Mmmm,
Het blijft steeds weer terug komen, lijkt Corona wel...
LED test je niet met een voedings apparaat of b.v. en 9V batterij!
Een LED test je met een serie weerstand die een waarde heeft zodat je LED daar niet stuk van gaat.
Toch doen.. dat betekend in ieder geval dat je je Boeren verstand niet echt gebruikt.
LED testen, kan heeeel veilig met de meeste digitale multimeters op het Ohm bereik.
Het Ohm bereik werkt met een stroombron, één van mijn DMM 6,5 digit multimeters heeft deze stromen als ik het Ohm bereik omschakel: 5mA, 1mA, 100uA en 10uA.
Bij een Open spanning van 12V wat heel confortable is.
Een 15 Euro Elro M970 DMM, heeft deze stroombereiken: 1,75mA, 1,1mA, 250uA, 28uA, en 2,9uA.
Bij een open spanning van 2,9V
Deze goedkope DMM kan dus b.v. niet goed blauwe of witte LED's testen, maar heb je een wat duurdere DMM dan is de open spanning meestal ruim voldoende voor het testen van enkele witte of blauwe LED's.
Test je regelmatig LED's dan kan je een led tester kopen of voor de leuk er een zelf bouwen, dat kan met een LM334z dat is de TO92 uitvoering stroombron, het is denk ik een leuk weekend project!
Drie weerstanden en een schakelaar, 9V batterij en je kan alle losse LED's testen met zeg 0,1mA voor High Eff typen, 1mA voor de gemiddelde LED een als laatste een 10mA stand voor de gene die graag zonnebrillen dragen.

.
Andere stromen nodig, meer bereiken gewoon de weerstanden aanpassen, 10mA is de max voor de LM334.
Je mag ook 2x een 9V batterij in serie zetten zodat je wat meer voltage compliantie hebt, maar denk om de dissipatie als de tester op de 10mA stand staat,
Hij mag maar max 400mW dissiperen en bij 2x een 9V batterij is dast 170-mWatt, hierdoor wordt hij lekker warm en de stroom drift dan een beetje.
Voor grotere stromen is een enkele LM334 niet geschikt, maar dan is het ook beter om een LAB voeding te gebruiken MET serie weerstand!
Wil je maar 1-bereik, mooi dan kan je de schakelaar weg laten.
Wil je geen schakelaar maar wel drie bereiken, mooi, bouw de schakeling dan drie keer met de goede weerstand voor de stroom die je wilt, het is jullie feessie!
Bouwse!
Bram