Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

als ik genoeg geld heb:+
http://www.professionalequipment.com/product_images/T412-3650_product.jpg

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

vanaf 50 euro heb je al een deftige.. en voor 20 euro kan je ze ook al vinden

@ elektro_freakz
Leuk apparaatje, niets prutsen om hem er tussen te krijgen. Bij een el-cheapo zit er ook wel een lazertje ter indicatie op. Merk je snel genoeg of je in de buut zit van een warm onderdeel (echter meet deze niet de luchttemperatuur.

Nog iets leuks van Fluke:
http://www.fluke.co.uk/comx/portal_ti2.aspx?locale=nlnl

Zie je meteel wat er warm is en wat niet. In combinatie met foto en warmtebeeld erg duidelijk.

PS. Dit laatste is alleen als je echt geld over hebt, je een leuk speeltje wil hebben, en je je verveelt. Andere mensen hebben moeite nodig om dit geld bij elkaar te krijgen en dan gaan punt 1 en 3 al niet op. :)

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Op 5 mei 2008 12:45:22 schreef Biggles87:
PS. Dit laatste is alleen als je echt geld over hebt, je een leuk speeltje wil hebben, en je je verveelt. Andere mensen hebben moeite nodig om dit geld bij elkaar te krijgen en dan gaan punt 1 en 3 al niet op. :)

" Er zijn modellen voor elk budget." ;)

Vanaf 2.300 euro meen ik, en tot ongeveer 23.000. (heb laatst een voorlichting bijgewoond over deze beestjes (Geloof me er zitten echte beesten tussen. Dat bevestigd de prijsindicatie hierboven)

*edit

IR camera's maken gebruik van een speciale lens van (pin me er niet op vast) selenium. Zeldzaam en per chip aangepast. Dus niet standaard. (in meeste gevallen is de lens duurder dan het apparaat, maar dat houd zich in stand door het verkopen van duurdere modellen)

[Bericht gewijzigd door Biggles87 op maandag 5 mei 2008 14:20:19 (42%)

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

net even voor de lol alarmsysteem gehaald. toen heb ik meteen voor z'n thermometer gevraagd.

79,95 voor het ''pistool''
49,95 voor hetzelfde aleen het heeft het formaat van je handpalm

ontopic maar weer?:P

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Dit hebben we hier op het werk :

http://us.fluke.com/usen/products/ProductDetail.htm?cs_id=8571%28Fluke…

Je multimeter in de stand mV en meten maar die temperatuur :)
Werkt best goed hoor :)

@ elektro: Het gaat hier om camera's niet om temperatuur meters. WarmteBeeldCamera's zijn wel degelijk duurder dan een IR thermometer. De lens in een warmtebeeldcamera is appart geslepen voor een gewoon en een warmtebeeld.

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Op 5 mei 2008 12:45:22 schreef Biggles87:
...
Nog iets leuks van Fluke:
http://www.fluke.co.uk/comx/portal_ti2.aspx?locale=nlnl

Zie je meteel wat er warm is en wat niet. In combinatie met foto en warmtebeeld erg duidelijk.

PS. Dit laatste is alleen als je echt geld over hebt, je een leuk speeltje wil hebben, en je je verveelt. Andere mensen hebben moeite nodig om dit geld bij elkaar te krijgen en dan gaan punt 1 en 3 al niet op. :)

En hou er ook rekening mee dat het niet werkt op glanzende oppervlaktes (je zit de reflectie te meten, meestal de temperatuur van je handen), en je de omgeving moet verduisteren om lagere temperaturen te meten.
Maar wel interessant om bij de hand te hebben die éne keer dat je het echt wel nodig hebt (om de temperatuur van enkele CCFL's met elkaar te vergelijken bijvoorbeeld).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 5 mei 2008 14:15:44 schreef Biggles87:
Vanaf 2.300 euro meen ik, en tot ongeveer 23.000. (heb laatst een voorlichting bijgewoond over deze beestjes (Geloof me er zitten echte beesten tussen. Dat bevestigd de prijsindicatie hierboven)

*edit

IR camera's maken gebruik van een speciale lens van (pin me er niet op vast) selenium. Zeldzaam en per chip aangepast. Dus niet standaard. (in meeste gevallen is de lens duurder dan het apparaat, maar dat houd zich in stand door het verkopen van duurdere modellen)

Werk hier regelmatig mee om problemen op te sporen in besturingskasten. Erg leuk als je ermee om kunt gaat. Zeker de mogelijkheid om foto's te kunnen nemen is mooi om de situatie voor en na te kunnen vergelijken.

jahoor, het is weer prijs:P

ik mijn kamer opruimen, ga ik op een klein stukje metaal staan (volgens mij een stukje poot van een weerstand) hoppa, recht in me voet:(

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
bprosman

Golden Member

Da's t voordeel van de tegenwoordige PLCC, TSOP processors, als je daarop trapt heb je tenminste geen 40 gaatjes in je voet als bij de "oude" 8051.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 mei 2008 22:29:47 schreef bprosman:
Da's t voordeel van de tegenwoordige PLCC, TSOP processors, als je daarop trapt heb je tenminste geen 40 gaatjes in je voet als bij de "oude" 8051.

Ik heb nog een mooi litteken in mn arm van een MOS VIC-II die omgekeer op mn buro lag :

"He he zo even uitrusten" *legt arm neer ..... :P

Henry S.

Moderator

Op 5 mei 2008 00:04:48 schreef klein is fijn:
[...]En probeer dan je lach maar eens in te houden.. :D

Keihard gelachen natuurlijk :+

Op 5 mei 2008 00:09:29 schreef BoudewijnEctor:
Hoe lang duurde het in thinner oplossen btw henry?

Even.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Jaartje geleden ongeveer was ik bezig met het dak van een kas open en dicht te laten gaan. Het kastje wat ik er voor gemaakt had werkte niet zoals bedoelt dus die moest uit elkaar. In het kastje zat een mooie schakelaar waardoor hij spanningsloos werd en ik dus veilig zou kunnen werken zonder aan de 400V te blijven plakken. Maar na een aantal keren die schakelaar gebruikt te hebben kan het natuurlijk gebeuren dat je hem vergeet. Ik pak mijn ongeisoleerde schroevendraaier vast en zet hem zo rechtstreeks op een fase.
Volgends mij ben ik nog nooit zo hard geschrokken. ik voelde de schok tot aan mijn schouder.
Na van de schrik te zijn hersteld ik weer rustig aan het werk en iets geconcentreerder.
Ik moest even iets meten met mijn multimeter en ipv hem op voltage te zetten had ik hem lekker op ampere staan. en hoppakee, daar ging mijn multimeter. Hele printplaat zo zwart als mijn zijn kan. Na die tijd heb ik iets beter gelet op het spanningsloos werken bij hogere voltages.

En natuurlijk heb ik weleens de soldeerbout verkeerd om vastgepakt. erger is eigenlijk als een klasgenoot de soldeerbout netjes op je handpalm drukt. Het litteken zit er nog steeds.

Of klooien met hele sterke magneten waar je je vingers ff tussen krijgt. En je zou zeggen dat je het wel afleert als je ze er tussen krijgt. Maar toch heb ik nu al 3 knijpblaren op mn handen.

Op 9 mei 2008 14:51:47 schreef anoniem014:
Jaartje geleden ongeveer was ik bezig met het dak van een kas open en dicht te laten gaan. Het kastje wat ik er voor gemaakt had werkte niet zoals bedoelt dus die moest uit elkaar. In het kastje zat een mooie schakelaar waardoor hij spanningsloos werd en ik dus veilig zou kunnen werken zonder aan de 400V te blijven plakken. Maar na een aantal keren die schakelaar gebruikt te hebben kan het natuurlijk gebeuren dat je hem vergeet. Ik pak mijn ongeisoleerde schroevendraaier vast en zet hem zo rechtstreeks op een fase.
Volgends mij ben ik nog nooit zo hard geschrokken. ik voelde de schok tot aan mijn schouder.
Na van de schrik te zijn hersteld ik weer rustig aan het werk en iets geconcentreerder.
Ik moest even iets meten met mijn multimeter en ipv hem op voltage te zetten had ik hem lekker op ampere staan. en hoppakee, daar ging mijn multimeter. Hele printplaat zo zwart als mijn zijn kan. Na die tijd heb ik iets beter gelet op het spanningsloos werken bij hogere voltages.

En natuurlijk heb ik weleens de soldeerbout verkeerd om vastgepakt. erger is eigenlijk als een klasgenoot de soldeerbout netjes op je handpalm drukt. Het litteken zit er nog steeds.

Vaak stoot een ezel zich niet 2 keer aan dezelfde steen ;)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 29 januari 2020 21:53:08 (1%)

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Mijn vader komt me zeggen dat ik beter moet opruimen. Ik zeg dat dat nergens voor nodig is. Hij zegt dat je overal op trapt (heb veel op grond liggen). Ik ontken en stap 5 seconden later in een ic =(.

Nee, nee, nee, standaard voor soldeerbout is niet nodig, ik leg hem wel neer. Nadat ik heb tussen mijn vinger vastpakte hen ik altijd standaard gebruikt.

Moraal van dit topic:

Pijn is een goede leermeester

Op 9 mei 2008 16:44:29 schreef ToCa:
Of klooien met hele sterke magneten waar je je vingers ff tussen krijgt. En je zou zeggen dat je het wel afleert als je ze er tussen krijgt. Maar toch heb ik nu al 3 knijpblaren op mn handen.

Op een klasuitstap heeft er nog een vriendin van mij het gepresteerd om haar tong tussen 2 zo'n sterke magneten te steken. Dat die magneten er zaten was het probleem nog niet, je moet ze er af krijgen hé... sindsdien is ze het topje van haar tong kwijt en heb ik ze nooit meer met die magneten zien spelen :D

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

oef :o dat is wel heel griezelig...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

meer stomheid in actie, ik ben bezig met het maken van een DIY blue ray laser. dus eerst maar eens die voeding op een broodplankje. WTF! waarom werkt het nu weer niet|:( wat denk je, die voeding heeft een vaste spanning. maar de aantal mA wat door de diode heen gaat is regelbaar. weer wat geleerd. want in Voltstand op mijn multimeter krijg ik geen verschil:P

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ik snap je niet helemaal, maar bedoel je nou dat je een spanningsbron ipv een stroombron op die diode hebt gezet? En nou heb je een blueray-speler gemold ofzo?

Ben je nog 'wounded' geraakt dan?

If you want to succeed, double your failure rate.

nee, ik heb nog niks gesloopt. ik heb eerst getest met een LED. de spanning blijft hetzelfde de aantal mA's niet

en gelukkig ben ik niet ''wounded''

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
klein is fijn

Moderator

Op 8 juni 2008 22:13:34 schreef electro_freakz:
gelukkig ben ik niet ''wounded''

Wat doe je dan hier? >:)

Ik heb mezelf een blaar geknabbeld vandaag. Letterlijk.

Nadat ik twee netentree's, twee schakelaars, twee zekeringhouders en twee gaten voor een TO218 tor uitgeknabbeld had met een knabbelschaar zat er een mooie blaar op m'n wijsvinger.

Dit topic is gesloten