Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 augustus 2017 12:30:30 schreef Electroman:
Bij het opruimen dit tegengekomen.
Het glaswerk is ongeveer 15mm hoog en 7mm diameter.
Het heeft drie aansluitingen.
De 2 buitenste zitten aan elkaar.

Wat zou het kunnen zijn ?

[bijlage]

Ik denk (weet het bijna zeker) dat het een koude kathode triggerbusje is van Philips.
Staat er een typenummer op, of op het eventuele doosje? Iets met ZA100x als beginletters?

Zie deze foto van de site van Ronald Dekker:

http://dos4ever.com/ring/ZAonoff.jpg

Site: http://dos4ever.com/

Lees vooral het stuk over ringtellers http://dos4ever.com/ring/ring.html

Als ik het goed zie, heb je een ZA1003

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

kwam hier ook nog zo'n buisje tegen in een bakje, maar er staat niks op. in mijn herinnering staat er op die buisjes uit scopes nooit iets op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

De buisjes uit zijn scopes zijn kleine spannigstablisatoren en hebben maar twee draadjes. Philips heeft ze de prefix ZZxxxx gegeven.

De gele stip is waarschijnlijk de bijbehorende type codering. Het nummer staat alleen op het doosje.

rode stip: ZA1002
kleine gele stip: ZA1003
grote gele stip: ZA1004
blauwe stip: ZA1005

Hier wat Ronald Dekker er over schrijft:

The ZA1000 and ZA1002 are switching “diodes”, the ZA1001 is a relaxation diodes suitable for timing circuits, while the ZA1003 and ZA1004 are indicator tubes suitable as read-out diodes for transistor circuits [3.p227]. The statistical breakdown of the tubes is reduced to less than 1 msec for a 10-20V overvoltage by the inclusion of a small quantity of tritium. The delay, however, is not reduced sufficiently for timing circuits where the tube acts as a relaxation oscillator at relatively low frequencies, and where it is essential for the tube to strike at the same voltage on each pulse. There is no problem at higher frequencies, since the tube does not have sufficient time to de-ionize completely between pulses, and there is sufficient residual charge to bridge the gap. To overcome the low-frequency problem the tube designed for timing circuits, the ZA1001, has a small quantity of heavy gas (Kr or Xe), which has a long de-ionization time, added to the main gas. So by combining a fast and slow de-ionization process in one discharge, the tube is able to oscillate over a comparatively wide frequency range.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Die "Rode Wima" condensatoren, heeft dat nog nut om die te (her)gebruiken of beter van niet ?
Van de (oude) tantaaltjes begreep dat ik daar weg van moet blijven ?

http://www.familie-prosman.nl/circuitsonline/Printen3.jpg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Die rode WIMA's zijn MKT of MKP en als je die netjes uitsoldeert hebben ze nog een tweede eeuwig leven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Weet er iemand waarom ze in een beveiligingskasten in woningen van die weerstanden gebruiken zonder kleurencode.

Ze worden waarschijnlijk gebruikt om ontbrekende apparatuur te vervangen maar ik ben niet zeker.
Volgens mijn metingen is dat een weerstand van 1K (gemeten 993 ohm)0.25w en er veranderd niks met die op te warmen.

Edit: ik wil weten waarom er geen kleurencode op zit en niet waarom ze gebruikt worden.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 29 augustus 2017 16:30:34 (12%)

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

In alarmsystemen weet ik dat ze weestanden gebruiken om te voorkomen dat alarmgevers overbrugd kunnen worden.
De enige reden die ik kan verzinnen om daar een "blanke" weerstand voor te gebruiken is dat je niet in een oogopslag kunt zien wat de weerstand van de lus is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat was ook mijn vermoeden maar ik wilde meer zekerheid. Bedankt.

LDmicro user.

Op 7 augustus 2017 18:42:56 schreef Hubie:
Hoi Fruitsalade.
Het is al wat oudere apparatuur.
Het beste wat je kunt doen is hier:https://www.tweedehands.nl/zendamateur/zend-ontvangapparatuur/ontvange… te koop zetten of op deze site bij vraag en aanbod.
Bij de FRG-7 (The Frog) denk ik aan een vraagprijs van 125-150 euro mits in goede staat.
De FT-77 is geen receiver maar een Transceiver(zend-ontvanger)
Op zendamateurs 2dehands krijg je ongeveer een indicatie van de vraagprijs van zo'n transceiver.(ik denk 200 a 300 euro)
Gaarne input van andere zendamateurs hier op CO.
Mel,FET,fred101?

Op 8 augustus 2017 07:19:47 schreef mel:
150 euro krijg je er zeker voor, als het werkt.. \per apparaat dan.. misschien dat de power supply iets van 75 euro doet, maar de complete lijn is wel zo mooi...
(Misschien heb ik zelf wel interesse voor de transceiver.. ,,krijg ik korting? :) )

Was dit even uit het oog verloren, excuses. Alsnog bedankt voor jullie reacties. En mel, het staat te koop, heb je interesse in de hele set? Wil het het liefste in een koop weg doen.

mel

Golden Member

Er valt over te praten natuurlijk :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 september 2017 14:43:59 schreef Fruitsalade:
En mel, het staat te koop, heb je interesse in de hele set? Wil het het liefste in een koop weg doen.

Zo'n reactie van "je kan verwachten dat het zoveel waard is", krijg je meestal niet van iemand die zelf in de markt is om het te kopen. Iets met belangenconflict.

Ik doe het ook wel eens. Dan biedt iemand iets aan voor het dubbele van wat het nieuw kost. Dan mail ik even: daar-en-daar kan men het voor die prijs kopen. Gewoon om een realistischer prijsbeeld te creeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 september 2017 15:25:52 schreef mel:
Er valt over te praten natuurlijk :)

We kunnen even wat overleggen, alleen lijkt dit topic me niet de plek daarvoor? Even via e-mail oid?

Ik ben een led-driver aan het analyseren om er achter te komen wat er defect is. Het schema heb ik al opgetekend. Alleen van 2 componenten kan ik niet bepalen wat ze zijn.

Ik vermoed dat dit grijze component een spoel is (van 220mH?) Nog geen tijd gehad om hem aan m'n componententester te hangen.
En van dit component kan ik niets vinden. Ik vindt alleen maar gegevens over een RadiForce monitor en een datasheet van een Mitsubishi metaallegering.
Het component stuurt de 30N06G power mosfet aan.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt. Ik wist even niet hoe je de waarde moest aflezen.
Nu moet ik alleen nog weten wat die MX215 is.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Misschien dat de printopbouw iets zegt. SMD marking zal wel een deel zijn van de code, bijv. 'MX', 'X2', '21', of 'X21'...
(21 zijn div. transistoren van Rohm)
Behuizing is zo te zien een SOT23-6 (of een SC88, SOT563)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is idd een 3mm SOT23-6.
Het schema moet ik nog logischer uitwerken. Door het volgen van de printsporen en de aansluitingen krijg je een beetje een chaotisch schema :-p

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
RAAF12

Golden Member

Op 2 december 2017 16:22:53 schreef Nightwalker:
Ik ben een led-driver aan het analyseren om er achter te komen wat er defect is. Het schema heb ik al opgetekend.

Een scherpe foto van de print doet wonderen, nu blijft het raaien. Met foto erbij heb je over een paar uur veel meer info. Met een goede smartfone gaat het ook, vervolgens deel je de foto en zend hem naar de eigen email als bijlage. Vervolgens op de computer downen et voilà....

Maar RAAF, wat doe jij omslachtig. Ik hang gewoon even de USB-kabel tussen de foon en puter :-p ("foto's delen" kan mijn foon niet eens. Ik kan ze gewoon opzoeken in de map waar ze staan. Mijn foon heeft Sailfish als OS)

Maar dit printje is dusdanig klein dat een camera zonder macro-stand het niet gaat redden. Ik heb al foto's gemaakt met m'n USB-microscoop om de printbanen te kunnen volgen om het schema te maken.

Het schema
De print zonder componenten
De andere kant
De foto met componenten van de eerste kant schitterde te veel. En er zat nog te veel van die rubber rotzooi tussen en onder de pootjes waar het printje in gegoten zat.

Edit: Schema bijgewerkt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Iemand die weet welk onderdeel dit is/was? Het lijkt op een buzzer, maar is het hoogstwaarschijnlijk niet.

vergeten

Golden Member

Hoeveel aansluitdraadjes?
Van welk apparaat is dit?

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 16 december 2017 20:04:40 (68%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Drie aansluitingen. Komt uit spanningsregelaar van rotor voor in zware stroomgroep.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Thevel

Golden Member

Wel een mooi geplofte Rifa.
Foto kan zo dit topic in. :)

Arco

Special Member

Lijkt wel een 'bare disc' ntc in een houdertje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten