Zo'n sheet heb ik met de laserprinter uitgeprint op speciaal lasersheet. Alleen als ik hem op een wit papier houd, is het egaal zwart. Maar tegen het licht zie je iets lichtere plekken. Is dit erg bij het belichten van de printplaat?

Je kan het altijd een beetje bijkleuren. Let wel op als je belicht, de kant met de inkt tegen de plaat!

Hallo,

Het etsen is gelukt. Nu ben ik aan het solderen. Alleen een vraagje, maakt het uit als ik voor die 5 W weerstand een 9 W weerstand neem? Het gaat namelijk over R1 1K. De ruimte is er niet, maar naast de print heb ik nog wat spoortjes laten zitten zodat ik hem daar kan plaatsen.

Nog een andere vraag. Ik heb 2 meters gekocht bij Dick Best. http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=40…
Deze zijn het. Een voltmeter en een amperemeter. Maar waar moet ik de spanning meten en waar de stroom?

De voeding is geen probleem voor deze meters. Voorlopig voed ik ze gewoon met een 9 V batterij.

Alvast bedankt.

Een weerstand van groter vermogen is alleen maar beter.

De spanning meet je natuurlijk over de uitgangsklemmen.
De stroommeter heeft een eigen meetweerstand als 't goed is? Dan neem je die op in de plusleiding. Direct voor ic2 is misschien het mooiste, dan wordt de uitgangsspanning er niet door beinvloed.

De meters ieder met z'n eigen 9V batterij voeden.

Dick Best heeft de amperemeter afgesteld op 2 A, dus ik weet niet of hij dan een eigen meetweerstand heeft. Ik neem aan van wel.

Elko C3 staat bij de plus over wisselspanning, ploft hij dan niet uit elkaar?

Kijk bij de + in de componentenopstelling.

Op 3 juli 2007 09:42:43 schreef Corné 12:
Dick Best heeft de amperemeter afgesteld op 2 A, dus ik weet niet of hij dan een eigen meetweerstand heeft. Ik neem aan van wel.

Dat zie je snel genoeg... De meetweerstand zal wat vermogen verstoken. En anders even navragen.

En een 0,1Ω/5W meetweerstand geeft 0,1V per A, mbv de meterhandleiding kan je snel controleren of de meter op het 199.9mV (=1,999A) bereik staat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Als je bij Dick Best in de beschrijving die bij de meter staat kijkt staat er dit:

Voor 1 euro extra lever ik deze meter gemodificeerd voor volle schaal 2V-20V-200V-0,2A-2A-20A. Geef dan wel even bij de productopties aan voor welke spanning of welke stroom.
Voor 19,99 Amp. Heb je een weerstand nodig van 0,01 ohm bij 5W en 1% Daar is niet gemakkelijk aan te komen (betaalbaar dan) Gelukkig heb ik ze van 0,005 ohm, 2 in serie en je bent er.

Dus er zit inderdaad een meet weerstand bij en wel 2 in serie van 0R005 5Watt

Hola ...

Hij heeft ze ... staat nergens dat ze er bij zitten.

En ook niet welke weerstandswaarde, maar dat kan de TS zo nakijken.

Ik heb de 20A-versie besteld met weerstand, de 2 stuks 0,005 Ohm weerstanden zitten al achterop de meter gesoldeerd.
Bij Cornee zou er dan een 0,1 Ohm weerstand achterop moeten zijn bijgesoldeerd.

Bij mij zitten er 2 weerstanden in serie van de com naar in. Deze weerstanden zijn: 350-8 e R005 3%. Klopt het dan en zo ja hoe sluit ik ze aan en waar?

Dat zijn 0,005Ω weerstanden, moeten in serie met de uitgang van de voeding.

Maak het nog iets uit of je bij de min of bij de plus in serie de stroom meet?

Als je de stroomsterkte instelt, kun je dit toch niet op de meter aflezen? Of is dat instellen alleen maar een beveiliging voor het kortsluiten?

Je wilt positief meten dus doe je de + van de meter aan de +, de - aan de uitgang van de voeding. Net als een ampèremeter.

Je meet de uitgangsstroom, meer niet.
De instelling is de maximale stroom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Printplaatje is af, moet alleen nog de meters aansluiten. De print werkt goed, alleen de maxiumspanning is 22,6 met vol uitgedraaide potmeter. Klopt dit?

Nu heeft tie nog een poosje aangestaan per ongeluk, de weerstand van 1 K 9W is erg warm en de spanning is nog maar 6,8 V (potmeter helemaal uitgedraaid). Hoe kan dat?

De 1k weerstand wordt altijd warm, er wordt een paar Watt omgezet in warmte, tevens zou de voeding continue aan moeten kunnen staan...

De 22,6V kan wel kloppen, heb ik kortgeleden nog gepost in http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/11
Zie ook de rest van dat topic.

Dat de spanning gezakt is klopt niet! Wordt iets anders heet?
Wat is de spanning over de 1k/9W weerstand?

Nadat ik aan de potmeter van de stroom draaide was het weer goed. Maar die stond niet volledig uitgedraaid.

De spanning over de 1K weerstand is 36 V.

Ik heb in plaats van de 1N4004 diodes 1N4007 diodes genomen, want die stuurde hij op in plaats van de 1N4004.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op (27%)]

Klinkt allemaal vrij normaal. Het heet dan ook stroombegrenzing. Bij teveel aan stroomafname wordt de spanning gereduceerd. Verder zijn 1N4007 minstens even goed.

Er was geen belasting, maar toch moest de potmeter op een kwart staan, anders had je geen maximale spanning. Als hij dan net tussen inzakken en gewoon maximaal staat (spanning staat op max) dan staat hij op 6,5 V.

Kan dat dat er een tussen weg is tussen inzakken en de ingestelde spanning?

En is het gewoon dat de potmeter op een kwart moet staan om zo spanning te krijgen?

Edit: bij een weerstand van 270 ohm zakt hij al in elkaar.
Het lampje doet het wel.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op (10%)]

Kijk eens op je ergens een sluiting hebt, het lijkt alsof je in de stroom begrenzing staat.
Wat je bedoelt met je stand van je potmeter snap ik niet goed.
Leg eens uit

Brand de led?

Dat wordt meten en nog eens meten :P..

Zet beide potmeters eens precies in de middenstand en geef eens wat spanningen door.
Wat zijn de spanningen van alle pins van de LM317's
en de negatieve spanning op de onderste rail?

De led brandt wel.

Als je spanning wilt meten moet de potmeter van de stroombegrenzing, op een kwart staan anders heb je geen spanning.

De bc141 wordt wat warm, verder de grote weerstand van 1K, meer niet. De LM317 ook niet.

Spanningen:

totale spanning trafo: 26.9 V
c4: 12,9 V
t3: tussen G en S 11,4 V
t2: tussen C en E 18,9 V
c3: 16,2 V

LM's weet ik niet hoe ik dat moet meten.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op (27%)]

Huh?
Om fout te zoeken moet je meten...

Je zet beide potmeters in de middenstand.

Min van je meter op de ground (=min van uitgang)
De plus van je meter op pin1 van de eerste LM317, waarde noteren.
Daarna de plus van je meter op pin2 van de eerste LM317, waarde noteren, enzo verder...