autonoom de atlantische oceaan over

Op 13 oktober 2008 13:06:26 schreef GJ_:
Een stichting (heeft geen leden, is een rechtspersoon op zich) kost altijd geld: je moet ervoor naar een notaris.

Een vereniging heeft wel leden en hoeft niet perse langs de notaris.
De ledenvergadering waar ieder lid een stem heeft is de hoogste macht. Het bestuur is voor de dagelijkse gang van zaken en staat hier dus onder. Een vereniging hoeft ook met de nieuwe wet niet perse bij de kvk ingeschreven te worden (geloof ik, is geloof ik afhakleijk van het soort vereniging).

een vereniging hoeft inderdaad niet perse naar de notaris je krijgt dan een niet statutionaire vereniging en dat is ook geen rechtspersoon. deze vereniging hopeft dus ook niet als vereniging zich in te schrijven bij de kvk. maar hoeft in princiepe ook geen ledenvergadering te houden. er staat immers niks vastgelegd in de statuten.

In feite ben je gewoon een club mensen die een doel nastreeft. het geld moet gewoon op een rekening van een van de leden staan bijvoorbeeld.

je bent inderdaad hoofdelijk aansprakelijk bij wanbestuur. aan de andere kant als je het nergens onderbengt ben je ook hoofdelijk aansprakelijk. en niet alleen bij wanbestuur.

stel je krijgt een hoge claim voor iets wat je onmogelijk had kunnen voorkomen, verwachten of verzekeren. dan is dat geen wanbestuur. en zal de vereniging of stichting falliet gaan. zit het niet in een rechtspersoon dan word gewoon aanspraak gemaakt op je eigen geld.....helaas is het in dit soort zaken vaak wanbestuur.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 13 oktober 2008 13:19:30 (19%)

GJ_

Moderator

Op 13 oktober 2008 13:10:59 schreef SparkyGSX:
Het probleem, bij zowel een vereniging als bij een stichting, is dat de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk zijn (bij aantoonbaar wanbeleid).

Bij een stichting zijn de bestuursleden zijn NIET hoofdelijk aansprakelijk, de stichting is de rechtspersoon!
Pas bij wanbeleid zijn ze aansprakelijk, en dat lijkt me meer dan normaal. Zolang je je gewoon netjes gedraagd zit je dus goed.

stichting weet ik zo niet precies hoe het met aansprakelijkheid zit. Een volledige vereniging (met statuten vastgesteld door de notaris) is ook een rechtspersoon, net als een stichting.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 13 oktober 2008 13:29:01 (48%)

Inderdaad, wat een stichting betreft heb je daar inderdaad gelijk in, denk ik. Nu is 500 euro natuurlijk wel veel geld voor zoiets.

Zowel een stichting als een vereniging zijn niet BTW plichtig, toch? Het zou dus, als je meer dan ~2500 euro uitgeeft, wel interessant kunnen zijn.

De vraag is natuurlijk of je er echt iets mee opschiet, en wat de financiële gevaren zijn. Dit hangt voor een groot deel af van de afspraken die je met sponsoren maakt, denk ik. Als je ze de garantie geeft dat het ding gaat starten, loop je wel een behoorlijk risico.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

BTW plichtig zijn ligt aan wat je doet en hoeveel je omzet. Op mijn werk (ook een stichting) hebben wij voor het grooste gedeelde niets met btw te maken. Alleen bij de BAR wel vanwege de omzet daar geld hetzelfde als in een ander bedrijf.

voorbeeld van de kosten: http://www.uwnotaris.nl/fileadmin/uwnotaris/tarieven/rechtspersonen/op…
komt dan nog inschrijving KVK bij en vast ook wat andere dingen. kopieer/porto/reiskosten

zit je wel rond de 500

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 13 oktober 2008 13:31:41 (34%)

Ik vraag me af of het wel interessant is om dit te doen, voor zo'n project. Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoeveel geld er in het geheel om zal gaan.

Wat zou het kosten om zo'n boot te maken? Wat zouden we verder kwijt zijn aan transport- en reiskosten?

Overigens vindt ik het niet zo handig om discussies over hetzelfde ding op 2 fora te voeren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Ik zie geen ander forum.

Ik denk dat de kosten alles bij elkaar toch minimaal een stuk over de 10.000 euro zullen gaan. Een of meer sponsors zijn dus wel nodig tenzei er iemand is die graag veel geld betaald voor een hok vol kippen die vergeten dat ze wel eieren moeten leggen (vergeef me de uitdrukking) of de groep moet nóg veel groter worden, met als gevolg dat er waarschijnlijk helemaal niks meer van de grond komt.

@GJ_: susho heeft hier een forum voor geopend (staat op pagina 5)

10.000 euro is best een hoop geld.

Waar gaan die kosten in zitten? We hebben natuurlijk de boot zelf, zonnecellen, accu's, het zeil / de vleugel, de actuatoren en sensoren, besturing, uplink voor statusrapporten, ... ?

Anoniem

Op 13 oktober 2008 13:17:49 schreef GJ_:
[...]
Bij een stichting zijn de bestuursleden zijn NIET hoofdelijk aansprakelijk, de stichting is de rechtspersoon!
Pas bij wanbeleid zijn ze aansprakelijk, en dat lijkt me meer dan normaal. Zolang je je gewoon netjes gedraagd zit je dus goed.

Dat meende ik dus ook, vandaar het mij geen verkeerd idee leek. Wat de verdere kosten van het oprichten van een stichting zijn weet ik zo niet. Maargoed, het is een optie.

Als het 500 euro kost, vind ik dat nog niet eens zo boeiend vergeleken met de overige kosten van de boot. 10k is denk ik ook geen overbodige luxe voor zo'n project.

Vergeet niet dat er best veel in moet:
- Zonnecellen (niet bepaald goedkoop)
- Een aantal omvormers / voedingen voor accu's te laden
- Accu's zelf
- Processorboard (zit je ook zo over de €1000 heen)
- Alle printen ed (die ga je niet zelf etsen lijkt me)
- Alle actuatoren
- De boot
- Zeilen
- En de rest wat ik zo snel vergeten ben

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 13 oktober 2008 16:27:56 (20%)

Is het niet mogelijk om een klein proefmodelletje te maken voor de sponsors??? Dus zonder zware versterkingen maar gewoon met een pic'je en wat servo's

GJ_

Moderator

@sparky:
Alles bij elkaar gaat het gewoon lekker optellen. Dure accu's, ik zit zelf te kijken hoe lang ik met twee redtop's vooruit zou kunnen zonder zonnecellen, maar anders dure zonnecellen, de boot zelf alle elektronica, niet te vergeten een uplink die niet goedkoop zal zijn samen met een soort van abbonement en de kosten voor het dataverkeer zelf.

Vervolgens zal het hele spul naar de start vervoerd moeten worden, en vanaf de finish weer terug. En dan nog de reis- en verblijfkosten van minstens twee personen bij start en finish.

Met 10.000 euro ga je dat allemaal niet redden. Ik zuig maar even een getal uit mn duim, ik heb niks zitten begroten, maar ik weet zeker dat je het voor minder niet gaat redden. Van het dubbele zou ik zelf ook niet verbaast staan.

een voorbeeldje lijkt me wel handig. Zowel om van te leren als om sponsoren te trekken

Life is waiting!

Ik zat eigenlijk meer te denken aan een "wat heb jij nog in je schuurtje liggen" project.

Een oud bootje kopen, die een beetje oplappen van aanpassen, en intussen uitzoeken wat er precies nodig is, en wat iedereen nog in het schuurtje / op zolder / op zijn werk heeft liggen, wat gemist kan worden.

We hebben het, volgens mij, over een roer en een zeil / vleugel die bedient moeten worden, een stukje elektronica met een paar sensoren om het te bedienen, en een paar accu's met zonnepanelen voor de energievoorziening.

Voor 10.000 euro vindt ik het geen sport meer, ik vindt het sport als het niet meer dan 500, of hooguit 1000 euro gekost heeft.

EDIT: De printen kun je best zelf etsen, voor de besturing zou je kunnen kijken of microcontrollers groot genoeg zijn, en zo niet, dan moet er een leuk bordje te krijgen zijn voor weinig (een Linksys WRT54GL bijvoorbeeld). De accu's zijn vast wel voor weinig / niets te krijgen bij een beveiligingsbedrijf (zelf de beste uitzoeken). De zonnecellen wordt iets moeilijker. De actuatoren moeten ook nog wel te doen zijn; ze hoeven immers niet snel of vaak te bewegen, maar we moeten wel een flink koppel kunnen leveren, en het ~40 dagen blijven doen. Een redelijke DC motor met vertraging moet dat wel kunnen.

Anoniem

Op 13 oktober 2008 16:31:07 schreef mts plus:
een voorbeeldje lijkt me wel handig. Zowel om van te leren als om sponsoren te trekken

Het hele punt is dat je daarvoor het ontwerp van de boot voor een groot deel al op papier moet hebben staan. En daar zijn we nog lang niet :).

Op 13 oktober 2008 16:34:44 schreef SparkyGSX:
Ik zat eigenlijk meer te denken aan een "wat heb jij nog in je schuurtje liggen" project.

Een oud bootje kopen, die een beetje oplappen van aanpassen, en intussen uitzoeken wat er precies nodig is, en wat iedereen nog in het schuurtje / op zolder / op zijn werk heeft liggen, wat gemist kan worden.

We hebben het, volgens mij, over een roer en een zeil / vleugel die bedient moeten worden, een stukje elektronica met een paar sensoren om het te bedienen, en een paar accu's met zonnepanelen voor de energievoorziening.

Voor 10.000 euro vindt ik het geen sport meer, ik vindt het sport als het niet meer dan 500, of hooguit 1000 euro gekost heeft.

Wat betreft electronica zou het misschien een heel eind gaan. Maar ik denk dat er toch een goede boot moet komen, anders weet je bij voorbaad dat je kunt gaan vissen.

Zelf heb ik er geen moeite mee als het om dergelijke bedragen gaat, zolang het gesponsord wordt. Kleine bijdragen heb ik geen problemen mee (€100 - €500), maar het wordt niet meer leuk als je zelf alles moet ophoesten (in feitte ben je dat ook aan het doen als je alles uit je eigen garage trekt).

Ik heb hier nog wel een thinclient liggen die op 12 volt draait. Ik heb hem nog niet aan de voeding gehangen, maar de voeding gaat tot 5A. Hij heeft iets van 900 mhz processor, en 128 mb geheugen(uitbreidbaar) Er zit een kleine ide aansluiting op en draait ook van fat32 usb stikjes(dus meer dan 4gb) en harde schijven. Ik heb ook nog een windows CE nt 4.2 pro. Met productcode op stikkertje. waarvan ik het admin pass niet weet. Die probeert een remote desktopverbinding te starten. Misschien is er iemand onder ons die dit even kan fixen >:-). Hij mag gratis worden meegenomen. En het maakt niks uit als ie op de bodem van de oceaan eindigt. (zou zelfs wel mooi einde zijn, want ik heb er nog 2) Het enige minpuntje is het gewicht. Hij weegt (schatting 3-4 kilo)

Ik ben niet met je eens dat je alles zelf bekostigd als je de spullen uit je garage trekt; dan doe je namelijk de (foutieve) aanname dat die spullen nog de nieuwprijs waard zijn, en dat je dat ervoor betaald hebt. Ik heb bijvoorbeeld een kist met lagers thuis staan, die samen, nieuw, zeker 1000 euro waard zijn (o.a. een aantal grote conische tonlagers e.d.). Ik zou er geen moeite mee hebben als we er daar een paar van gebruiken.

Hetzelfde geldt voor motoren, overbrengingen, e.d.

Hij mag GRATIS weg.

Hij mag gratis worden meegenomen. En het maakt niks uit als ie op de bodem van de oceaan eindigt.

Dat probeerde ik met mijn vorige post uit te drukken.ben je een keer gul

[Bericht gewijzigd door pientertje op maandag 13 oktober 2008 16:47:46 (34%)

GJ_

Moderator

Op 13 oktober 2008 16:34:44 schreef SparkyGSX:...ik vindt het sport als het niet meer dan 500, of hooguit 1000 euro gekost heeft.

Ik geloof ook heel goed dat als velen iets bijdragen (materieel) dat je voor verrekte weinig geld dat bootje in elkaar gaat sleutelen.
Ik heb hier ook de beschikking over een vracht aan materialen en grote gereedschappen. Dus daarzal het m niet in zitten.
Er moet iig het nodige aan boord zijn dat je niet kunt zelfbouwen zoals navigatieverlichting, en radarreflektor of een transponder.
En dan nog de satelietcommunicatie, dat is volgens mij verre van gratis, en ook niet echt iets om nog even zelf te bouwen. En die moet nog betrouwbaar zijn ook want verzuimen de positie van de boot door te geven betekend diskwalifikatie.

Als je op tijd een vlucht voor twee man naar ierland wil boeken die daar vervolgens een week op geschikt weer gaan wachten ben je zo maar ineens een paar duizend euro verder natuurlijk. En aan de overkant worden die kosten alleen maar weer hoger.

Met een beetje pech moeten de boten gelanceerd worden vanuit internationale wateren, moet daar een boot voor gehuurd worden?

op de finischlijn moet je een target kiezen. Je moet die target op 50nm benaderen. Waar blijft die boot later? Vaart die soms voor je voeten het strand op? Daar zal er dus een boot geregeld moeten worden. Dat hoeft geen marinefregat te zijn maar de kans dat je een of meer dagen een zeewaardige visboot nodig hebt is dus aanwezig.

Het bootje zal wel loslopen, de verdere kosten ben ik bang voor. Voor nu zijn die wat mij betreft deels onvoorspelbaar. Maar dat wil niet zeggen dat ze geheel onverwacht zullen komen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 13 oktober 2008 16:51:05 (12%)

Als het bootje daar is kan ie toch gewoon terugzeilen naar Nederland. Of is dit onmogelijk. Ik bedoel als ie heen is gekomen, zal die ook wel terugkomen als alles nog heel is.

Anoniem

Op 13 oktober 2008 16:47:50 schreef GJ_:
[...]
Ik geloof ook heel goed dat als velen iets bijdragen (materieel) dat je voor verrekte weinig geld dat bootje in elkaar gaat sleutelen.
Ik heb hier ook de beschikking over een vracht aan materialen en grote gereedschappen. Dus daarzal het m niet in zitten.

Wanneer er een aantal goede sponsoren zijn en (te kort aan) geld geen groot probleem is ben ik er voor om alles gewoon nieuw aan te schaffen. Zodra het budget beperkter wordt moet je andere oplossingen gaan zoeken, zoals eigen materiaal gebruiken.

GJ_

Moderator

Op 13 oktober 2008 16:49:49 schreef pientertje:
Als het bootje daar is kan ie toch gewoon terugzeilen naar Nederland. Of is dit onmogelijk. Ik bedoel als ie heen is gekomen, zal die ook wel terugkomen als alles nog heel is.

Een grapje neem ik aan.:-)

Ik neem aan dat de wedstrijdleiding aan de overkant die boot wil zien en eventueel controleren. Het verblijf van eiegn mensen kost geld, die boot terugsturen is iets goedkoper. Terug in het water gooien is onmogelijk. Je kunt met zo'n ding nooit nederland bereiken via het kanaal en de noordzee. (tenzei met een onmatige hoeveelheid stom geluk)

@M14:
De materialen die ik hier heb liggen zijn nieuw.

Ja, grapje. Ik neem aan dat ze de boot wel even willen zien. Stel je voor dat er helemaal geen boot was ;)

@peintertje: Ik reageerde op de post van M14, waar ik het niet mee eens was, niet de jouwe...

@GJ_: ja, ik die transport-, reis-, en verblijfkosten zijn natuurlijk een beetje lastig. En inderdaad, een satelliet verbinding zal zeker niet goedkoop zijn, als je bedenkt dat er een redelijk kans is dat het ding nooit meer teruggevonden zal worden.

En je target halen binnen 50nm? Damn, ik had niet verwacht dat ze zo streng zouden zijn.

GJ_

Moderator

Dat is toch een flinke target? Maar het betekend wel dat je op tijd daar in de buurt moet zijn....op het water. En dat kost geld.

50nm is bij mij nog altijd 50 * 10^-9 meter...