Direct drive generator

Ook gezien de invloed op het milieu kan je kiezen voor deze ferriet magneten.

Bij Enercon generatoren werden altijd bekrachtigde magneten toegepast.
Dat zou bij zelfbouw toch ook kunnen?

Waarom zou je dat doen? maakt het alleen maar (veel) ingewikkelder en omvangrijker.

LDmicro user.

Maar met bekrachtigde magneten is een molen milieuvriendelijker,
en je hebt de mogelijkheid om de sterkte van de magneten te regelen.

Elektromagneten ipv permanente geven een paar voordelen. Enerzijds kan je de "KV" van je generator regelen. Dus in een auto bijvoorbeeld wordt getracht om de uitgangsspanning van de generator in de buurt van de 12V te houden, ook als het toerental tussen de 800 en de 5000 varieert.

Bij een molen kan dit ook voordelig zijn: Ook al is je wiek verstelbaar, d'r is een instelhoek waarbij de invalshoek over de hele lengte van de wiek klopt. Als je dan een lagere invalshoek wil hebben dan kan je hem verdraaien zodat het aan de tip klopt, bijvoorbeeld -2 graden, maar dan is de verdraaiing verder naar binnen te veel: daar had je minder verdraaing gewild. (of juist meer. Moet ik diep over nadenken, maar het is in ieder geval niet die -2 graden).

Stel het waait 5m/s en je molen draait perfect. wieken geoptimaliseerd op de perfecte invalshoek bij deze draai-snelheid, de generator spanning is precies in het optimale gebied voor je energie-extractie-schakeling.

Als het nu plotseling 10m/s gaat waaien, dan wil de molen echter 2x sneller gaan draaien. De invalshoek blijft dan gelijk en optimaal over de hele lengte van de wiek. Maximale energie extractie uit de wind. Maar aan de elektrische kant is de spanning nu ineens verdubbeld. Als de elektronica eerst optimaal draaide, dan zat ie toen op 80-90% van z'n max-spanning. Dus nu behoorlijk daarboven! Dan loont het de moeite om de uitgangsspanning van de molen te verlagen door de KV te verhogen.

Leuk, maar dit is niet direct toepasbaar op bassis van een stelling:

Maar met bekrachtigde magneten is een molen milieuvriendelijker,

Die stelling zal wel van een NUON persbericht komen waar het ging over een multi-megawatt molen waar al een hele hoop aan geoptimaliseerd is.

In de eerste instantie is het zo dat het bekrachtigen van de magneten energie kost. Dus minder efficient. Het is een ingewikkelde optimalisatie om uit te vinden of je dat ooit nog terugverdiend....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heeft het ook niks te maken met het aanloopkoppel?
Geen cogging, molen kan op snelheid komen voordat je er een last op zet?
Een generator met een bekrachtigd veld geeft idd ook de mogelijkheid om uitgangsspanning te regelen, daarmee ook de belasting van de molen. Ik zie het een beetje als een MPP tracker bij de zonnepanelen, de generator regelen om de molen in het ideale werkgebied te houden.

Dan moet je nog een regeling hebben tussen snelheid en belasting.
Minder afname = sneller draaien, dus zul je een extra regeling moeten maken tussen wiekverstelling en veldbekrachtiging.

En zul je weer koolborstels nodig hebben.

Dat milieuaspect is idd een reclameslogan.

LDmicro user.

Grote windmolens worden, zover ik weet, meestal uitgevoerd met permanente magneten of asynchrone motoren. Deze worden met back-to-back gekoppelde inverters met het net verbonden; immers, de frequentie van de motor is afhankelijk van de snelheid, terwijl de frequentie van het net altijd gelijk blijft. Op die manier wordt ook de stroom en daarmee het vermogen geregeld, en de spanning over de motor is niet belangrijk, zolang die maar binnen een bruikbaar gebied blijft.

Voor kleine windmolens, vooral degene die DC moeten leveren om een accu op te laden, is het een ander verhaal. Asynchrone motoren zijn dan onhandig, omdat het regelen daarvan veel moeilijker is dan synchrone motoren en generators, al dan niet met veldregeling.

Generators van auto's zijn ongeschikt vanwege hun lage rendement, en het hoge toerental waar ze zinnig vermogen gaan leveren. Echter, een soortgelijke constructie zou best goed kunnen werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mijn axiale generator staat op de proefstand.
Wat te doen om met anderen, die ook een kleine molen willen, in contact te komen?

Lambiek

Special Member

Op 11 maart 2020 15:21:45 schreef m.bouwer:
Wat te doen om met anderen, die ook een kleine molen willen, in contact te komen?

Je zou het bij vraag en aanbod kunnen vragen.

https://www.circuitsonline.net/aanbod

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het maken van de mechanische componenten is voor mij goed te doen.
Maar ik wil natuurlijk mijn axiaalgenerator ook elektrisch testen en verbeteren.

Voor een nieuwe opzet knip ik nu plaatjes voor blikpakketjes (33 x 3 en 20 mm dik)
Het idee is om weer een stator te maken met 45 spoelen.
En magneetringen met 50 magneten (20 x 10 en 5 mm dik)

Ik weet niet of standaard blik daar geschikt voor is. Voor een floppy disk wil je dat je de boel de ene of de andere op kan magnetiseren. Dat omgooien kost energie. Voor een floppy of harddisk optimaliseer je het materiaal om hierbij zo veel mogelijk energie te gebruiken. Maar voor een motor of generator wil je die energie zo laag mogelijk hebben.

Door precies de juiste legering te gebruiken lukt dat aardig. Maar pak je blik voor mechanische toepassing bedoeld dan denk ik dat je iets hebt wat daar minder geschikt voor is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Qua materialen kan ik het boek magnetic materials van Hilzinger wel aanraden. Soort veredeld catalogus van Vacuumschmelze. Het liefste gebruik je zoals rew ook al zegt specifieke materialen.

De blikjes van 33 bij 3 mm knip ik uit afgedankt transformatorblik.

2 van 45 blikpakketjes (hier 20 mm breed)
Met secondelijm en tape.

Dat transformatorblik is op z'n minst bedoeld om lage magnetisatie energie te hebben. Als je het voor een BLDC motor zou gebruiken dan valt er nog te zeggen dat het misschien niet goed is voor de hogere frequenties. Maar in een generator op een molenwiek zal de frequentie ook wel meevallen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad, zo hoog zullen de frequenties niet zijn, en het is heel zeldzaam om motoren te zien met ander magnetisch materiaal. Ik heb één keer en prototype gezien met ferriet in plaats van blik, maar de maximale veldsterkte daarin is weer veel lager.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Om de koppen van de spoelen klein te houden heb ik de blikjes 3 mm breed geknipt.
De vraag is in hoeverre de lijm tussen de blikjes isoleert.
Ook al door de beschadigingen van het knippen gaan er natuurlijk meer wervelstromen ontstaan.

Hoeveel poolparen komen er op de rotor te zitten? De grootste verliezen gaan toch vaak zitten in weerstandsverliezen in de spoelen. De eddy stroom (?) verliezen worden al flink gereduceerd door gebruik te maken van meerdere lagen blik. Ik zou er niet te veel aandacht aan besteden zolang niet het doel is om super ultra efficiënte generator te maken die 0.5% beter is dan de beste die je kan kopen.

Ik heb me heel de tijd afgevraagd hoe het kan dat je dwars door de generator van EAZ windmolens kan kijken.
Wat blijkt? Dit is helemaal geen axialeflux met luchtspoelen ding.
Het is iets veel moderners. Wordt gemaakt in Rijswijk, dat ligt 'toevallig' vlak bij TU-Delft.

Meer plaatjes staan hier.

Oeps dat zijn wel erg veel foto's. Is dat wel de bedoeling ?

Op 21 maart 2020 20:13:33 schreef BenI2C:
Oeps dat zijn wel erg veel foto's. Is dat wel de bedoeling ?

Ik heb het niet gevraagd, ik zie het als door hen gewenste reclame.
Je kan ook solliciteren. En:

* "Elke foto heeft een eigen privacyinstelling"

"Bekijk meer van EAZ Wind op Facebook"

Een paar overwegingen:

Om een generator te maken moet je magneten dicht langs de kernen van de spoelen laten bewegen.

De flux moet van magneet naar magneet gaan door
de spoelen (bij voorkeur met blikpakket) van de stator.

Axiaal is minder moeilijk te bouwen (en nastelbaar)

De molens om ons heen inspireren mij om er een werkend model van te maken.
Er moeten toch ook anderen zijn op dit forum die daar over denken?