De labvoeding in een nieuw jasje.

Nou, ik wilde ook een digitale volt en amperemeter erin zetten. Eerst dacht ik aan zelfbouw, maar toen zag ik voor 5,50 een degelijke meter bij dick best, dus daar ga ik niet zelf voor bouwen.

Maar om een lang verhaal kort te maken, daar heb ik ook maar meteen wat potmeters meebesteld!

Wel heel voorzichtig zijn bij het inbouwen en aansluiten van die lcd meters van ze zijn heel teer en gammel gebouwd.

ik had er 4 nodig en heb er uiteindelijk 7 verbruikt !

deze zijn wat duurder maar een stuk beter gebouwd

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=74…

zie ook mijn eigen labvoedingstopic :

http://www.circuitsonline.net/forum/view/45266

Kun je de lm317 niet vervange door een lm350 zodat je een stroom van 3a kunt krijgen?

GTRZ

Nog een vraagje. Ik weet dat de voeding voor de DVM's galvanisch gescheiden moet zijn van de voeding zelf, maar moeten de DVM's onderling ook weer galvanisch gescheiden zijn, of mag ik deze aan dezelfde 78L09 hangen. Deze 78L09 wordt uiteraard wel door een andere trafo gevoed (uiteraard na gelijkrichting en afvlakken).

Deze schakeling maakt namelijk gebruik van dezelfde trafo als de voeding, iets wat ik niet perse hoef te doen. Heb nog wel ergens een klein trafootje liggen.

Henry S.

Moderator

Elk DVM moet onderling weer galvanisch gescheiden worden, zie m'n schema. Er is truukje om dat te omzeilen, staat ergens op het forum.

Op 26 juni 2007 11:44:27 schreef eleknoob:
Kun je de lm317 niet vervange door een lm350 zodat je een stroom van 3a kunt krijgen?

GTRZ

Ja en nee, de warmte is de beperkende factor, zie de datasheet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zojuist het schema op pagina 5 gemaakt, voor de DVM's, maar er zit een klein foutje in de componentopstelling.

Ik mis hier een draadbrug van C9 naar de basis van T5. Deze staat niet in de PDF. Aan de hand van het schema is er natuurlijk wel achter te komen, maar misschien toch handig om te vermelden voor degene die blind een printplaat maken en bestukken.

Goed, vandaag de laatste onderdelen binnen gekregen en de voeding afgemaakt. Ik zit nu echter met een probleem.

Ik krijg op de uitgang maximaal 1,25V. Als ik deze belast (3,3 ohm weerstand, dus +/- 40mA) dan zakt deze volledig in.

Ik heb wel andere FETs gebruikt, de BF245C om precies te zijn. Kan het hier mee te maken hebben? Ook gebruik ik, nog bij gebrek aan een 2x12V trafo met middenaftakking die zwaar genoegis een 2x7V trafo met middenaftakking. Maar dat zou toch niets uit mogen maken, behalve de lagere max. uitgangsspanning.

Ik heb het een en ander gemeten aan de schakeling, na deze te hebben gecontroleerd. Dit zijn de gevonden spanningen, met P1 en P2 volledig op (max. spanning en max. stroom):

B1, DC-zijde: 18.75V
C2: 18,8V
C4: 5.25V
D4: 0.650V
D5-D6: 1.3V
D7-D8: 1.48V
pen 2 & GND IC1: 2.0V
pen 2 & GND IC2: 1.2V
pen 1 & 2 IC2: 0.140V

LED: 1.75V

De LED brand dus ook. Ik ga nu eens een 2x12V met middenaftakking proberen die weliswaar te licht is (1A max), kijken of het daar aan ligt Die heb ik dus niet, heb alleen 2x 12 zonder middenaftakking...

De spanning op C4 en verder moeten negatief zijn t.o.v. ground!

Een 2x12V trafo kun je de wikkelingen van aan elkaar knopen, dan heb je je middenaftakking.

Dat laatste klopt inderdaad. En ik krijg dan inderdaad wel een hogere uitgangsspanning. Het kan ook zijn dat ik C4 verkeerd gemeten heb. + en - uit elkaar houden valt soms niet mee, vooral niet als de print onderste boven ligt.

De maximale spanning die ik er nu uitkrijg is 22.5V. Niet de 25V die ik op het oog had, maar dat kan te maken hebben met of de FETs, of het feit dat R3 bij mij niet 0,82ohm is maar 1ohm. Ga die nu eerst eens vervangen door 0,68ohm + 0.15ohm in serie, kijken wat dat uithaalt. dat haalt dus niets uit.

Alleen jammer dat deze trafo te licht is. Degene die ik nu heb kan max. 0,4A leveren. Moet nog ergens een 1A hebben liggen maar die kan ik zo snel niet vinden. Misschien dat ik nog wel ergens een zwaardere heb, maar ik zou zo niet weten waar...

Wat me net ook nog opviel is dat, als ik zowel P1 als P2 dichtschroef, ik op een negatief voltage van -0.5V uitkom. Ligt dit toch aan die andere FETs (BF245C) die ik gebruik? Voeding doet het verder naar mijn weten goed

[Bericht gewijzigd door RvL op donderdag 28 juni 2007 01:09:22

Niemand die me antwoord op kan geven op de vraag waarom mn max. spanning te laag uitvalt en ik een negatief voltage heb van -0,5V?

Henry S.

Moderator

Op 27 juni 2007 11:54:08 schreef RvL:
Zojuist het schema op pagina 5 gemaakt, voor de DVM's, maar er zit een klein foutje in de componentopstelling.

Ik mis hier een draadbrug van C9 naar de basis van T5. Deze staat niet in de PDF. Aan de hand van het schema is er natuurlijk wel achter te komen, maar misschien toch handig om te vermelden voor degene die blind een printplaat maken en bestukken.

Klopt, is eerder in dit topic gemeld, maar ik ben dat glad vergeten te veranderen.

Op 27 juni 2007 21:16:27 schreef RvL:
[...]
De maximale spanning die ik er nu uitkrijg is 22.5V. Niet de 25V die ik op het oog had,

Heb ik ook, en bij een hogere spanning wordt je trakteert op brom bij hoge belastingen omdat de spanning over C4 inzakt, zie ook het topic.
Met R8+R9 is de maximale spanning te veranderen, maar hou het rond deze waarden, precisieweerstanden of weerstanden er uit en vervangen door een 250Ω instelpotmeter.

maar dat kan te maken hebben met of de FETs, of het feit dat R3 bij mij niet 0,82ohm is maar 1ohm. Ga die nu eerst eens vervangen door 0,68ohm + 0.15ohm in serie, kijken wat dat uithaalt. dat haalt dus niets uit.

Nee, dat is de stroommeetweerstand!

Wat me net ook nog opviel is dat, als ik zowel P1 als P2 dichtschroef, ik op een negatief voltage van -0.5V uitkom. Ligt dit toch aan die andere FETs (BF245C) die ik gebruik? Voeding doet het verder naar mijn weten goed

Met een weerstand in serie met P2 voorkomt de negatieve spanning, 1k instelpotje proberen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oke, dank je wel voor je antwoord! Het ging mij voornamelijk om die negatieve spanning. Niet iedere hardware vind -0,5V echt prettig als ik de datasheets moet geloven.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb dat nu dus ook opgelost. Een 39 ohm weerstand in serie met P1 en een precisietrimmer van 1k in serie met P2 en geen negatieve spanning meer.

Heb ik nog een vraagje, want zoals ik het in gedachte had werkt het niet. Kan ik, op een of andere manier, bij lagere voltages een wikkeling uitschakelen om zo het te dissiperen vermogen te verlagen? Ik dacht gewoon een schakelaar te kunnen gebruiken die de ene wikkeling afkoppelt en de andere aankoppelt (beetje een cryptische omschrijving, hoop dat het duidelijk is) maar volgens mij werkt dit niet. De schakeling werkt immers ook niet als ik een 2x7V trafo er op aansluit.

Wat ik dus wil is de ingangsspanning over IC1 en IC2 verlagen bij voltages lager dan pakweg 10V, zodat het te dissiperen vermogen verminderd.

Dat zou een leuke uitbreiding zijn op een toch al leuke voeding!

vandaag een trafo gekocht, schrok toch een beetje van de prijs...

Vandaag wat toegevoegd aan mijn versie van de voeding, maar misschien dat een ander er ook wat aan heeft.

Aangezien ik een nogal kleine behuizing heb (oude behuizing van een ATX-voeding) is koeling een klein probleem. Ik ben daarom aan het klussen gegaan met een LM335 en een opamp als comparator. Het idee was om een referentiespanning aan te bieden op de inverterende ingang van de opamp en de LM335 aan de niet-inverterende ingang te hangen.

Zodra de LM335 de referentiespanning bereikt schakelt er een ventilator aan. Zodra de LM335 onder de referentiespanning komt gaat de ventilator weer uit (simpelweg de werking van een comparator).

Hierbij ook het schema (klik voor grote versie):
http://www.cvtvraagteken.nl/images/thumbthermostat.jpg

Wat uitleg bij het schema. R1 en R2 vormen een spanningsdeler welke de 12V van de LM7812 terug brengen naar ongeveer 3,3V. Dit is de referentiespanning.

De schakeling rond de LM7812 is een standaard voeding. Eventueel kan gekozen worden van een LM78L12. Dit is afhankelijk van wat je ventilator trekt. De schakeling zelf zal niet veel hoger komen dan 10mA.

R3 is de voorschakelweerstand voor de tor. Deze is zo groot omdat de opamp geen rail-to-rail is. Als de spanning van de LM335 < referentiespanning, zal de uitgang van de opamp dus geen 0V zijn, maar iets hoger (1,3 als ik me niet vergis). Hierdoor wordt de tor iets of wat opengestuurd. Is R3 te klein, dan schakelt het relais al. Is R3 te groot dan schakelt het relais niet of loopt hij te denderen. R3 is overigens wel afhankelijk van het gebruikte relais. Mijn relais schakelt al bij 15mA. 180k is dan een goede waarde. Als je relais meer nodig heeft kun/moet je R3 verlagen.

Ik heb voor een relais gekozen met dezelfde reden als R3, nml. dat de opamp geen rail-to-rail is. Hierdoor zou Q1 iets in geleiding gaan waardoor er een lage spanning op de ventilator komt, laag genoeg om hem net niet te laten draaien. En dat is iets wat ventilators niet echt jofel vinden.

R4 is de voorschakelweerstand voor de LM335. Hierdoor gaat er een stroom lopen van 1,7mA, wat voldoende is om de LM335 te laten werken. De meting wordt verricht tussen R4 en de + van de LM335.

D1 behoeft geen uitleg, D2 is de vrijloopdiode voor het relais.

Geheel wordt gevoed met 1x12VAC van dezelfde trafo als de labvoeding.

Mogelijke verbeteringen:
-Calibreren LM335
-Nettere referentiespanning
-Rail-to-rail opamp, theoretisch kan relais dan weg
-Referentiespanning verlagen zodra ventilator draait. Deze draait dan langer. Zodra de ventilator uit gaat, spanning weer verhogen.

Schiet er maar op, alle feedback is welkom! Multisim files evt. op aanvraag.

Henry:
Wat heb je met de 2e voeding gedaan?
(op het begin zie ik dat je 2 dezelfde voedingen gemaakt hebt)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Dat was de bedoeling, ik heb alles liggen, tot aan kast en knoppen toe. Alleen je weet denk ik wel hoe het gaat... andere dingen, nieuwe ideeen, tijdgebrek (al was 4 weken vakantie precies wat ik nodig had ;)).

@RvL: Hoe draait het?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oke..
PS: Dickbest heeft nu leuke koelblokjes!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Misschien een stomme vraag, maar ik vroeg me af welke dikte van kabels ik minimaal moet gebruiken in de labvoeding om de print te verbinden met de potmeters en de connectors?

Henry S.

Moderator

Potmeters: Dun draad, bijvoorbeeld draad voor breadboards, het pakketje van Velleman, hier lopen geen stromen van betekenis.

Connectors/ secundaire gedeelte van de trafo: 0.75-1mm, ik gebruik zelf draad van oude ATX voedingen >:), de verbindingen zijn kort, en stromen relatief laag.

Netgedeelte icl primaire deel van de trafo: Hetzelfde draad maar nu alle aanraakbare punten geisoleerd met krimpkous.
Gebruik een degelijk netsnoer met aangegoten platte stekker.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hartelijk bedankt Henry S. voor dit nachtelijke antwoord :)!

Heb nog een paar vraagjes in verband met de labvoeding:

- Ik heb de printplaat afgedrukt in schaal 1:1(denk ik), klopt het dat de afmetingen 5x11 cm zijn?

- Mijn elco van 4700 uF past niet op de printplaat, is het een probleem als ik de elco naast de print ergens aan vastmaak? Ik weet dat de draden naar de elco niet te lang mogen zijn, maar heb geen idee hoe lang ze effectief mogen zijn...

- Hoe warm mag mijn koelplaat worden? Ik heh hier 2 koelplaten liggen en denk ze te gebruiken bij de labvoeding, maar ik weet niet of ze de LM317 voldoende koel gaan houden... Of is dit een kwestie van gewoon proberen...

Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2007 17:19:06 schreef STINO88:
- Ik heb de printplaat afgedrukt in schaal 1:1(denk ik), klopt het dat de afmetingen 5x11 cm zijn?

Dat klopt precies.

- Mijn elco van 4700 uF past niet op de printplaat, is het een probleem als ik de elco naast de print ergens aan vastmaak? Ik weet dat de draden naar de elco niet te lang mogen zijn, maar heb geen idee hoe lang ze effectief mogen zijn...

Geen meters, maar 10cm is geen probleem.

- Hoe warm mag mijn koelplaat worden? Ik heh hier 2 koelplaten liggen en denk ze te gebruiken bij de labvoeding, maar ik weet niet of ze de LM317 voldoende koel gaan houden... Of is dit een kwestie van gewoon proberen...

Voor de veiligheid niet hoger dan een graad of 50, de meeste warmte ontstaat trouwens bij lage uitgangsspanningen (bijv 5V) en relatief hoge stromen (bijv 1.5A).
De voeding moet daarbij ruim 40W in warmte omzetten.

Idd een kwestie van proberen, vóór het in bouwen de regelaars op de koelplaten monteren, met pasta en isolatieplaatjes, en belasten met een laagohmige weerstand (4Ω of lager, denk om het vermogen van de weerstand).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Welke trafo's zijn geschikt voor de labvoeding waarover dit topic gaat?

Is dit goed??

http://www.eijlander.nl/article.php?group=895&id=216718&PHPSES…

Dan ga je naar uitgangsstromen van maximaal 600-650mA.
met de 212048 (2*2A, zoals in het ontwerp) kun je wel richting de 1,5A gaan