Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Op zondag 3 maart 2024 17:48:16 schreef Arco:
't Is deze:

[afbeelding]

Je kunt altijd proberen of ze er een paar op willen sturen:     https://yss1594636505542.en.made-in-china.com/product/sExrYLjDHecb/Chi…

Thx, net even contact genomen (raar dat ze zo snel antwoorden) minimum is 800 stuks :-(

Op zondag 3 maart 2024 17:40:42 schreef rew:
Google op 1R8 25W... De resultaten bevatten ook "0.25W", maar er zit zat keuze tussen die wel 25W zijn. Die goudkleurige zijn ook gewoon goed. Niets van aantrekken dat ie er wat anders uitziet.

Idd maar het probleem is dat ze onder elkaar zitten en hij zit in het midden, dus zo'n goud kleurig ken er niet in. Of ik zou hem moet verbinden en ergens aan de case van de speaker iets verder bevestigen ....

bprosman

Golden Member

Weet iemand waar ik F-connector "knietjes" (schroef-schroef) kan bestellen ?
Deze komen volgens mij van Allekabels en breken regelmatig af , er zit Koka aan met een bocht dus mechanisch staat er wel wat spanning op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Male-female? En welke kabeldiameter?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op maandag 4 maart 2024 10:45:00 schreef Arco:
Male-female? En welke kabeldiameter?

Deze. (mijn eerste foto is de afgebroken versie).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
revado

Honourable Member

Farnell 2783681
Die lijken beter.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb deze aansluiting op een fietsdisplay. Heet volgens mij Julet.

Nu kan ik een display (eggrider V2) kopen met deze aansluiting, maar lijkt iets anders en met een locking mechanisme. Wat is dit?

En dicht bij het display zit ook nog deze stekker, weet niet of het mannetje of het vrouwtje aan het display zit. (Eigenlijk is dus één van de twee een verloopkabeltje die van één van de stekkers van onderstaande foto naar de stekker van de tweede foto (met locking mechanisme) verlengt).

Van de Julet heb ik wat verlengkabeltjes besteld om door te knippen en van bv. 5 naar 6 pins verloopjes te maken. Als ik weet wat bovenstaande stekkers zijn, kan ik daar misschien ook een verloopje voor maken. Eggrider displays werden door fcapri genoemd en hebben volgens mij veel functionaliteit (o.a.instelbaar via Bluetooth?). Gewone vervangende displays zijn vanwege de 6-pins aansluiting die ik heb sowieso al erg prijzig (50€-150€) vandaar dat ik best een stapje extra wil doen om een tweedehands Eggrider (75€) aan te sluiten

Ik zoek een motor die ik kan gebruiken als generator voor een windmolen. Ik heb nu een aantal e-bike motoren, maar die draaien te zwaar. Ik wil wel in die ordegrootte blijven, ik heb nu een aantal wieken die uit PVC buis zijn gemaakt. De wieken zijn 1M lang, ik wil er 3 of meer gebruiken.

Ik overweeg deze wasmachinemotoren:
1. 2. 3.

De vraag:
Zijn dit BLDC motoren?
Zouden deze wel soepel draaien?

//edit
Elke tip over een bruikbare motor of generator is welkom!

De lol van een fietsmotor is dat die uitgerekend is dat ie ongeveer 30V nodig heeft om 25km/u te fietsen.

25km/u = 7m/s-> (wielomtrek is iets van 2.12m) -> 3.3 omwentelingen per sec -> 200 RPM.

Dat ding is dus 200RPM/30V = 6 RPM/V.

Dit betekent dan weer dat ie dus bij 100RPM in de wind ongeveer 15V maakt: Een bruikbare spanning.

Die motoren die je linkt zullen een 1:5 vertraging naar de trommel hebben terwijl de trommel zeg 1200 RPM moet draaien bij centrifugeren. Dat moeten ze bij 230V voor mekaar krijgen.

Dus 1200*5 => 6000 RPM / 230V = 26 RPM/V

Bij 100 RPM door de wind krijg je met dat ding dus maar ongeveer 4V.

Als je de ruimte hebt om wieken van ongeveer 1m te plaatsen en zin hebt om een "hub" te knutselen: Ik heb een schaalmodel van een echte windmolen ge-3D print. (nu nog maar 1 wiek, maar dat kunnen er meer worden.... ) Moet je me effe mailen...

Ik heb uitgerekend dat je bij 10m/s ongeveer 700W zou moeten krijgen.... (daarboven moet ie zeker "uit": kortgesloten windingen zodat ie zo min mogelijk draait...)

De fietsmotoren, daar moet je de zeldzame "direct drive" van hebben. Niet diegene met tandwielen. Dat draait te stroef...
Bovendien is de fietsmotor op ongeveer 250W, 6 a 10A uitgerekend.
De wasmachine motor is iets van 300W, dus bedoeld voor minder dan 2A.

(die met tandwielen hebben nog een tweede nadeel: Die draaien richting de 3000 RPM bij 25km/u, dus als je hem 200-300 RPM op de uitgaande as laat doen, dan draait het binnenwerk op een snelheid dat niet zomaar "gaat vast wel" is... Dat is met de "direct drive" die van 100 -> 300 "opgevoerd" worden ineens anders... )

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 5 maart 2024 14:56:12 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Ik zoek een eenvoudige STEREO hoofdtelefoon versterker IC zoiets als een LM4811.
De LM4811 heeft een UP/DOWN maar ik wil het volume met een mono potmeter kunnen regelen.

Het moet op een 9V batterijtje kunnen werken maar eventueel mag 5V ook (is op het printje aanwezig)

Het is voor een testkastje, audio kwaliteit speelt geen rol.
Iemand een idee?

Arco

Special Member

Ik gebruik meestal de LM4865 (voor stereo moet je er 2 hebben)
De volumeregeling van beide kun je aan elkaar hangen, is DC.

Geschikt voor headphone en/of kleine speaker...

Thevel

Golden Member

Die had ik nog niet gevonden, bedankt Arco, daar kan ik al wat mee.

Maar misschien heeft iemand een tip voor een stereo IC, dat zal helemaal mooi zijn.

Hubie

Golden Member

@Arco,(uit het Z80 draadje)dit zijn de holle Siemens Sibatit kerco's maar misschien zijn er meer honden die fikkie heten.. :)

Arco

Special Member

Da's antwoord op een post in een ander topic...
Die sibatietjes zijn nu al 'uitgesmeerd' over 3 topics en vraag en aanbod... :)

Hubie

Golden Member

:) Ja ik dacht,kom ik maak de verwarring nog groter,daar ben ik heel goed in... :)

Op woensdag 6 maart 2024 14:56:42 schreef Thevel:
Ik zoek een eenvoudige STEREO hoofdtelefoon versterker IC zoiets als een LM4811.
De LM4811 heeft een UP/DOWN maar ik wil het volume met een mono potmeter kunnen regelen.

Het moet op een 9V batterijtje kunnen werken maar eventueel mag 5V ook (is op het printje aanwezig)

Het is voor een testkastje, audio kwaliteit speelt geen rol.
Iemand een idee?

TEA2525 maar die is wel obsolete, dacht ik.

Thevel

Golden Member

Op woensdag 6 maart 2024 16:11:03 schreef Paulinha_B:
[...]

TEA2525 maar die is wel obsolete, dacht ik.

Zo obsolete dat er niets over te vinden is, of een typefoutje?

Hm, excuus. Moest zijn: TEA2025. Minstens in China nog vlot en goedkoop aangeboden, zie bv. https://www.aliexpress.com/item/32725833225.html Ja, daar zijn "maarren" aan verbonden, jawel.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op woensdag 6 maart 2024 16:49:14 (71%)

Arco

Special Member

De PAM8019 zou moeten kunnen...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 6 maart 2024 17:32:13 (34%)

Thevel

Golden Member

Die had ik ook al gevonden, een beetje overbodig complex en een beetje lastig om met de hand te solderen.
2x de eerder genoemde LM4865 lijkt me een prima oplossing.

Op dinsdag 5 maart 2024 14:52:45 schreef rew:
Die motoren die je linkt zullen een 1:5 vertraging naar de trommel hebben terwijl de trommel zeg 1200 RPM moet draaien bij centrifugeren. Dat moeten ze bij 230V voor mekaar krijgen.

Dus 1200*5 => 6000 RPM / 230V = 26 RPM/V

Bij 100 RPM door de wind krijg je met dat ding dus maar ongeveer 4V.

Als je de ruimte hebt om wieken van ongeveer 1m te plaatsen en zin hebt om een "hub" te knutselen: Ik heb een schaalmodel van een echte windmolen ge-3D print. (nu nog maar 1 wiek, maar dat kunnen er meer worden.... ) Moet je me effe mailen...

Aardig van je. Het is verleidelijk om ja te zeggen, maar ik heb al wieken en genoeg projecten die niet af zijn. Dus nee bedankt.

Ik had ergens opgevangen dat het mogelijk zou moeten zijn een (bldc?) wasmachine-motor te gebruiken als generator voor een windmolen. Is dat een broodje aap of wordt er dan een heel specifiek type gebruikt?

fatbeard

Honourable Member

Ik ben op zoek naar dit soort terminals:

alleen weet ik niet hoe ze heten.
En ja, deze is uitgesoldeerd...
Via picture search vond ik zegge en schrijve één aanbieder, maar die rekent 45 cent per stuk ex verzenden en dat is me toch wel (veel) te gortig voor een gestanst messing fiebeltje...
Zal vast wel bij onze chinese multi-leverancier te vinden zijn, maar dan heb ik wel een zoekterm nodig die niet uitmond in 10000 "resultaten".

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op mijn werk heet zo een terminal een stand-off.

Dit topic is gesloten