Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 5

1,5A op 30V vind ik niet heel weinig, tevens kan de netspanning op dat ding voor overslag in de anker wikkelingen zorgen, kom je niet achter met lage spanningen. meet eens op de borstels ohms en draai aan het anker. de waarde zou hetzelfde moeten zijn als je langzaam draait.

ik zie dat het zo'n kunstof motor is, die overlijden uiteindelijk omdat de lagers vastlopen ( vooral de achterlager ) en in het kunstof wegslijten.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bobbes1

Golden Member

Hoi testman, bedankt voor je reactie. Momenteel zit ik in Frankrijk maar komende donderdag weer terug. Dan ga ik e.e.a. testen. Motor draaide voor mijn gevoel wel soepel rond. Als ik een dergelijke klixon niet te pakken kan krijgen kan ik er eventueel een thermische zekering van bijv. 100 gr. inzetten.
Op 2 december 2018 09:16:34 schreef bobbes1:
.... Als ik een dergelijke klixon niet te pakken kan krijgen kan ik er eventueel een thermische zekering van bijv. 100 gr. inzetten.

Een Klixon ( https://www.google.nl/search?q=Klixon&source=lnms&tb...52#imgrc=_ ) herstelt meestal zichzelf
en een Thermische zekering die is eenmalig in gebruik.
MVG Gerard.;)
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
bobbes1

Golden Member

Gerard, helemaal mee eens maar als ik de betreffende klixon niet kan vinden dan is een thermische zekering beter dan een doorverbinding.
eross

Golden Member

Al een tijdje ben ik op zoek naar een li-ion accu van 3,6V 40mA.
deze is 16mm lang met 10mm doorsnede.
Hij ziet eruit zoals de foto maar deze is een Ni-MH
Op 2 december 2018 04:41:22 schreef rew:
[...][...]
Dit vind ik verwarrend.

Als ik mijn "human language & interaction parser core 2000" even aanslinger: hij noemt het geheel van motor&printje_dat_er_aan_vast_zit "motor", en de motor zelf noemt hij ook "motor".

Zou rew een compiler zijn dan is dat iets als "definition of "motor" ambigious, first definition at line xx conflicts with definition at line yy".

Ik haal er met behulp van die "human language & interactions parser core 2000" uit dat er een motorunit is die defect is, en die uit (minstens) 2 onderdelen bestaat: een motor, een printje, en een klixon (Die mogelijk deel uitmaakt van een van de voornoemde 2). Van dat geheel is in elk geval de klixon als defect aangemerkt (hopelijk terecht?), en de motor zelf als "buiten verdenking" (hopelijk ook terecht?).

Maar ik heb het heel die "parser core 2000" ten spijt af en toe wel eens mis, dus misschien bedoeld bobbes1 wat anders. Het ligt echter meer voor de hand dan een schrödinger stofzuigermotor, die tegelijkertijd wél en níet defect is totdat rew besluit welke kant van het verhaal hij gelooft.

EDIT@Eross:
Een AAA is ongeveer 10mm diameter en 46mm lang, dus 1/3 AAA? (Maar ik zie zo gauw alleen even 2/3 AA bij nkon. Mail 'm anders eens. Als je er de ruimte voor hebt, kan een ]lir2450 misschien? Nkon kan soldeerlippen aan batterijen zetten, ik weet allen niet of dat ook bij knoopcellen kan. Die NiMh is trouwens ook 3.6V (ik zie 3 gestapelde cellen), zeker dat het Li-Ion is?)
Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
fatbeard

Honourable Member

@LuckyLuke: je loopt klaarblijkelijk een versie of wat achter met die parser core... :p
De mijne haalt er uit dat het huidige (afgebeelde) ding NiMH is en hij dat wil vervangen door Li-Ion...
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet.
bobbes1

Golden Member

Exuses misschien voor de ontstane verwarring. In eerste instantie aansluitsnoer en regeling getest en die waren in orde. Dus de "motor" moet dus defect zijn. De betreffende motor bestaat dus uit een motor en printje met Triac en klixon. E.e.a. gescheiden en de motor draaide netjes rond. Gemeten Triac oké maar de klixon is onderbroken. De klixon zou na uitschakeling zichzelf moeten inschakelen maar doet dat kennelijk niet meer. Na overbruggen van de klixon doet alles het weer. Dus het liefste heb ik er weer een klixon in maar hoe kom ik aan zo'n ding. Mijn voorzichtige voorstel om er een thermischische zekering ervoor in de plaats te zetten is meer een voorzorgs maatregel. Hopelijk is hiermee e.e.a. duidelijker geworden.
@Bobbes1
Ho even....
Ik zie op die foto van jou geen clixon. Wel een triac, en ik denk een ontstoor condensator over de triac. Dat zou ook de reden zijn dat de motor weer draait na het overbruggen van de clixon :-)
Maar ik kan het fout hebben.
Maak anders eens wat meer foto's van de "clixon".

TonHek

Edit
Dit is een clixon zoals ik die ken.
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
bobbes1

Golden Member

Hoi TonHek, het is echt een klixon. Zie betreffende typenummer. De klixon is geschakeld tussen de Triac en de motor. Even een kleine aanvulling. Bovenop de stofzuiger zit een regeling voor de snelheid van de motor. Onder deze knop zit een pint met alleen een PIC processor. Vandaar gaan 3 draden naar de motor met ingebouwde Triac printje om e.e.a. te regelen. Vandaar dat het over twee printjes gaat. Had ik beter direct kunnen omschrijven.

Edit: Arco was sneller.
Zo.... ik heb even een nieuwe parser bij mijzelf geinstalleerd.. :-)
"Jazeker is dat een klixon, maar het typenr herken ik jammer genoeg niet"

Verhip, ze blijven ook maar nieuwe onderdelen verzinnen en op de markt brengen zonder mij te informeren.

Mijmerend: En dan ga ik nu mijn verzameling buizen maar weer eens oppoetsen, ze worden zo mooi glimmend na wat Brasso, hoewel Silvo ook goed resultaat geeft.


TonHek
(hallo beste lezertjes: natuurlijk geen buizen poetsen hè met een fijn schuurmiddel, want dan gaat de opdruk ervanaf)
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
EricP

LED Hater

Hoewel gerelateerd aan 'waar krijg ik' heb ik nu een 'hoe heet' (en als ik weet hoe het heet, dan kom ik er hoogste waarschijnlijk zelf wel achter waar ik het krijg :+)

Afijn, ik zoek iets om draad te verbinden, de 'AMP' crimp manier zeg maar. Maar nu ipv. rood/blauw/geel kunststof omhulsel, dat zelfde in 'lijmkous', lijmende krimpkous...

Het is niet heel zeldzaam, maar ik kan die $%^#$&^dingen nergens vinden, dus ik zoek op de verkeerde kreten. Wie helpt me ff aan de juiste?
EricP

LED Hater

Bijna... Lijmkous met dit [img]https://static.webshopapp.com/shops/020374/files/006578522/298x219x2/prr545.jpg] erin zeg maar...[/img]

Maar goed, die dingen heten dus butt connectors... Toch een stukje verder, Thevel :)

[edit]Ow... Is de img tag stuk? Of?

[Bericht gewijzigd door EricP op 3 december 2018 18:25:59 (20%)]

High met Henk

Golden Member

knoeipijpje noem ik die dingen altijd: gebruik ze regelmatig...

Maakt mij dat een grote knoeier?
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Er is hier pas nog een hele discussie over geweest. Met name de soldeer versie die je met de hete lucht föhn kunt krimpen en solderen tegelijk.

Ik zal een zoeken welke post dat was.

edit: Gevonden: krimpkous connectors

@EricP: Die kende ik inderdaad ook, staan inderdaad hier een paar posten terug.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 4 december 2018 12:52:07 (14%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
EricP

LED Hater

Maar Sven, jij knoeit toch graag als ik zo eens voorbij zie komen wat je allemaal doet. Moeten we je 'opperknoeier' gaan noemen? :)

Niet helemaal wat ik zocht, henri. Maar de post van evdweele van 11 september laat precies zien wat ik zoek.
Solderen is niet altijd wenselijk. Kort door de bocht: meestal is het (voor mijn doel) een eerste reparatie van kabel 'buiten'. Doorgaans verlichting, 24V. Die is dus mechanisch al een tijdje beschadigd. Dat heeft niemand door tot-ie het 'niet meer doet'. Koper is al ietwat 'aangeslagen' en draad is net waterleiding: als het uiteinde nat wordt, dan is het een meter verderop ook nat. Om die reden wil solderen niet meer. Voor de stroom die er loopt is het dik zat (vaak 1, misschien 2A door een 2.5mm2, die dikte is gekozen vanwege spanningsval / lengte)), het moet 'alleen contact maken'. Een crimp ding wat je dicht lijmt is de lompe oplossing. Maar het gaat in de praktijk verbazend lang goed. Het idee is natuurlijk de kabel te vervangen zodra een passend moment zich voordoet...

Maar wel weer een aantal kreten gevonden. Dit kwam daarop boven en dat is wel wat ik zoek :). Dank!
High met Henk

Golden Member

Zelfde reden die jij noemt gebruik ik ze ook.

Hoewel ik afgelopen weekend ca 50 kabels ertussen het gesoldeerd: de kabelboom van 1 van mijn auto's was vergaan... dus ff opnieuw opgebouwd.

maar solderen of krimpen is ideaal als je in de kabel/draad bezig bent en het geheel kan bewegen.

Solderen als adereindhulzen is een slecht plan: Uiteinde wordt hard en breekt af bij trillingen. Dan beter krimp (Aderhulzen), schroef of klem verbindingen
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Golden Member

Niet zo direct waar vind ik, maar meer welke stekker is dit.

Is de voedingsplug van een moxa v468.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
van phoenix, de MVSTB maar die is zonder schroeven om vast te zetten..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Golden Member

Phoenix MSTB (zonder V). Ik had de haakjes gemist: die zitten in het alu hier...
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
https://www.eoo-bv.nl/14676-large_default/spoel-12uh-700ma.jpg

Spoel 12uH - 700mA - 0.45ohm

(past op printplaat steek 12,5mm en op 4mm onderlinge afstand, diameter is ca. 4mm)

https://www.eoo-bv.nl/spoeltjes-groter-in-weerstandformaat/1...700ma.html

Heb deze eerder bij EOO gekocht. Ik kan ze elders online niet vinden, of ik zoek niet goed. Wie kan me op weg helpen met andere winkel of fabrikant/ merk zodat ik daarmee kan zoeken?

[Bericht gewijzigd door ejm op 5 december 2018 13:29:44 (12%)]

EricP

LED Hater

Reichelt heeft best een hoop van dat spul. Geen idee of exact deze er tussen zit.