Voeding aangeboden op Banggood

ik koop masaaaaaal veel in china, banggood is wel ok. nog geen problemen mee gehad.
ook dx.com was wel goed.
uiteindelijk haal ik mijn spul nu bijna uitsluitend van aliexpress. dat is een soort ebay waar iedereen kan op verkopen. de prijzen zijn er nog goedkoper, maar je moet vooral opletten daar.
simpele dingen als connectoren, printplaatjes, arduinosensoren, ledjes valt wel mee.
maar als je voedingen, cameras, gsm's,... enzo daar gaat kopen, zal je een pak fake tegen komen.
ik zit ondertussen al tegen de 200 geleverde paketten aan, en bitter weinig problemen. één fake verkoper die hier op het forum ter sprake kwam, die verkocht ontzettend goedkoop spul die hij niet kon leveren. kreeg die een paar klachten, geld werd teruggestuurd en verkoper geblokkeerd.
sommige andere zaken vond ik ook verdacht goedkoop, zeker met de gratis verzending dat die chinezen altijd aanbieden, en toch perfect geleverd en zeer tevreden van.

k versta niet dat ze voor die eurocenten nog de moeite doen om naar de post te wandelen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb net drie probleempjes met Banggood achter de rug. 2 pakketjes niet geleverd (zoek). Opnieuw opgestuurd. 2e x sturen ze aangetekend.

De USB hubs die ik had gekocht waren alletwee prul. De USB2 hub was een USB-1. de USB-3 hub was klote in mekaar gesoldeerd. Ik heb ondertussen m'n geld terug en andere gekocht (waarvan 1 op banggood).

Kortom: als er wat mis gaat proberen ze het netjes op te losen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 7 januari 2017 19:59:01 schreef rew:
Kortom: als er wat mis gaat proberen ze het netjes op te losen.

Ze hebben daar een andere manier van zaken doen dan in de VS (met dikke contracten) en Europa (met summiere contracten). Het is meer op vertrouwen, en de belofte "rustig, alles komt goed".
Garantie betekend in China trouwens ook iets heel anders dan hier, daar wil je niet mee te maken krijgen.

flash2b

Special Member

De kit is voor rond de €5.50 op AliExpress te verkrijgen.

Kruimel

Golden Member

Ha iedereen, ik ben nu ook bezig met deze voeding en heb het schema even opnieuw getekend in KiCAD met de bijbehorende nummers en waarden erbij (voornamelijk ivm het modden, wat ik nu aan het doen ben). Het originele schema heeft geen componentwaarden, en de print heeft geen componentnummers. :( Wellicht heeft iemand er nog wat aan als hij er zelf een wil bouwen/modden.

De kit is inmiddels €4,50 op Banggood, dus voor die prijs is het nog wel wat waard om ermee aan de slag te gaan.

https://farm5.staticflickr.com/4401/36295999242_d7e84e0932_z.jpg

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Plaatje kan ik hier niet zien, flicker staat in de blocklist van mijn firewall :-)

Maar dit ter zijde, heb je mijn opmerkigen gezien betreffende deze voeding op dit forum?
De stabiliteit kan een stuk beter worden door de Ref zener door een LM329 te vervangen en een draadje anders te leggen.
Dit houd wel in dat er één of twee printspoortjes moeten worden onderbroken.

Uiteindelijk krijg je dan een zeer goede voeding!

Succes met het bouwen en ik kijk wel morgen bij een klant naar je schema :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Geen probleem, ik heb hem even gemaild. Hoezo staat dat in de spam? Is Flickr een gevaarlijke site? Nooit over nagedacht eigenlijk. Als het voor iedereen een onbetrouwbare factor is moet ik mijn afbeeldingen misschien anders gaan uploaden.

Je opmerking zijn in elk geval luid en duidelijk overgekomen, daarom wilde ik het schema ook hier publiceren, dat men het schema en jouw aantekeningen tegelijk zou kunnen vinden. :)

Het geüploade schema is de originele schakeling. Ik had referentiespanningschakeling al aangepast en sense zo geïmplementeerd als je suggereerde. Ik ben met een paar andere mods bezig om de spanningsval over de voeding te verminderen omdat de trafo die ik gebruik wat minder spanning geeft en om een uitlezing van de spanning en stroom in te bouwen. Ik zal daarvan verslag doen als het lukt. (Als het stil blijft weet je wat er gebeurd is ;)).

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel, :-)

Het plaatje is binnen, dank er voor.

Veel van de "publieke" side's staan hier in het filter van de firewalls...
Ik probeer een rustige werkomgeving te maken zonder overbodige tracking waardoor ik eventueel
weer door extra marketing bullshit wordt bestookt.

Het is zo'n groot verschil tussen "mijn" internetomgeving en die van mijn klanten :-)
Ik wil ze alleen al niet aandoen dat java script standaard uit staat, dan worden ze bij veel pagina's er op gewezen dat ze na moeten denken voor iedere klik *grin*

Terug On Topic

Het is een leuk voedings printje en met mijn aanpassingen wordt het dus nog leuker.
Ik hoor graag wat je er van gebrouwen hebt.
Laat het ook met foto's hier zien en leg het zo goed mogelijk uit voor de andere bouwers.
Dan hebben we er allemaal plezier van (als je de tijd en zin hebt natuurlijk)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
knarfootje

Honourable Member

Beste Bram,

ik overweeg nog om me aan te melden voor Deurne aanstaande zaterdag.
Zoek nog een lift

Frank

De meeste kosten van een zelfbouwvoeding zitten in de trafo, de behuizing en het koellichaam. Dat zijn dan wel weer dingen die je tweedehands bijelkaar kunt zoeken zolang je niet teveel eisen aan het formaat hebt.

Ik zou bij twijfel dus niet gaan bezuinigen op de schakeling zelf. Maar met de mod van Blackdog zou ik het nog wel aandurven, dit lijkt me een interessante voeding.

Ik zie een RC netwerkje tussen de uitgang en U2 (R12/C6). Ik ben benieuwd, zijn er al scope plaatjes van de transient response?

Kruimel

Golden Member

Dat is gewoon de spanningsdeler R11/R12 met een klein "versnelcondensatortje" die de transient response versnelt. Die kunnen voor je werken (snellere response) en tegen je (oscillatie). Dat is zo een typische condensator die je best experimenteel kan bepalen. Op het moment is mijn scoop stuk, dus geen transient response plaatjes van mijn kant... ;-)

@knarfootje: Bedoelde je misschien te reageren in dit topic?

Kruimel

Golden Member

Ok, eerste resultaten zijn binnen, en één ding is duidelijk: de condensator wordt inderdaad flink warm. Ik was nu aan het testen met slechts 1,7A laststroom, en de condensator komt op ~55 graden uit. Het is hier binnen niet veel warmer dan buiten en zal ~20 graden zijn. Op 3A verwacht je een ongeveer 2x zo grote temperatuursstijging, en dat zou 90 graden opleveren, wat de levensduur niet gaat helpen. De shunt zal bij hogere stromen dus beter verplaatst kunnen worden. Toen blackdog dat voor het eerst constateerde had ik dat een beetje onderschat. De schakeling laat wel een kleinere shuntweerstand toe, maar dan ga je met de offset + drift van een TL081 misschien problemen krijgen bij kleinere stromen.

In elk geval heb ik een sfeerimpressie voor jullie. De schakeling is op verschillende punten aangepast en kan dus niet goed meer worden vergeleken met de originele print. De spanning is de uitgangsspanning, de stroom is de RMS stroom uit de trafo, en de belasting zijn twee 4,7Ω weerstanden in serie op een koellichaam. De middelste weerstand is een weerstand die maar aan 1 kant aangesloten is.

https://farm5.staticflickr.com/4382/36386725241_7ec14eb382_z.jpg

Ik heb de "blackdogmod" toegepast door de 5,1V zener te vervangen met een LM329, en ik moet zeggen, de spanning staat als een huis. Totaal geen problemen daarmee. Mijn meter twijfelde bij het instellen tussen 15,99 en 16V, en dat doet hij een klein half uurtje en 30°C op de print later nog steeds. Ik heb voor de opamp een OP07C van TI toegepast in plaats van de geadviseerde OP177. Hij is wat minder goed gespecced, maar voor de test meer dan voldoende en praktisch gratis (€0,45 p/s bij EOO). Ik zou alleen een duurder exemplaar aanraden als je de apparatuur hebt het verschil te meten. Drift lijkt in elk geval verwaarloosbaar.

Tevens heb ik een zekering toegevoegd (vind ik persoonlijk zeer belangrijk, zeker met experimenteren) en een extra ladingspompje om een hogere voedingsspanning voor de ICs en de stuurtransistor te genereren. Alleen de eindtransistor zit dus op de '+' van de elco, en de rest zit op de hogere spanning, die ik met de nu overgebleven 5,1V zener heb gestabiliseerd tot 5,1V boven de elco. De maximale spanning op de uitgang hangt namelijk af van de spanningsval van U2, R15 en de B-E overgangen van Q2 en Q4, bij elkaar zo veel als 5V. Mijn transformator levert maar 17V, na gelijkrichting is er maar 17V*√2*0,9-1,5V≈20V over, en dan hebben we nog geen rekening gehouden met de rimpel op de elco. Met 1,5A uitgangsstroom en een 3300µF elco heb je ongeveer 4,5V rimpel en dan houd je maar ongeveer 15V over om mee te werken. Als je dan ook nog eens 4V kwijt bent aan de regelaar wordt het een magere voeding, vandaar de aanpassingen. Wellicht publiceer ik het schema ook nog eens, ik heb het nooit getekend, maar on-the-fly gebouwd, dus dat kan misschien nog even duren.

Met de aangeraden 24V transformator is het bovenstaande probleem natuurlijk relatief kleiner, maar de TL08x van TI mag als absolute max 36V hebben, en dan ga je daar net overheen als je een 5,1V negatieve hulpvoeding hebt. De voeding is op zijn zachtst gezegd dus dubieus voor de aangegeven waarden. 30V noch 3A zijn op duurzame wijze te halen, maar als je de eisen omlaag bijstelt naar 20V en 2A en de aanpassingen van blackdog doet dan heb je een heel aardige voeding in handen denk ik.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Ik heb geen enkel probleem met de OP07, dat is al vele malen beter dan het IC dat er standaard in zit :-)

De opgegeven waarden kunnen niet beide (in de niet gemodde uitvoering)
3-Ampere is wat veel met de meegeleverde dioden voor de Brugcel,
ik heb hier dus Schottky diodes toegepast om de print zo koel mogelijk te houden.
Dat komt dan ook weer de totale temperatuur drift ten goede.

Zo'n 20V a 25V bij 2-Ampere zie ik ook als max vermogen, maar dan wel de powertransistor goed koelen.
Dat kan met een processor koeler zijn (nu niet weer op mijn nek springen,
de toch wel veel voorkomende alergische reactie t.o.v. actieve koeling,
dit ook weer gestaaft door een gesprek van heden middag in Deurne.
Ik werd nog net niet gevierendeeld toen ik over actieve koeling begon.
Vele hebben vervelende ervaringen betreffende gierende ventilatoren, ik trouwens ook :-)
En zij projecteren deze ervaring nu op ieder stuk apparatuur waar een ventilator in zit...

Maar ik wil het hier toch weer eens zeggen, de meeste hebben die vervelende ervaring gebasseerd op oude apparatuur
en de "low cost" meetapparatuur uit China, jullie allen wel bekend door meerdere "mod" topics betreffende ventilatoren in deze apparatuur.

Als je zelf iets bouwd en bij de meeste van jullie gaat het om eenmalige projecten, waarom dan niet wat moeite doen! :-)
Zoek uit wat een goede koeler is, oude PC koelers zijn een zeer goed uitgangspunt.
Vele oudere computers en Servers van DELL hebben prachtige koelers. (biets bij de lockale computer reparateur een mooie koeler, leg uit waarvoor, dat helpt)
Kies hierbij een passende ventilator die en groot koelvermogen heeft en hoe groter de ventilator hoe langzamer hij kan draaien
voor de gewenste koelvermogen.

Test hoe de ventilator bij het koelelement gaat komen, luister op b.v. de hoogste snelheid naar het geluid als je hem bij de ventilator plaats.
Kies ook hiermee wat het minste geluid maakt, blazen of zuigen op het koelelement, pas je bouw manier hierop aan in de kast.
Wel de warme lucht direct de kast uit blazen en dus niet door je kast heen, dus eerst nadenken dan pas bouwen :-)

De ventilator geregeld aansturen, zoals mijn simpele Fet regeling.
Alles bij elkaar, ga je meer dan 90% dat je de voeding gebruikt, de ventilator niet horen.
Hoor je hem toch heel vaak, dan heb je het niet goed ontworpen ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Eigenlijk heb ik helemaal niet getest of die TL081 überhaupt invloed heeft op de drift van het ding. Zal wel meevallen denk ik. De offset is niet bijzonder, maar eigenlijk is dat ook niet belangrijk, die LM329 heeft toch een 5% tolerantie en je moet met een potmeter toch de instelling manueel doen. De drift van de TL081 is typisch 18µV/°C, en dat versterkt hij hier zo te zien 4x (bij mij met R5=3k3 en R4=10k, anders is het nog maar 2x). Dit bedenk ik me nu pas eigenlijk, alleen die zener lijkt me een issue als ik er zo over nadenk (en ik heb bij de hulpspanning een grote gevoeligheid voor temperatuur kunnen constateren).

Wat betreft de dioden ben ik niet heel bang ze stuk te maken met 3A. Volgens de datasheet zouden die met 9,5mm pootlengte en pads van 20x20mm op 20°C/W zitten, en worst case iets van 3,5W dissiperen. Vervelend is alleen dat (exact zoals je al zei) de hitte direct op je elco zit.

Ik zie 30V uit om eerlijk te zijn niet echt gebeuren, ik haal hier met een 5V positieve hulpspanning en een 17V/3A (net 17,6VRMS belast gemeten) trafo net geen 18V/1,9A= zonder noemenswaardige brom. Als je dan 30V wil moet er 12/√2≈8,5V trafospanning bij. Met een 26V trafo krijg je minstens 36V op de elco, en 41V op de ICs (zelfs zonder de boost op de positieve spanning). Zelfs met een heel lage uitgangsstroom gaat dat niet lang goed voor de ICs.

Koeling kan je regelen hoe je wil, maar ik snap de "tegenstanders" wel. Ik kan me de periode dat de computers opeens overal fans nodig begonnen te krijgen wel herinneren. Eerst had je 1 fan die altijd 'full blast' aan stond. Dat waren vaak de wat betere (ik heb hier een 12cm Papst die ik uit een oude IBM XT heb gesloopt) en die werkten wel. Daarna kwamen de eerste Pentiums op de markt met een koeler. Heel klein profieltje met een turbofannetje er op die niet alleen lawaaiierig waren, maar na een jaar ook stuk. Dat waren de tijden dat de computer gewoon vastliep als de processor te heet werd. Daarna was er een tussenperiode van een jaar of 10 voordat men de de koelconcepten op stilte begon in te richten, en dat was heel erg lang! Er was een tijd (zo rond de Pentium II en III) dat stille, betrouwbare en effectieve koeling nauwelijks tegelijk mogelijk was, ik denk dat de angst voor lawaaiierige fans uit die tijd komt.

Ooit heb ik een dummyload gemaakt op een printplaat met een Intel processorkoeler er op. Dit was er een uit de Core 2 generatie, ik weet niet precies voor welke processor, maar die was best stil en daar kan ik rustig 100W in pompen zonder enige problemen en zonder noemenswaardige herrie. De bijbehorende schakeling was echter een nogal gevoelig doordat die uit losse transistoren bestaat en ook onder het koelblok zit. Het gaat dan om een paar % en dat regel ik meestal met de hand weg.

https://farm9.staticflickr.com/8732/17201350475_8a2255babd_m.jpg

Ik heb in elk geval totaal geen problemen met fans, maar de ene fan is de andere niet, en ik heb de tijd meegemaakt dat "de ene fan" (de stille/regelbare en duurzame) heel lastig te krijgen was.

PS Dat plaatje zie je natuurlijk weer niet. Anyway, het is zo een ronde intel processorkoeler. ;)
edit: geüpload voor blackdog

bprosman

Golden Member

@Kruimel,

Het Kicad bestand, zou je dat willen delen ?

Groetjes, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Ja hoor, als het goed is, is die nu bijgevoegd. Het is alleen een schema, ik heb er geen bord bij getekend.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 13 augustus 2017 22:18:34 (39%)

Kruimel

Golden Member

Ok, ik ben wat aan het meten geslagen in verband met de drift in de referentiespanning die blackdog initieel vaststelde. Zoals gezegd had ik voordat ik de schakeling initieel testte de TL081 voor de referentiespanning al met een OP07C vervangen en de spanning was zeer stabiel. Ik was wel nieuwsgierig hoe erg het probleem nu wel niet zou zijn met een TL081. Die hebben volgens de datasheet van TI (dat merkje stond er op) een offset van zo veel als 20mV over het hele temperatuursbereik en 15mV op 25°C. Op zich veel (een µA741 van TI is wat dat betreft tweemaal beter), maar niet dramatisch. Bovendien specificeren ze de typische (niet de maximale) offset drift, en die is 10µV/°C 18µV/°C, wat tussen 20 en 70°C dus slechts 0,5mV 0,9mV verschil zou maken (getallen aangepast, blijkbaar is de TL082 datasheet anders dan die van de TL08x :?). Dat wordt weliswaar viermaal versterkt in de schakeling zoals ik hem heb (met R5=10k en R6=3k3), maar dan is de drift over 50°C nog steeds maar 3,6mV, wat ik eigenlijk goed zat vind. De LM329 zou met tussen de 50 en 100ppm/°C aanzienlijk meer driften, dat komt op 345 en 690µV/°C neer.

Ik heb de OP07C dus uit zijn voetje getrokken en de meegeleverde TL081 ervoor in de plaats gezet. De ingestelde uitgangsspanning was 15,99-16,00V* (het flikkerde tussen beide), en met de TL081 was het opeens 15,89V. Dat is gek, want de offset zou maar met 4x versterkt moeten worden, maar dan zou het offsetverschil tussen beide chips 25mV moeten zijn. Dat kan eigenlijk niet, want de OP07C (datasheet) zou er max 150µV naast mogen zitten en de TL081 max 15mV.

Toch heb ik de instelling weer naar 15,99-16,00V gedraaid en de stroom aangezet met een last van 1,7A en heb de schakeling daarmee laten opwarmen. Niet alleen flikkerde de LSD van mijn metertje opeens tussen 15,99 en 16,01V, de schakeling begon ook langzaam richting de 16,02V te driften. Niet een enorm drama, maar voor een chip die niet enorm heet werd (hij heeft de 70°C zeker niet gehaald, misschien 30°C) is een drift van 10-20mV best veel. Veel meer dan de typische 10µV/°C. De spanning ging ook weer omlaag toen ik het IC koelde met een druppeltje IPA en een fan.

Als 'sanity check' heb ik een TL081C van ST uit mijn eigen voorraad genomen en die in de schakeling gezet. Diens offset spanning was volgens de spec net wat lager, maar de typische offset drift zou gelijk iets minder moeten zijn met 10µV/°C. Met dat IC stond de referentiespanning ook stabiel als een huis, met geen meetbaar verschil in instelling bij opwarming. Het lijkt er dus op dat er iets mis is met de TL081 die bij mijn kit geleverd werd. Wellicht heb ik hem mishandeld, maar misschien is er voor mijn voogdijschap ook al wat misgegaan.

We kunnen trouwens op basis van de specificaties ook vaststellen dat een TL081 misschien best wel voldoet als referentie-opamp, want de drift is volgens de spec helemaal niet zo slecht, en de waarde van de offset is in die schakeling toch niet relevant door de grote tolerantie van de LM329. Ruisgedrag kan ik heel wat minder over zeggen, maar daarin zal de TL081 zich waarschijnlijk wel laten verslaan door de OP07.

En natuurlijk heb ik de sfeer vastgelegd, daar gaat het op een forum natuurlijk allemaal om. Op de foto is ook te zien dat het opschrift van de weerstand opgelost is in IPA. Dit is de eerste keer dat ik iets heb gehad waarvan het opschrift oploste in IPA, apart...

https://farm5.staticflickr.com/4356/36435405641_a77dc736a9_z.jpg

*Ik heb besloten daarmee te testen omdat ik daar ook eerdere tests mee deed. Volgende keer zal ik een waarde onder de 10V kiezen, want dan kan ik in een lagere range in mV meten.

edit: Ik heb even een aantal opampjes omgewisseld, en het lijkt er op dat de andere bijgeleverde opampjes dit probleem hebben, maar het ST exemplaar niet. Geen idee waarom, mogelijk is er ook iets aan het oscilleren. Als ik mijn scoop gemaakt heb zal ik dat eens proberen te achterhalen. Ik dacht eerst dat het een effect was doordat ik de opamp te zwaar belastte, mijn spanningspotmeter is maar 2kΩ ipv 10kΩ. In theorie echter zou dit moeten kunnen, en het bleek ook geen verschil te maken voor de referentiespanning toen ik de potmeter volledig ontkoppelde. Op dit moment hebben de opamps een offset van ~50mV als ze als referentiebron aan het werk zijn, maar niet elders in de schakeling, en ik kan niet verklaren waarom. Er gaat ook geen meetbare stroom de input pin in. De ST heeft op dezelfde plek een offset van 4mV. Wat gaat er hier mis? :?

Er werd nog een opmerking gemaakt over R10 aan de neg. rail ipv aan de min., kan dat nog invloed hebben, of had je dat al veranderd?

plaatje uit de datasheet

Kruimel

Golden Member

Goede vraag, ik realiseer me nu dat ik ook een beetje aan het zaniken ben geweest, omdat ik het probleem wel voorleg, maar niet de moeite heb genomen het schema zoals ik het gebruik te publiceren, dat moet dus nog even gebeuren... O-)

In elk geval heb ik de potmeter RV1 en weerstand R10 überhaupt niet gemonteerd. Linksonder op de foto kan je de lege footprints nog net zien. Ik ging er van uit dat de schakeling zonder offset adjustments wel zou werken (dat bleek correct), maar er een paar mV naast zou zitten, wat ik acceptabel vond.

Voor de referentie is de potmeter van geen belang omdat die alleen de offset van U2 (voor de uitgangsspanning) regelt, maar U1 is de plek waar het mis gaat. Aparte situatie dit...

edit: Ik heb ook even een klein filmcondensatortje (470nF geloof ik) over de voeding gedrukt, geen effect. Ook heb ik even een condensatortje tussen uit en de inverterende ingang gedrukt, wederom geen effect.

edit2: Na wat zoekwerk in mijn voorraad trof ik een TL081 van TI aan die ik zelf had gekocht. Die in de schakeling geprikt en het probleem is er nog steeds! 70mV offset. :S Er is dus iets waardoor op deze plek in de schakeling een TL081 van TI niet en een OP07C van TI en een TL081 van ST wel volgens spec willen werken. What the ...? Lees ik de datasheets nu verkeerd? :o

edit3: Nog even geprobeerd met wat andere opampjes die ik had liggen. Een µA741 van TI werkt naar behoren, een CA3140 van Harris werkt naar behoren. Ik had er bijna een TLC271 in gestopt toen ik ontdekte dat die maar 16V konden hebben.

edit4: R4 van 4k7 verlaagd naar 2k2 om te zorgen dat de stroom door de referentiezener nu net over de 1mA stroom krijgt. Specificatie vereist 0,6mA, en we zaten op 0,4mA. Geen effect op de zener spanning (stabiel op 7,11V) offset nog steeds tientallen mVs. De opamps op de andere plekken vertonen een offset van <1mV als ze reguleren.

RAAF12

Golden Member

Op 13 augustus 2017 17:53:46 schreef Kruimel:
(ik heb hier een 12cm Papst die ik uit een oude IBM XT heb gesloopt) en die werkten wel. Daarna kwamen de eerste Pentiums op de markt met een koeler. Heel klein profieltje met een turbofannetje er op die niet alleen lawaaiierig waren, maar na een jaar ook stuk.

In de tussenliggende periode waren er ook al 486 CPU's met heatsink en fan erop, oa. die rechter op de foto, moest verplicht koeling hebben. Inderdaad gingen die fannetjes snel kapot. Wel prettig dat er nu laptops zijn zonder fan, zo'n monotone zoem op de achtergrond vond ik erg hinderlijk.

Kruimel

Golden Member

Ik zat net de datasheet te lezen van de 2SD882, en die heeft een UCE0 van 30V... Het lijkt er dus op dat deze voeding nooit helemaal geschikt zal zijn voor 30V uit. :o

In elk geval heb ik even het schema getekend van hoe ik de voeding heb aangepast om wat minder dropout te geven, zodat ik hem enigszins efficiënt kan gebruiken met een 17V trafo. Dat geeft 24V gelijkspanning, maar met de rimpel en de spanningsval over de regelaar bleef daar ongeveer 15V nuttige spanning van over. Dat vond ik te weinig en ik heb onder andere een ladingspompje gebruikt om een hulpspanning te genereren voor de regelaars. Daarvoor heb ik een gaatjesprint op de plek van de printkroonsteen gezet en de printbaan onder de elco onderbroken om de spanning voor de transistor los te koppelen van die van het regelsysteem. Tevens heb ik de negatieve hulpspanning iets aangepast met het oog op de toekomst (maar op dit punt heeft deze verandering nog geen invloed). Het schema is nu als volgt:

Dat liet zich redelijk makkelijk op de print implementeren:

https://farm5.staticflickr.com/4380/36524197895_ce12fcb1ae_z.jpg

Hier zijn de de weerstand en de zener (die je kan hergebruiken als je een LM329 voor de referentie gebruikt) voor de positieve hulpvoeding nog niet gemonteerd, die komen op een stuk van de printbaan iets verderop waar ik de solder resist af heb geschraapt. Hier zie je ze klaar voor de actie met hun neuzen vastgesoldeerd:

https://farm5.staticflickr.com/4421/36524193195_1ece192d4e_z.jpg

Ik weet niet of iemand wat aan het bovenstaande heeft, maar gegeven het feit dat deze voeding spotgoedkoop is, maar duidelijk tekort schiet voor 30V uit (!) te leveren is dit handig als je toevallig een trafo in het 10-18V bereik hebt. In de standaard configuratie verlies je echter teveel spanning over de regelaar om dan nog een redelijke voeding over te houden. Een 15V trafo wordt dan (met wat marge en rimpel etc) alleen nog maar geschikt voor een ≈10V voeding.

Ik ga nog kijken in de toekomst of ik nog meer aanpassingen kan doen om een 'output enable' en een 'set voltage/current' indicatie kan aansluiten. Misschien een beetje overkill om dat allemaal op dit bordje te persen, maar als ik er aan toe kom zal ik er zeker verslag van doen.

mijn voeding is gesneuveld vorige week :-(.

heb de oorzaak helaas nog niet gevonden.
de voeding werkt onbelast perfect, ik kan van 0-25V instellen. van het moment er maar enige belasting op komt, zakt de spanning in. ik krijg altijd 30mA uitgangsstroom.

het probleem is begonnen bij het opladen van een lood accu. ik weet niet of een hogere uitgangsspanning bij lagere voedingsspanning de boel nekt?

ik was de loodaccu aan het opladen met ongeveer 14V 1A, ik wou de laadstroom laten afnemen en heb de spanning omlaag gedraait. en toen stopt de voeding ermee.
ik vermoed dat de accu rond de 12,8V zat en dat ik de voedings lager heb gedraait.
maar ik zie totaal niet wat er fout kan lopen. diode D10 gaat in geleiding, maar zie niet wat voor probleem er dan kan optreden.

diode uitgemeten en idd harde sluiting...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

En over serie transistor Q4 zit geen diode in sper over de emitter en collector. Dat is ook min of meer standaard in een experimenteervoeding.

blackdog

Golden Member

Hi fcapri,

Heb je de accu via een serie diode geladen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Op 12 maart 2018 18:52:50 schreef fcapri:
het probleem is begonnen bij het opladen van een lood accu. ik weet niet of een hogere uitgangsspanning bij lagere voedingsspanning de boel nekt?

ik was de loodaccu aan het opladen met ongeveer 14V 1A, ik wou de laadstroom laten afnemen en heb de spanning omlaag gedraait. en toen stopt de voeding ermee.

Huh? Ik snap de situatie niet helemaal. Als je de spanning omlaag draait wordt de uitgangsspanning toch niet hoger dan de ingangsspanning? Dat lukt toch alleen als de voeding uitgezet wordt als er nog iets op aangesloten is? In het ergste geval wordt er stroom teruggevoerd de regelopamp in, maar gezien de aanwezigheid en grootte van R15 lijkt me de ernst daarvan best meevallen.

Dat alles nog regelbaar is maar begrensd is op 30mA uitgangsstroom doen me denken dat de transistoren dood zijn en de stroom nu door de opamp geleverd wordt, die een stroom van deze ordegrootte kan leveren (of eventueel alleen Q4 en wordt de stroom nu geleverd via R16). Dan weten we alsnog niet wat dit kan veroorzaken, want ik zie zo ook geen paden voor enige stroom van formaat, want zelfs als de diode de stroom van de accu zou doorlaten en die vervolgens door de B-C junctie terug in de voedingsrail zou drukken zie ik niet waar die stroom dan naartoe zou moeten gaan behalve een paar belastingen van in de mA's.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat de uitgangstrap bezweken is onder een oscillatie in het overgangsgebied tussen spannings- en stroombegrenzing. De accu zal dan even direct op de trafo hebben gezeten en waarschijnlijk de 'bondwires' in Q4 gesmolten hebben. Sindsdien werd alles direct vanuit de opamp of via R16 geleverd en wordt de stroom max 30mA, dit is echter speculatie.