Hallo CO-ers,

Ik heb nu de LM's op de koelplaat zitten, maar nu wil ik zeker weten dat ze goed geisoleerd zijn. Als ik geen weerstand meet tussen het plaatje (van de LM) en de bout is het dan goed?

Een oneindige weerstand lijkt me beter dan geen, =0Ω, weerstand!

Als ik met de multimeter meet geeft hij een 1 weer op de hoogste stand, dus ik ga er vanuit dat het goed zit.

Hallo,

Het is weer een poosje geleden met dit topic, maar ik ben nu bezig met de afwerking. Ik heb 2 meters gekocht bij Dick Best, LCD Paneelmeter 3 1/2 digit. Maar de voltmeter deed het eerst goed (20 V) maar nu geeft hij bij niets te meten 0,04 V aan, en als je iets meet, geeft hij van alles aan of nog steeds 0,04 V. Waar ligt dit aan? Of is tie klaar voor de schroot?

Die Dickbest-metertjes heb ik ook in m'n voeding zitten.
Ze zijn nogal gevoelig voor stoorsignalen, zowel via de voeding als via de ingang van het metertje.
Wat je kunt doen om de Voltmeter te testen: zet de voeding uit en haal de aansluitdraden los.
Voedt het metertje met een 9V batterij en sluit een andere batterij aan op de input van de voltmeter.
Dan moet hij zeker een correcte en stabiele meetwaarde weergeven.

Je zou misschien kunnen proberen de (-)-meet ingang met twee weerstanden (10k oid) in het midden van je zwevende voeding te houden.
Allicht is de capaciteit van de trafo etc. wat te groot om dat alleen met de hoge ingangsimpedanties zo te houden.

Het zonder meer zwevend voeden van dit soort metertjes blijft imo een vreemd volksgebruik, maar ik heb zelf geen toepassingen voor een dergelijk instrumentje en baseer mij uitsluitend op de datasheet van de bekende DVM-ic's.

De voeding wat ik altijd gebruik is 9 v. hij heeft het gedaan, maar heb hem gebruikt om te meten van het gat in de behuizing en na die tijd heb ik er nog wat aangesoldeerd. Nu blijft hij schommelen tussen de 0,10 - 0,30 v en als je dan iets meet schommelt hij ook.

Edit: wat ik wel heb geprobeerd, een 9 v batterij voor 2 van die metertjes.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op (14%)]

Je moet de metertjes ieder een eigen voeding geven, die volledig gescheiden is van de rest van je labvoeding, anders gaan ze kapot.

De voeding was gescheiden van de labvoeding. Maar ze zaten wel allebei op 1 9v batterijtje. Zijn ze dan ook kapot?

Ja, daar kunnen ze van kapot gaan.

zeker als een meter met zijn low aan massa hangt ( spanning ) en de andere in een meet weerstand in de plus leiding ( stroom )

Dan kun je minimaal 1 meter afgschrijven.

Als je het niet zeker weet, iedere meter een EIGEN voeding.

Als ik ze nu allebei een aparte voeding geef. Kan ik ze wel tegelijk laten meten op hetzelfde aparaat (1 stroom, andere spanning)?

@Zonnepaneeltje: ik zag in het andere topic dat u een aparte voeding heeft gemaakt, heeft u daar een schema van? En zo ja, kunt u hem online zetten of toe sturen?

Ja dat kan, zie mijn topic.

Schema? Wat dacht je van een trafo met twee gescheiden secundaire wikkelingen en twee 78Lxx met toebehoren. ;)

Ja, Henry S. zegt het precies goed ;)
Schema staat hier bij de schakelingen. Gewoon 2x de 78Lxx voeding.
Ter aanvulling, ik heb het hele spul in smd uitgevoerd, behalve de trafo en de 2 elko's en de aansluitblokjes :P.

Maar bij de 78xx voeding zag ik, bij de 78L09 dat je een 12 V trafo nodig hebt, maar hoe heeft Zonnepaneeltje dat gedaan, want ik zag namelijk een 9 v trafo.

Die mini-trafo's geven onbelast en bij kleine belasting een veel hogere spanning af. Aangezien de LCD-DVM bijna niks aan stroom trekt, blijft die trafospanning dus hoger dan de opgegeven nominale spanning.
Ik weet de exacte waarde niet precies meer, maar de trafospanning is iets van 13Volt en na gelijkrichting 18V. Dat is meer dan genoeg voor een 78L09 :)

Meet de gelijkgerichte en gebufferde uitgangsspanning van een 9V-trafo, en je zit al snel boven 12V - tenzij je hem zwaar belast, uiteraard.

@Zonnepaneeltje: ja, hoe kleiner zo'n trafotje, hoe hoger de onbelaste spanning tov. de opgegeven spanning. Dat is toch de indruk die ik heb.

[Bericht gewijzigd door pros op (34%)]

Dan bestel ik maar 2 nieuwe metertjes + de voeding. Ik heb nog geprobeerd om van de voltmeter een amperemeter te maken en andersom. Beide geen resultaat.

@Zonnepaneeltje: pastte dat trafootje door brievenbus, of werd het een pakket?

Iedereen bedankt.

Ik heb nu een 12V trafo met een 7810..
Allemaal niet in SMD.. zo veel maakt het niet uit.

Zelf nog even een print tekenen en klaar..

Hoe kom je BTW aan de afmetingen van de trafo in ultiboard?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (38%)]

Op 4 september 2007 21:29:04 schreef pros:
@Zonnepaneeltje: ja, hoe kleiner zo'n trafotje, hoe hoger de onbelaste spanning tov. de opgegeven spanning. Dat is toch de indruk die ik heb.

Dat noemt men de 'regulation factor' van de tra(ns)fo:
Het verschil in % tussen de nullastspanning en de effectieve (opgegeven) spanning bij nominale belasting.

Praktisch:
Hoe kleiner de trafo (VA) hoe hoger de regulation factor.
Hoe groter de trafo (VA) hoe lager de regulation factor.

Bij serieuze fabrikanten staat dit altijd in de datasheet/specificaties.

CD :)

En hoe gaat het er mee?

Zeer goed! En met u? ;)

CD :)

Ja hier ook zeer goed!
Net een project afgewerkt.. (Zie het show toppic)

Maar ik doelde meer op de voeding van corné 12

Goed, alleen het project ligt weer even stil. School weer begonnen en examenjaar. Het worden 2 nieuwe meters + een voeding met 2 * 78L09. Maar ik wacht nog even, want ik kan dan gelijk onderdeeltjes voor mn volgende project bestellen. Voeding werkt wel goed.

Een andere vraag, ik heb van die bananenstekkers + de bijhorende connecters, wat voor snoer kun je het best aan de bananenstekkers maken?

Ik gebruik PVC meetsnoer.
http://www.conrad.nl/goto/?product=138185 ooit eens een rol rood en zwart gekocht bij de grote C.

Bestaat ook in silicone uitvoering, dit is soldeerbout bestendig. http://www.conrad.nl/goto/?product=137910