Het loonde of loont voor Philips schijnbaar ook omdat het voor andere kleinschaliger fabrikanten niet zo loonde. Grundig bijvoorbeeld was de laatste 10 jaar ofzo van zijn bestaan, vaste klant bij Philips. Misschien daarna zelfs nog wel een tijdje, dat heb ik nog niet helemaal duidelijk.
Het was op een gegeven moment ook wel een beetje een business waarmee geleurd en gezeurd werd. De ontwikkeling in Leuven was duur, en de productie van de high-end afstandsbedieningen daar loonde kennelijk niet. Ben de naam even kwijt, maar Pronto meen ik, ik geloof niet dat ze nog gemaakt worden (gemiste kans, de productie had zo overgezet kunnen worden naar een eigen tablet-lijn met als extra'tje een ingebouwde afstandsbediening-app). In lagelonenland Portugal werd ook ontwikkeld en geproduceerd, maar op een gegeven moment werd de productie wel deels naar Marokko verplaatst en ik weet niet of er in Ovar nog iets aan afstandsbedieningen gedaan wordt.
Overigens wel grappig om die verschuiving te zien. In de begintijd van ultrasoon werden afstandsbedieningen grotendeels ontwikkeld en gefabriceerd in Zweden en Duitsland, kennelijk landen waar de meeste hang naar luxe bestond. Tot diep in de jaren '80 nog veel in Zweden, en toen de tent daar dichtging (??) kwam opeens alles uit Portugal.
@Henry: thanks, leuke aanvulling. Ik vraag me ook af hoe ze op die ellenlange RCxxxx-typenummers komen (vroeger 4 of 6 cijfers). Wellicht komt de staart overeen met de staart van een commerciele 12NC. Toch eens uit proberen te vissen.