 actieve mensen hebben die vrouw zijn.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@Rd12tf: ja, die loop wordt een volkomen andere story, daar gaan we nog wel eens over kletsen.
@Roeland: dat zit me nou toch niet lekker. Als je bedenkt dat in de Tweede Wereldoorlog honderden Britse meiden super-goeie radio operators waren die enorm hebben bijgedragen aan de intelligence... O ja, die parasitaire resonantie van je MG spoel is een prachtig voorbeeld, zo zie je ze zelden!

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op zaterdag 14 april 2007 19:41:53

fzwart

Golden Member

Op 14 april 2007 09:14:15 schreef Frithjof Sterrenburg:
Flip, ben je er al uit??

Ja, de buis aan de kant geschoven en een transistor gepakt. Daar een regen mee gemaakt (link staat ergens op de eerste pagina) en het geeft in ieder geval geluid. Heel zachtjes maar met een extra LF trap moet dat wel gaan lukken.

Alleen ligt met dit weer de hobby een beetje stil. Als het buiten boven de 20 graden is en de zon schijnt beginnen de bierflesjes in de koelkast te rammelen dat ze er uit willen om gedronken te worden .... en wie ben ik dan om ze niet een handje te helpen ;-)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ja, die flesjes zijn niet meer te temmen, net als het tuingereedschap dat staat te trappelen om de restanten van die zeer lange herfst, eindelijk op te ruimen. (En daar krijg je dorst van... :9 )

Wie heeft er trouwens (ook) last van 'doorslag' van Die Deutche Welle op ~4MHz?
In het begin van de avond spraak en muziek, wat later vet gegons van het DRM geweld, en dat ongeacht de stand van de afstem C?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Daar denk je wel aan, maar dan zou het met de antenne trimmer minder moeten worden, daarmee is een resonante koppel spoel ook uitgeloten.
Feit is wel, dat die zender hier ongelofelijk sterk is! Dat Koreaanse ding, iets eronder, is ook zo hard.

//Edit
Vanaf 18h00 aan het luisteren geweest, de condities zijn momenteel goed op de middengolf!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 15 april 2007 18:29:04

quote: Vanaf 18h00 aan het luisteren geweest, de condities zijn momenteel goed op de middengolf!
Da's dan ook typisch voor de wintermaanden!

Klopt natuurlijk, maar gisteren waren de conditie boven normaal.

fred101

Golden Member

http://img155.echo.cx/img155/7052/pagina18vi.jpg

Dit schema heb ik van een vriend gekregen samen met een ECC82, 2 buisvoetjes een audio en voedingstrafo, een grote dubbelelco en een vreselijk mooie ingepakte draaico met vertraging. Nu zit er in dat schema als terugkoppeling een tweede draaico in welke van mica moet zijn en waar 300V over komt. Die heb ik dus geen maar ik vond ook het schema van de UN42 erg mooi omdat daar direct een speaker aan kan. Deze gebruikt de zelfde buis en een potmeter. Nu zijn die schema's erg gelijk. De bovenste heeft de eerste triode helft kathode aan massa via een 100K terwijl deze bij de uN42 direct aan massa zit. Ook zit er bij de bovenste een 10K tussen de eerste anode en het rooster van de tweede helft. Maar de UN is voor de middengolf en de bovenste voor de korte golf. Nu wil ik het lieft de KG. Kan ik die schema's mixen.
Dus terugkoppel C vervangen door de potmeter en dan de kathode weerstand laten vervallen (neem ik aan). Dan zit ik ook niet met die 402N spoel (die ik niet heb)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@fred101: Dat schema'tje van de KG versie zou ik gewoon aanhouden! Die mica terugkoppelcondensator kan je gewoon vervangen door die "ingepakte draaico" die je hebt, ze gebruikten in die tijd een mica-C omdat ie goedkoper was. Zo'n luchtcondensator kan 300 V hebben, maar die staat er in de verste verte niet op de anode van de detector (de stroom daar naartoe gaat immers via hoge R's). Wel even controleren dat die draaico ongeveer op de goede waarde zit! (moet dus veel plaatjes hebben). Je kunt niet de schema's mixen, de schakeling van de detector is anders. Dus gewoon kopiëren. Als je op KG wilt werken moet je wel zelf het spoeltje maken, ergens eerder op het forum staat een verwijzing naar het complete artikel, daar staan spoelgegevens in.

Sorry, je kunt wel de schema's mixen, in die zin dat je de detector ongewijzigd moet laten, maar je kunt wel de eindtrap van de UN-42 in plaats van de koptelefoon uitgang nemen. Het volume op speaker van een halve ECC82 is echter niet hoog!

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op dinsdag 17 april 2007 10:20:48

@Fred
Je kan ook de PP11 nabouwen, Hugo heeft de gegevens van de 402.

De PP11 kan je gewoon op een spoelvormpje + ferrietkern van 5mm wikkelen, een leeg conserven blikje eromheen als afscherming.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pp112a.jpg

Henry S.

Moderator

Ik zit hier lekker kabaal te maken met een PCL86, deze vraagt voor de penthode een 5k anodeimpedantie. Met een 220/9 trafo en 8Ω speaker zit ik dichtbij. :)

Schema icm de audion volgt als ik de versterking op het juiste nivo heb, vermoedelijk overstuurt de boel nu al. ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hmm, zojuist de ideale fijnafstemmer gevonden: Me drop-blikje. Range +/- 20kHz over 5cm verschuiven. (naast me ferrietspoeltje opgesteld) Precies genoeg om eindelijk eens alles eruit te halen wat erin zit qua SSB ontvangst. Blijkt toch nog aardig te gaan. Wel een beetje last van instabiliteit in het audiodeel. De batterijen zullen wel leeg aan het raken, waardoor de interne weerstand omhoog gaat.

Hugo Welther

Moderator

Op 17 april 2007 10:48:04 schreef Rd12tf:

De PP11 kan je gewoon op een spoelvormpje + ferrietkern van 5mm wikkelen, een leeg conserven blikje eromheen als afscherming.

[afbeelding]

Ik mis nog twee van die klemmetjes voor de bevestiging van de PP11. Heeft iemand die nog?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Ik kon het even niet laten...

Voor de PCL86 een halve ECC82 gebruikt voor de audion.
Afstemkring en tickler aangesloten + potmeter.
Antenne via 33pF op de afstemkring.

En nu komt AFN 873kHz keihard binnen stuiteren incl de snelle fading dat zo kenmerkend is, ben ik even blij dat ik al in een volumepotmeter had voorzien!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Ik ga toch maar de UN 42 maken want ik hen KG ontvangers genoeg en ik was even vergeten dat ik arrow op buizen wil :-)

Maar nu die PP11, die spoel is niet gelijk aan de 402N. De 402 heeft 4 aansluitingen aan de antenne kant en 2 aan de uitgang. Daar wordt 4 en 3 als afstemspoel gebruikt. 1-3 is een inkoppeling voor de antenne. 5-6 is de tweede spoel welke als terugkoppel-inkoppelspoel fungeert zover ik als ex-noob dat zie.

Maar wat moeten dan de waardes zijn van de 402 ?
Ik denk:
1-3 antenne: 12uH (ongeveer 50 ohm bij arrow)
3-4 de afstemspoel: zo'n 250 uH bij een C van 490 wordt dat dan 450KHz tot 3,5 MHz Als ik dan daar wat meerdere aftakkingen maak kan ik ook de KG erbij pakken.
5-6 terugkoppeling 35 uH

Ik heb een extra buisvoet en daar wilde ik eigenlijk de afstemspoel (dus 3-4) op maken maar dan wordt het erg complex. Kan ik een tweede vast spoellichaam maken waar ik de afstemspoel overheenschuif met de antennewikkeling en terugkoppelwikkeling.

Maar ik kan alvast met de rest beginnen.

Dr Blan Junior

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Terugkoppeling lekker met een potmeter of varco doen. Dat stelt het makkelijkst in.

Die 50 Ohm van de antennewikkeling klopt niet. Het is namelijk een transformator. De impedantie van de primaire spoel hangt heel erg af van de belasting van de secundaire wikkeling.

In veel gevallen kan je de terugkoppeling ook gewoon op dezelfde wikkeling als de antennewikkeling zetten. Er lekt dan misschien een beetje HF naar de anode van de buis, maar dat maakt niet uit, want op de anode wordt er niet direct gedetecteerd. Dat beetje HF wordt gewoon weggefilterd in het audiodeel.

@Hugo W.: die klemmetjes zijn nog zeldzamer dan de spoel! Mot je zelf iets op bedenken vrees ik... Ha!
@fred101: ik denk dat meerdere bereiken op één spoel moeilijkheden zal opleveren (de terugkoppeling). Ik zou adviseren gewoon de MG te nemen, met een afstem-C van circa 450 pF krijg je dan met een PP11 en een klein trimmertje (20 pF of zo) alles tussen 530 en 1650 kHz. Ik heb nog wel een PP11 (maar zonder afschermbusje, maak je zelf makkelijk) voor je, zal ik die sturen? Je kunt later nog altijd KG spoeltjes proberen te maken!

fred101

Golden Member

Dat zou de kans op slagen wel veel groter maken want spoelen en ik zijn tot nu toe niet zo'n vrienden. Een afscherming maken is geen probleem. Dat is heel mooi, bedankt.
Die pp11 heeft alleen een andere aansluiting als de 402N, hoe sluit ik die aan dan aan in een UN42 of is er met de zelfde buis en de PP11 een bestaand schema.

Fred

fred101

Golden Member

Op 18 april 2007 10:14:50 schreef fred101:

Maar wat moeten dan de waardes zijn van de 402 ?
Ik denk:
1-3 antenne: 12uH (ongeveer 50 ohm bij arrow)
3-4 de afstemspoel: zo'n 250 uH bij een C van 490 wordt dat dan 450KHz tot 3,5 MHz Als ik dan daar wat meerdere aftakkingen maak kan ik ook de KG erbij pakken.
5-6 terugkoppeling 35 uH

Ik heb nu de gegevens van de 402 (bedankt eat).
Dan zou ik de pp11 moeten kunnen gebruiken.
402n PP11
1-3 wordt 5-4
3-4 wordt 4-6
5-6 wordt 1-3
Dan is de spoelkoppeling het zelfde. Antenne ingekoppeld op de afstemspoel en terugkoppeling via een aparte wikkeling. De enige waarde die afwijkt is de antennekoppeling, deze is dan 35 uH ipv 18. Dat zal wel niet zo'n probleem zijn.

Hoe regel je eigenlijk het volume bij de UN-42, er zit nergens een potmeter. Kan ik die een in serie zetten met C5 ?

Fred

Dit topic is gesloten