Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Ha electron920,

Dank je voor je info. Ik had geen idee dat er ook HF verzwakkers in instelpot vormfactor bestonden...

Ik vermoedde al dat dit π verzwakkers waren, leuk om het in een schema te zien.

Toch blijft het gedrag van mijn Preh raar: Als je naar de demping kijkt (plaatje frequentiecurven), dan is bij de setting -10dB de demping veel te weinig. Je zou dan denken dat er een onderbreking in 1 of beide weerstanden naar massa zit. Maar bij de settings -20 en -30dB is de demping juist veel te hoog, wat weer doet denken aan een onderbreking in de serie weerstand... :? (beide in combinatie met de veel te hoge in- en uitgangsimpedanties)

In de praktijk maakt het niet veel uit, niet reparabel :-)
Is ook niet erg, het is toch meer een museumstuk. 60Ω kom ik hier niet tegen :-)

Omdat die 60Ω mij zo onbekend is, ben ik wel benieuwd waar dat gebruikt werd, weet jij daar meer van?

groet, Gertjan.

Hi Gertjan, :-)

De 60Ω coax werd veel gebruikt in Centrale antenne inrichtingen die ik hiet in Amsterdam veel gerepareed heb.
De versterkers ware nvaak van Siemens.

Hier wat plaatjes van zo'n potmeter die ik eens heb open gemaakt.

Mooie HF constructie.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Preh-01.png

Geen idee of het midden contackt nu de uitgang of de ingang is :-)
De ring is een los onderdeel en zorgt voor een goed massa contact.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Preh-02.png

Plaatje van de loper, alleen deze lijkt volledig geisoleerd van de behuizing, dus dat zal de uitgang wel zijn.
Het draaiende deel wordt zowel door de ring in het dekseltje als het bladveertje dat je links op deze foto zien met de behuizing verbonden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Preh-03.png

Gertjan, je mag hem hebben als je hiermee jouw potmeter kan repareren voor een weer functioneel meetinstrument,
deze is trouwens nooit aangesloten geweest.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha heer miedema,

Voor wat de verzwakker betreft daar kunnen rare combinaties ontstaan en het begin van de baan is het kwetsbaarst.
Deze verzwakker is zeker 50 jaar oud binnen in je kastje staat RUGA dat is waar Anton Kathrein de meetapparatuur maakte.
Hier een tester waar de verzwakker in zit

Ook Rohde & Schwarz maakte van soort gelijke verzakkers gebruik in de buizen signaal generators.
Ik ben wel eens bij Kathrein in Rosenheim geweest mooie mast op het dak voor het meten van de antennes ligt in de woonwijk.
Stuk verderop een tweede met de meetinstallatie voor het schrijven van het stralingsdiagram de firma levert nog steeds een van de beste antennes wereldwijd maar ook duplexers en filters.

Het 60Ω antenne systeem is van voor 1974 dat was er dus al toen ik begon ik heb nog wel apparatuur buizen versterkers onderandere van Kathrein maar ook van Siemens.
Bij het introduceren van het wat wij nu noemen kabel-televisie hebben de kabel boeren de koppen bij elkaar gestoken zowel de Nederlandse NKF, TKF en POPE maar ook in Duitsland.
Dat de keuze op 75Ω is gevallen.... de demping van een coaxkabel is het gunstigst bij 77Ω met een εR rond de 1 dus 75Ω is een goede keuze het onderscheid zich ook van de andere kabels.
Daarbij komt dat de diameter kleiner is dat scheelt gewicht en materiaal.
Wel is het zo dat hoe lager de impedantie hoe meer vermogen je de kabel kan insturen maar dat is bij kabel-televisie niet van toepassing.

PS: @blackdog heeft er een gemold 8)7 maar dat had ik ook kunnen optekenen zo ziet de W&G er ook uit dus niet slopen :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi electron920! :-)

Dat is hem, ik heb gezocht naar een plaatje van de meetonvanger die mijn rug gebroken heeft *grin*

Daar stond ik dan op een gammel trappetje met die meetonvanger tussen mij en de trap in om metingen te doen aan versterkers waar meer dan 300V op stond...
Ik heb wat E88CC buizen vervangen, wat regelmatig bij die Siemens versterkers voor kwam, was een kortsluiting in de doorvoer condensatoren.
De hoogspanning liep bovenlangs meestal een bruin/rode draad en die ging dan via zo'n condensator het versterker trapje in en daarna bovenlangs naar de volgede trap.

Het meest krachtige singaal dat ik ooit van antennes heb afgekregen maar net niet voldoende was om direct aan het antenne net te leveren,
waren de antennes die bovenop de Nederlandse Bank bank stonden op het Frederiks plein hier in Amsterdam.
Als ik het goed onthouden heb, zat dit in de richting van 105dB µV,

Ik heb die ontvanger wat vervloekt om zijn gewicht...

Groet,
Bram

PS
Henk, als van jongs af aan heb ik veel spul uit elkaar gehaald, niet om stuk te maken maar om te leren.
Dat is gelukking nooit meer over gegaan! ;-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog :-)

Dank je voor de info, en èrg leuk om je foto's te zien.
Nog een hele tour om je foto's te herleiden naar het schema van de π verzwakker van electron920, maar het begint te dagen :-). Ik kom het ding bij jou nog wel eens beter bekijken...
Ik denk niet dat ik ga proberen mijn verzwakker te repareren. Na open maken slopen ziet hij er net zo uit als de jouwe ben ik bang...

Die E88CC's zijn nu gewilde en gezochte audio buizen....

@ electron920:
Leuk om de achtergrond te horen. Mooie testontvanger, maar ik heb wel acuut meelij met Blackdog :-)
En wees niet bang, ik ga mijn W&G verzwakkers niet openmaken, het zijn mijn "werkpaard verzwakkers" :-)

groet! Gertjan.

Ha blackdog,

Dat is heel leuk om te horen ja...... dat was nog eens wat wij hadden de beeldkoffer van Siemens nog zwaarder.
En dan wat je zeg eerst 4 hoog met dat ding galerijflats op je trapje dat apparaat kon niet op de trap :( ik mocht van mijn leermeester maar een keer per versterkerpunt het apparaat sjouwen of trap op of trap naar beneden (was 17 jaar).
Die Siemens buizen strips L,M,K radio, band I band III heb ik ook wat gerepareerd opleiding gehad van Siemens aan de binckhorst Den-Haag wobbelen met de nordmende wobbler.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha heer miedema,

Voor wat de verzwakker betreft laat hem staan ik ben nog steeds aan het ruimen ik weet dat ik 60Ω ook moet hebben en daar doe ik niets mee trouwens met de 75Ω ook niet.
Die E88CC daar heb ik er wel 200...300 van weg gegooid toen we van buizen naar transistor overgingen sicaset Siemens Cassette techniek had mijn werkgever dat geweten... |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Ik vond deze boodschap ook wel leuk. (zal wel iemand in de eprom aan het knutselen zijn geweest... ;) )
Komt als je er teveel spanning op zet...

https://www.uploadarchief.net/files/download/kontron_dmm4040.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Er zijn ook scoops die "zeggen" gewoon OEPS :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

fred101

Golden Member

Een pratende scope is beter dan de scoops die nog met rooksignalen werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

't is hier wel erg stil de laatste tijd!

Voorzover ik mij herinner, was de CT-500 mijn eerste universeelmeter. Ik meen van het merk Hansen, maar ik kan me vergissen. Deze is van het merk CENTRAL. Wel weet ik zeker, dat hij in een mooi rood doosje zat.

In de loop der tijden ben ik hem kwijtgeraakt. Dat vond ik jammer. Gelukkig kon ik op een radiomarkt een ex. bemachtigen. Hij is afkomstig uit voorraden van het israëlische leger, gezien de hebreeuwse tekst op de achterzijde.

Het binnenwerk ziet er nog goed uit, maar ik heb hem ternauwernood kunnen redden van een forse batterij-lekkage-ravage.

Ik zal er nu beter op passen........

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Op 13 februari 2019 10:42:23 schreef fred101:
Een pratende scope is beter dan de scoops die nog met rooksignalen werken.

Inderdaad al een paar van Philips meegemaakt. Maar gelukkig altijd alleen maar de RIFA.

miedema

Golden Member

Ha NKHteB

He, dat CT-500 model ken ik.... Ik heb er een tijdje terug flash2b twee cadeau gedaan :-)

Eentje (merk SEC) was van mijn vader, de meter die hij een groot deel van z'n leven gebruikt heeft. Die zat ook in een rood doosje.

De 2e (merk TeRaGram) kreeg ik van m'n buren. Erg atechnische mensen, dus wat zij er mee deden?? (hij was dan ook defect....)

Ik had wel gebruiksaanwijzing en schema gescand, dus als ik je daar een plezier me kan doen?
groet, Gertjan.

Hallo Gertjan,

leuk dat jij het apparaat uit eigen kring kent. Het is wel apart, dat je aan bepaalde spullen gehecht kunt raken, zoals in mijn geval aan de CT-500.

Je doet me inderdaad een plezier met de info die je aangeeft. Je hebt mijn email adres. Alvast bedankt!

Kan ik jou een plezier doen met een kopie van de tabel uit FA, waar we in het andere item over spoelen/ringkernen over spraken?

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Ik stuur je een mailtje met bijlagen. (kan even duren, het is hier even druk...)

Ik zou het inderdaad leuk vinden om dat FA artikel te zien.

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Vandaag kwam mijn Holdpeak HP-990C binnen uit China.

Dit is een zogenaamde SMD tester welke Capaciteit, Weerstand, Diodes, Zener Diodes, LEDs en batterij spanning kan meten. Vooral deze combinatie maakt het interessant, en natuurlijk kunnen ook through hole componenten worden gemeten.

De vorm factor is als een pincet:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/holdpeak%20hp-990c.jpg

Het 'C' model is 6000count en er is ook een 'B' / 4000count en 'A' / 3000count model. Het 'C' en 'B' model is functioneel gelijk, terwijl het 'A' model een zeer handige 'scan' functie heeft, data hold en spanning meting (tot 36V) maar geen relative en batterij test mode. Ik vond 6000count het belangrijkste, dus heb daardoor het 'C' model gekozen.

De meter werkt op 2xAAA cellen (concurrenten gebruiken één CR2032) en in zener en LED test mode wordt hieruit minimaal 20V (1mA test stroom) aangeboden. Mijne haalt zelfs met nieuwe batterijen 24V. Dit handig omdat dan direct de zener spanning of LED spanning wordt weergegeven tijdens het testen.

Na wat vergelijkende metingen tegen een aantal van mijn referenties, kan ik zeggen dat hij in spec meet (tussen 1% en 3,5% afhankelijk van de range). Bijkomend voordeel van het 'C' model is dat capaciteit met 9999count wordt gemeten.

Het geheel wordt geleverd in een nette doos met extra meet bek en 2 test snoertjes die aan de bek kunnen worden gemonteerd.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/holdpeak%20hp-990c%20case.jpg

Al met al heb ik niet te klagen over mijn €14,36 die ik er voor betaald heb verleden week.

Wat is nog het meeste mis is een 'uit' knop want dat zit er niet op, maar hij gaat na 15min vanzelf uit als er niks gemeten wordt.

Kruimel

Golden Member

Dat ziet er best handig uit, en voor dat geld zou ik hem niet laten liggen. Wat betreft de uitknop vind ik alles best als hij maar niet piept als hij uit gaat. Ik heb zo een IR thermometer die dat doet, schijtirritant! BIEP! Schrik me telkens de pleuris. :(

PS En hij moet de teller resetten als er een meetwaarde is, anders gaat hij midden in een meting uit.

@hieronder: Ok, dan gaat hij weer van mijn "interessante gadgetlijst" af.

flash2b

Special Member

@kruimel
Dan is het geen meter voor jou, want na 14 minuten piept hij en een minuut later geeft hij een lange piep en dan gaat hij uit.

LetterHenk

Golden Member

Net als de Aneng meters, PieeeeP! :)
Leuke meter, zeker nu er een dubbele CO 2019 op de rol staat vol met ieniemienie SMD componentjes. Heb je nog een linkje van waar je ‘m vandaan hebt?

Action expresses priorities LH

Er zijn ook scoops die "zeggen" gewoon OEPS :)

Zo ken ik een computer die Nonsense in basic zegt als je iets stoms gedaan had.

miedema

Golden Member

Vandaag kwam mijn Holdpeak HP-990C binnen uit China.

Ha flash2b,

Leuk ding! Het is toch echt jouw specialiteit om iets leuks op te duikelen uit China voor weinig :-)

Helaas kon ik jouw meter niet vinden op jouw bovenstaande link naar Peaktech HoldPeak....
Edit: Gevonden, op pagina 2 van de multimeters... :+

groet! Gertjan.

flash2b

Special Member

@LetterHenk
Ik zal je een link sturen.

@miedema
Op de site van Holdpeak (niet Peaktech, welke een duitse re-brander is van voornamelijk Owon en CEM), is alleen het 'B' model te vinden. Dit model is het goedkoopste maar ook minst interessante.

Het 'C' model, heeft de volgende specs:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/hp-990c%20spec.jpg

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Inderdaad inmiddels je meter gevonden bij holdPeak, op de niet eerder ontdekte pagina 2 van de multimeters.... :+

Opvallend dat door de uitbreiding van de count ook het meetbereik flink vergroot wordt. (hogere letter is dus gewoon een "hoger model").
Vooral capaciteit: B model (4000 count) tot 51,2µF, en het C model (6000 count) tot 99,9mF.
Dat is wel een groot verschil, een elco groter dan 51,2µF kom je toch regelmatig tegen....
(Of er is ergens een typefoutje in de specs geslopen....)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Ik denk dat de 3e range deel van het 'C' model 999.9uF/9.999mF/99.99mF niet (volledig) geïmplementeerd is in het 'B' model én dat dit inderdaad een typ fout is.

SMD elco's van 99.99mF komen niet zo vaak voor :) dus misschien vandaar.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/hp-990abc%20spec.jpg

Op bovenstaande tabel is 200uF toegevoegd aan het 'B' model, die heeft 6 ranges, terwijl het 'A' en 'C' model er 8 hebben. Het 'B' model is ook het goedkoopste en het 'A' model het duurste. Het is jammer dat de scan functie op het 'C' model ontbreekt.

Dit topic is gesloten