Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Mensen die mij kennen weten dat ik qua computers van de "ouwe meuk" ben. Ik was me weer eens aan het verdiepen in de TRS-80 en de Nederlandse Aster CT-80 (die ook een TRS-80 modus heeft).

Nu heeft de Aster een klokfrequentie van 14.1926 MHz
Dat word een paar keer gedeeld naar 7.0963 , 3.548, 1.774 MHz.

De originele TRS-80 loopt op 10.6445 MHZ / 6 = 1.774 MHZ.

Maar, dit zijn allemaal frequenties (14.1926, 10.6445) waar ik nergens (bij de Farnell's , Mousers enz van deze wereld geen kristallen van/voor kan vinden laat staan oscillators.

Iemand een idee ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Oscillator bouwen doe je zelf met een 74HCU04.

14.31818MHz is wel een gebruikelijke waarde. Is dat weer een color-burst ding wat speecifiek op een bepaalde frequentie moet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Klove kwartstechniek bestaat nog steeds, je kunt daar eens vragen: https://www.klove.nl/crystals/
(Rijff kwarts in Denhaag bestaat helaas niet meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op woensdag 27 maart 2024 20:05:15 schreef rew:
Oscillator bouwen doe je zelf met een 74HCU04.

14.31818MHz is wel een gebruikelijke waarde. Is dat weer een color-burst ding wat speecifiek op een bepaalde frequentie moet?

Geen kleur maar voor zover ik kan zien wel video timing (en cassette recorder etc). Dus misschien kan ik er omheen.

Maar ik zal eens bij Klove kijken, vroeger wel eens babyfoon (27MHz) kristallen besteld om niet op een standaard freq te zitten.

//Edit, misschien heb ik al iets gevonden

revado

Honourable Member

Op woensdag 27 maart 2024 19:38:55 schreef bprosman:
Dank, ik ga eens rondsnuffelen, het echte siliconen snoer vind ik over het algemeen (mechanisch) wel kwetsbaar.
Ik ga eens zoeken op PU

Misschien een wat late reactie.
Voor waterketels, maar ook switches, zijn er (siliconen) rubber aansluitkabels met C13 met zo'n inkeping.
De C13 steker er af knippen en je hebt een redelijk hittebestendige kabel met aangegoten schuco steker.

bprosman

Golden Member

Op woensdag 27 maart 2024 21:44:00 schreef revado:
[...]

Misschien een wat late reactie.
Voor waterketels, maar ook switches, zijn er (siliconen) rubber aansluitkabels met C13 met zo'n inkeping.
De C13 steker er af knippen en je hebt een redelijk hittebestendige kabel met aangegoten schuco steker.

Alle tips zijn nog steeds welkom

bprosman

Golden Member

Op woensdag 27 maart 2024 19:43:57 schreef bprosman:
Mensen die mij kennen weten dat ik qua computers van de "ouwe meuk" ben. Ik was me weer eens aan het verdiepen in de TRS-80 en de Nederlandse Aster CT-80 (die ook een TRS-80 modus heeft).

Nu heeft de Aster een klokfrequentie van 14.1926 MHz
Dat word een paar keer gedeeld naar 7.0963 , 3.548, 1.774 MHz.

De originele TRS-80 loopt op 10.6445 MHZ / 6 = 1.774 MHZ.

Maar, dit zijn allemaal frequenties (14.1926, 10.6445) waar ik nergens (bij de Farnell's , Mousers enz van deze wereld geen kristallen van/voor kan vinden laat staan oscillators.

Iemand een idee ?

Verder zoeken lijkt dus zinloos :

There were some weird design decisions made with the original TRS-80; for example the odd-ball 10.6445 MHz pixel-shifting clock frequency. Perhaps that was a commonly available crystal 40+ years ago, but you certainly can't buy a 10.6445 MHz crystal off the shelf today.

Klove kan m inderdaad maken maar voor 45,- Euro kijk ik even naar iets alternatiefs.

To mitigate these issues and to avoid having to source an unobtanium 10.6445 MHz crystal,in my clone design I've divided the 16 MHz master clock by two to deliver a lowered pixelshifting clock frequency of 8 MHz. After re-working the divider chains, all 384 horizontal pixels are now shifted out in 48 uS of a complete 64.5 uS line period. This results in a
generated video display which fills the screen horizontally

Bron : https://www.eevblog.com/forum/projects/cloning-a-tandy-trs-80-model-1/

Een DDS chip gebruiken en die programmeren met een kleine 8 pins uC?
De output een beetje filteren en door een single gate TTL (SOT23) chipje heel trekken.
Dat past wel op een postzegel als klein piggy back board dat je zo op de OSCILLATOR positie met een voetje kunt plaatsen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 31 maart 2024 18:09:23 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Si5351A :), er zijn complete printjes.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fatbeard

Honourable Member

Ik zal een dezer dagen de verzameling kristallen eens doornemen, wellicht...

[edit]
Helaas...
Genoeg exoten, maar net niet deze.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 4 april 2024 09:55:29 (27%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op zondag 31 maart 2024 18:13:54 schreef Henry S.:
Si5351A :), er zijn complete printjes.

Een uC kun je er op zijn kop nog net oplijmen op het open stukje, VCC/GND, ontkoppel c-tje, I2C aansluiten (eerst programmeren en testen natuurlijk).

@bram Ik heb nog een 3.575611 Mhz Xtal liggen, op de 3-de overtoon komt er 10,726833 uit. Misschien nauwkeurig genoeg?
Met een beetje mazzel in die in parallel/serial resonatie nog wat lager te krijgen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op woensdag 27 maart 2024 21:45:59 schreef bprosman:
[...]
Alle tips zijn nog steeds welkom

Een PLL kan meestal heel aardig in de buurt komen.

Een raspberry pi pico draait normaliter op 125MHz en kan dat op b.v. clkout pins vast wel door 11.75 delen voor 10.6383

Maar je kan hem vast onder-klokken naar iets in de buurt van 122.411 MHz en dan door 11.5 delen. Of 117.09 delen door 11.

Ik heb in de jaren 90 een project gedaan waarbij ik een "video clock synthesizer" van IDT heb gebruikt. Standaar de standaard VGA van tussen de 25 en de 30, dan twee "standaard" waardes die voor 800x600 of zoiets gebruikt werden en 1 instelbare setting. Maar tegenwoordig zal je vast veel mooiere PLL chips kunnen kopen. Een voorbeeld van die IDT chips is in het wat doet dit onderdeel topic te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Even een ander vraagje, doe ik iets verkeerd bij Farnell ? Ik probeer een Triac (TIC246x) te vinden en TIC geeft 0 hits bij Farnell.
Is dat ding obsolete ? Zo ja wat kan ik er dan in froebelen ?

Arco

Special Member

Op zondag 31 maart 2024 17:32:16 schreef bprosman:
[...]
Klove kan m inderdaad maken maar voor 45,- Euro kijk ik even naar iets alternatiefs.

Qua prijs zeer schappelijk voor een custom kristal... ;)
(rond 1980 waren ze bij Rijff ook al hfl 75.-)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Dit is een goed alternatief, met een 16MHz kristal kom je dan op 1.778 MHz uit ipv 1.774, komt goed genoeg in de buurt. :

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 4 april 2024 09:52:52 (49%)

fatbeard

Honourable Member

Op donderdag 4 april 2024 09:45:16 schreef bprosman:
Even een ander vraagje, doe ik iets verkeerd bij Farnell ? Ik probeer een Triac (TIC246x) te vinden en TIC geeft 0 hits bij Farnell.

Klopt, obsolete.
Raadpleeg de datasheet om uit te vinden welke parameters kritisch zijn voor jouw ontwerp, voor een dimmer ofzo maakt het niet zo bijster veel uit.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Op donderdag 4 april 2024 09:50:33 schreef Arco:
[...]
Qua prijs zeer schappelijk voor een custom kristal... ;)
(rond 1980 waren ze bij Rijff ook al hfl 75.-)

In 1993 betaalde ik 22.50,- (Gulden).

bprosman

Golden Member

Op donderdag 4 april 2024 10:03:44 schreef fatbeard:
[...]
Klopt, obsolete.
Raadpleeg de datasheet om uit te vinden welke parameters kritisch zijn voor jouw ontwerp, voor een dimmer ofzo maakt het niet zo bijster veel uit.

Gedaan, het is niet eens voor een dimmer maar "Aan/Uit", dan zal een BTB16-600BWRG het ook wel doen.

Thevel

Golden Member

Op donderdag 4 april 2024 09:45:16 schreef bprosman:

Een BT139-600 of een BT139-800 zal een goed alternatief kunnen zijn.
Beide te koop bij Farnell.

bprosman

Golden Member

Op donderdag 4 april 2024 11:40:42 schreef Thevel:
[...]Een BT139-600 of een BT139-800 zal een goed alternatief kunnen zijn.
Beide te koop bij Farnell.

Dank !!

@bprosman Ik heb ook ff gezocht tussen mijn kristallen.
Ik heb een 16.000 Mhz, gedeeld door 9 is dat 1774 Mhz.

Als je interesse hebt stuur maar een mailtje.

Hubie

Golden Member

Met een TV kristal van 2 kwartjes 8,867238 delen door 5 kom ik uit op 1,7734476.

edit\14.1926 kristallen (Aster) heb ik hier plenty NOS liggen.Delen door 8 = 1.7740

Weet iemand waar dit soort LCD displays te koop zijn? Het is voor mijn Husqvarna 310 robotmaaier. 55x37 mm Zwart/wit display met 24 aansluitingen.

maartenbakker

Golden Member

Matrixdisplay of custom segmenten? In dat laatste geval kun je het waarschijnlijk vergeten en moet je een complete unit kopen bij husqvarna, maar je weet maar nooit.

Het beginpunt van de zoektocht is in principe een vermelding van type op de display.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 april 2024 13:10:47 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Matrix. Er staat alleen maar een nummer op de 'bandkabel'. Verder geen nummers te bekennen. FPC0000001076 002
E309144 94-V0 1748 CT-1

Dit topic is gesloten