Ik wil een nieuwe "Chinese" labvoeding kopen ter vervanging van deze McPower: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151854#highlight=potmeter
Ik waardeer het lichtgewicht, de compacte bouwvorm en de netschakelaar voorop. Helaas was hij (te) goedkoop... in alle opzichten.
Mijn ervaring met de dikke condensator op de uitgang is dat die een slechte (te traagwerkende) overcurrent beveiliging geeft voor gevoelige componenten.

1. https://www.eleshop.nl/korad-u202-labvoeding.html
Deze heeft de + en - naast elkaar, zonder de GND ertussen. Handig, want dan past er een lichtnetstekker in.

2. https://www.eleshop.nl/ele-psu3010w-labvoeding.html
Is ongeveer hetzelfde, maar heeft GND tussen + en -.
Zou ik met een permanente verbinding tussen - en GND toch die lichtnetstekker kunnen gebruiken?

3. https://www.eleshop.nl/uni-t-udp6720.html
Heb ik in principe het geld voor over. De zwaardere uitvoering UDP6731 Is uitgebreid besproken op EEVblog.
Ik wil graag een kleine ripple en snelle stroombebrenzing. Dan lijkt me deze de beste.
Anderzijds moet de voeding tegen lomp gebruik kunnen, bijvoorbeeld als acculader verkeerd om aansluiten.
Hoe goed is de beveiliging?

4. https://www.eleshop.nl/owon-spe3102-labvoeding.html
Is eigenlijk heel goed alternatief voor 3. Compacter ook. En goedkoper, dus minder erg als ik hem opblaas.
Jammer dat de hoofdschakelaar achterop zit. En dat de GND weer eens tussen + en - zit. Maar voor computerbediening heeft hij compacte USB achterop, ipv RS232 die grote stekker vraagt.
Er wordt beweerd dat hij erg veel ripple heeft.
In de brochure staat dat je er (zelf) 10µF electrolitic capacitor en parallel 0,1µF ceramic bij moet zetten. Is hij dan wel redelijk ripplevrij? Waarschijnlijk kan ik dan snelle stroombegrenzing vergeten.

Wie helpt me kiezen...?

Kwestie van de toepassing van de voeding.
Koop je een SMPS met veel rimpel en (HF) ruis op de voedingslijnen of kies je voor een lineaire voeding met lage rimpel en weinig tot geen (HF) ruis.

Die lineaire voedingen zijn me net een slagje te groot en te zwaar...
Een formaat van de Mc Power, of de Owon en gewicht van <2,5 kg met wat minder vermogen maar mét de luxere bediening van 1,2,3,4 is te overwegen.

Ik heb de Owon 0-80V/20A/500W voeding onder het Voltcraft label van Conrad.
Prima geschakelde voeding met OVP/OCP, handig multifunctioneel display en werkbare gratis software.

Op woensdag 17 december 2025 13:53:04 schreef Bobosje:
Kwestie van de toepassing van de voeding.
Koop je een SMPS met veel rimpel en (HF) ruis op de voedingslijnen of kies je voor een lineaire voeding met lage rimpel en weinig tot geen (HF) ruis.

Dan koop je wel slechte SMPS hoor. Je doet net of een SMPS per definitie waardeloze ruismonsters zijn. De (te) goedkope ja die kunnen deze problemen hebben. Maar dat geld ook voor lineaire voedingen.

Een knappe voeding kost gewoon ook knap geld. Dan kun je verwachten dat de voeding is voorzien van voldoende kwaliteits condensatoren en transformatoren.

Als de ferrite trafo's bij een beetje belasting al vreselijk heet worden En condensatoren wegen te weinig en verliezen al snel hun capaciteit. Dan heb je een slecht exemplaar te pakken.

Op mijn experimenteer tafel heb ik een rijtje smps en van Delta voor voor een aantal verschillende vaste spanningen. En een lange geleden zelfgebouwd lineair voedinkje met een variabele uitgangsspanning. En daar doe ik eigenlijk alles mee.

Het is niet handig en erg kostbaar om een voeding te kopen die alles kan. Vooral omdat ik bijna altijd meer verschillende spanningen tegelijkertijd nodig heb.

Hou er rekening mee dat de Chinezen meestal een software stroomregeling hebben. Dat wil zeggen dat ze gedurende een tijds (ms, s?) een veel te grote stroom kunnen leveren. Je kunt er niet op vertrouwen om componenten heel te houden. Verder zijn meestal de beveiligingen gewoon afwezig. Een diode (in sper...) over de uitgang is een goed idee. Zeker als je met inductieve loads of batterijen/accus werkt. En dan zou een VDR of TVS boven de maximale spanning van de voeding ook geen verkeerd idee zijn.

Misschien kun je ook de BSide I83010 overwegen.

Met software aansturing "Made in Holland" : zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2623573#2623573

Ik heb de schakelende 300W OWON van ongeveer 100 euro. Schakelaar achterop -> Onhandig.

Voor de rest... Ik gebruik hem de laatste tijd vaker dan de korad (30V 5A). Dat komt voornamelijk omdat kabels omzetten meer werk is dan de schakelaar op de achterkant.

Nadeel vind ik van de mijne: maakt best veel herrie ook al belast je hem niet. Dit schijnen ze opgelost te hebben n.a.v. mijn klacht.

Hi,

Ik zou de OWON Switcher niet kopen, dat is een echte "Storing Vuurtoren"

Als je lage piek kortsluitstromen wilt, dan ga je zeker geen Schakelende voeding aanschaffen.
Gewicht een bepalende factor bij aanschaf van een LAB voeding? Que!

Als je budget niet ruim is, koop dan de KORAD lineaire voeding, 30V 5-Ampere, deze dus.

https://www.eleshop.nl/korad-ka3005ps-voeding.html

Dit natuurlijk als de spanning en de stroom hoog genoeg is.
Bij volle belasting hoor je trouwens bijna altijd een ventilator bij LAB voedingen.

Wil je mooi spul kijk dan naar GW-Instek en dan de GPP-4323 als tip, en ja die is lineair.
Een goede lineiare voeding heeft over de uitgang tussen 220uF tot 560uF als elco staan.
Een digitale LAB voeding is dit meestal 1000uF tot 2200uF voor stromen tot 5-Ampere als gemiddelde.

Mijn advies is koop Lineair en voor velen is de KORAD 30V 5A goed genoeg.
De meeste LAB voedingen die ik hier heb zijn 3 en 5-Ampere, het is echt opvallend hoe weinig ik grotere stromen nodig heb.
Maar mijn testomgeving is niet jullie testomgeving. :-)

Groet,
Bram

Let ook op wat men kan accepteren wat betreft de common-mode impedantie. Ook een verder prima SMPS labvoeding zoals de Delta Elektronika ES030-5 heeft 470 nF (!) tussen de uitgang en de aarde. Die verbinding geeft niet te filteren HF "rommel" als er op laag niveau gemeten moet worden met een scope die ook zijn GND aan aarde heeft.

470 nF is onvergelijkbaar veel meer als de ruw 100 pF of minder lek capaciteit van een tweekamer 50 Hz transformator, die (inclusief gelijkrichter) ook nog eens zelf veel minder HF produceert.

Een goede rimpel specificatie is door geen grote fouten te maken relatief eenvoudig en goedkoop te halen, ook met een SMPS. Een hoge common-mode impedantie niet.

Wat acceptabel of zelfs gepast is, is sterk afhankelijk van wat men er mee wil doen. Voor het dagelijks op locatie testen van startmotoren is dat iets anders dan voor MC voorversterkers op een vaste stek.. Het is vrij zelden dat enkel de (DM) rimpel specificatie van belang is, meestal zijn er verbindingen naar iets anders en is ook CM relevant.

Op woensdag 17 december 2025 18:45:52 schreef blackdog:
Als je budget niet ruim is, koop dan de KORAD lineaire voeding, 30V 5-Ampere, deze dus. [ka3005xx]

Die heeft, daar heb ik ervaring mee, genoeg C op de uitgang dat ie een led kapot kan maken.

Een stroombegrenzing in een powersupply is ook eigenlijk bedoeld als redmiddel als de boel uit de klauwen loopt.
Niet als een soort vrijbrief om alles wat je in mekaar zet klakkeloos aan te sluiten en dan maar hopen dat de voeding eventuele problemen wel oplost... :)

Gevoelige componenten moet je apart beschermen, zeker als je nog niet weet of de schakelimg goed werkt.

Hi,

De opmerking van Aart is ook een goede wat betreft de Commonmode problemen.
Dat is ook de rede dat ik hier wat meetapparatuur heb die batterij gevoed is.
Dat is een twee keer een Functie generator en twee keer een batterij gevoede Scoop.

Dan komt het ook nog voor dat ik metingen doe uit de buurt van het EM veld van mijn normale werkbanken, zeg midden in een ruimte, minstens twee meter vanaf andere apparatuur.
Een paar keer per jaar komt dat voor dat ik zo ver moet gaan voor stoorvrije metingen. :+

L.E.D. testen
rew, volgens mij ben je nu al oud genoeg om te weten dat je L.E.D's niet direct op voeding lijnen aansluit om ze te testen(zonder stroombegrensing weerstand).
Toch doen, tja... zullen we het een leermomentje noemen. ;-)

Wat Arco ook al aangeeft, is de stroombegrensing als eerste bedoeld om de voeding te beschermen en ten tweede de aangesloten belasting.
De stroombegrensing heeft weinig/geen invloed over de stroom die uit de elco over de uitgang zit aangesloten van de voeding.
Wil je graag zo'n voeding die dat wel kan, dan is het schema dat ik een jaar of tien geleden hier op CO heb laten zien een aardig uitgangspunt.
Kan je de capaciteit heel laag maken over de uitgang en de compensatie van de opamps strakker.
Ook dat heeft dan natuurlijk weer zijn nadelen, de regeling wordt een stuk trager en wordt dan veel meer afhankelijk van de belasting.

LAB voeding zonder grote uitgang capaciteit "Source Measure Units"
Voor de gene die het "Voeding Walhalla" zoeken, kijk naar de apparatuur van onderstaande link, ga goed zitten als je naar de prijzen kijkt.
Deze voedingen als ze goed zijn ingesteld kan je direct een L.E.D. op testen.
(controleer de capaciteit voor een bepaald bereik over de uitgang en natuurlijk de max stroom/spanning die staat ingesteld voor je test!)
Dan is snel even een 4K7 weerstand pakken een stuk efficiënter denk ik.

https://www.eleshop.nl/testen-meten/bi-directioneel.html?___store=eles…

Er zijn wat haken en ogen aan het gebruik van deze "Source Measure Units" dat is vooral bij capacitieve belastingen en/of inductieve belastingen.
Het zijn eigenlijk wat DA converters met een dikke OpAmp er achter en... die kunnen in principe slecht tegen capaciteiten en inducties over de uitgang.
Er zijn dus strenge voorwaarden voor hun gebruik t.o.v. normale LAB voedingen, wil het stabiel blijven.

Waarom die elco over de uitgang en waarom zo groot
Waarom vertel ik dit hier nu allemaal, omdat de meeste fabrikanten voeding units willen verkopen die bij een grote verscheidenheid aan belastingen stabiel blijft,
dit resulteert dan bijna altijd in minimaal 150uF aan elco over de uitgang per Ampere! voor lineaire type, bij schakelende voedingen is de waarde veel groter!
De lineaire voeding schakeling die ik ontworpen had, kan met wat meer overshoot dan het origineel, met 20uF per Ampère goed werken, maar ik hou meestal 50uF/Ampère aan.

Oja, een 7805 of een LM317 en anderen regelaars kunnen met lagere waarden werken, dat is omdat er niets regelbaar is, ( De U en I fase marge is meestal optimaal ingesteld voor hun gebruik)
dat geld ook voor de LM317 die heeft altijd 1,25V tussen de uitgang en de regel ingang, de LM317 is eigenlijk gewoon een stroombron. :-)
De weerstand naar het nulpunt bepaald de uitgang spanning.

Nog maar eens :-)
Deze komt ook nog steeds veel voor: Accu's laden met een LAB voeding zonder diode BOEM!, eigenschuld dikke bult.
Als je goed kan fietsen, dan kan je met veel kijken en inschatten, een heel eind komen op een fiets zonder remmen,
maar uiteindelijk ga je toch op je plaat...

Zoals b.v. je er een keer niet bij bent al de spanning uitvalt en de accu voor brand zorgt,
dit omdat je voeding toch niet zo goed tegen de accu energie kan die in de voeding gepropt wordt.
Alle mits en maren ken ik ondertussen wel, dat gebruikers het toch doen, want hun voeding kan het wel...

Resume
Wees wijs, gebuik zo veel mogelijk een lineaire LAB voeding, ga je een L.E.D. testen, pak een weerstand of maak een L.E.D test kastje, wat een leuk weekeinde projectje is.

Schakel voedingen, laat die zo veel mogelijk links liggen voor LAB gebruik, wat uitzonderingen daar gelaten.
Ik had een hele mooie DELTA schakelende voeding, 30V, 5-Ampere een goed ontworpen voeding en duur, maar met een niet zo'n mooie stroombegrensing,
wel een veel lager EM veld en storing dan alle China rommel die nu te koop is en ik in mijn handen heb gehad.

Het gedrag van die stroombegrensing komt natuurlijk omdat de uitgang elco(mix van verschillende type condensatoren en goed uitgezocht door DELTA) de echte buffer is van de schakel transistor,
dat kan voorlopig nog niet veel lager in waarde(prijs technisch), dit door de gebruikte schakelfrequenties van veel LAB voedingen die bijna altijd beneden de 1MHZ liggen.

Tja, mijn twee Kerst centen info *grin*
Mag direct naast je neergelegd worden! ;-)

Groet,
Bram

Op donderdag 18 december 2025 10:55:46 schreef blackdog:
L.E.D. testen
rew, volgens mij ben je nu al oud genoeg om te weten dat je L.E.D's niet direct op voeding lijnen aansluit om ze te testen(zonder stroombegrensing weerstand).
Toch doen, tja... zullen we het een leermomentje noemen. ;-)

Wat Arco ook al aangeeft, is de stroombegrensing als eerste bedoeld om de voeding te beschermen en ten tweede de aangesloten belasting.
De stroombegrensing heeft weinig/geen invloed over de stroom die uit de elco over de uitgang zit aangesloten van de voeding.
Wil je graag zo'n voeding die dat wel kan, dan is het schema dat ik een jaar of tien geleden hier op CO heb laten zien een aardig uitgangspunt.

Iedereen erg bedankt voor de reacties.
Jullie hebben goed begrepen dat ik graag wil dat een ingestelde stroombegrenzing werkt als componenentbeveiliging bij (bijvoorbeeld) een LEDtest. Juist voor minder ervaren electronici lijkt me dat een belangrijke voorwaarde voor een goede lab-/experimenteervoeding.

@Bram
Waar staat dat schema als aardig uitgangspunt van jou? Linkje?

Het is een ongebruikelijke wens. Hij is analoog aan een auto die netjes op tijd automatisch remt als men bij het inparkeren in de eerste versnelling vol gas geeft en dan de koppeling in 1x los laat. Om iets wilds te noemen. Veel auto's doen dat niet.

Met enig beleid kan ik ook op mijn zwaarste gewone labvoeding een led testen. Met de juiste methode: opdraaien vanaf 0. Net zoals veel mensen gas voorzichtig geven en de koppeling bepotelen.

Voor experimenten met zeners, leds, lek van elco's etc. etc. is de oude Philips echter nog altijd mijn favoriet:

Kies een gepast bereik, zet de Ri hoog en het gaat nooit fout. Hij staat dan ook op de werktafel vooraan. Hij is hier vermoedelijk voor gemaakt, de eerste transistoren waren erg kwetsbaar.

Het is een aardig idee eens een eenvoudige maar goede labvoeding te ontwikkelen: Tweekamer transformator, brugcel met ratel condensatoren, LM317 met extra C en drie diodes, kleine c op de uitgang, extra rode bus via 100 Ω voor led-tests e.d., aarding via 10 MΩ voor ESD en lek, goed analoog instrument, etc. En geen "stroombegrenzing", geen regeling vanaf 0V. Die hebben geen prioriteit.

Ik heb lang geleden een ledtestertje gemaakt. Was een opamp stroombron welke ik met een potmeter in kon stellen en alleen een stroommeter ermee in serie. Heb ik gebruikt tot ik een curvetracer had. Tegenwoordig doe ik het met mijn Aim TTi SMU-4201.

Mijn meest gebruikte voeding is een 3 kanaals Hameg die ik van Rene geërfd heb. Die heeft naast CC ook een soort van OCP welke heel snel reageert. Is een soort van crowbar. Dat beschermd componenten waarschijnlijk beter dan alleen CC. Component bescherming is niet zo'n vreemde eis vind ik. Voor reparatie is dat de reden om ipv de originele voeding, als mogelijk, een labvoeding te gebruiken. Daarnaast een Hameg plugin met 3 uitgangen, simpel maar goed, een 0-30V 10A SMPS van Delta (door mij lang geleden omgebouwd tot labvoeding) een 2 kanaals Voltcraft (heb ik 2x gerepareerd) en PST-BSM met 2 uitgangen. Maar die laatste is net als die Voltcraft een budget voeding (iets van 300 euro dacht ik, heb hem al een jaar of 10) en is niet stabiel en een drama om precies in te stellen.

Mijn Oltronix heeft een fold back-regeling. Ik heb daar regelmatig LEDs mee getest. Ik zwengel de foldback potmeter naar minimaal en hang er een LED aan. Dan draai ik de stroomregeling op tot ik het mooi vind branden en lees dan de stroom af. Maar ik weet niet meer precies het verschil tussen foldback en CC. Het staat in Analog trouble shooting van Pease uitgelegd samen met een schema van een goede simpele voeding. Die Oltronix is overigens een heel goede voeding, bijna Vref stabiel en tot in mV precies instelbaar.

Wat ik wel een heel wazige eis vind is dat er een 230V lichtnetsteker in moet passen. Niet alleen waarom maar ook omdat die dingen veel dikkere pinnen hebben als bananen stekers. Het past gewoon niet.

Ik vond hem terug..., heb nog een zwaar bouwsel in ergens staan met 6x 2N3055
https://www.retrocomputing.nl/wp-content/uploads/FTP_Uploads/1982_12-6…
Deze heeft genoeg aan 47µF aan de uitgang.
Ik vermoed dat die 47µF wel wat kleiner (of weg) kan kan als je de 2N3055's + aansturing vervangt door iets wat sneller werkt?
Dan heb ik toch een aardig goede stroombegrenzing voor een aangesloten component, al is het dan nog wel zo dat die mogelijk moet beginnen af te knijpen vanaf de hoogst ingestelde spanning.

De Chinese switched power labvoedingen met een Output schakelaar beginnen toch vanaf 0 Volt bij het inschakelen?
Zodat je dan veilig de stroombegrenzing voor gevoelige componenten kan inzetten?

@Fred:
"Wat ik wel een heel wazige eis vind is dat er een 230V lichtnetsteker in moet passen. Niet alleen waarom maar ook omdat die dingen veel dikkere pinnen hebben als bananen stekers. Het past gewoon niet."
Bij mij past het prima, ik heb dat vaak gebruikt. Die (ouderwetse?) soort met ingezaagde pennen.
Voor banaan naar BNC werkt het ook:

Maar de telefoonlader of deze moderne eurostekker hebben naar binnen gebogen pennen en die passen inderdaad niet:

Op donderdag 18 december 2025 13:48:12 schreef Spog2:
De Chinese switched power labvoedingen met een Output schakelaar beginnen toch vanaf 0 Volt bij het inschakelen?
Zodat je dan veilig de stroombegrenzing voor gevoelige componenten kan inzetten?

Vast wel. Maar ik was aan het kijken welke van m'n 12V 7-segmenten displays nog werkten en welke segmenten stuk waren. Nou, veel van de gewone segmenten (ik zou haast zeggen bijna allemaal) deden het gewoon. Maar alle PUNT segmenten waren stuk... NA de test.

Dan zet je dus je voeding op 13V 10mA en dat gaat goed op een segment wat 12V nodig heeft, maar de punt had maar 2 leds, dus maar 4-6V aan forward spanning. Die 7-9V van de condensator krijgen, dat ging niet goed.

Op woensdag 17 december 2025 19:02:49 schreef Aart:
Let ook op wat men kan accepteren wat betreft de common-mode impedantie. Ook een verder prima SMPS labvoeding zoals de Delta Elektronika ES030-5 heeft 470 nF (!) tussen de uitgang en de aarde. Die verbinding geeft niet te filteren HF "rommel" als er op laag niveau gemeten moet worden met een scope die ook zijn GND aan aarde heeft.

Dat vind ik een interessante, ik snap het denk ik nog niet helemaal. Kun/wil je daar meer over toelichten?
(In mijn CO-labvoeding heb ik juist 20 nF naar aarde gestopt, om van de capacitief vanaf het lichtnet ingekoppelde 50 Hz af te zijn: 10 nF tussen elk van de AC aansluitingen van de gelijkrichter en PE. Dat kan misschien ook wel kleiner dan 10 nF als dat een probleem mocht zijn.)

Een geheel zwevende voeding (of een accu) is handig in situaties als "ik wil de GND van mijn probe halverwege mijn schakeling of ergens aan de + verbinden, maar de GND van mijn voeding zit via lichtnetaarde al aan mijn 'scope".

Of is het een groundloop die als lusantenne rommel oppikt? Hoe loopt die lus? (Ik denk: aarde in netsnoeren, aarde in scopeprobe en via de 470 nF? Klopt dat) Je hebt dan een (AC, HF) spanningsverschil tussen GND van 'scope en GND van schakeling (GND van voeding). So far so good: over b.v. de inductie van die netsnoeren en je scope-probe-GND kan (HF)spanning vallen.

In deze video legt Fesz juist een steviger (laagimpedanter) verbinding tussen de GND van zijn labvoeding en de GND van zijn 'scope. Eerst met een kort, dik kabeltje tussen GND van scope en GND van voeding - met als nadeel dat dan de voedingsstroom deels door de GND van de probe gaat lopen en dat beïnvloed zijn meting. Dus vervolgens tussen 'scope en schakeling-min om dat te voorkomen, en daarna met een paar uF (!) ertussen om DC tegen te houden maar AC wel laagimpedant te koppelen. (Ceramisch denk ik, geen elco anyway). Met die techniek zou die 470 nF in het niet vallen met het kabeltje dat je zelf legt. Dat kabeltje staat dan parallel aan de verbinding via de 470 nF en de lichtnetaardes in de netsnoeren. (En + en - van voeding zitten voor AC/HF als het goed is toch aan elkaar, dus dan kun je het kabeltje ook tussen + en scope-GND hangen als je t.o.v voeding+ aan het meten bent).

Ik zou dan denken dat die 470 nF juist helpt, zeker als 'scope en voeding in hetzelfde stekkerblok zitten. En dat je daar dus eigenlijk juist een laagimpedanter pad wilt, eerder dan hoogimpedanter. (Als snap ik wel dat je met een accu ook van dit soort problemen af bent, en dat een accu zich laat benaderen met een echt geheel zwevende voeding "zonder" pad naar aarde, en dat dat bovendien handig is als je tegenover de + meet waarvan ik vermoed dat dat het geval is).

Het filmpje is goed, maar zoals hij zelf aan het einde al opmerkt heeft de methode beperkingen. Het zal goed werken als signaal en ruis een flink eind uit elkaar zitten in het spectrum, en des te spectaculairder bij matige voedingen met veel gemakkelijk te onderdrukken CM.

Het is vanuit de audio een redelijk gekende techniek, zo heb ik een kabel met deze 'truuk' om mijn audio analyser stil aan te sluiten op asymmetrische apparaten.
De afscherming / vereffening loopt dan via een andere RCA dan het signaal. Ook in het wild kom (kwam? - alle niet-consumenten audio is inmiddels symmetrisch) je die wel tegen. Het idee werkt in de praktijk wisselend, maar soms goed genoeg of zelfs prima. Een trafo is natuurlijk "beter" maar geeft ook weer vragen bij het meten.

[Voor de mee-lezers: Lucky en ik waren collega's ]

Bij de Delta's is de situatie anders. Het CM signaal is meer dan een orde van grootte kleiner dan in de film, en de aardlus alleen een probleem bij de kleinste signalen. Maar het is er wel, en maakt dat ik dan een lineaire voeding pak. Vooral omdat dat het een snelle en zekere oplossing is, wat prettig is op werk. Uitdagingen hebben we al genoeg.
De eerste keer dat ik er serieus tegenaan liep en de capaciteit mat was toen ik U1733 LCR meters in een grote opstelling extern wilde voeden. Dat lukte met geen enkele SMPS, ook niet met de Delta's.
En inderdaad, vaak zit bij ons de (+) aan gnd, maar dat lijkt niets uit te maken. Het is common-mode.
Bij meten aan de analoge elektronica ben ik ook tegenaan gelopen. De analoge I-monitor output van de voeding direct op een scope kanaal geeft nog veel meer ruis dan verwacht, maar hier zal ruis van de versterker van het shunt signaal bij zitten.

Bij dit onderwerp komt beslist een stuk 'smaak' om de hoek kijken en de context is belangrijk.
Wie bijvoorbeeld alleen maar aan digitale schakelingen werkt zal net zoals computers niet snel een probleem hebben met een SMPS.
Bij het meet- en audio werk wat ik doe vind ik het echter een stuk comfort om hier niet steeds over te hoeven denken. Ik ben een verwend jongetje en heb zelf geen ervaring met lab-smps buiten de Delta's.

Pas kwam op CO een topic voorbij over problemen met digitale instrumentjes op een zware schakelende voeding. Daar heb ik toen geadviseerd juist de boel te koppelen met een C om HF CM stromen die door de meter liepen te om te leiden, wat leek te helpen. Een beetje zoals in het filmpje.

De vraag is eigenlijk steeds: Hoe is de schakeling, hoe liggen de impedanties, de signaalniveaus en de spectra (en tot DC of niet?) ? Aan welke knoppen kan men draaien om meer gewenst- en minder ongewenst signaal te krijgen?
De denkwijze laat het filmpje goed zien, dat soort schetsen zijn belangrijk.
Het is geen magie, gewoon natuurkunde, maar het gaat om het afschatten van die stroomkringen waar het normaal niet om gaat.

Waarschijnlijk kan ik dan snelle stroombegrenzing vergeten.

Dat kan je met deze budget voeding toch wel een beetje vergeten.
De snelheid van de stroom regeling word ook niet bepaald door de uitgangscondensator maar door hoe snel ze die regeling hebben gemaakt. De uitgangscondensator vertraagd het alleen iets. Maar als je elektronica hebt aangesloten die al stroom trekt en er gebeurt iets dan is die uitgangscondensator ook al snel leeg gewoon door de stroom die er al loopt.

Of je moet heel erg snel willen kijk dan of je een 2de hands HP66xx serie voeding kan kopen. Die voeding kan stroom leveren en stroom opnemen om bv een accu te ontladen. Maar omdat die actief de stroom wegwerkt is de stroom regeling erg snel.

In de regels is een voeding met een hoge uitgangsstroom ook minder snel in de stroom regeling dan een voeding van bv 500mA. Bij een 500mA voeding is de stroomregeling ook nauwkeuriger in te stellen.

Als je heel specifiek wensen voor je voeding hebt zul je al snel zien dat je niet 1 voeding gaat vinden die aan al die specifieke wensen kan voldoen dat worden dan meerdere voedingen die elk ergens beter in zijn en op andere vlakken weer minder goed is.

Maar blackdog kan je veel meer over snelle stroomregelingen vertellen dan ik.

Op vrijdag 19 december 2025 19:45:45 schreef Aart:
[Voor de mee-lezers: Lucky en ik waren collega's ]

Zodoende dus het vermoeden dat je tov + meet :)

Dank je wel voor je toelichting. Ik zou eens kunnen kijken of ik die 2 x 10 nF in mijn CO-voeding door wat kleiners kan vervangen, ook al heeft het nog geen problemen gegeven. Extern valt immers altijd nog een (al dan niet capacitieve) verbinding toe te voegen, ook bij een goed "zwevende" voeding.

En idd:

Op vrijdag 19 december 2025 19:45:45 schreef Aart:
Het is geen magie, gewoon natuurkunde, maar het gaat om het afschatten van die stroomkringen waar het normaal niet om gaat.

Als de aarde in je netsnoeren mee gaat doen met je meting, of de inductie van je probe-gnd...

Ik heb deze Jesverty besteld, omdat hij zo mooi compact is: 18 x 8,5 x 15,5 centimeter.
Het is afwachten hoe goed of slecht hij is. De gebruikerservaringen (op amazon.de) wisselen..., maar die betreffen nogal eens andere modellen.

Lijkt de LW-305D in een nieuw jasje te zijn.

Zie graag wat foto's van de interne opbouw.

Je bedoelt denk ik een andere, deze LW305KD

Zodra hij binnen is zal ik zien of ik wat foto's kan maken.
(Op voorwaarde dat hij het redelijk doet, anders gaat ie gelijk retour.)

'kHeb ook nog een UNI-T UDP6720 gekocht. Vind ik een mooi ding om tegenaan te kijken :) :)
Bij TME was hij goedkoop, ik hem krijg hem thuisbezorgd voor €201.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (25%)]