Experimenteerprint à la Elex

rob040

Golden Member

@Kruimel: Antwoord van Abacom:

I have received your files, and I can see where the problem is.
The Gerber files are using a quite unusual commands to define the apertures (apertures are essential in Gerber files).
Sprint-Layout can't handle this kind of aperture commands, and so the Gerber-import is faulty.

Please note, that Sprint-Layout is never expelled to be a 100% real Gerber reader. The Gerber format is quite complex and so, there will always may be some Gerber files which Sprint-Layout can't import. That is something we must accept and live with.

Ik kan er mee leven. ;-)

Op 28 november 2020 17:11:43 schreef Kruimel:Elektor had ook RF experimenteerprint met een massavlak en geïsoleerde vierkante pads er in zodat je een inductie-arme massa had, en componenten op de pads kon solderen:

[afbeelding]
link

Deze printen zijn te vinden op https://www.hf-electronics.nl/HF-Experimenteer-print-klein "HF Experimenteer print klein" en op https://www.hf-electronics.nl/HF-Experimenteer-print-Groot "HF Experimenteer print Groot".

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Goed om te weten dat die voor een redelijke prijs te krijgen zijn. Voor €3,95 en €5,95 geen reden om dat zelf nog eens te gaan beunen in CAD zou ik zo zeggen. :)

Ik weet niet of fred101 die bedoelde, ik ontdekte (later) dat hij in 2012 ook wel interesse had in het ontwerp van Kareltje in het genoemde topic:

https://www.uploadarchief.net/files/download/testboardjesmd.png
Topic

Om eerlijk te zijn vind ik dat dit ontwerp wel de 'credentials' heeft van brilliant. Met een tweede laag als optie kan je zelfs nog wel veelzijdiger gaan...

Op 30 november 2020 19:52:09 schreef rob040:
@Kruimel: Antwoord van Abacom:

[...]

Klinkt als een redelijke uitleg, ik verwijt het ze niet echt. Als je er wat aan hebt kan ik ook wel een versie maken met ronde of vierkante pads, dan zal je dat probleem waarschijnlijk niet krijgen.

rob040

Golden Member

Hallo Kruimel,

Dat is erg aardig aangeboden, maar doe geen moeite. Ik heb het zelf even snel in SprintLayout getekend en 20 printjes besteld. Het is een eenvoudig ontwerp en veel copy/paste. ;) Ik heb alleen geen afgeronde vierkante pads.
Kreeg gisteren al bericht dat ze klaar zijn en met de post verstuurd zijn.
Kan wel eens handig zijn om wat uit te proberen.

Groet, Rob.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik vind het mooi dat er verschillende printontwerpjes beschikbaar zijn voor het experimenteren.

Alleen ik kom vaak in de knoop met die printjes, voedings of massa banen zitten niet waar ik ze handig of technisch goed zitten.
Te veel capaciteit aan b.v. inverterende opamp ingang omdat met die baantjes dit zo uit komt.

Ik her heel veel gewerkt met het blauwe Vero stripboard waar ik nu nog 20cm van het liggen,
maar ik ben helemaal over op de China printjes, zoals jullie al hebben kunen zien.
Hierdoor heb ik "optimale bewegingsruimte" op de print en maak met wat vertind koperdraad zelf mijn voedings stripjes waar het mij uitkomt.
Het beste is toch als je een goed getekend schema volgt bij het opbouwen van je print.

Ik bouw meestal eerst een proefje op een printje en kijk of het past en of het technisch ook goed is.
Die versie soldeer ik niet maar plaats wel de onderdelen, als het dan goed uitkomt dan pak ik zo'n China printje waar het geheel goed op past.
De eerste versie is bijna altijd op een grotere print dan nodig, later kan je dan zien hoeveel ruimte je echt nodig hebt.

Nog een voordeel van de China printjes t.o.v. de enkelzijdige versie die ik van jullie zie en dat is de betere thermische weerstand als je wat warmte kwijt moet.
Ik verbind dan b.v. wat vrije gaten met vertind koperdraad voor wat meer massa.

Maar ieder zijn ding, ik ben dus juist van stripboard over gegaan op China printjes.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Op 21 november 2020 17:30:23 schreef BenI2C:
Ga ik bestellen bij de pcb boer dan ook zelf proberen. Is eerste keer voor mij.

Zojuist de printen ontvangen. Zien er perfect uit.
Echter ik mis de silkscreen op alle pcb's.
Ik heb de file Elexprintv2.zip naar JLCPCB geupload en gebruikt.
Zojuist op mijn account bij hun in de history gekeken en daar staat is ie gewoon tezien in de grb viewer.
Heb ik iets vergeten in te vullen ofzo bij de bestelling?

rob040

Golden Member

Bij wie heb je ze besteld? Staat er bij...
Bij mijn weten hoef je niets in te vullen om dat te krijgen, als de laag maar aangeleverd is.
Ik zou een complaint inleggen.

Het lijkt op de foto net of de gaatjes gemetalliseerd zijn, of is dat bedrog?

.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op 9 december 2020 08:23:40 (33%)]

Op 8 december 2020 22:10:58 schreef rob040:
Bij wie heb je ze besteld? Staat er bij...
Bij mijn weten hoef je niets in te vullen om dat te krijgen, als de laag maar aangeleverd is.
Ik zou een complaint inleggen.

Het lijkt op de foto net of de gaatjes gemetalliseerd zijn, of is dat bedrog?

Nee , niet doorgemetaliseerd.
Zojuist antwoord gehad na een mail, moet effe een quaility complaint indienen.Vergeten de silk te printen.

De silk wordt normaal niet op koper geprint (en niet op gaatjes, haha). Daartoe wordt in de pre-processing het werkelijke silk voor het masker meestal teruggetrimd. Als jij alleen silk tussen de gaatjes hebt, dan blijft er heel weinig over. Maar zo op het oog zou er wel genoeg over moeten blijven om nog IETS op je PCB afgedrukt te krijgen. Het kan wel zijn dat de silk-chinees aan de band dat niet goed heeft gezien, en gedacht heeft dat die stap in het proces geheel kon worden overgeslagen.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

De silk staat gespecificeerd op de 'top', waar geen koper zit, niet op de 'bottom', dus dat zou geen issue moeten zijn. Dat zie je ook op de beelden die ik eerder heb gemaakt. Het is wel mogelijk dat ze niet (altijd) op kaal PCB materiaal printen, maar de vorige keer hebben ze dat in elk geval wel gedaan:

https://farm3.staticflickr.com/2813/34277419596_cc7ca686cf_q.jpg

Je kunt een klacht openen, misschien krijg je dan wel nieuwe. Het is wel slordig.

Mijn versienummers zijn trouwens wat simplistisch, alles heet "Elexprintv2", dus dat verdient misschien nog wat werk mijnerzijds... |:( Die zonder "v2" zijn de originele versie van 100x100mm van het begin van het topic, en er is geen differentiatie tussen de verschillende iteraties. Wel zitten er bij alle posts matchende beelden bij de bestanden.

Je bent trouwens de eerste die ze ontvangt zo te zien, de mijne zijn nog in het vliegtuig. Er is nog een andere gebruiker voor welke ik (tegelijkertijd!) een bestelling had geplaatst, diens PCBs zijn een dag eerder vertrokken en zijn al hier ergens op een vliegveld gearriveerd.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 9 december 2020 18:13:36 (14%)]

rob040

Golden Member

Ik heb mijn printjes op 26 november besteld bij JLCPCB. Die zijn in bulk naar Engeland gestuurd.
Zag net dat Royal Mail ze vandaag verstuurd heeft naar Nederland.
Ik heb op beide zijdes silk (en ook koper), hopen dat het wordt zoals besteld. Kostte toch niets extra.

Zojuist bericht van JLCPCB:

------------------
Hi Sir,<br/>After checking, those silkscreen is added on the pad, so we remove it by default.<br/>Next time please kindly add them on the area without solder mask opening.<br/>Since silkscreen will not affect the electrical function, could you please accept them for this time?<br/>Thanks

-----------------
Wat kan ik hier nou mee ?

rob040

Golden Member

Daar kun je weinig mee. Ik zou ook niet weten wat ze nou bedoelen.
Het is aan jou om het wel of niet te accepteren. Of vraag bijvoorbeeld een refund van de printjeskosten en betaal alleen de verzendkosten.

Ik ben nu wel erg benieuwd hoe de printjes van Kruimel en mij er uit gaan zien. Komen allen van dezelfde supplier.

Die van mij zijn ook daar besteld en zitten volgens de tracking op het vliegtuig naar BE, afwachten dus hoe de mijne er gaan uitzien maar ik til daar niet zo zwaar aan.

Die groene waar Blackdog zo verlieft op is zijn niet echt mijn ding alhoewel ik er ook een stapeltje liggen heb.

LDmicro user.

Ze zeggen dat je de silk moet doen waar geen opening in het soldeermasker zit. Als de silk op die kale zijde hoort, dan is dat dus een enorm "gat" in het solder mask. Dus wordt de silk daar standaard teruggetrimd.

Wellicht dat ze het gewoon voor je doen als je het expliciet vraagt. Zo lang het silk ook op kaal FR4 hecht lijkt me het niet zo'n probleem (maar omdat het een beetje afwijkt van de standaard zal het in het automatische proces nu verkeerd zijn gegaan).

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
rob040

Golden Member

@Jochem: Dan zou er een soldermasklaag voor de top zijn meegestuurd en volstaat het om dat niet te doen.

bprosman

Golden Member

Op 10 december 2020 13:55:25 schreef rob040:
@Jochem: Dan zou er een soldermasklaag voor de top zijn meegestuurd en volstaat het om dat niet te doen.

Misschien juist daarom, een silkscreen komt normaal op de soldeermaskerlaag
(Ondanks dat het een eerdere keer wel gelukt lijkt te zijn).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

@Bram: Dat klopt, maar het ging er hier om dat de soldermask door de fabrikant mogelijk als één groot gat wordt gezien. Als de laag als zodanig is gespecificeerd is het nutteloos om die mee te sturen.

Of je het meestuurt of niet doet niet zo terzake. De pre-processing software van de fabrikant ziet geen soldermask. Normaal wordt silk teruggetrimd zodat het niet terecht komt op plekken zonder soldermask. Dat is vermoedelijk hier gebeurd.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
rob040

Golden Member

Dat vind ik vreemd. Lagen die je meestuurt zouden niet geskipped moeten worden. Dan krijg je, zoals nu, discussie.

Op 9 december 2020 20:35:52 schreef rob040:
Daar kun je weinig mee. Ik zou ook niet weten wat ze nou bedoelen.

Ik kan het proberen uit te leggen....

De eerste keer dat ik goedkope chinese printjes bestelde had ik mijn design gewoon ingeleverd, net als ik nu nog steeds doe. Sommige pads waren "klote" te solderen.... Blijkt dat dat de pads waren waar perongeluk wat silk op de pad terecht is gekomen.

Sindsdien doen ze voortaan in software (DAAR! in het "pre-production" werk) een stap dat ze alle silk weghalen die op een solder-pad lijkt te gaan komen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Ha rew, dat snap ik en is ook logisch.
Ik wil niet vervelend doen, maar er is geen sprake van pads en in principe staat de silklaag los van de soldermask.
De vraag hier zou zijn of de silk in de gaatjes zou lopen of dat de ook bij gaten zonder pad een kleine afstand houden.
De hele laag gewoon weglaten blijf ik raar vinden.

Net even gekeken welke bestanden ik in de datasets heb zitten, misschien is dat ook van invloed geweest.

v1 (Seeed):

  • Drill
  • Bottom copper
  • Bottom soldermask
  • Outline
  • Top silk

v2 (JLCPCB):

  • NPTH Drill
  • PTH Drill
  • Bottom copper
  • Bottom soldermask
  • Outline
  • Top copper
  • Top soldermask
  • Top silk

Er zitten dus wel aardige verschillen in de dataset, ik weet niet of het er echt mee te maken heeft. Vorige keer dat ik een PCB'tje bestelde (bij JLCPCB) waren er ook "ongeregeldheden" die leken te wijzen op onervaren voorbereiders.

Voor zo ver ik weet ik de routine om silk niet buiten het soldeermasker te printen niet ongebruikelijk, maar in het geval van de afwezigheid van de betreffende laag in de dataset ontstaat er wel ambiguiteit, want de argumentatie om de silk te verwijderen verdwijnt dan (bij aanwezigheid impliceert elk gat in het soldeermasker een pad, en het is niet logisch daar silk te printen). Ik heb er op dit punt niet echt een mening over, maar het lijkt wel aan te tonen dat de voorbereiders er ook niet echt bij nadenken. Het zal ook niet het meest inspirerende werk zijn denk ik...

Dat is de uitleg die je gekregen hebt. Als je ze gevraagd hebt om 1 kant niet te doen, dan hebben ze kennelijk ook de silk niet gedaan. Als je pads had gedefinieerd maar daarna gevraagd of ze die kant geen koper wilden doen, dan kan ik me ook voorstellen dat ze een "foutje" hebben gemaakt dat ze de silk na het verwijderen van wat op pads komt niet hebben teruggezet.

Ik heb even gemist waarom er geen doormetallisering in moest? Ik zou dat altijd wel willen. De experimenteerprintjes "prefab" die ik koop probeer ik daarop uit te zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/