4 kanaals looplicht op 230V

Hey allemaal.

Het is vakantie(zoals velen al gemerkt zullen hebben).
Nu is er tijd genoeg om het oude lichtorgel van mijne pa op te frissen. Ik ga er voorlopig niet te veel aan veranderen want de bedrading is me voorlopig even nog wat te ingewikkeld. Dat kan later altijd nog eventueel.
Nu wou ik hem enkel proberen wat te herstellen.

De licht schakeling werkt niet goed meer. Het is indertijd(zo'n 20à25 jaar geleden) geëtst, maar niet erg netjes.
Het was met de 74XX-reeks gemaakt en ik dacht aan een compleet nieuwe print met de 4017 want dat is eenvoudiger.
Ik zou dus dit schemaatje maken:http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14
Maar dan eerder resetten. Ik moet nu nog wel zelf een print layout ontwerpen.

In het orgigineel zijn er kleine relaitjes gebruikt die triacs doen schakelen. Nu zou ik dit systeem ook nog willen veranderen met optocouplers, dat is moderner en tikketikketikt niet zo. Welk schema is daar het beste voor?

dit
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/67

of dit

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132

Wat is eigenlijk nuldoorgang detectie en is dit voor mijn toepassing nodig?(ik denk van wel)

Alvast erg bedankt.

In het orgigineel zijn er kleine relaitjes gebruikt die triacs doen schakelen.

Ben je daar zeker van? Nooit zoiets raars gezien. En opto-triacs bestonden 25 jaar geleden ook al...

Wat het sturen v/d triacs betreft: als je het tweede schema gebruikt, maar dan met een MOC3032 of een MOC3042 ipv. de MOC3020, heb je meteen een schakeling die enkel tijdens de nuldoorgangen schakelt. Dat geeft het voordeel, dat je een ontstoorfilter achterwege kan laten.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bedankt voor de tip.

Dan zal ik een MOC3032 of een MOC3042 gebruiken. Als je zegt dat dat beter is.
Het is echt met minirelaitjes hoor. Als je het opzet hoor je tik tik tik ... een optocoupler doet dat volgens mij niet.

Dit wordt wel mijn eerste moeilijkere project.
Het is ook nogal een groot licht orgel dat nogal raar in elkaar zit. Je kan er 32 lampen mee schakelen. Het looplicht is slecht voor de helft maar hoeft maar 4 kanaals te zijn.

Ik ben net begonnen met het proberen te tekenen van een PCB layout. Daar zal ik nog wel even mee bezig zijn, tegen dat ik het programma(EAGLE) goed onder de knie heb.

Op 4 juli 2008 21:19:28 schreef bvbart:
Het is echt met minirelaitjes hoor. Als je het opzet hoor je tik tik tik ... een optocoupler doet dat volgens mij niet.

Ik zou toch graag een foto van dat fenomeem zien. Zitten er ontstoorspoelen in? Die durven ook wel eens "tikken".

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik zie geen ontstoorspoel. Alleen 4 kleine blokjes en in het schema waarop het gebaseerd is staat het er zelf bij reed relais.(dat is toch gewoon zo'n klein relaitje hè)
Het (toen)220V gedeelte bestaat per kanaal enkel uit dat reedrelais, eenweerstand van 220ohm en een triac.

Oja het schema is ouder dan 20 jaar het is van 1974.(=34jaar)

De reden waarom dat ik er een nieuwe print en nieuw ontwerp van wil maken is dat die print er zo verschikkelijk uit ziet. Van boven is het ordelijk maar aan de onderkant, het verbaasde me dat het ooit heeft heeft gewerkt.

Ik heb al eens geprobeerd het schema te tekenen. Het is wel wat samengedrukt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/looplicht.jpg
EDIT: In het programma EAGLE, hoe teken ik daar een gewoon gaatje om een draad in te solderen?

EDIT: Kijk ik nu juist in die datasheet? Zie ik nu dat er 60mA door die loopt? Is dat niet redelijk veel?
Klopt dit? De voorschakelweerstand voor die MOC3042 is bij een voedingsspanning van 12V gelijk aan 100ohm.

Op 5 juli 2008 09:38:42 schreef bvbart:
Alleen 4 kleine blokjes en in het schema waarop het gebaseerd is staat het er zelf bij reed relais.(dat is toch gewoon zo'n klein relaitje hè)

Dus toch relais.

Oja het schema is ouder dan 20 jaar het is van 1974.(=34jaar)

Dat verklaart ook veel.

EDIT: Kijk ik nu juist in die datasheet? Zie ik nu dat er 60mA door die loopt? Is dat niet redelijk veel?
Klopt dit? De voorschakelweerstand voor die MOC3042 is bij een voedingsspanning van 12V gelijk aan 100ohm.

Die 60mA is de MAX. stroom die de opto-triac kan verwerken. In de datasheet staat meestal een toepassingsschema. Dat kost je enkele componenten meer, maar het is IMHO een aanrader.
En vermits de MOC3042 voldoende heeft aan 10mA LED-stroom, lijkt een serieweerstand van 1k me logischer bij een voedingsspanning van 12V.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Is het schema van deze site(less component solid state relais) dan niet goed genoeg?

EDIT: Ik heb erg veel moeite met de print layout, ik krijg het nog niet erg netjes.

Een eenvoudiger schema is er niet voor zo'n 4 kanaals
looplicht?

Nogmaals EDIT: Ik heb al eens wat geprobeerd, zijn er nog tips want dit is mijn eerste PCB layout die ik ooit maakte.(moet ooit eens eerste keer zijn)

http://www.uploadarchief.net/files/download/figuur2.gif

Alvast bedankt voor de reacties.

[Bericht gewijzigd door bvbart op zaterdag 5 juli 2008 20:40:28 (35%)

Is mijn ontwerpje al een beetje goed?

de baantjes zullen een stukie breder gemaakt moeten worden, gebruik ook geen 90 graden hoeken, maar 45graden hoeken ;)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
klein is fijn

Moderator

Mwa, niet echt denderend. :)

Eerst gooi je alles wat op een draadbrug lijkt de deur uit. Dit kan heel gemakkelijk enkelzijdig.
Regel 1 bij optocouplers, je laat er geen banen onderdoor lopen! De ruimte tussen de pads komt neer op zo'n 6mm, waarmee je de hele handel klasse II kan houden. Leg je er een baan onderdoor, dan help je die hele isolatie om zeep.

Weerstanden kan je wel banen onderdoor leggen, ze zijn prima bruikbaar als jumpers.

Ik heb vast een beginnetje voor je gemaakt:
http://www.kleinisfijn.nl/co/userpictures/bvbart_01.png

Het stuk met de NE555 moet je zelf maar even uitvogelen, want ik weet niet of de 555 in zo'n schakeling wel goed gaat werken. Ook is die SMD potmeter wat exotisch gekozen..?

Op 6 juli 2008 17:11:35 schreef electro_freakz:
de baantjes zullen een stukie breder gemaakt moeten worden

Leg eens uit, ik zie geen plekken waar veel stroom loopt?

Oei, die SMD potmeter was een foutje. Daar komen eigenlijk gewoon twee gaatjes om draadjes in te solderen die naar de potmeter op het voorpaneel gaan. Het is ook maar mijn eerste proeersel in dit programma. Ik heb het nog niet helemaal door hoe het werkt.

En nog over die NE555. Ik dacht dat dit beter was voor zo'n schakeling. Misschien beter gewoon de schakeling van CO volgen en met dat opampje?

Bedankt voor de reacties, ik geef niet op en blijf proberen te teken met het programma.

@kif
ik zie nu pas dat er geen grote stromen aan lopen.

Op 6 juli 2008 17:43:29 schreef bvbart:
ik geef niet op en blijf proberen te teken met het programma.

zo moet het!:)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

zo moet het!:)

Bedankt.

Ik begin het programma nu al beter door te hebben. Eerste wist ik niet hoe ik zelf lijntjes moest tekenen en vond ik alleen de auto-toets(eerste layout).

Met goeie moed ben ik opnieuw begonnen en dit getekend:

http://www.uploadarchief.net/files/download/figuur1.gif

Alle commentaar is welkom.

Je bent de ontkoppelcondensator bij de ICs vergeten, en ook ontbreken volgens mij aanslutingen voor de voedingsspanning van je schakeling. Ook bevestigingsgaten zijn nooit mis :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dat komt allemaal nog wel in orde. Ik ga voor de voeding later nog wel zorgen als dit al een beetje deftig is. En gaten voor montage zet ik op het laatste wel bij.

EDIT: Erg bedankt KIF. Met dat voorbeeldje had je me al een aardig stuk op weg geholpen.

[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 6 juli 2008 19:45:33 (22%)

Op sommige plaatsen heb je ook via's staan (bijvoorbeeld 2 stuks bij iedere opto), waar zijn die voor bedoelt?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Die zijn om eventueel leds aan te sluiten als aanduiding.
Dan moet ik wel nog de weerstandwaarde anders berekenen.
Of kan dit niet?

De voedigspin van die 4017 staat op het schema van EAGLE niet getekend. Die moet ik nog leggen.

EDIT: Maar hoe doe ik dit dan?

Als je nou de ganse schakeling op 5V laat werken, en je vervangt de 4017 door een 74HC4017, kunnen die torren weggelaten worden. De 74HC4017 kan genoeg stroom leveren om de opto-couplers rechtstreeks aan te sturen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat komt allemaal nog wel in orde. Ik ga voor de voeding later nog wel zorgen als dit al een beetje deftig is. En gaten voor montage zet ik op het laatste wel bij.

ik denk dat je het beste nu al aan die voeding kan werken als die nu bij zit zit je dadelijk niet te kloten. en dan is het snel over met deftig.

wat je misschien ook kan doen is alles wat dichter bij elkaar zetten scheelt veel print

timo

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht

In de schema editor heb je links in beeld een knopje "invoke", beetje onderin, de knop met 4 logische poortjes. dat aanklikken, en dan je 4017 aanklikken, dan kan je de voedingspinnen kiezen in een pop-up.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ja dat werkt, bedankt.
Nu heb ik de voedingsspanning kunnen aanlsuiten.
Die ontkoppelcondensators, moeten die zo dicht mogelijk bij het IC staan? Welke waarde, 100nF?

Jep, 100nF, zo dicht mogelijk op het IC.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

@Pros

Ik lees je reactie nu pas, goed idee. Dat scheelt veel printplaat

Ik heb nog een probleempje met het programma.
Ik heb iets in het schema gewijzigd en klik op de knop Switch to board en ik krijg een foutmelding. Hoe pas ik dat aan?

Alvast erg bedankt voor de heel nuttige info.

EDIT:

Doet die 74HC4017 net hetzelfde als die 4017?
Perfect! (kleinere printplaat, goedkoper)

[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 6 juli 2008 20:51:33 (15%)

Wat voor foutmelding? Dat je schema en board niet consistent zijn?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ja precies, weet je wat ik dan moet doen?
Ik heb het programma nog steeds niet helemaal onder de knie, maar ik blijf proberen/bijleren.

Ik heb toch juist gekeken in de datasheet dat de pinnetejs van een 4017 gelijk zijn aan die van een 74HC4017?

[Bericht gewijzigd door bvbart op maandag 7 juli 2008 10:19:17 (29%)