je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

Je moet dan wel een sterke kast hebben >:)

Ik denk dat zo'n sokkel als op de foto beter zal voldoen.

@Ex-fietser, hieronder:
Ik ben bang dat hij, ook hij bij een "klein beetje" gloeien, dwars door die kast heen schroeit >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is helemaal leuk als je hem als decoratie nog zachtjes laat gloeien ook. En het Nuon zal dan ook heel blij zijn met jouw als klant.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn bescheiden bijdrage aan de kwikdamp-spree:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5110.jpg

Dit is ook een van mijn mooiere buizen. Zoveel speciaals heb ik nog niet, maar die lichtjes :9~

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Die kerel uit die derde link, die zo'n kwikdamper (met 2 kilo kwik) op zijn zolder even aansteekt. Heb je gezien wat daar op de achtergrond allemaal staat. Die zal ook wel een graag geziene klant bij zijn electriciteits maatschappij zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hem al eens dikke koperen staven zien smelten met zijn transformatortjes...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 oktober 2013 20:33:41 schreef Tidak Ada:
Ah, Een AX50 of een '83'? ;)

Oh, type vergeten te vermelden.

rara. Hij heeft een UX4 voet... ;)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Ik weet dat het eentonig wordt, maar weer eens een fotomultiplicator:

https://farm8.staticflickr.com/7312/10891567704_7d5e16a8e5.jpg
Fernseh FS9-A by JulietMikeBravo, on Flickr

Deze buis was zwart geschilderd om evt. omgevingslicht te blokkeren. Omdat ik achter de pinout probeerde te komen heb ik de verf verwijderd waardoor het mooie stelsel van dynodes goed zichtbaar werd. Over deze buis is helaas erg weinig te vinden. Fernseh zat in de film/video en televisieapparatuur, dus vermoedelijk komt het uit een film naar video converter.

Ik heb maar een Duitse verzamelaar van Fernseh spul gemaild met de vraag of hij iets weet.

Anoniem

Op 18 oktober 2013 12:18:42 schreef Tidak Ada:
Nog even wat nieuw glaswerk, dat ik afgelopen weeekend voor de eigenaar heb opgehaald:

Allereerst een zes-fasen kwikbooggelijkrichter

[afbeelding]

En hier een watergekoelde zendbuis met een gewicht van rond 45 kg
De lengte van de koperen anodecylinder is c.a. 80 cm; de diameter c.a. 25 cm (zie de tegels 20×20).
Die hele anode wordt in een waterbad geplaatst.

[afbeelding]

Beide buizen zijnn van Franse makelij.

Foto's zijn klikbaar

Oppassen met het oppoetsen van zo'n zendbuis.
De koperen anode is meestal lelijk zwart geoxideerd.
Een vriend heeft er eens een van mij gekregen, en wilde hem oppoetsen en in een houten steuntje plaatsen, en plots was ie stuk.

De buis oogt zeer robuust , maar dat is slechts schijn.
Zijdelingse druk op de pootjes door een slechtpassende houder is fataal. De koperen anode voelt zeer hard en stevig aan, maar dat is door de druk van de lucht op de vacuum binnenkant.Een kras of prik kan de buis evenzeer vernielen.
Er is mij ook eens verteld dat die anodes geen zuiver koper zijn, maar voor de stevigheid gelegeerd met Beryllium. De zwarte laag erafvrotten met koperpoets, een doek en blote handen lijkt me dan niet erg aan te raden.
Zou kunnen, want uit de tijd toen ik nog radartechnicus was, heb ik een set antimagnetische schroevendraaiers en sleutels dat gemaakt is uit een legering van koper met beryllium . Er zat een waarschuwing bij, het gereedschap vooral niet te slijpen of te bewerken.

Tidak Ada

Golden Member

Er is een standaard gemaakt, die steun geeft aan het deel dat er voor gemaakt is. Zie de foto (zie pag 11) van de buis in de zender. Die verchroomde ringen zijn de echte steunpunten.
De houten houder links op de foto is niet de huidige.

Dat van dat beryllium zal ik doorgeven (ik heb de buis zelf niet, hij staat ergens ten zuiden van Brussel).
Overigens ben ik oud genoeg om niet aan een berylliose te sterven, daar is de incubatietijd te lang voor, evenzo voor asbest ;) Maar oppassen is natuurlijk beter :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Laat ik ook maar eens meedoen:
http://members.home.nl/baltusg/5C22_1.jpg

Een Hydrogen Thyratron.

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_5c22.html

http://members.home.nl/baltusg/5C22_2.jpg

Uit Electon tubes deel 7 van de blauwe philips serie (juli 1970).

Verder geen toepassing voor ;)

Van die photomultiplier buizen heb ik al vaker in handen gehad op het lab bij verschillende meet apparaten, erg mooie buizen zijn het altijd vind ik. Ik zal de volgende keer dat ik er een in handen heb (of zichtbaar) eens een foto nemen, dat gaat tegenwoordig wat makkelijker nu ik ook aan de smartphone ben :)

Tidak Ada

Golden Member

Hier een nieuw stukje glaswerk, dat ik bij Jan Oomis tegenkwam:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/95322_philips_pc031057.jpg

Het zwarte stuk, waar de bout doorheen loopt is een ferritmagneet, de beide flapen, waar het glas tussen zit, leiden het veld door de buis.
Geen gloeidraad, alleen twee elektroden aan weerszijden.

Wie heeft een idee ?

Het glaswerk komt van Philips en draagt het nummer 95322

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ander merk maar zelfde nummer. Afgezien van de missende metalen delen lijkt hij er wel op. Zelfde elektroden opstelling.

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_95322.html

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Niet echt een ander merk. Valvo is immers een stempeling van Philipsbuizen.

Hoe dat met de ontbrekende magneet zit vraag ik me even af, de werking is me ook nog niet helemaal duidelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De Philips 95xxx buisnummers waren vaak standaardbuizen hernoemd voor speciale toepassingen. De 95105 bijvoorbeeld was een EL42, de 95104 een AZ41.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@Nightwalker:
Ja, dat is hem. Die buis bovenaan bij Radiomuseum is dicht, maar die hoort te worden ingesmolten in een vacuum systeem. Ze worden echter dicht geleverd, opdat de elektroden en het glas geen lucht mogen adsorberen. Dat belemmert de juiste werking. Bij de mijne zie je dat hij is aangesmolten aan een 90° gebogen stuk buis, dat aan de nadere zijde is uitgerust met een vacuumkoppeling.

@maartenbakker:
Dat magneetveld heeft tot gevolg dat de elektronen die de katode verlaten in een werveling komen (Kurkentrekkerregel) net zoals in een magnetron. De kans op botsing met gasmoleculen wordt dan groter. Die botsingen zijn een maat voor het te bewerkstelligen vancuum.

Ik was er al achter gekomen dat het hier gaat om een "koude katode vacuum gauge", maar jouw link naar Radiomuseum is mooier. Jammer dat die lui voor informatie betaald willen worden :(

Ik kende uit die 95xxx serie al een omegatron. Die vond ik in Heerlen, maar heb hem aan een kennis overgelaten, omdat ik bang was dat hij erg duur zou zijn, niet dus ;( .

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 5 december 2013 16:03:29 schreef Arco:
De Philips 95xxx buisnummers waren vaak standaardbuizen hernoemd voor speciale toepassingen. De 95105 bijvoorbeeld was een EL42, de 95104 een AZ41.

Heb je daar meer informatie of lijsten van? Staan ze in standaardequivalentelijsten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Er is weinig over te vinden. De 2 voorbeelden staan op John Hupse's site: http://www.hupse.eu/radio/tubes/IndexValves.htm

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt er op dat die 95xxx nummers voor specials zijn vrijgehouden
Laboratorium apparatuur?

Ik ken ook iets dergeklijks van de Eimac 35TH, die wordt ook geleverd als vacuum gauge. Er is dan aan de zijkant een glazen pijpje aangebakken voor de aansluiting.
Ik ken er geen specifiek typenummer van. Zal eens navragen bij de TCA.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Bij het lezen van een oud boek (Richards, R.K, Digital Computer Components and Circuits, 1957) over digitale techniek uit de jaren 50 las ik over een mysterieus buisje met de naam Trochotron. Nu heb ik een aardige verzameling antieke computers en heel veel onderdelen maar een Trochotron buis had ik nog niet. Een Trochotron is een vinding van de Haydu broeders (die van de Nixie buizen) en is in feite een snelle dekade telbuis die een paar Mhz kan halen, dit in tegenstelling tot een Dekatron die maar op een paar tientallen kHz kan werken. De meeste beam switching buizen zijn niet zo interessant om naar te kijken omdat er vaak een permanente magneet omheen zit danwel een mu-metaal afscherming. Burroughs heeft een beam-X BX-3000 buis gemaakt met ingebouwde permanente magneten (de ronde staafjes; goed zichtbaar) die verder helemaal open is. Het gaat om dit buisjes welke ik even wil laten zien (een pen is een beetje krom):

http://www.uploadarchief.net/files/download/burroughs%20bx3000%20trochotron.jpg

Leuk buisje voor een klok, beam switching buizen kunnen direct Nixies aansturen. Dit buisje gaat bij mij de vitrine kast in.
Leuk spul, buizen. Ik hoop niet dat ik door het buizenvirus besmet raak :+

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Probeer daar maar eens een socket voor te vinden :+ zelf prutsen, ben ik bang. wel een gaaf ding zo'n trochotron :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!