Vandaag wat toegevoegd aan mijn versie van de voeding, maar misschien dat een ander er ook wat aan heeft.
Aangezien ik een nogal kleine behuizing heb (oude behuizing van een ATX-voeding) is koeling een klein probleem. Ik ben daarom aan het klussen gegaan met een LM335 en een opamp als comparator. Het idee was om een referentiespanning aan te bieden op de inverterende ingang van de opamp en de LM335 aan de niet-inverterende ingang te hangen.
Zodra de LM335 de referentiespanning bereikt schakelt er een ventilator aan. Zodra de LM335 onder de referentiespanning komt gaat de ventilator weer uit (simpelweg de werking van een comparator).
Hierbij ook het schema (klik voor grote versie):
Wat uitleg bij het schema. R1 en R2 vormen een spanningsdeler welke de 12V van de LM7812 terug brengen naar ongeveer 3,3V. Dit is de referentiespanning.
De schakeling rond de LM7812 is een standaard voeding. Eventueel kan gekozen worden van een LM78L12. Dit is afhankelijk van wat je ventilator trekt. De schakeling zelf zal niet veel hoger komen dan 10mA.
R3 is de voorschakelweerstand voor de tor. Deze is zo groot omdat de opamp geen rail-to-rail is. Als de spanning van de LM335 < referentiespanning, zal de uitgang van de opamp dus geen 0V zijn, maar iets hoger (1,3 als ik me niet vergis). Hierdoor wordt de tor iets of wat opengestuurd. Is R3 te klein, dan schakelt het relais al. Is R3 te groot dan schakelt het relais niet of loopt hij te denderen. R3 is overigens wel afhankelijk van het gebruikte relais. Mijn relais schakelt al bij 15mA. 180k is dan een goede waarde. Als je relais meer nodig heeft kun/moet je R3 verlagen.
Ik heb voor een relais gekozen met dezelfde reden als R3, nml. dat de opamp geen rail-to-rail is. Hierdoor zou Q1 iets in geleiding gaan waardoor er een lage spanning op de ventilator komt, laag genoeg om hem net niet te laten draaien. En dat is iets wat ventilators niet echt jofel vinden.
R4 is de voorschakelweerstand voor de LM335. Hierdoor gaat er een stroom lopen van 1,7mA, wat voldoende is om de LM335 te laten werken. De meting wordt verricht tussen R4 en de + van de LM335.
D1 behoeft geen uitleg, D2 is de vrijloopdiode voor het relais.
Geheel wordt gevoed met 1x12VAC van dezelfde trafo als de labvoeding.
Mogelijke verbeteringen:
-Calibreren LM335
-Nettere referentiespanning
-Rail-to-rail opamp, theoretisch kan relais dan weg
-Referentiespanning verlagen zodra ventilator draait. Deze draait dan langer. Zodra de ventilator uit gaat, spanning weer verhogen.
Schiet er maar op, alle feedback is welkom! Multisim files evt. op aanvraag.