Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Op 16 december 2017 20:44:58 schreef Arco:
Lijkt wel een 'bare disc' ntc in een houdertje...

Zoiets zat ik ook aan te denken, maar kwam niet op de "naam"

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

een spoel zou gek zijn met 3 aansluitingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En door welk onderdeel kan ik dit het best vervangen? Farnell geeft 0 resultaten voor "bare disc"

vergeten

Golden Member

Op 16 december 2017 20:13:47 schreef Memorex:
Drie aansluitingen. Komt uit spanningsregelaar van rotor voor in zware stroomgroep.

Merk type model etc. Hoe meer info hoe meer kans.

Kan je nog wat meten op die 3 aansluitingen van die vermeende "buzzer/ntc" hij hoeft niet elektrisch defect te zijn.
Volg op de pcb de aansluitingen, waar zijn ze op aangesloten?
Maakt identificatie mogelijk makkelijker.

Heb je een merk type model etc. Hoe meer info hoe meer kans.

Als de voet nog OK is met dat uitgebrande contact dan kan je hem wellicht anders bedraden naar de PCB zodat de voeding niet meer aan de buitenkant maar in het midden tussen de wisselcontacten zit.
Wat meer gebruikelijk is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Mijn 2 centen: lijkt op een ontplofte NTC\PTC zoals in een TV

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 17 december 2017 02:59:12 (20%)

Arco

Special Member

Je bedoelt een z.g. 'degaussing thermistor'...:

https://image.ec21.com/image/renelu/OF0004727286_1/Sell_PTC_Thermistors_for_Color.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Juist,maar die waren er ook in ronde vorm zoals op de foto.Vandaar mijn gok.Maartenbakker?

(Een man komt bij een plastisch chirurg,kunt u mijn neus verbouwen?)
Antwoord: het is en en blijft een gok natuurlijk) ;-)

Heb het component nu van de print gehaald. Enkel tussen de buitenste twee pootjes meet ik +-1ohm. De rest is open kring. Het component is sowieso ook elektrisch defect, want de interne onderdelen liggen er los in. Zie tweede foto. Heb het zwart er wat afgeschraapt, maar helaas nergens typenummer..
Wel kan je langs de onderkant nog net een deel van weerstandssymbool zien. Waarschijnlijk tussen de twee buitenste poten. Er lijkt ook een rechte lijn te gaan naar het middelste pootje, mss aftakking van die weerstand?

Hier ook nog een foto van de onderkant van de print. Ik probeer vannamiddag een schema op te stellen. Hier valt wel op dat twee pootjes kortgesloten liggen.

Overlay met componenten. Als u een gok zou moeten wagen. Welk component uit de Farnell catalogus zou u dan in de plaats zetten? :p

tis dus geen ferriet, maar wat komen er voor onderdelen uit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat je op foto twee kan zien, door het gat langs de bovenkant. Wat koperen plaatjes, en gebakken silicium denk ik.

[Bericht gewijzigd door Memorex op zondag 17 december 2017 10:57:33 (17%)

Tidak Ada

Golden Member

Gezien het gat, de drie pootjes in TO72 configuratie, zou het ook nog es een instelpotmeter gewest kunnen zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Dat zou ook mijn gok zijn, een potmetertje wat gekookt is door de weerstanden er naast.

Ook de 1k die je tussen de buitenste pootjes meet lijkt dit te bevestigen, potje van 1k

idd, die metalen dingen had je indertijd. alleen plastic schroefje is eruit gesmolten dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Het blijft gokken, maar die waren er inderdaad ook:

http://www.smcelectronics.com/TEKTP02.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 17 december 2017 13:27:42 schreef Sine:
Ook de 1k die je tussen de buitenste pootjes meet lijkt dit te bevestigen, potje van 1k

De TS meet +-1ohm.
Kan natuurlijk ook een meet of type foutje zijn.

Sine

Moderator

Het was iig een leesfout van mij ;)

@Thevel, ik snap :) Maar ik las ook 1k (want dat klinkt als een logische waarde)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 december 2017 14:38:39 (34%)

Thevel

Golden Member

Ik bedoel eigenlijk een meet of type fout van de TS.

Jullie hebben helemaal gelijk. Heb inderdaad een typfout gemaakt. Waarde was 1kohm. Heb het onderdeel nu even volledig opengezaagd: langs de buitenkant is duidelijk een sleepring te zien. Het metalen stukje moest daar wss over slepen.
Zal hem vervangen door: http://be.farnell.com/bourns/3386p-1-102lf/trimmer-1k/dp/9355022
Merci allemaal voor de hulp! Jullie zijn echt super :D

maartenbakker

Golden Member

@hubie: dank voor het vertrouwen in mijn kennis :) Mij rest niets anders dan me aan te sluiten bij de conclusie dat het een potmetertje is. Ronde PTC's zien er toch ook net weer anders uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 december 2017 09:39:44 schreef Memorex:
Hier ook nog een foto van de onderkant van de print. Ik probeer vannamiddag een schema op te stellen.

Even voor de goede orde: Er wordt glasfiber met hars gebruikt als print-basis materiaal omdat dit een goede isolator is. Vervolgens worden er koperbaantjes op gemaakt daar waar een geleider gewenst is. Bij jou print is datgene wat zo mooi zwart geworden is: "verkoold". Koolstof dat geleidt......

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Dat verbrandde stuk moet je er uit zagen, een nieuw stuk inlijmen met epoxy. De oude traces kun je misschien nog hergebruiken maar het is eenvoudiger nieuwe te maken. (bij zoiets als dit zou ik het met een dremel frezen of met stift tekenen en etsen. Voor het lijmen natuurlijk)

Dat is echt een enorme brandvlek, heeft dat instelpotje dat veroorzaakt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 december 2017 23:33:13 schreef fred101:
Dat verbrandde stuk moet je er uit zagen..

Dat is wel erg drastisch (ik weet dat je een fan bent van print transplantaties).
Ik zou eerst (als de print niet door en door is verkoold) met een freesje proberen al het koolstof weg te slijpen dat dan vol gieten met hars of 2-componenten lijm (bison combi snel bijvoorbeeld) om zodanig de print te "herstellen".
Dan het ene spoor herstellen wat er doorheen loopt.

Oh ja: In het twee na laatste fototje herken je nog de stukjes "loper" van het potmeterje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Die is door en door verkoold, de weerstanden die deze print professioneel gebakken hebben zitten immers aan de andere kant.

maartenbakker

Golden Member

De geklapte condensator is - to add insult to injury - zo te zien nog eens een folietype ook, niet eens oud papier en ook al niet van Rifa.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Dat is wel erg drastisch (ik weet dat je een fan bent van print transplantaties).Ik zou eerst (als de print niet door en door is verkoold) met een freesje proberen al het koolstof weg te slijpen dat dan vol gieten met hars of 2-componenten lijm (bison combi snel bijvoorbeeld) om zodanig de print te "herstellen".

De ene kant is pikzwart, de andere kant ook. Dan is mijn conclusie dat het daartussen ook zwart is. ;-)

De traces waar het potje inzat zijn niet verbrandt dus de verbranding begon aan de component kant. Duh ;-) Ik denk niet dat het potje de oorzaak was. Waarschijnlijk is de condensator short gegaan en toen in de fik en heeft de rest geroosterd.

PCB uitzagen en vernieuwen klinkt drastisch maar dat is het niet. Ik denk dat ik dat sneller doe dan jouw oplossing. Gewoon een vierkant uitzagen. Nieuw PCB eronder afkrassen. Op maat knippen/zagen/frezen.

Er lopen nauwelijks traces. Deze zijn ook nog heel. Waarschijnlijk krijg je ze met een beitelmesje en hete lucht er zo heel af. Dat gaat heel makkelijk. Veel mensen krijgen zoiets al voor elkaar bij desolderen. Nieuw stuk pcb vastlijmen. Trace erop lijmen, gaatjes boren. Onderdeel erop en klaar. Je kunt voor de stevigheid nog wat stukjes pcb aan de trace kant over de naad lijmen mocht het mechanisch extra stevig zijn (bv industrie gebruik)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten