Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

Ik heb hier ook iets liggen waar ik geen weg mee weet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/raarding.jpg
Waar het vandaan komt? Geen flauw idee. Behuizing is keramisch. Afmetingen (BxHxD): 14mm, 8mm, 4.5mm.

Het gedraagt zich een beetje als een zenerdiode. Stuur ik er in één richting 1mA door, dan blijft er 9.378V over staan. Verhoog ik de stroom tot 100mA, dan gaat die spanning een tikkeltje omhoog - 9.417mA (voedingsspanning stroombron = 18V).
Keer ik de richting om, dan blijft er nog 0.001V (1mA) tot 0.029V (100mA) over staan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@ Pros: het lijkt verdacht veel op een inductiearm weerstandje van 0,27 Ohm, zoals je dat in eindtrappen van versterkers kunt vinden.
In de ene stroomrichting klopt de waarde van 0,27 (0.29) Ohm wel...

Een weerstand met zenerdiode-karakteristieken? Nou ja, dat Ω-teken staat er niet voor niets, natuurlijk...

BTW: 't is 0.029V bij 100mA - nulletje meer na de komma.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Misschien is hij in 1 richting niet helemaal 'lekker' meer...
0.029 V gedeeld door 0.1A geeft toch echt 0.29 Ohm hoor :)

Oeps! Je hebt gelijk, Zonnepaneeltje. Heb het nog eens getest met 20mA: 0.005V. Zou dan 0.25R zijn. En met 1A: 0.268V.

Blijft nog de vraag waarom hij zich in de andere stroomrichting zo raar gedraagt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
DE OLDE

Overleden

Ik kan het niet anders zien als een weerstand van 0,27ohm , ze worden veel gebruikt als emmitorweerstand bij audio eindtorren. Als hij een grotere weerstand vertoont zal hij wel overleden zijn aan een sterfgeval.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Mmm... Nu gedraagt hij zich in beide richtingen als een normale weerstand. D'r zal intern wel iets mis zijn, denk ik.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dan doe ik er ook eentje. Ik vraag me al jaren af waar dat ding voor dient.
Gezien het symbool lijkt het een soort dubbele condensator.
De twee buitenste polen lijken echter met elkaar doorverbonden, ik meet ongeveer 0,1 Ohm.

Tussen het middelste pootje en 1 van de buitenste is een capaciteit te meten van 1 uF.

http://www.uploadarchief.net/files/download/vreemdecondensator.jpg

Is deze condensator misschien bruikbaar als kwaliteitscondensator in een audio-versterker?

Het is een asymetrisch netfilter.

Aha, en wat kun je ermee/ hoe moet hij aangesloten?
Bij een netfilter denk ik gelijk aan condensatoren+ spoelen...

De meest logische aansluiting lijkt me dan: stroomvoerende leiding links erin en rechts er weer uit. De middelste pin aan de andere zijde van de 'voeding' ?

Edit: ik meet een inductie van 0.05 uH. Dus er is geen sprake van een 'spoel' tussen de beide buitenste aansluitingen.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op dinsdag 11 maart 2008 12:09:26 (18%)

DE OLDE

Overleden

Is een doodgewone ontstoorcondensator, had je ook in gele uitvoering van het merk ITT (Ik Trek Terug zei ik altijd)
In de jaren 70 zijn heel veel brandjes onstaan door de gele ITT's

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Deze zaten voornamelijk in in Duitsland gemaakte toestellen, was VDE voorschrift. Als zo'n ding stuk ging en dat deden zij nogal eens, gaf dat een hoop rook!
De gele waren 220 volt, dus te krap en de grijze waren 250 volt en bleven wel heel.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@Zoef

27 is waarschijnlijk een spoel en 28 een polyfuse...

@Iedereen, wie weet 2/3/4/22/24/30

En hoe weet ik de waardes van de condensators 6 tm 16, heel vaak staan er heel veel dingen op, hoe weet ik wat de waarde is?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Pros:
Hoe maak je zo'n mooie scherpe foto, van zo dichtbij?
Mijn pa heeft een canon, maar daar kan ik op de ''bloemetjes'' stand nog niet zo'n dichtbije foto mee maken! Misschien een standaart?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Als je de camera gewoon in de hand houd, zul je met de 'bloemetjesstand' geen scherpe foto krijgen. Het is belangrijk dat de camera roerloos staat.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Sine

Moderator

Tuurlijk wel, met genoeg licht moet dat geen enkel probleem zijn.

dit is ook uit de hand genomen

*clickable*
http://members.home.nl/guidomennen/bizar/IMG_0602-1.JPG

OK, wat mag dat dan wel weer zijn? :+

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

volgens mij een heeeeeeeeeeeel klein 7 segment scherm.
en het is niet eens een foto van KIF;)

klein is fijn

Moderator

Ik heb wel iets anders hoor:
http://www.kleinisfijn.nl/co/onbekend_onderdeel.jpg

Het dingetje is 6.7mm lang, 1.6mm in doorsnee, heeft 3 soldeervlakken, komt uit een HF toepassing en ik heb geen flauw idee wat het is..

free_electron

Silicon Member

T-filter.tussen buitenste twee klemmen staat ferriet middenste klem is cap naar grond

code:



 o--nnnnn---+---nnnnnn-o
           _|_
           _ _
            |
            o

[Bericht gewijzigd door free_electron op dinsdag 11 maart 2008 18:29:39 (39%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 11 maart 2008 17:57:32 schreef riktw:
volgens mij een heeeeeeeeeeeel klein 7 segment scherm.

Inderdaad, ik heb hier nog zulke van hetzelfde formaat liggen.

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Sine

Moderator

Jup, een stuk uit een oude texas instruments rekenmachine, de die's zijn direct op de print gelijmd.

free_electron

Silicon Member

merk op dat die dingen GEEN led's zijn !!! maar gloeidraden !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten