Hi,
Ik vind het mooi dat er verschillende printontwerpjes beschikbaar zijn voor het experimenteren.
Alleen ik kom vaak in de knoop met die printjes, voedings of massa banen zitten niet waar ik ze handig of technisch goed zitten.
Te veel capaciteit aan b.v. inverterende opamp ingang omdat met die baantjes dit zo uit komt.
Ik her heel veel gewerkt met het blauwe Vero stripboard waar ik nu nog 20cm van het liggen,
maar ik ben helemaal over op de China printjes, zoals jullie al hebben kunen zien.
Hierdoor heb ik "optimale bewegingsruimte" op de print en maak met wat vertind koperdraad zelf mijn voedings stripjes waar het mij uitkomt.
Het beste is toch als je een goed getekend schema volgt bij het opbouwen van je print.
Ik bouw meestal eerst een proefje op een printje en kijk of het past en of het technisch ook goed is.
Die versie soldeer ik niet maar plaats wel de onderdelen, als het dan goed uitkomt dan pak ik zo'n China printje waar het geheel goed op past.
De eerste versie is bijna altijd op een grotere print dan nodig, later kan je dan zien hoeveel ruimte je echt nodig hebt.
Nog een voordeel van de China printjes t.o.v. de enkelzijdige versie die ik van jullie zie en dat is de betere thermische weerstand als je wat warmte kwijt moet.
Ik verbind dan b.v. wat vrije gaten met vertind koperdraad voor wat meer massa.
Maar ieder zijn ding, ik ben dus juist van stripboard over gegaan op China printjes.
Groet,
Bram